Det här med skapet ...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare gaah_70
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 615
G

gaah_70

Jo alltså - hur rengör man skapet? Exakt vad är själva skapet?
Ska man tvätta av själva snorren också?

Hjälp den eviga stoägaren, som plötsligt står här med en hingst :bow:

Sv: Det här med skapet ...

Jag har endast sett till att det utvändigt är rent och mest "hållit koll". Aldrig att jag rotat innanför, någonsin.

Min islandsvalack blir ibland kladdig runt om skapet och det luktar illa - Då har jag faktiskt tagit på mig handskar och "grävt" ut lite skit samt tvättat med vatten och Lactacyltvål. Snoppen brukar jag pilla bort smuts ifrån när han har den ute - Men han tycker inte om att man rör den. //Linda

Min islandsvalack blir ibland kladdig runt om skapet och det luktar illa - Då har jag faktiskt tagit på mig handskar och "grävt" ut lite skit samt tvättat med vatten och Lactacyltvål. Snoppen brukar jag pilla bort smuts ifrån när han har den ute - Men han tycker inte om att man rör den. //Linda

Så var jag också tvungen att göra på en valack jag hade för några år sedan. Han fick problem på äldre dar så det var vet. som rekommenderade det.

Den valacken jag har nu behöver man däremot inte göra det på. Han har inga bekymmer alls och luktar aldrig. Och jag tycker det är rätt skönt att slippa för jag kände mig alltid en anings pervers trots att det var i hjälpande syfte ;)

smörj med vegetabilisk olja och torka av med trasa....

finns en tråd om detta nu ''torr snoppis'' läs där

smörj med vegetabilisk olja och torka av med trasa....

Ja men vad är det jag ska smörja och torka?
Ska jag bara köra ner handen och svabba runt lite med en olje-trasa, eller ska jag lyfta och peta och dra i något?

Jag är verkligen helt idiot på hur man sköter intimhygienen på en hingst! :o

finns en tråd om detta nu ''torr snoppis'' läs där

Nu har jag läst den tråden, och jag tror att jag väljer linjen där man låter hälsan tiga still, dvs låter naturen sköta det alldeles själv! :idea:

Så var det problemet löst! Tack! :bow:

Den förklaringen jag har fått till varför man kan behöva hjälpa åtminstånde valackar med att tvätta är...
Hingsten som naturligt betäcker och ofta vädrar snorren blir inte så skiten som våra valackar som inte använder snorren

Låter logiskt i mina öron...

Normalt sett behövs inget göras åt skapet, om det blir kladdigt och luktar illa så beror det som oftast på en infektion. En sådan bör ses om av veterinär, och i regel krävs inga ytterligare insatser efter att infektionen är borta.

Kort och gott, ge :devil: i skapet om inget sjukdomstillstånd föreligger.;)

fast den svarta illaluktande gegga som sitter utanför och en bit i skapet som flera av våra valackar inklusive min egen får är knappast resultat av infektion!:angel:

fast den svarta illaluktande gegga som sitter utanför och en bit i skapet som flera av våra valackar inklusive min egen får är knappast resultat av infektion!:angel:

Har haft många valacker för egen del, har jobbat med både hingst och valacker hur många vet jag ej men några 100 är det nog. Endast en gång har det kommit till punkten att rengöra skapet, det var vid en infektion där skapet blev kletigt både på in och utsida just därför att det förelåg en infektion. Något klet uppstår inte om inget problem finns, så fundera varför det blir kleggit därnere eftersom det förmodligen uppstår en bakteriebildning i området pga något.

Jag brukar i alla fall göra rent på min valack, kanske en gång var fjärde månad. Han får som svarta kakor där, luktar inte jätteilla, men inte så att jag vill stå och lukta på det heller.. Jag har antagit att det är smuts, torv och svett som blir som kakor. Kan inte vara skönt för honom att ha det där, så jag tar bort det. Ungefär som att ston får smuts mellan tuttarna..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 925
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 213
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka