Dokumentär om hästmisshandel på Irland – detta händer nu

Tidigare släpptes en dokumentär som visade hemska scener på hästar som misshandlades innan de fördes till slakt på Irland. Nu har flera åtgärder gjorts – bland annat har en polisutredning startat mot slakteriet.
 
Kollar på dokumentären just nu och det är väldigt intressant med såpass starka Sverige-kopplingar. Och fullständigt hemska situationer.
 
Man kan se den på Youtube om man söker på RTÉ Investigates.

Jag vill dock varna känsliga tittare, framåt slutet är det helt vidriga filmer på djurmisshandel från hästslakteri.
Tack!
Ska fundera på om jag vill se ... går ju iofs att sluta titta närsomhelst.
Känns lite som att jag som människa är skyldig djuren att se verkligheten.
 
Inget direkt nytt tyvärr. Skulle aldrig köpa ponny av vederbörande då det är vida känt att det är en skumbag, åtminstone bland oss ponnyföräldrar, och det finns flera så egentligen förstår jag inte hur de kan sälja så många ponnyer för det finns seriösa handlare också och de är rätt många. Har sett en hel del när jag arbetade på Irland, men det är också viktigt att komma ihåg att även om de inte rider hästarna som vi gör här så är de flesta bra hästmänniskor som älskar sina hästar och som behandlar dem väl.
 
Kan inte kolla på sådant, men varför misshandlas hästarna?
För att dom inte vill gå in i Spiltan för id-kontroll är det som visas mest. Eller helt enkelt bara är i vägen. Dom har såna där plaströr (ser det ut som) som dom slår med. Det är hemska bilder men det är inte särskilt grafiskt med bonbrott och grejer. Några hästar som kämpar med att komma upp, men dom är inte i närbild.

Misshandeln är för det mesta samlat mot, säg halva andra halvan när det är mer om slakteriet. Första halvan är mer om id-fusk.
 
Inget direkt nytt tyvärr. Skulle aldrig köpa ponny av vederbörande då det är vida känt att det är en skumbag, åtminstone bland oss ponnyföräldrar, och det finns flera så egentligen förstår jag inte hur de kan sälja så många ponnyer för det finns seriösa handlare också och de är rätt många. Har sett en hel del när jag arbetade på Irland, men det är också viktigt att komma ihåg att även om de inte rider hästarna som vi gör här så är de flesta bra hästmänniskor som älskar sina hästar och som behandlar dem väl.
Jag tror inte alls det är vida känt. Min erfarenhet är att det bara är toppen i en pyramid som känner till saker och den breda massan är helt ovetandes. Därav att det kan fortgå. Detta gäller oärliga hästhandlare, äckliga tränare, knäppa stall/hästägare osv.
 
Jag tror inte alls det är vida känt. Min erfarenhet är att det bara är toppen i en pyramid som känner till saker och den breda massan är helt ovetandes. Därav att det kan fortgå. Detta gäller oärliga hästhandlare, äckliga tränare, knäppa stall/hästägare osv.
Tro mig. Att den personen håller på med förfalskningar av pass och inköp av slakthästar som säljs jävligt dyrt i förhållandevis till vad de säkerligen kostat att köpa in ÄR vida känt i de kretsarna jag nämner.
 
Tro mig. Att den personen håller på med förfalskningar av pass och inköp av slakthästar som säljs jävligt dyrt i förhållandevis till vad de säkerligen kostat att köpa in ÄR vida känt i de kretsarna jag nämner.
Även bland ponnyföräldrar som inte tävlar på hög nivå? De som köper sin första?
 
Tro mig. Att den personen håller på med förfalskningar av pass och inköp av slakthästar som säljs jävligt dyrt i förhållandevis till vad de säkerligen kostat att köpa in ÄR vida känt i de kretsarna jag nämner.
Hur länge har detta pågått utan att någon reagerat
Det är ju så tråkigt att folk verkar blunda för det mesta
Tro fan världen är på väg åt skogen
 
Även bland ponnyföräldrar som inte tävlar på hög nivå? De som köper sin första?
Ja det är jag ganska säker på, såvida man inte bor under en sten ute på landet.
Hur länge har detta pågått utan att någon reagerat
Det är ju så tråkigt att folk verkar blunda för det mesta
Tro fan världen är på väg åt skogen
Det har nog varit konstaterat så länge vi (Sverige) har importerat ponnyer att många ponnyer får nya pass i samband med nya namn och många gånger även en "ny" ålder. Sedan finns det seriösa där det är det som händer och som exporterar fantastiska ponnyer, och en del oseriösa. Snack om denna har det varit lika länge och i alla fall så länge som jag ridit ponny, sedan början av 90-talet. Det är många som har försökt att reklamera ponnyer. Folk HAR reagerat. Flera hästförmedlare i Sverige, som i sig själva kanske inte haft ett jättegott rykte, har slutat samarbeta med honom eftersom åldrar och chip sällan stämmer med nya pass. Med det sagt - en del är väldigt nöjda med ponnyer från honom, så uppenbarligen säljer han några guldkorn också. Men han köper väldigt många från slakt också. Har erfarenhet av en ponny som kom från honom, den har varit till salu länge tills den nu skulle säljas och det uppdagades både gammal spatt och kraftigt sammanväxta ryggkotor på den som inte kan ha kommit hos den ägaren som har haft honom nu då han mest gått som sällskap, troligen har ju den kommit till Sverige efter att den skulle ha avlivats på Irland (den fick somna in här efter röntgen).

Vi har två irländare själva, inte från den som är med på videon dock, stor skillnad även på dessa två, där den ena, oklart var den är ifrån, hade nytt pass. Typisk sådan ponny som i dokumentären, hon är 12 på papperet men veterinären bedömer henne som några år äldre, har nytt pass med nytt namn, har inte gått att spåra trots många försök och har en tråkig historia. Fräsch dock, hoppar allt. Den andra har varit hos en privat familj som tävlat henne som unghäst innan hon blivit importerad hit, där kan vi spåra hela historien. Nu fick vi den första ponnyn gratis och vi älskar henne, men personligen skulle jag inte köpa en irländare med nytt pass och som bara har gått oregistrerade hopptävlingar (som många ponnyer verkar ha gjort där). Är ponnyn så bra att den hoppar tex LA oregistrerat, ja då borde det synas även på officiella tävlingsresultat.

Irland har många fina ponnyer och hästar och många seriösa hästförmedlare. Men som sagt, dessa diskussioner är inte nya utan uppkommer lite då och då och just den man som figurerar i denna film har varit på tapeten länge. Sedan vet jag att det fortfarande finns svenska ponnyförmedlare som fortfarande har ett visst samarbete med honom, det blir ju då svårare för en köpare att veta att ponnyn är därifrån.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 858
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 810
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 457
Senast: MML
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 100
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp