Dessa försäljningar.....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dessa försäljningar.....

I bingolottens begynnelse tjänade klubbarna massor på lottorna. Numera är det inte många kronor föreningarna får.
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Liknande regler finns i vår kommun. När sonen gick på låg- och mellanstadiet var det några föräldrar som gillade det här med försäljning och samla pengar till resa, men de var ganska så nedröstade. På högstadiet var det flera kloka föräldrar som tyckte att vill barnen resa eller göra något som kostar pengar så får de fixa det själv, basta! (typ). Det blir ingen resa nu när nian snart är slut.

Jag tror att det här med försäljningar kommer att ebba ut, i alla fall är det mycket sällan numer som förhoppningsfulla ungar ringer på dörren och vill sälja kakor, strumpor, fröer, potatis, plantor, gräddbullar, polkagrisar.... (mycket har man tackat nej till i sina dar..)
 
Sv: Dessa försäljningar.....

I skolan här samlas det in pengar från år 3 till och med år 6 sen åker de på skolresa för det. Varje klass samlar på sitt vis, vi har 250 kr/termin vilket innebär 2000 kr att resa för när de kommit till sexan.
Vi bor på en så liten ort att det gör sig själv med försäljningar, marknaden blir snabbt mättad.
I hästklubben har vi bojkottat all försäljning utom en adventskalender som faktiskt är efterfrågad på byn. Vi har däremot tagit på oss jobb som betalar sig rätt bra, parkeringsvakter, röjning och dylikt.
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Det måste i slutänden vara vi föräldrar som sätter p för alla dessa insamlingar i skolan.
7:e-klassen jag är mentor för har inte startat upp någon klasskassa, antagligen för att jag har sagt åt dem att det får de ta tag i själva, möjligen kan de få använda en del av klassrådstiden till planering men i övrigt får det sköta sånt på fritiden.
Min dotters klass har inte heller nåt på G, jag tror att det mesta av det här kommer att ge sej så småningom, åtminstone inom skolan.

I min ridklubb tog vi beslutet för flera år sen att skippa Bingolotter (o när vi sålde var det frivilligt att göra det), en klubbs ekonomi kan inte vara beroende av den typen av pengar.
Jag säger dessutom ifrån så mycket som möjligt när det gäller att hjälpa till i handbollsföreningen o innebandyföreningen (skjutsar och tvättar gör jag), mycket därför att jag vet att de flesta av de vuxna där har barn som är med i ridklubben (liten ort, där ridklubben är de största föreningen) och där sätter de själva inte sin fot.
Fine, säger jag. Jag fixar ridklubben o de fixar sina föreningar, så har vi alla dragit våra strån till stacken.:smirk:
Ciao / Smirk
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Fast du, i vår skola är lärarna superengagerade i skolresan och tog mycket illa upp när jag ifrågasatte det senaste vansinnet(detta med schamalagt kommunalt arbete).
 
Sv: Dessa försäljningar.....

smirk;7627877 Även när barnen är stora nog att själva städa omklädningsrum skrev:
Här håller jag med dig, åh vad jag håller med! Varför i *******ska man bli tvingad att curla sitt barn i skolsammanhang när man till vardags försöker lära ungarna att man får kämpa först för att få något?
Samma här, är också aktiv med barnens fritidsintressen men vill faktiskt betsämma själv var och hur jag engagerar mig och att baka bröd(när familjen dessutom är glutenintolerant) hör inte till det jag vill göra.
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Det måste i slutänden vara vi föräldrar som sätter p för alla dessa insamlingar i skolan.
7:e-klassen jag är mentor för har inte startat upp någon klasskassa, antagligen för att jag har sagt åt dem att det får de ta tag i själva, möjligen kan de få använda en del av klassrådstiden till planering men i övrigt får det sköta sånt på fritiden.
Min dotters klass har inte heller nåt på G, jag tror att det mesta av det här kommer att ge sej så småningom, åtminstone inom skolan.

Ciao / Smirk

Var finns du, underbara lärare?!

Att som förälder sätta stopp är inte lätt eftersom det är inbyggt att du är dålig förälder om du försöker! Tro mig, jag har försökt....
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Var finns du, underbara lärare?!

Att som förälder sätta stopp är inte lätt eftersom det är inbyggt att du är dålig förälder om du försöker! Tro mig, jag har försökt....


Det är inte lätt att sätta stopp för det som lärare heller.
I vår skola var det tradition med en 5-dagars resa till Gotland. Till lägerstuga. All mat skulle inhandlas och lagas av de vuxna medföljande och alla aktiviteter + lokala resor skulle bokas av klassen. Ni fattar vilket arbete det handlade om!

Jag kände att jag omöjligen kunde ställa upp på att följa med fem dagar (obetalda dessutom eftersom läraren förväntas vara jätteglad över att få åka på skolresa med sin klass och göra det gratis) i och med att jag har egna barn + hästar att ta hand om. Förutom att jag helt enkelt inte vill vara ansvarig för en hel klass och agera reseledare.

Jag kände mig som stans jättesvikare. Barnen såg mig som en bov som inte unnade dom sin resa och föräldrarna undrade vad jag var för en tråkig fan som inte ställde upp på det som alla andra lärare (inte utan gnäll kollegor emellan kan jag avslöja) ställt upp på.

Nu kom som tur var den här lagen om att skolan inte får anordna resor som kostar pengar, så jag kunde luta mig mot det + det faktum att skolan inte betalade övertid för alla försäljningsjippon som även jag som lärare förväntades samla klassen och ställa upp på.

Klassen åkte till slut på resa, men det blev två nätter över en långhelg och dessutom till ett äventyrsläger som själva hade ledare som tog hand om grupperna + lagade maten.

Jag skulle fortfarande gärna slippa åka med alls, men till ett sådant ställe där jag slipper vara ansvarig ledare, kan jag ändå tänka mig att följa med om nu klassen vill det.
 
Sv: Dessa försäljningar.....

När jag gick på lärarhögskolan fick vi göra ett slags rollspel på det temat. En grupp agerade föräldrar med olika egenskaper. Ett gäng "föräldrar" ville inte ha något läger, en ville köpa all mat från catering och betala därefter, en var orolig för matallergier, en var orolig för hur barnen skulle sova flickor och pojkar i olika sovsalar, en förälder var orolig eftersom hans son inte var van vid natur, ett barn var hyperallergisk mot bistick osv osv. Sen var det då finansieringen av lägret. suck. Jag agerade lärare på ett klassmöte med det här gänget, och det fick mig nästan att hoppa av utbildningen direkt.:crazy:
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Räcker upp handen.

Jag är så fruktansvärt trött på brödbak, kakförsäljning, loppis, trettielva föräldramöten om klassresan osv.osv.. Vi har haft/kommer att ha tre föräldramöten gällande klassresa, vi har anordnat luciafirande, flertalet discon(med godisförsäljning mm), brödschema(!), annat schemalagt arbete åt kommunen som betalar klassen för detta, loppmarknad....

Det värsta är upplägget; gillar du inte detta så är du per automatik en dålig förälder som inte bryr dig om ditt barn! Tyvärr förmedlar skolan detta till barnen också. "Vi har alltid gjort så och alla andra föräldrar tycker det är toppen.....".

Jag älskar mina barn och gör gärna mycket för dem men anser inte att skolan har rätt att beslagta den lilla fritid dagens föräldrar har. Jag vill välja själv hur jag ska använda denna tid. Personligen lägger jag den hellre på barnet direkt än tar omvägen via tvångsarbete på kvällar och helger.

Självklart tycker barnen det är kul att åka på en dyr klassresa så att låta just mitt barn hoppa över resan är ju inte att tänka på.

Instämmer med dig till 110%! Jag lägger gärna ner tid på ridskolan, där vi föräldrar t ex delar på att stå i cafeterian, för det är ju en fritidsaktivitet och ideell verksamhet. Men skolan tycker jag är en helt annan sak. Vi betalar massor av skatt för våra barns skolgång. Då ska vi banne mig inte bli tillsagda att gå dit och städa (!) på vår fritid (jodå, det har hänt oss: man ska gå dit och måla och snickra och gud vet vad). Sedan är det allt det andra du nämner, dessa eviga klassfester och andra evenemang. Utflykter var och varannan vecka, givetvis med heldagsmatsäck. Förstår inte varför det är nödvändigt med utflykter och extra grejor så himla ofta? Och sedan det där med att sälja grejor och samla in pengar. Varför kan man inte bara betala rakt av en avgift? Om det är någon som inte har råd kan jag gärna betala för den personen också, bara jag slipper stå på en lördag och sköta en sabla fiskdamm.
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Då ska vi banne mig inte bli tillsagda att gå dit och städa (!) på vår fritid (jodå, det har hänt oss: man ska gå dit och måla och snickra och gud vet vad).

Det låter som om det är den skolan jag arbetar på. Det är nämligen en friskola som har en föräldrastyrelse och jag tror man kallar hela formen för föräldrakooperativ. Det är alltså så att föräldrar informeras när de söker till skolan vad som gäller, bla att man förväntas ingå i dels någon arbetsgrupp och dels hjälpa till med fix/städ jag tror det är 1 gång/termin. Detta sköter dock föräldrar så jag är inte så insatt.

Jag hör också till de lärare som gladeligen undviker insamlingar för klassresor, sälja kakor etc men traditionen är att ha läger och det drar föräldrarna igång. De har dock oftast gjort så att det är ett dagläger en fredag och de som vill får stanna kvar och sova över + delta i aktiviteter på lördagen, vilket inte alla gör. Sist lägret ordnades fick alla vi lärare som var berörda se till att köra bil eftersom vi annars aldrig hade fått eleverna dit, för få föräldrar ställde upp (vilket var förutsättningarna från början). Fick givetvis ta med elever tillbaka också. Ersättning för ca 10 mils körande enkel väg? nix... Dessutom fick vi ordna bra mycket mer än det var sagt från början med detta läger och jag är ingen påtvingare av dessa slags aktiviteter. Så inte alla lärare är pådrivande.
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Jag tycker man ska väcka frågan om nödvändigheten. Mina barn går inte i skolan än men genom ett långt föreningsliv har jag upptäckt att det ständigt febrilt samlas in pengar trots att det många gånger inte behövs. Är det verkligen en nödvändighet att åka på klassresa och i så fall så långt så att det krävs en väldigt stor arbetsinsats. Kanske barnen egentligen skulle vara nöjda med att tälta utanför någons sommarstuga med aktiviteter och lekar på kvällen och ha med sig egen korv och mackor.

Jag undrar också över det nödvändiga i att överhuvudtaget göra klassresor?! Självklart kan man, om man nu måste alltså, göra något enkelt men då kan man inte överlåta åt barnen att själva välja helt fritt. Liiiiiseeebeerg......jaaaaa, klart att barnen väljer detta alternativ om det ställs mot att få tälta utanför någons sommarstuga!

De som vill till Liseberg kan ju då jobba in pengarna helt själva, vilket aldrig är fallet.
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Det är dags att stoppa sånt här tycker jag.

Ny vansinnighet som kostar föräldrapengar:
När ungarna går ut gymnasiet anordnas det bal här i trakterna. En tillställning som kostar multum. Balklänning för ett par tusen, skor, håruppsättning osv. Illa nog då tycker jag.
MEN för något år sen bestämde 9:orna att de minsann också ska ha bal! Med klänningar, skor, håruppsättningar, limousine, fotografering.....Det har pågått nåt år nu. Helt vansinnigt! Jag vill inte!!!

Oj, har just lyckats glömma äldsta dotterns bal i nian och gymnasiet.....nästa dotter står på tur! Visst, då ska man ha dyr och fin klänning och håruppsättning, samt ska man stå där med hela tjocks släkten och möta upp. Stackars de barn som ingen släkt har och/eller inte har någon att gå på bal med heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här stör mig lite just nu. Ok, jag har inget alls emot barns försäljning av Majblommor om våren, det är en slags tradition till och...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 319
Övr. Barn I mitt ena barns klass (går nu i sexan) är det hårt tryck på att alla ska vara med på försäljningar…det har varit strumpor, korv, kakor...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
13 631
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp