Dräktigt sto som smittats av blodmask

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dixie Chick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 131
Sv: Dräktigt sto som smittats av blodmask

Men vad ska man ge då för att bli av med det? :crazy:

Gjorde det ju med 5 v mellanrum för att de som var ägg skulle hinna kläckas och också tas bort.

Om man tex använder Banminth så ska avmaskning ske var 5:e vecka jämfört med Cydectin som ska ske var 3:e månad. Alltså tjänar både hästen och du på Cydestin som vara i hela 3 månader. Sen är det inte bra att trycka i dem maskmedel för ofta, både skadligt för naturen och dem själva.

Till Madick:

Var i din text ser du att de rekommenderas?

Menar du Cydestinet, i så fall sa jag att vetrinärerna rekommendera det eftersom det varar i 3 hela månader, (men inte på små föl) :smirk:

Men vad ska man ge då för att bli av med det? :crazy:

Gjorde det ju med 5 v mellanrum för att de som var ägg skulle hinna kläckas och också tas bort.

Det du tar bort med Banminth är de vuxna äggläggande maskarna. Du vill INTE ha att äggen kläcks till smittande larver (det blir de på marken sen). Det är helt ok att ta med 5v mellanrum så man blir av med smittan varefter. Inget medel tar all mask, det kan vara bra att veta.

Man får hålla efter sina marker, och hålla efter de hästar som har lite högre EPG.

Om man tex använder Banminth så ska avmaskning ske var 5:e vecka jämfört med Cydectin som ska ske var 3:e månad. Alltså tjänar både hästen och du på Cydestin som vara i hela 3 månader. Sen är det inte bra att trycka i dem maskmedel för ofta, både skadligt för naturen och dem själva.

Till Madick:

Menar du Cydestinet, i så fall sa jag att vetrinärerna rekommendera det eftersom det varar i 3 hela månader, (men inte på små föl) :smirk:
Problemet är att just för att man kommer åt en del av de inkapslade larverna kommer man "närmare", så de som ligger där och gosar sig i flera år får känna på cydectinet, vilket gör att resistensutvecklingen kan gå fort om man har otur.

Ofta är det också så att om man använt Cydectin ett år så är det lugnt sen på proverna. Säger oftast, för det är ju inte alltid.

Okej. Så om jag nu väntar tills i vår och tar nytt träckprov och avmaskar sedan efter vad det visar, blir det bra så?

Resistentutvecklingen kan gå fort

Ja, den kan ju det, är ju en hel vetenskap det här med parasiter:crazy::smirk:

År 2005 dokumenterades det första fallet av resistens mot pyrantel – ett av de två mest använda preparaten i Sverige. När resistens väl har etablerats i en besättning, är chanserna mycket små att maskarna återgår till att bli känsliga. Med syfte att hejda spridning och utveckling av resistens mot avmaskningsmedel bör man bland annat minska användningen av avmaskningsmedel. Parasitkontroll bör i högre utsträckning integreras med beteshygien, betesplanering, träckprovtagning och kontroll av resistensläget på enskilda gårdar.

http://www2.slu.se/hippocampus/2005/hippocampusdagarna05.pdf

Okej. Så om jag nu väntar tills i vår och tar nytt träckprov och avmaskar sedan efter vad det visar, blir det bra så?

Har ni haft styngflugeägg på hästarna? I så fall skulle jag ta en senare avmaskning med ivermektin i slutet av oktober ungefär. Fortsätter hösten milt skulle jag ta en avmaskning till med pyrantel (om du nu inte ska ta ivermektin för styngflugan) för att spara hagarna, och sen nytt prov i vår.

Vi hade kanske 10 styngflugeägg som vi tog bort direkt och vi fick inga nya alls. Så jag tror inte det behöver maskas för dem egentligen.
Får spåna på hur vi gör då.

Vi hade kanske 10 styngflugeägg som vi tog bort direkt och vi fick inga nya alls. Så jag tror inte det behöver maskas för dem egentligen.
Får spåna på hur vi gör då.

Då skulle jag nog lugna mig, och kanske ta ett prov om det blir en sådär låååång höst innan det blir riktig vinter.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 398
Senast: Digbil
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 330
Senast: elfi
·
Hästvård Har ett femårigt Nordsvenskt sto på Gården sedan nov-05 som jag och en kompis tar hand om. Hon är dräktig och ska föla i Juni. När hon...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: Krisse
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 864
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka