Det konstigaste era bebisar äter?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cocos

Jag har en snart ettårig son, som verkligen gillar mat. Hitintills har han inte tackat nej till mycket (nån äcklig grönsakspuré från Nestlé i början + nån smaklös burkmat). Det mesta äts med mycket god aptit, speciellt hemlagat! Han får testa det mesta som vi äter, små smakbitar i alla fall, för att åtminstone få prova på olika saker. Han började visa intresse för vårt ätande när han var drygt två månader och fick börja så smått med pyttesmå smakbitar av allt möjligt när han var tre månader. :D

Det som fått mig att häpna har hitintills varit:

* makrill i tomatsås, som han fick smaka redan vid ca 4 månaders ålder och blev helt skogstokig i :d
* sushi :D
* räkor och kräftstjärtar
* omelett (han gillar ägg på alla vis)
och sist men inte minst:
* stekt, inlagd sill :eek:

Alltså, jag älskar själv stekt inlagd sill som smakar gottegott av lök och ättika, men inte tusan trodde jag att en 8-månaders bebis kunde tycka om sån "vuxenmat". :D

Lax älskar han i alla former, vi har en riktig liten fisk-unge. Men så äter vi iofs mycket fisk själva. Och det gjorde jag under graviditeten också, i alla former. Slök sushi så fort jag kom åt! :d

Kommer inte på nåt mer just nu, den stekta inlagda sillen är nog det som överraskat mig mest hitintills.

Vad har era bebisar/småbarn gillat som fått er att häpna?
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Kattmat?! :eek: (naturligtvis ger vi henne inte det, men det har slunkit ner en och annan torrfoderbit som hon hittat...)

Annars äter även hon gärna makrill i tomatsås, ägg av alla slag, bönor, svamp och oliver. Hummus är också en riktig favorit! Dessutom äter hon gärna det där riktigt grova knäckebrödet "sportknäcke" heter det väl :crazy: Hon är snart 10½mån...
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Haha! "Kattmat och sportknäcke byggde denna vackra kropp". Nåt att trycka upp på en body kanske? ;)

Kom precis på att sonen gillar att mumsa på små barkbitar, som han hittar intill braskaminen. Låter som värsta gourmetmåltiden när han mmmmmm-ar högt och ljudligt. :D

Grönsaker av alla de slag äter han mer än gärna, men hummus har jag inte testat ännu. Har en oöppnad burk i kylen, ska prova senare idag! Just det, avokado har han inte fått smak för, vet inte om den upplevs som lite besk kanske?
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Räkor/västkustsallad
Chilisnacks
Oliver...

Givetvis inget man gett stora mängder av men han har fått provsmaka.
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Min son äter det mesta och har alltid gjort. Förutom burkmat, riktig puré och pulvergröt det sa han bestämt nej tack till.
I sommras då han var 1 år åt han glatt sill och gräslök, men potatisen la han fint brevid tallriken. Annars har han bland annat smaskat i sig fårhuvud, sur haj och kattmat (han delade snällt med sig till katten). En av hans favoriter är torkad fisk.
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Haha! "Kattmat och sportknäcke byggde denna vackra kropp". Nåt att trycka upp på en body kanske? ;)

Absolut! :D

Våran dotter äter också bark. Och alla smulor av okänd art som hon hittar på golvet. För att inte tala om papper! :crazy:

Däremot har hon nu de sista dagarna fått för sig att all fisk (härmar hon sin far tro?) utom makrill i tomat och sill, samt pasta är totalt oätligt. Försöker man ge henne det så bara gråter hon!
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Barn snappar ju upp saker fortare än man hinner blinka...det är mycket möjligt att hon börjat förstå vad kära pappa anser om fisk. Jag har mer eller mindre förbjudit min sambo att uttala sig negativt om russin (han avskyr torkad frukt och speciellt russin), för jag vill att vår son ska få en chans att bilda sig en egen uppfattning och inte ta efter våra fånerier.
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Chilisnacks låter starkt! Tyckte er bebis om det?
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Våran knasiga matvägrande 20 mån åt igår jalapenó... En mycket liten bit, men han ville gärna ha hela... Så det är bara att inse att kryddstarkt ska det vara om det ska vara något att ha... :rofl:
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Japp, jag åt såna och han var så nyfiken, så han fick smaka på ett som han glatt tuggade i sig och sa "mmmmm" och ville ha mer.

Planen var ju att han skulle tycka att det var jätteäckligt :D

Så starka är de inte men de smakar väldigt speciellt, inget jag trodde små barn gillar, dock har han alltid älskat kryddad mat och varit mindre förtjust i burkarna som inte smakar något alls, men detta var lite att ta i tyckte jag :d
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

och kattmat (han delade snällt med sig till katten).

Här är en till som också är snäll nog att dela! :crazy:

7688183.jpg
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Hundmat!! Torrisarna åker snabbt som attan in i munnen och dottern kniper aldrig så hårt med läpparna som när jag ska försöka pilla ut dom!!! :crazy:

Känner mig lite förnedrad när jag efter att ha stått en hel förmiddag och skalat och kokat och puréat och möts av spott och klökningar - men hundmaten går minsann bra!!!! :mad: :confused: ;) :D

Annars är jag jätteglad varje gång de äter något från vår tallrik eller det som jag gör till dem och inte bara burkmat. :)

/Timsetim
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

För att inte tala om papper! :crazy:

Du är inte ensam!!! Jag blir tokig! Att torka dottern med papper runt munnen är lögn, på något sätt slinker det in en bit.

Jag trodde jag var smart som köpte en jättefin pappkartong att ha deras leksaker i. Gissa vem som sitter och gnager på den???? :D

/Timsetim
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

;)
Jag trodde jag var smart som köpte en jättefin pappkartong att ha deras leksaker i. Gissa vem som sitter och gnager på den???? :D

/Timsetim

Den missen gjorde jag med! Sedan hamnade leksakern i en flätad korg
6046474.jpg

Hon äter förvisso på den också, men än så länge utan att den går sönder. Leksakerna är ju dock inte där i så stor del av hennes vakna tid. Så fort hon är på golvet kryper hon dit och drar snabbt som attan ut ALLTING. Sedan är det inte roligt längre! :crazy:
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

* makrill i tomatsås, som han fick smaka redan vid ca 4 månaders ålder och blev helt skogstokig i :d

Det är helt normalt. (hoppas jag)

Min 2-åring kan ställa sig vid kylskåpet och skrika en timme i sträck inkl lite lagom affektkramper för att han vill ha makrill-tuben som godis att suga ur :crazy:
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Annars är jag jätteglad varje gång de äter något från vår tallrik eller det som jag gör till dem och inte bara burkmat. :)
Våra barn är ju ungefär lika gamla (f. 10e maj) och vi har i stort sett helt gett upp att ge Majken barnmatsburkar. Hon äter bara vår mat nu och hon vill äta den själv med händerna. Det måste vara väldigt gott (läs: efterrätt) för att hon ska gå med på att matas. Idag fick hon färsk ravioli till lunch och fisk med mozzarella och tomat samt blomkålspuré (det vi själva åt) till kvällsmat. Till saken hör att hon har fortfarande inte några tänder men det tycks inte hindra henne att mumsa på tex fläskkotletter (skurna i småbitar).
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Alla eller någon:

Jag passar ett 9 månaders gammalt barn hemma hos mig. Mamman skickar med en barnmatsburk, en banan, välling och nån gröt. Men det är inte alltid han gillar dessa saker. Och jag vet inte vad jag vågar ge honom här hemma???

Kan de äta mjölkprodukter i den åldern? Smör, mjölk? Om man gör pot.mos?
Får de äta nåt salt?
Jag vågar ju knappt ge något alls. :crazy: Och sen tror jag att han kommer att sätta i halsen hela tiden:o
Jag är nog för rädd va??:p
 
Sv: Det konstigaste era bebisar äter?

Vår son (tio månader) äter oxå allt. En gång gjorde jag en puré åt honom som till 70% bestod av krossade tomater. Den smakade skitäckligt, typ bara krossad tomat...syrligt. Jag tänkte kasta den, men testade i alla fall. Jo då, han åt. Så jag slapp laga ny mat.

Jag tycker det är konstigt att han inte verkar ha några som helst krav på att maten ska smaka någotsånär gott... Men praktiskt!;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 303
Senast: Freddie
·
  • Låst
Övr. Barn Har gått ett par veckor sedan 5-månaderskontrollen (13/9), men jag måste bara få dela min glädje över min underbara goa kille! :love...
Svar
15
· Visningar
1 437
Senast: Lupin
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 919
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp