Dräktigt sto som smittats av blodmask

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dixie Chick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 131
D

Dixie Chick

Fick veta det av min syster igår att vårat sto som vi har ute på foder, och som är dräktigt, blev smittat av blodmask på stuteriet hon var på. Känns ju så lagom kul.

Min fråga nu är om fostret påverkas av avmaskningen? Vad jag har fattat det som så är det ett speciellt medel som används vid avmaskning av blodmask? Fodervärden är hur bra som helst, och alla litar till fullo på henne. Jag var och hälsade på stoet igår, och tyckte då att hon var lite raggig i pälsen (tydligen något som denna mask kan orsaka) men glansig samt pigg (och tjock :D) i övrigt.

Fodervärden fick svar på träckprovet i fredags, och skulle börja med behandlingen denna vecka efter en närmare kontakt med en veterinär.

Sv: Dräktigt sto som smittats av blodmask

Parasiter så som blodmask m fl finns i alla hagar, så vida du inte mocka upp varenda hög jämnt:)

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/avmaskning.html

Tidig avmaskning är ytterst viktig då många av hästens parasiter kan ge katastrofala följder för det lilla fölet. Många av fölets ibland förekommande kolikanfall kommer sig just av höggradig parasitförekomst. Att avmaska stoet i nära anslutning till fölningen har numera blivit en rutin, men därmed får man inte glömma att avmaska fölet.

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/agria/text.nsf/id/349

Senast ändrad av en moderator:

Då verkar det ju som att det är ganska lungt då? Blev lite rädd där ett tag. Vad är det för medel man använder? Hur riskfyllt är det egentligen?

Tack för artiklarna!

Är odling satt på stora blodmasken, eller är det "bara" lilla hästen har?
Jag kan svara på vad du INTE ska ge dräktigt sto;), och det är avmaskningsmedel innehållande prazikvantel.
Följande innehåller prazikvantel:

Droncit
Equimax
Cydectin comp.
Ivomec comp.

Övriga medel är ingen fara att använda, och mig veterligen tar väl både pyrantel och ivermectinpreparaten blodmask.

Okej tack! Fodervärden vet säkert om det, om inte så skulle hon ju prata med en veterinär först innan behandlingen sätts igång. Det är mer min syster som håller kontakten med fodervärden, så jag får säkert löpande information därifrån.

Om det är stora eller lilla masken vet jag inte än.

Varför ska man inte ge Prazikvantelpreparat?
I Fass står det olika om dräktiga ston på prazikvantelpreparaten. Allt från att det inte ska användas alls till att det går bra att ge. För föl står det användning från 2 veckor till 6,5 månader.

Detta är ju de bästa medlerna, dem rekomenderas ju av vetrinärerna
Cydectin .
Ivomec

Alla hästar, även de som får gå på stora betesmarker och avmaskas regelbundet, har parasiter. Även träckprov kan vara missvisande. För de flesta tarmparasiter går i vila i tarmslemhinnan under kortare eller längre tid och det kan röra sig om år. Avmaskar man en häst med avmaskningsmedel tar man bort vuxna maskar i tarmen. Sedan finns det larver i olika utvecklingsstadier. En del avmaskningsmedel tar även bort de larver som är i slutfasen av sitt utvecklingsstadie, ivermektiner. Sedan finns det preparat som tar ytterligare en del larver i tidigt stadium, moxidektiner.
- Det här har då konsekvenser. För det första att Pyranthel och Banminth bara tar bort de vuxna maskarna och en del av de larver som är på gång att bli vuxna. Vilket gör att du kan ha lika mycket ägg i träcken igen efter en månad. Om du avmaskar med Ivomec kan du ha lika mycket ägg efter två månader och med Cydektin efter tre månader, förklarar Dan Christensson.
- Tar du träckprov inom dessa tider hittar du inga ägg. Så undersökning under denna tid är ganska bortkastade, fortsätter han

Missuppfattade ditt svar, läste det först som att man inte skulle ge dessa preparat, sorry ;)

Ivomec COMP
Cydectin COMP

Det är skillnad på Comp och vanlig!!

Så här står det i fass:

Ivomec comp: Kan användas från fjärde dräktighetsmånaden och under laktation. Skall endast användas under de tre första dräktighetsmånaderna i enlighet med ansvarig veterinärs nytta/riskbedömning, då säkerhetsstudier för denna period saknas.

Cydectin comp:
Dräktighet och laktation
Behandla inte dräktiga eller lakterande ston.

Droncit har följande text:Säkerheten efter administration till dräktiga och digivande ston har inte studerats. Produkten skall därför endast användas till dessa efter risk/nytta bedömning av veterinär.

Equimax står att man kan använda iofs, men vet att bla Peter Lundin svarade förut i en tråd att man ska undvika prazikvantelpreparat.Equimax kankse är undantaget då?

Hur som, de jag rabblat upp skulle jag inte använda på mitt sto, om det inte finns en väldigt speciell anledning då, och veterinär ordinerat det;)

Senast ändrad:

Okej, tänkte att det kanske fanns nån annan anledning.. Nä det är ju onödigt att chansa.

Ja,det är väl just det att ingen haft tid/råd att göra några säkerhetsstudier. För övrigt är det säkerligen samma beståndsdelar som i redan tillgängliga preparat, så risken är nog varken större eller mindre...

Min häst fick också blodmask på stationen, men bara den lilla. Jag avmaskade med Fyrantel 2 gånger med intervall. Vi gjorde träckprov och odling sattes för at få veta detta.

Detta är ju de bästa medlerna, dem rekomenderas ju av vetrinärerna
Cydectin .
Ivomec

Missuppfattade ditt svar, läste det först som att man inte skulle ge dessa preparat, sorry ;)

Var i din text ser du att de rekommenderas? Det står bara att träckprov inom en viss tid efter avmaskning är missvisande.

Min häst fick också blodmask på stationen, men bara den lilla. Jag avmaskade med Fyrantel 2 gånger med intervall. Vi gjorde träckprov och odling sattes för at få veta detta.

Hur vet ni att de fick det just på stationen? Lilla blodmasken kan ligga vilande i flera år i tarmslemhinnan utan att nås av avmaskningsmedel. Den smitta stona ev. plockar upp på stationen syns inte förrän tidigast 12v senare, och kan dröja ännu längre.

Jag vet det därför att min andra häst var helt maskfri och de har gått ihop i flera år i samma hagar. Enda skillnaden var att den som hade mask gick mer än en månad på station i deras (mindre) hagar.

Du har träckprovsresultat från flera år på den som nu visade på mask?

Alltså, jag tror mycket väl att hästen kan ha plockat upp smitta på stationen, men att säga att hästen var helt ren för att EN ANNAN häst inte har mask är lite väl mycket slutsatser dragna.

I stallet jag jobbar med nu är det EN häst som behöver avmaskas. Den går i exakt samma hagar som alla andra hela tiden och har gjort i ett par år nu.

Det var min gissning iaf. Har alltid skött avmaskning och sådant så det "borde" inte varit just nån mask innan. Men jag vet ju inte det. Ska göra nytt träckprov nästa år och se om det är borta.

Det är lite farligt att göra såna gissningar. Vissa är "maskpellar" och drar på sig smitta var de än är i stort sett, medan andra kan hålla sig rena utan avmaskning var som helst.

Nyfiken på när hon var på station och när du gjorde provet och vad det visade. Och har du tagit prov på henne tidigare?

Vissa är "maskpellar"

Speciellt föl och unghästar, ligger risigare till om man jämför med hästar som är lite äldre, mina föl och unghästar avmaskas oftare än de som har några år på nacken, går bara efter rekomendationer från Atg och vet. Sen mocka jag 3 av mina hagar.:smirk:

Hon var på stationen första gången tidigt i maj, sedan även i juni och i stort sett hela juli.
Gjorde träckprovet i slutet av juli. Fick resultat 500 epg lilla blodmasken. Maskade då av två ggr med Fyrantel med 5 v mellanrum.
Har inte tagit prov innan. Jag vet inte så mycket om hur det fungerar med smitta och sådär, vi putsar alltid betena och byter hagar vinter/sommar och har även haft får som betat i hagarna. Så det är nog inte så högt parasittryck för vi har få hästar på arealen med.
Gamla pållan hade ju 0 epg på allting.

Tidigt i maj gör att ev. smitta därifrån inte syns förrän tidigast tidig augusti. 500 EPG är heller inte mycket och helt normalt att en har det medan en annan har 0.

Fyrantel tar bara vuxna äggläggande maskar (helt ok, det är att förhindra smittan man vill), så troligtvis kommer hon ha positivt EPG även i vår.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 398
Senast: Digbil
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 330
Senast: elfi
·
Hästvård Har ett femårigt Nordsvenskt sto på Gården sedan nov-05 som jag och en kompis tar hand om. Hon är dräktig och ska föla i Juni. När hon...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: Krisse
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 864
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka