Desinfektion till läder

Ronjiislove

Trådstartare
Hej allihopa!
Jag tänkte kolla med er om det finns något bra desinfektiobsmedel som funkar att använda på läder? Funkar Virkon S till detta?

Ska till en ranch i USA och måste se till att alla stallskor och kläder är desinfektionerade.
Tack på förhand! :D
 
Vi använde Virkon för att tvätta, och det skvätte lite på mina kläder. Där jag hade haft virkon var kläderna blekta sen.
 
Jag tvättar läder och liknande i virkon och kläder i 60 grader (gärna mer om de tål, alla maskiner värmer inte till 60 grader fast tvätten står på det gradantalet). Skor virkonar jag, tål inte skorna det, måste de vara av skitkvalité och förtjänar tippen :up:
 
Hej allihopa!
Jag tänkte kolla med er om det finns något bra desinfektiobsmedel som funkar att använda på läder? Funkar Virkon S till detta?

Ska till en ranch i USA och måste se till att alla stallskor och kläder är desinfektionerade.
Tack på förhand! :D
Virkon funkar, men förstör verkligen lädret. Det blir torrt, matt och fult. Det går ju att tvätta bort och smörja upp efteråt, iofs, men bara så att man är beredd på att lädret kommer bli riktigt fult när man har virkonat det.
 
Desinfektion kan vara svårt med vissa material eftersom de är väldigt uttorkande, och läder är känsligt och bör inte bli för torrt. Visst, du kan använda ett disinfektionsmedel eller alkohol för att få bort en massa mikroorganismer, men då försvinner också fettet i lädret och det kommer då troligtvis bli torrt, spricka och bli sprött, och sprickor repareras inte igen genom infettning. Sen funderar jag också på vad de menar med att desinfektera, och behovet av att få läder helt sterilt. Det mesta "skiten" är ju ytsmuts (eller saltfläckar) som går bort med vanlig lädervård. Små bakterier är ju oftast inte farliga i sig, och det verkar inte troligt att farliga bakterier eller svampsporer skulle sätta sig inne i läder. I så fall har du nog större problem med lädrets förvaring... Nåja. Vill du få det nästan Helt Rent utan att förstöra det kan du använda 1 del vatten och 1 del ättika, för att få bort missfärgningar från svett, salt mm. Och är dessutom bakteriedödande. Eller använd sadeltvål! (som antagligen är snällare mot lädret). Fetta in, och förvara sadeln sedan lufttätt tills det är dags att packa upp den igen.

Disclaimer: studerar konservering och vi använder aldrig några starka medel för att rengöra föremål, så jag antar att jag är lite "yrkesskadad"... så ta inte mitt råd som någon absolut sanning utan leta reda på olika metoder och välj det du tycker känns bäst.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 164
Senast: CaisaCax
·
IT & mobiler Hej Tänker kanske finns några här som haj på gäller sim-kort till surplatta och nått bra tips på vad ska välja. Jag inte ha ett...
Svar
9
· Visningar
434
Senast: Avalbane
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
581
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 455
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp