”Det såg ut som ett slakthus”

Styngflugeägg är ett gissel under sensommaren. För att få bort dem finns en otaliga metoder. Johanna Andersson Eddegård hade köpt en speciell kniv för ändamålet, men när hon skulle skrapa bort äggen var olyckan framme.
Varning för starka bilder i artikeln.

Styngflugeägg är ett gissel under sensommaren. För att få bort dem finns en otaliga metoder. Johanna Andersson Eddegård hade köpt en speciell kniv för ändamålet, men när hon skulle skrapa bort äggen var olyckan framme.
Varning för starka bilder i artikeln.
Men gud! 😳
Hade dock aldrig använt en sådan kniv som på bilden på ngn häst hur snäll den än är.

Men fy vilken märkligt utformad sak. Den ser ju ut att vara helt oanvändbar till att skrapa flugägg med. Taggarna sitter ju på tok för långt isär, de är fel utformade och den är framförallt alldeles för stor. Jag tror jag fortsätter använda naglarna de är mycket mer lämpade för jobbet än det där monstret.

Gjorde en googling på "kniv skrapa bort flugägg", kommer upp på en del sidor, inte så dyr heller. Men den ser verkligen inte ut som något man vill ha nära en häst. Hur sen dom som designade den tänkte att det var en passande form på kniven förstår jag inte heller?

Sen måste jag nästan tillägga, hade aldrig hållt i en häst i bara flip flops, blir galet stressad av bilden i slutet på artikeln 🙈😅

Jag har en sådan och den är skitbra på ägg. Verkligen maximal otur som måste har varit framme. Jag vet inte ens hur man lyckas skära sönder något så gravt med en sådan kniv. Visst ser den lite knäpp ut men kan tänka mig mkt annat som är vassare och farligare i stallet. Typ en vanlig sax.
Vilken hemsk upplevelse :(

Men va f*n, jag tänkte köpa en sån kniv. Tycker ögonbrynsknivarna tar lite för mycket när de är nya, plus att det är trickigt runt knä och kota, där det inte är platt. Sen dansant Spanjor gör inte saken bättre. Men den släta sidan har väl ingen egg?!

Jag har också en sån kniv, har inte sett bilderna i artikeln men kan inte föreställa mig hur den kan skära sönder så det ”ser ut som ett slakthus”. Oavsett om jag skrapat flugägg med den kniven, ögonbrynskniv eller sax så har en ju fått se till att vara lite med på att få bort den från hästen om den rör sig plötsligt. Måste varit enorm otur om det blev illa skadat.

Hon måste ha lyckats pricka något artär eller liknande om man ska se till blodflödet och hennes beskrivning hur det gick till.

De flesta stora olyckor måste ha en massa faktorer som passar in just då och de är oftast något som typ inte KAN hända men om planeterna ligger i linje, man har medvind och horoskopet är fel………
Ni fattar.

Ibland händer saker som inte ska kunna hända men om man försöker göra det på samma sätt går det inte. Ibland händer bara saker.

Jag undrade om sidan utan taggar är vass, för det lät liksom att hästen skar sig på den delen?

Var det inte det andra frambenet (dvs inte det hon skrapade på) som skadades av den böjda delen av kniven? Det skulle ju kunna ske om hon skrapade på frambenen baksida och hästen började vifta med det andra frambenet och då kommer åt den böjda delen.

Jag undrade om sidan utan taggar är vass, för det lät liksom att hästen skar sig på den delen?
Den ska inte vara så vass att någon ska skära sig på den. Syftet är inte att skära av päls och på så sätt få med sig äggen utan att skrapa bort dom.

Har också en sån. Tycker den är kass för att det är svårt att få bort. Hur en häst kan skära sig på den slöa saken är ett mysterium.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka