Det konstigaste era bebisar äter?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Alla eller någon:

Jag passar ett 9 månaders gammalt barn hemma hos mig. Mamman skickar med en barnmatsburk, en banan, välling och nån gröt. Men det är inte alltid han gillar dessa saker. Och jag vet inte vad jag vågar ge honom här hemma???

Kan de äta mjölkprodukter i den åldern? Smör, mjölk? Om man gör pot.mos?
Får de äta nåt salt?
Jag vågar ju knappt ge något alls. :crazy: Och sen tror jag att han kommer att sätta i halsen hela tiden:o
Jag är nog för rädd va??:p

Har du inte fått mer instruktioner? Jag är också rädd för att de ska sätta i halsen och anser det bättre att ge små bitar än för stora. Undvik definitivt vindruvor och likande = livsfarligt! Pulvermos ska de ej äta, salt är förbjudet 6 första månader men ska bara vara ytterst sparsamt hela första året (långsam invänjning). Minns inte hur det var med mjölk men tror det är OK då. Vi gav vår son yoghurt vid den tiden men han blev dålig i magen så vi fick göra uppehåll med det. Doktorn sa att yogjhurt ofta är en bov på det viset. Havregrynsgröt är bra, men inte fiberhavregryn.
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Avocado och couscous med vitlöksdressing :crazy: Det var tydligen godare än ugnspannkaka. Han är tio månder, unguslingen :love:
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Stina är skogstokig i Frolic, som tur är har jag en kompis med hundpensionat så ungen får äta sig riktigt mätt ibland...;)

Sen älskar hon mandariner, men det är kanske inte så konstigt.

Hon ratar också all burkmat numera och äter bara våran mat. Praktiskt då man är hemma och opraktiskt då man ska åka bort.

Jenny
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Undvik definitivt vindruvor och likande = livsfarligt!

Av vilken anledning? Vi ger vår son vindruvor ibland, men jag delar dem i fyra delar och tar bort ev kärnor först. Mumsigt!

Vg salt så är rekommendationerna: inget salt öht de första 6 månaderna, sedan sparsamt och från ett år ungefär normalsaltat. Men man kan lika gärna vara lite sparsam på saltet ett tag till.

Rekommendationerna ang mjölk är att fram till 10-12 mån ålder så ska man inte ge mjölk som måltidsdryck, dels för att det konkurrerar ut annan mat (mjölk mättar) och dels för att det hämmar järnupptaget. Men man kan mycket väl ge mjölk och mjölkprodukter i mindre mängder, tex i matlagning etc eller som smakisar. När man börjar ge mjölk så ska man helst ge det på morgonen, till mellanmål etc och ge vatten till huvudmålen (lunch, middag) eftersom de oftast är mer järnrika och vattnet hämmar inte upptaget. Sötade drycker (även juice) ska man helst undvika helt.

Man kan enkelt göra egen potatismot, utan salt, och det brukar uppskattas. Smakar så mycket mer, och godare, än pulvervarianten.
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Av vilken anledning? Vi ger vår son vindruvor ibland, men jag delar dem i fyra delar och tar bort ev kärnor först. Mumsigt!

Slarvigt skrivet av mig! Hela vindruvor är jättefarliga eftersom de fastnar så lätt ihalsen om de råkar sväljas (är ju hala rackare också). Har även hört att halvor är lika illa. Som du gör låter de ju inte farliga alls däremot...
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Det fungerar bra här i alla fall! Han får plocka med bitarna själv, så det blir en del kladd...hehe.
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

jepp frolic går går hemma hos mig oxå :D :D
torr hö:crazy:
kraft grund :crazy:
korn krosset var en aning torrt:crazy:

astrid 16 månader har sällan och nästan aldrig ätit burk från affären utan vi har gett henne hemlagad mat
potatis i all form ratar hon ju totalt
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Ja det låter onekligen hemlagat med kornkross och torrt hö. :D
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Ja det låter onekligen hemlagat med kornkross och torrt hö. :D

jepp dyrt att ha häst ju så jag gjorde slag i saken och lagar mat åt hela familjen på hästmaten :idea: :angel:
så idag har ungarna fått till frukost
1kg torrhö
1kg kornkross
1kg kraft grov grund :D :D
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Stina är också helt såld på både hö, ensilage och hästarnas kraftfoder. Tyvrr fungerar inte "Cool and Easy" mix på min dotter, inte blir hon nå lugnare av en redig portion där inte.

Hästbajs har hon tack och lov slutat äta, men det tog några provsmakningar innan hon insåg att mamma inte alltid har fel... ;)

Jenny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 303
Senast: Freddie
·
  • Låst
Övr. Barn Har gått ett par veckor sedan 5-månaderskontrollen (13/9), men jag måste bara få dela min glädje över min underbara goa kille! :love...
Svar
15
· Visningar
1 437
Senast: Lupin
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 919
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp