Det här blir bara värre och värre.....!

Piamaria

Trådstartare
Har nu behandlat strålröta i några dagar och idag fick jag tag på kopparsulfat! Glad i hågen gick jag efter min häst i hagen som nu består av stelnad lera! Alltid något!! När vi kom ut på grusvägen ser jag att han är ganska knackig när han går och inne börjar stora undersökningen! Ser då att den mittersta strålfåran på ena framhoven i stort sett är kluven med en ganska djup spricka!!!:cry: Han hade dock ingen smärtreaktion när jag gjorde rent det hela. Men hur ska detta kunna läka ihop??? Jag har aldrig sett något liknande och nu blir jag hur orolig som helst. Vad ska jag göra? Är det kliniken nästa och boxvila igen?? Någon som varit med om detta får gärna ge mig lite tips och råd.

Sv: Det här blir bara värre och värre.....!

Tror inte boxvila är nödvändigt, dock bör en sakkunnig kika på det. Veterinär och hovslagare. Detta för att kolla upp hur långt upp sprickan går. Där får du också bäst råd för omvårdnad.

Hej!

På ridskolan jag jobbade hade vi hästar med jättehål/sprickor i strålarna (de stog inne jämt). Vi brukade rengöra strålarna och sprickorna så bra det gick, blöta bomull med kopparsulfatlösning och sen pilla och pilla/trycka ner bomullen så långt det gick. Sen gjorde vi om detta tills sprickorna försvunnit. Funkade jättebra, även om hästarna inte riktigt gillade det!

Våra hästar hade jättehål, som gick jättelångt in, men de läkte fint bara vi skötte det..(inte alltid vi hann med det tyvärr). Vi blandade aldrig in veterinär och hästarna fick gå lektion som vanligt- rörelse är bra!

/ Lavinia

Hej!

På ridskolan jag jobbade hade vi hästar med jättehål/sprickor i strålarna (de stog inne jämt). Vi brukade rengöra strålarna och sprickorna så bra det gick, blöta bomull med kopparsulfatlösning och sen pilla och pilla/trycka ner bomullen så långt det gick. Sen gjorde vi om detta tills sprickorna försvunnit. Funkade jättebra, även om hästarna inte riktigt gillade det!

Våra hästar hade jättehål, som gick jättelångt in, men de läkte fint bara vi skötte det..(inte alltid vi hann med det tyvärr). Vi blandade aldrig in veterinär och hästarna fick gå lektion som vanligt- rörelse är bra!

/ Lavinia

Åh, det känns bra att höra! Det är precis så jag har gjort! Under alla år med häst har jag aldrig sett något liknande och det gör ont på hästen!! Då hoppas jag att det snabbt tänker bli bättre! Hade för avsikt att hoppa upp på den unge mannen till helgen igen.......

Hej!

Flera av våra hästar hade ont, men som arbetande hästar fick de ridas ändå. Motion är du bara bra för läkning av det mesta.. (och våra hade ju valet mellan stå i box eller gå i ridhus..)..

/ Lavinia

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 031
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 655
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 848
Senast: Skywalker
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka