Dräktig eller ej?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Linas_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 241
L

Linas_

Nu har jag en tokig fråga, igen.

Det är så att min ponny konstaterades ha resorberat vid ultraljudet på dygn 45. Hon var dräktig vid 16 dygn. Hon går med föl vid sidan just nu.

Nu till min fråga. Hur säkert är ett sådant här konstaterande? Jag har inte sett några brunster sedan hon ultraljudades och jag har börjat få en "känsla" av att hon faktiskt är dräktig. Är jag tokig, eller kan det vara så att man har missat en eventuell dräktighet på ultraljudet? Kan det vara så att ston inte visar brunst när de har föl vid sidan? (Hon sprutades innan semineringen)

Ska jag ringa vet som gjorde ultraljudet för att beställa ytterligare ett, eller kommer hon bara att anse att jag är totalt knäpp?

/Lina

Sv: Dräktig eller ej?

I de allra flesta fall är ultraljuden tillförlitliga, men visst finns det undantag.
Det är ganska vanligt att de inte brunstar, åtminstone inte tydligt, på hösten så att du inte har sett någon brunst nu behöver egentligen inte betyda särskilt mycket.

Men är du orolig så är väl det bästa att du ber om en till undersökning, så slipper du fundera.

Du har så rätt så.

Troligen är det bara ett litet önsketänkande från mig ;) varför låta sig bli nedslagen av något som ett ultraljud, liksom :rofl:

Men, efter att ha funderat lite till tänkte jag så här. Rätta mig om jag är galet ute, tack :bow:.

Jag avvaktar tills i vår och ser om hon brunstar tidig vår (hon brukar vara tidigt ute). Är så inte fallet tar jag ut vet då som får kolla henne. Hon är planerad att föla maj/juni. Så jag börjar ju ändå inte öka hennes foder förrän runt mars.

/Lina

Det är så att min ponny konstaterades ha resorberat vid ultraljudet på dygn 45. Hon var dräktig vid 16 dygn.

/Lina

Samma här mitt sto konstaterades dräktigt på dag 19 och på dag 45 var hon tom.
Hoppas att veterinären har fel. Han var otroligt snabb att konstatera att bägge stona som var hör var tomma. Lever på hoppet gör jag...

Men en veterinär som kan sin sak behöver inte lång tid på sig för å veta om de är dräktiga eller ej..

Det är inte säkert att hon kommer i brunst till våren även om hon har resorberat. Har haft ston som stannat upp efter resorbering och sedan nästa säsong behövt en igångspruta för att komma i brunst. Är du orolig så be om ett blodprov istället.

Det är inte säkert att hon kommer i brunst till våren även om hon har resorberat. Har haft ston som stannat upp efter resorbering och sedan nästa säsong behövt en igångspruta för att komma i brunst. Är du orolig så be om ett blodprov istället.

Håller med fullständigt

Ok, då kollar vi med blodprov också. Jag har faktiskt varit med om att veterinärer har missat dräktighet vid ultraljud. Speciellt om man har en liten ponny och vet. är försiktig för att hon är trång.

/Lina

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 704
Senast: Karro-Lina
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 492
Senast: em-pirre
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 770
Senast: Packipim
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka