”Det såg ut som ett slakthus”

Styngflugeägg är ett gissel under sensommaren. För att få bort dem finns en otaliga metoder. Johanna Andersson Eddegård hade köpt en speciell kniv för ändamålet, men när hon skulle skrapa bort äggen var olyckan framme.
Varning för starka bilder i artikeln.

Var det inte det andra frambenet (dvs inte det hon skrapade på) som skadades av den böjda delen av kniven? Det skulle ju kunna ske om hon skrapade på frambenen baksida och hästen började vifta med det andra frambenet och då kommer åt den böjda delen.
Jag fick samma uppfattning som du. Och den delen av kniven ska ju vara jätte slö. Låter märkligt och oturligt att hästen viftar så pass att den skär sig på en slö egg, fastän artikeln säger att hästen bara krafsade lite på golvet.

Jag stod igår med furminator-kopia och rakhyvel och kämpade med ägg på shettisens ben. Otroligt egentligen att hästar får de i sig bara genom att slicka när dessa ägg sitter som BERGET..... :cautious: Eller är det något i hästens saliv som gör att de släpper - minns inte....

Jag stod igår med furminator-kopia och rakhyvel och kämpade med ägg på shettisens ben. Otroligt egentligen att hästar får de i sig bara genom att slicka när dessa ägg sitter som BERGET..... :cautious: Eller är det något i hästens saliv som gör att de släpper - minns inte....
Japp det har med saliven att göra.
Kanske borde göra någon saliv-liknande spray? Spraya på, spola bort. Jag kommer bli miljonär!

Kanske borde göra någon saliv-liknande spray? Spraya på, spola bort. Jag kommer bli miljonär!
Sägs att man kan köra med bikarbonat + vatten för att få äggen att lossna lättare. Har dock inte testat själv, tycker det funkar helt ok att skrapa.

Det har experimenterats med det och en lösning med bikarbonat och vatten ska funka. Det har funkat väldigt bra tidigare år, i år verkar jag inte ha fått till proportionerna.

Det är inte äggen som hästen slicker i sig, utan larverna som kläckts ur äggen. Äggen kläcks rätt fort, det är därför man bör ta bort äggen varje dag, för att minimera risken att hästen får i sig massa styngflugelarver.

Sägs att man kan köra med bikarbonat + vatten för att få äggen att lossna lättare. Har dock inte testat själv, tycker det funkar helt ok att skrapa.
Har testat men tyckte inte det gjorde någon skillnad. I år funderar jag på att använda rakapparaten. Är så less på dessa flugägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka