dolda fel, vad gör jag?

laura123

Trådstartare
Hej!

Köpte en häst för cirka 2 månader sedan och har nu uppkommit att hästen har dolda fel, vad gör jag?

ägaren innan oss visste om felet och finns även dokumenterat att hästen var skadad innan hen köpte hästen, men i vårat kontrakt skrev hen under på att hästen var helt skadefri.

Är det någon som har erfarenhet av detta? berätta gärna!
 
Hej!

Köpte en häst för cirka 2 månader sedan och har nu uppkommit att hästen har dolda fel, vad gör jag?

ägaren innan oss visste om felet och finns även dokumenterat att hästen var skadad innan hen köpte hästen, men i vårat kontrakt skrev hen under på att hästen var helt skadefri.

Är det någon som har erfarenhet av detta? berätta gärna!
För det första måste man veta ad det är för fel. Bara för att det inte går att se med blotta ögat är det inte säkert att det är ett dolt fel i juridisk mening.

Sedan måste man veta i vilken lagstiftning som köpet ar gjorts. Är det som det låter mellan två privatpersoner så är det Köplagen som gäller och då har köparen egen undersökningsplikt och säljaren har upplysningsplikt.
Nästa bit är åter kopplat till "felet" på hästen, för den kan ju h varit skadad tidigare men ändå ha varit fullt frisk när den såldes.

Beroende på svaren på dessa frågor, så kan säljaren ha brustit i sin upplysningsplikt. Men et kan också vara så att hästen vid försäljningen var helt skadefri, den gamla skadan utläkt. Köparen kan ha brustit i sin undersökningsplikt om det är så att "felet" går att upptäcka vid undersökning. För att det ska vara ett dolt fel juridiskt ska det vara något som man inte kan hitta vid undersökning.
 
För det första måste man veta ad det är för fel. Bara för att det inte går att se med blotta ögat är det inte säkert att det är ett dolt fel i juridisk mening.

Sedan måste man veta i vilken lagstiftning som köpet ar gjorts. Är det som det låter mellan två privatpersoner så är det Köplagen som gäller och då har köparen egen undersökningsplikt och säljaren har upplysningsplikt.
Nästa bit är åter kopplat till "felet" på hästen, för den kan ju h varit skadad tidigare men ändå ha varit fullt frisk när den såldes.

Beroende på svaren på dessa frågor, så kan säljaren ha brustit i sin upplysningsplikt. Men et kan också vara så att hästen vid försäljningen var helt skadefri, den gamla skadan utläkt. Köparen kan ha brustit i sin undersökningsplikt om det är så att "felet" går att upptäcka vid undersökning. För att det ska vara ett dolt fel juridiskt ska det vara något som man inte kan hitta vid undersökning.

Hon har antagligen kissing spines som uppfödaren berättade för oss nyligen, det var av ett företag vi köpte hästen av.
 
Reklamera så snart ni kan.

Om det är näringsidkare så ska du skriftligt reklamera. Kräv att köpet ska gå åter med anledning av felet. I och med att det upptäckts så tidigt så har ni goda förutsättningar.

Jag gick igenom detsamma i somras. Vi tvistade under ett par månader och sedan fick jag tillbaka köpeskillingen.
 
Antagligen KS? Det ät ju hela frågeställningen?! Har hästen har problem av det?
hon var först värderad till 200.000 kr men fick sänkas till 20.000 kr då hon inte skulle funka som tävlingshäst. Men av den vi köpte hästen av tävlade henne och hon hade inte problem av de trånga ryggkotorna.
 
Men den kan ju knappast varit dålig om den gått igenom besiktning UA?

KS lär bli svårt att reklamera om hästen är symptomfri. Många fungerande hästar har täta tornutskott, det i sig behöver inte utgöra grund för reklamation.
 
Men den kan ju knappast varit dålig om den gått igenom besiktning UA?

KS lär bli svårt att reklamera om hästen är symptomfri. Många fungerande hästar har täta tornutskott, det i sig behöver inte utgöra grund för reklamation.
även fast ägaren innan inte upplyste oss om detta?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 166
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 023
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 724
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp