Donnerfly - Bellini ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fieber
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 223
F

Fieber

Ska titta på ett halvblod efter Donnerfly idag. Någin som har erfarenhet av Donnerfly-hästar?

Bellini är morfar, känner inte till den så mkt. Någon som vet något om hingsten?

Sofie

Sv: Donnerfly - Bellini ?

Donnerfly har lämnat många grova, rejäla hästar. Ofta mkt trevliga i huvudet, coola individer som inte är lättskrämda. Kan däremot vara lite FÖR coola så att de blir svårpåverkade.
Har en Donnerflyavkomma själv och han syns på min avatar, Alpen Fürst som morfar och sedan ligger (tro det eller ej) fullblod... REJÄL häst som är otroligt cool i skallen och en riktig mysgris, väldigt social. Rör sig bra med plus för traven, hoppar även trevligt.

Jag vet inte så mkt om Donnerfly men jag har ett sto efter Bellini. En fantastiskt arbetsvillig häst som gör allt man ber om och lite till. Det jag har hört generellt om Bellini hästar är att de är ganska nerviga, de blir ofta små och hoppar ofta ganska bra, sin dressyrstam till trots. Bellini är e Ganesco-Sweet Mahru xx, tävlades av Elise Fredriksson men fick leukemi och lever inte idag. Mer om hans stam: http://hem.passagen.se/madick/Stam/

Intressant..

Den här killen är runt 165-170 och går mot den ädlare typen. "Tävlingsmodell". Han är lugn, lite unghästbus, lätt att lasta, sko och klippa. Framåt i ridning.
Han är dock ganska låg i rang!

Har träffat tre avkommor till Donnerfly. Alla tre riktigt mastiga, dock är två bara runt 1.60 men modell stridsvagnar. Den tredje är 1.70+, lite lättare i typen men inte vad man kan kalla modern sporttyp. Den stora rör sig ganska bra och är tävlad msv dom andra två är inte särskilt bogfria och dessutom något markbundna. Det ligger gammalt svenskt bakom alla tre.

Kan också säga att två av dessa är opererade för lösa benbitar.

Modell stridsvagn :rofl: Det kan man verkligen applicera på min :bow: Han är ca 164 i mkh men RIKTIGT rejäl och går fram överallt...

Som jag sade tidigare så rör han sig faktiskt riktigt bra, framförallt traven och är en hejjare på att hoppa.

Vad gäller lösa benbitar så är han friröntgad som 1,5-åring. Bara för att lyfta statistiken lite, lät så dystert att två av tre var opererade i ditt fall ;)

Haha stridsvagn... Hoppas inte den här växer till sig och blir stridsvagn då haha.. :crazy:

Det där med lösa benbitar tror jag inte är någon fara. Det kan ju varit andra gener än hans i de två hästarnas fall.. Men man kanske skulle göra en röntgen iaf..

Men Donnerfly är väl rent Dressyrblod vad jag har fattat? Jag vill gärna ha lite gång på min häst med.. Är hoppryttare men tycker det är enormt roligt med dressyr också!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 629
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 570
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka