Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var i din text ser du att de rekommenderas?
Men vad ska man ge då för att bli av med det?
Gjorde det ju med 5 v mellanrum för att de som var ägg skulle hinna kläckas och också tas bort.
Problemet är att just för att man kommer åt en del av de inkapslade larverna kommer man "närmare", så de som ligger där och gosar sig i flera år får känna på cydectinet, vilket gör att resistensutvecklingen kan gå fort om man har otur.Om man tex använder Banminth så ska avmaskning ske var 5:e vecka jämfört med Cydectin som ska ske var 3:e månad. Alltså tjänar både hästen och du på Cydestin som vara i hela 3 månader. Sen är det inte bra att trycka i dem maskmedel för ofta, både skadligt för naturen och dem själva.
Till Madick:
Menar du Cydestinet, i så fall sa jag att vetrinärerna rekommendera det eftersom det varar i 3 hela månader, (men inte på små föl) :smirk:
Resistentutvecklingen kan gå fort
Okej. Så om jag nu väntar tills i vår och tar nytt träckprov och avmaskar sedan efter vad det visar, blir det bra så?
Vi hade kanske 10 styngflugeägg som vi tog bort direkt och vi fick inga nya alls. Så jag tror inte det behöver maskas för dem egentligen.
Får spåna på hur vi gör då.