dolda fel, vad gör jag?

Varför ska ni då dra igång en process kring det? :confused: Om den bevisligen har tävlats med okej resultat upp till 1,25 och ni inte har märkt några stora problem sedan köpet så är det väl inget som stör?

+ det är väl inte ett dolt fel om man hade kunnat se det vid besiktning -tex röntgat ryggen?
 
vi gjorde en gårdsbesiktning utan röntgen.

mm, och hade man gjort en röntgen hade de täta tornutskotten synts. Tror tyvärr att detta kommer bli svårt för er, även om det såklart känns skit att säljarna inte sa detta. Men hästen har ju resultat (och fungerar bevisligen -sedan kanske den inte går världscupen, men vem gör det?) och ni har inte märkt av något än.
 
vi gjorde en gårdsbesiktning utan röntgen.
Förlåt men din tråd och redogörelser säger otroligt mycket om hur dåligt insatt du är och hur luddig situationen blir som du försöker beskriva den här .
Utifrån ditt ämne så är svaret kortfattat att
1) du har inte förstått alls vad du köpt och vad ett "dolt fel" är i rättslig mening alls
2) du kan aldrig få något tydligt svar på sociala media utifrån 1) och din situation.
Du bör kontakta en jurist med fri rådgivning på telefon som grundläggande för att få lite allmän koll i första hand utifrån ditt exakta individuella läge . Och som kan förklara utifrån din situation vad du står i för situation /har för möjliga lägen att begrunda.

Jag vågar garantera dig att ingen här , hur "korrekt" uttalanden är i sig utifrån juridiskt generellt, kan ge dig svar på exakt vad som gäller i ditt fall .
 
mm, och hade man gjort en röntgen hade de täta tornutskotten synts. Tror tyvärr att detta kommer bli svårt för er, även om det såklart känns skit att säljarna inte sa detta. Men hästen har ju resultat (och fungerar bevisligen -sedan kanske den inte går världscupen, men vem gör det?) och ni har inte märkt av något än.
Och när ska folk överge idén att täta tornutskott i sig är ekvivalent med att hästen inte fungerar ? Veterinärerna har ju övergett denna teori sen väldigt många år nu och det är även konstaterat etablerat att en överväldigande procent hästar vid röntgen har tätliggande tornutskott utan att det konstaterandet öht innebär att hästarna för den skull har problem pga just detta ? En överväldigande procent av hästar har just täta tornutskott utan att det någonsin påverkar dem .
men ändå lever det kvar väldigt envist hos många hästägare att tätliggande tornutskott är förklaringen på allt när hästen utreds av div olika anledningar och en röntgen ev även på tornutskott görs ?
 
Senast ändrad:
Ks är tydligen vanligt och behöver inte betyda att hästen inte fungerar att rida. Var en intressant artikel i en häst tidning senaste eller julnummret. Tidningen hette equippe?
 
Och när ska folk överge idén att täta tornutskott i sig är ekvivalent med att hästen inte fungerar ? Veterinärerna har ju övergett denna teori sen väldigt många år nu och det är även konstaterat etablerat att en överväldigande procent hästar vid röntgen har tätliggande tornutskott utan att det konstaterandet öht innebär att hästarna för den skull har problem pga just detta ? En överväldigande procent av hästar har just täta tornutskott utan att det någonsin påverkar dem .
men ändå lever det kvar väldigt envist hos många hästägare att tätliggande tornutskott är förklaringen på allt när hästen utreds av div olika anledningar och en röntgen ev även på tornutskott görs ?

Precis.
Har hästen problem -så är det problem, men funkar den till det man tänkt ha den till så är det ju inte nåt bekymmer.
 
Ks är tydligen vanligt och behöver inte betyda att hästen inte fungerar att rida. Var en intressant artikel i en häst tidning senaste eller julnummret. Tidningen hette equippe?
Ämnet har redovisats i spaltmeter i många år och då veterinärt , inte via några häst tidskrifter a la Equippe mfl . Det är som sagt väldigt medicinskt etablerat och handlar som sagt inte bara om att " hästarna ändå går att rida" utan om att väldigt många hästar har tätliggande tornutskott utan att det betyder ngt alls för dem i fråga om funktion/användning .
 
vi köpte henne för 60.000 kr

Och den var värderad till 200 tusen, men ni fick den för drygt en fjärdedel. För att den inte fungerade på tävling. Och ändå så köper ni den för att tävla hoppning.

ja, vi har tänk tävla henne inom hoppning. vi har inte märkt några stora problem än.

Nu så vill ni hävda dolda fel - ett fel som hästen dessutom inte verkar ha några problem av.
 
hon var först värderad till 200.000 kr men fick sänkas till 20.000 kr då hon inte skulle funka som tävlingshäst. Men av den vi köpte hästen av tävlade henne och hon hade inte problem av de trånga ryggkotorna.
Så den ni köpte av hde köpt en trasig häst för 20000 för den höll inte för tävling. Sen tävlades den ändå, och så sålde de hösten åt dig för 60000?
Vilka problem hade uppfödaren haft med hästen efter som det tolkades som att den inte klarar av att tävlas? Är de de som röntgat? Och nu bockar hästen och visar symtom?
 
Hon bockar ibland och har svårt att korta ihop sig i trav och galopp
Spontant låter de som KS'en ger problem. Sånna symtom hade min med kissinge spines också, svårt för samling, sadeltvång (massa rejäla bockningar). Åk till klinik först o konstatera om det är det, sen testa reklamera, de går ju alltid. Så ni har skriftligt.
 
Hej!

Köpte en häst för cirka 2 månader sedan och har nu uppkommit att hästen har dolda fel, vad gör jag?

ägaren innan oss visste om felet och finns även dokumenterat att hästen var skadad innan hen köpte hästen, men i vårat kontrakt skrev hen under på att hästen var helt skadefri.

Är det någon som har erfarenhet av detta? berätta gärna!
Så tråkigt med sådana hästhandlare som köper skadade hästar, ställer upp i någon tävling för att visa på resultat och sedan säljer som skadefri! Som redan skrivits, reklamera hästen.
 
Jag är helt enig med @Elisha.

Börja med att konstatera att/om ev. problem beror på täta tornutskott. Om så är, reklamera. Du kan reklamera redan nu, utan att ange skäl. Jag hade i så fall hänvisat till resultat att kommande veterinärundersökning.

Sedan hade jag också försökt att få fram underlag för att hästen varit konstatera ha fel redan innan du köpte den. Det kan bli svårare att leda i bevis att säljaren visste det, om det inte är så att säljaren köpt direkt av uppfödaren, och uppfödaren t ex skrivit in det i kontraktet. Men går det att bevisa att säljaren farit med osanning och inte redovisat "sådan förutsättning som borde ligga i köparens intresse och varit avgörande information för köpet" (fritt citerat) så kan man möjligen ha tillräcklig påtryckning för att förmå säljaren att göra upp utanför rätten.

Att gå till rätten för så pass lite pengar är tyvärr vanskligt. Är hästen försäkrad utan reservationer kan det vara en bättre väg att gå, om det går att få hästen utdömd (kan bli svårt då många KS-hästar är symtomfria även i svåra klasser med rätt träning).

Jag hade nog inte försökt hävda dolt fel dock, eftersom felet är lätt upptäckt med en röntgen. Och även om det hade upptäckts, hade det inte varit säkert att det gett symptom. Det känns som en osäker väg att vandra för reklamation, spontant.

Det känns i dagsläget säkrare att försöka påvisa att hästen var behäftad med fel som säljaren vetat men undanhållit, och som har betydelse för köpbeslutet.
 
Hon har antagligen kissing spines som uppfödaren berättade för oss nyligen, det var av ett företag vi köpte hästen av.
KS är inget dolt fel och det är långt ifrån alltid som det ställer till problem.
Det räknas inte heller som skada så säljarens intygande om att hästen är skadefri är inte fel.
Men om det är uttalat och helst står i kontraktet att hästen ska används för tävling och det inte går, då finns skäl för reklamation.
Som skrivet innan så är vi nu i Konsumentköplagen, om du är privatperson och den lägger mindre krav på dig som köpare och mer på säljaren. Det är därför som det går att reklamera OM inte hästen går att tävla. Har den kunnat tävla så kan det bli svårt att få rätt, även om säljaren utelämnat information om hästen. Inte omöjligt men troligen dyrt och långdraget om inte säljaren går med på att häva alt byta ut hästen direkt vid reklamationen. Den ska dessutom göras så fort man upptäcker felet och det är frågan ad säljaren säger.
 
hon var först värderad till 200.000 kr men fick sänkas till 20.000 kr då hon inte skulle funka som tävlingshäst. Men av den vi köpte hästen av tävlade henne och hon hade inte problem av de trånga ryggkotorna.
En häst var värd 200 tusen, pga skada värderad till 20 tusen och ni köpte den fö 60 tusen. KS gäller det ju att hästen går och arbetad i riktig form. Att hoppa låter överkurs enligt min lekmannakunskap. Jag upplever det som om ni köpt en fritidshäst, skogsmullehäat som framförallt ska tränas i dressyr för att formen med dig som ryttare ska sitta bra oavsett vad som händer under ridturen. Dressyr på bana och skogsmulleridturerhäst. Alltså så väldigt många hästar har det i Sverige och ofta mår väldigt bra av.

Jag undrar, hur mycket pengar tänker ni lägga ned på en advokat för att stämma säljaren? Varför läggarr ni inte ned de pengarna på att rida träningar för att få hästen att fungera med er som ryttare? Lär er tömkörning? Kör in hästen? Klättra? Träna dressyr?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 166
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 023
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 728
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp