Dessa försäljningar.....

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Trina

Är det bara jag & maken som börjar tröttna på alla dessa försäljningar av framförallt choklad och kakor som vi "tvingas" göra för att få in pengar till skolresor och sportaktiviteter för barnen. Visst, jag förstår att resor, anmälningar till serier och domaravgifter m.m kostar, men när familjen står där med choklad och kakor från både idrottsföreningarna och skolan på samma gång så blir det mycket. Barnen hjälper självklart till att sälja, men det slutar ofta med att vi köper det mesta själva (bättre att bara betala in förtjänsten). Jag tycker det är kul att barnen håller på med sina fritidsaktiviteter:banana: , men idag när snön yr och jag är trött då känns det lite tungt.......tror jag ska gå o tröstäta lite choklad:d .
 
Sv: Dessa försäljningar.....

om du kan vara delaktig så försöka se till att barnen säljer lättsålda produkter, t.ex är det från kakservice så sälj bara kolaburkarna, dom går åt som smör,
och är det polkagrisstänger så köp in fler sura, hallonlakrids och tutti frutti.. smakerna viol, irish cream och original säljer inte så bra hos ungdomar jar jag märkt.. speciellt när min klass sålde och de populära tjejerna som tog ansvaret för delningen av smakerna sålde BARA sura och hallonlakrits, slut på första kvartsrasten, medans jag gick där med mina original och viol som ingen ville köpa..
 
Sv: Dessa försäljningar.....

....polkagrisar har vi ännu inte råkat ut för, men tack...jag ska ha ditt tips i åtanke:)
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Jag har inte så stora barn än att detta är aktuellt.. Men jag minns från min egen barndom hur jag upplevde det som något lags kollektivt straff...:smirk: Tyckte nämligen inte själv att det var nödvändigt med skolreser som kostade pengar.. Jag ville ägna min tid åt annat ( stallet) än att sälja kakor.. men jag kanske var lite udda... I mellanstadiet då det var som värst med kaktjat, så fick jag med mig ganska många i klassen i mitt resonomang så i 5-an slutade skolresan mitt ute i skogen vid en sjö... Vi hade jätte roligt... Och det bästa av allt var att det inte kostade pengar.... En liten minnes flashback bara...


Jag förstår att man tröttar.... och jag tror att fler är trötta på det...
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Fast det som gick bäst var kokosbollar vet jag när min klass sålde. Är lite ledsamt att ingen med barn i skolålder hittar ut till mig och säljer såna. Så goda att frysa ned så de blir sådär sega :D
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Räcker upp handen.

Jag är så fruktansvärt trött på brödbak, kakförsäljning, loppis, trettielva föräldramöten om klassresan osv.osv.. Vi har haft/kommer att ha tre föräldramöten gällande klassresa, vi har anordnat luciafirande, flertalet discon(med godisförsäljning mm), brödschema(!), annat schemalagt arbete åt kommunen som betalar klassen för detta, loppmarknad....

Det värsta är upplägget; gillar du inte detta så är du per automatik en dålig förälder som inte bryr dig om ditt barn! Tyvärr förmedlar skolan detta till barnen också. "Vi har alltid gjort så och alla andra föräldrar tycker det är toppen.....".

Jag älskar mina barn och gör gärna mycket för dem men anser inte att skolan har rätt att beslagta den lilla fritid dagens föräldrar har. Jag vill välja själv hur jag ska använda denna tid. Personligen lägger jag den hellre på barnet direkt än tar omvägen via tvångsarbete på kvällar och helger.

Självklart tycker barnen det är kul att åka på en dyr klassresa så att låta just mitt barn hoppa över resan är ju inte att tänka på.
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Ja, detta är ju ett bekymmer...

Vad gör man ?

Numera är det väl förbjudet att bara låta folk betala in utan att klassen har samlat pengar.

Antingen så får man strunta i skolresan eller så får man bita i det sura äpplet och sälja, sälja, sälja....
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Räcker upp handen.

Jag är så fruktansvärt trött på brödbak, kakförsäljning, loppis, trettielva föräldramöten om klassresan osv.osv.. Vi har haft/kommer att ha tre föräldramöten gällande klassresa, vi har anordnat luciafirande, flertalet discon(med godisförsäljning mm), brödschema(!), annat schemalagt arbete åt kommunen som betalar klassen för detta, loppmarknad....

Det värsta är upplägget; gillar du inte detta så är du per automatik en dålig förälder som inte bryr dig om ditt barn! Tyvärr förmedlar skolan detta till barnen också. "Vi har alltid gjort så och alla andra föräldrar tycker det är toppen.....".

Jag älskar mina barn och gör gärna mycket för dem men anser inte att skolan har rätt att beslagta den lilla fritid dagens föräldrar har. Jag vill välja själv hur jag ska använda denna tid. Personligen lägger jag den hellre på barnet direkt än tar omvägen via tvångsarbete på kvällar och helger.

Självklart tycker barnen det är kul att åka på en dyr klassresa så att låta just mitt barn hoppa över resan är ju inte att tänka på.

Du är så klok....
 
Sv: Dessa försäljningar.....

och det kanske inte är nödvändigt att åka på en dyr klassresa så länge det finns föräldrar till barn som inte orkar/vill eller har möjlighet att ställa upp på det här? Jag menar i ett större sammanhang så finns det ju alltid några barn i klassen som har föräldrar som inte ställer upp..

Det är ju ingen annan än barnen som lider.. barnen som blir utanför för att deras föräldrar inte vill ställa upp.. de blir ju utanför.. Det finns alltid en och annan i en klass som har det så... Skolan borde ju vara till för alla... inte bara dem som har föräldrar som angagerar sig...

Lärare borde vara försiktiga med vad de skapar...

Samma sak gäller läxor... Klart att man hjälper barn med sina läxor... Men läxorna är vell till för barnen inte föräldrarna! Har en förskoletjej hemma som fått sina första läxor nu... Vilka har byggt på uppgifter som hon inte klarar av utan en massa hjälp från vuxna.. Ge barnen hemläxor som dem kan lösa själva... Vi vuxna är ju klara med vår skolgång.. Alla barn har ingen som hjälper dem hemma! Gled visst från ämnet lite här ser jag....
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Tillägg: Vi har fortfarande kvar 3 förbannade burkar.:mad:

Jag VILL inte stödköpa! Av principiella skäl. Samt att kakorna är torra, trista och dyra.
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Sedan något år tillbaka får skolor inte anordna några aktiviteter där barnen måste betala mer än en "ringa" summa. (i vår kommun betyder det ca 50 kr)
Om klassen själv samlar pengar till en resa får den givetvis göra det, men man får inte resa på skoltid, inte ens om man ordnar typ studiebesök på nåt museum eller så. Klassresor anordnas i regel av klassen själv, oftast med ett gäng mer eller mindre helvilda klassföräldrar som tycker att det är jättekul att hitta på en massa saker som alla måste sälja... och man har mycket lite överseende med dom som tycker att det är pest.
Jag jobbar själv som lärare och är så surpuppig att jag inte ställer upp o hjälper till att samla pengar, är heller inte intresserad av att åka med på resan. Detta beror främst på att det oftast är stor osämja inom klassen om resans mål osv. Eleverna vill inte göra sånt som kräver en arbetsinsats, typ baka själva, kratta löv eller tvätta bilar. Så då måste det säljas saker och det blir föräldrarnas jobb att samla pengar till ungarna resa. Helt fel tycker jag. Sen är det i regel ytterst få föräldrar som vill följa med på resan o ha koll och ansvar för sina barn, men man blir förvånade när jag inte vill åka med på min fritid(!?).
Har själv två barn som är i skolåldern och jag tillhör också de föräldrar som tycker att det är helt hopplöst med alla dessa försäljningar både i klassen och i alla idrottsklubbar/föreningar där vi som föräldrar ska arbeta för att barnen ska få "roa" sig.
Även när barnen är stora nog att själva städa omklädningsrum, stå i cafeterior, eller vad det nu gäller, så är det föräldrarna som ska göra jobbet, det har jag svårt att acceptera. Att man gör det när de är små är en sak, men när ska barnen själva lära sig att det faktiskt krävs nåt tillbaka, tex i form av arbete, för att att ha skoj/idrotta? Hur fixar man det i familjer med många barn?
(OBS! jag är mycket engagerad i ortens ridklubb, och utför massor av ideellt arbete, så det är inte det att jag är lat ;) )
Ciao / Smirk
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Jag tycker man ska väcka frågan om nödvändigheten. Mina barn går inte i skolan än men genom ett långt föreningsliv har jag upptäckt att det ständigt febrilt samlas in pengar trots att det många gånger inte behövs. Är det verkligen en nödvändighet att åka på klassresa och i så fall så långt så att det krävs en väldigt stor arbetsinsats. Kanske barnen egentligen skulle vara nöjda med att tälta utanför någons sommarstuga med aktiviteter och lekar på kvällen och ha med sig egen korv och mackor.
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Kanske barnen egentligen skulle vara nöjda med att tälta utanför någons sommarstuga med aktiviteter och lekar på kvällen och ha med sig egen korv och mackor.

Barnen är nöjda med detta till någon idiot till förälder säger att "jag tycker det skulle vara kul för barnen att t.ex. åka till Grekland". Sen är det kört med övernattningar i tält och annat billigt trams.:devil:

Föreslår man tälta med matsäck anses man vara en missundsam och dålig förälder som dessutom - ve och fasa- inte kan slänga upp hur mycket pengar som helst hur som helst. Usch. Man borde knappt få ha barn!!
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Mina barns skola har som tradition att åka till Vässarö (en scout-ö i sthlms skärgård) över en helg när de går i femman. Låter ganska enkelt, men kostar iallafall 1500 i runda slängar per barn. SOnens klass har nu samlat in ungeför hälften av pengarna och vi kämpar på. Förra gången det begav sig så hade jag ju tvillingar, och vi samlade inte in en spänn utan tog ur egen ficka, 3000 kronor .


Sen i nian så är det tradition att åka till Ramundberget för att åka skidor. Och detta kan bli ganska dyrt ! Inte många kronor insalmat då heller och notan vart väl en sådär 6 tusen med skidhyra och allt (3 tusen per unge)

Jag tycker det är mycket pengar....
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Det är dags att stoppa sånt här tycker jag.

Ny vansinnighet som kostar föräldrapengar:
När ungarna går ut gymnasiet anordnas det bal här i trakterna. En tillställning som kostar multum. Balklänning för ett par tusen, skor, håruppsättning osv. Illa nog då tycker jag.
MEN för något år sen bestämde 9:orna att de minsann också ska ha bal! Med klänningar, skor, håruppsättningar, limousine, fotografering.....Det har pågått nåt år nu. Helt vansinnigt! Jag vill inte!!!
 
Sv: Dessa försäljningar.....

Något som jag är väldigt irriterad på är dessa förb.. bingolotter som alla föreningar ska sälja. Och säljer man inte så får man betala sig fri med en tusenlapp/lott. En familj jag känner har tre barn som håller på med två idrotter var. Detta resulterar i 16 bingolotter/vecka som familjen ska sälja! (eller betala 16000 kr/år - ganska mycket pengar...) Visst gör bingolotto mycket för föreningslivet, men jag vaet också ett flertal ungdomar som är tvugna att stå utanför föreningslivet just pga bingolotto. Då har det väl ändå spårat ur???
 
Sv: Dessa försäljningar.....

I vår skola har det varit en årlig skidresa till Romme sedan urminnes tider. I år blev inte resan av just pga att skolor inte längre får anordna aktiviter på skoltid som kostar pengar för eleverna.
En resa har dock anordnats av kommunens ungdoms-någonting, så de som vill kan åka en dag till Romme nu under sportlovet, men man får alltså betala för sig, samma summa som det tidigare har kostat när skolan anordnat resan. = Mindre press på föräldrar att låta sina barn åka. Bra tycker jag. Även en traditionell Stockholmsresa för niorna har slopats, pga den här regeln.
För ett antal år sedan urartade det oxå här med vansinnesbal för de som går i nian. Håruppsättningar, långklänningar och en massa tok, inte bara krav av eleverna utan även upphaussat av föräldrar som så gärna ville pynta sina barn. Skolan satte p för balen och numera heter det lärarmiddag. Eleverna lär sig att dansa foxtrot och får lära sig vett och etikett på skoltid, anordnar middagen, jobbar med bordsplacering mm. Många elever syr själva sin klänning till lärarmiddagen på textilslöjden. Funkar utmärkt och är mycket uppskattat. Men jag kan tala om att det var ett ramaskri det året som balen lades ner! Bra av skolan att ta tag i det hela.
Men som sagt, det är alltså inte tillåtet för skolor att ordna aktiviteter för skolelever på skoltid som kostar pengar, ring till rektorn och ifrågasätt! (Endast en ringa summa, och den varierar från kommun till kommun, men typ 50 kr har man sagt på vår skola) Det är inte heller tillåtet att använda skoltid (eller ge ledigt) för aktiviteter som barnen själva samlat ihop pengar till.
Ciao / Smirk
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här stör mig lite just nu. Ok, jag har inget alls emot barns försäljning av Majblommor om våren, det är en slags tradition till och...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 320
Övr. Barn I mitt ena barns klass (går nu i sexan) är det hårt tryck på att alla ska vara med på försäljningar…det har varit strumpor, korv, kakor...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
13 631
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp