Delad hundbur till två stora hundar?

weasel_

Trådstartare
Nu ska det köpas en bur till hundarna, och det med basta :grin:

Har en v70 och funderar på om jag ska sätta in en hel bur (delad) eller sätta bara galler, om ni förstår?
Finns det speciella galler för just v70 eller måste man få de gjorda efter bilen?

Det är en stor schäfer och en, än så länge, liten rottweiler.. :p Får dom plats?

Vad har ni för galler? visa gärna bilder:)

Sv: Delad hundbur till två stora hundar?

Jag har två schäfrar och har delat till dem. Jag har volvos egna galler och dörrar. Min ena är jättestor och jag tycker det skulle bli alldeles för trångt om jag satt in en bur. Han får knappt plats som det är i dag och då har han större yta än tiken.
Bilder visar jag i kväll då jag inte kan nå dem från jobbet.

Köp en bur med mellanvägg. Säkrare för hundarna och skonsammare för bilen. Utrymmet räcker gott till både Schäfer och Rottweiler, om de inte avviker från rasstandarden väldigt mycket.

Har precis gått igenom samma frågeställningar som du gör nu. Jag köpte Volvo originalgrindar och lastgaller till min bil. Anledningen är att jag tycker att buren "stjäl" för mycket utrymme av hundarna som skulle få trängre med bur. Dessutom är det mycket lätt att ta bort grindarna som bara sitter fjäderbelastade i över och underkant om jag behöver använda bilens bagageutrymme till annat vid något tillfälle. Det negativa är att hundarna kan bita i inredningen om de skulle få för sig sådana dumheter (har inte hänt än!).

Ja, volvos enga vore ju det bästa, och som ni säger.. ingen bur för det tar för mkt plats vilket jag hålelr med om :)

Vad ligger ett galler och en avdelare på i pris?

En liten grej till som jag passa på att fråga.
Schäfern är lite speciell när han åker bil.. så fort man åker in på en grusväg eller någon stand där han känner igen sig så tjuter han av förväntan, kan det vara bra med en skiva då istället för galler i mitten? för bådas skull..

Ja, volvos enga vore ju det bästa, och som ni säger.. ingen bur för det tar för mkt plats vilket jag hålelr med om :)

Vad ligger ett galler och en avdelare på i pris?

Jag köpte nytt och har får mig det var ganska dyrt. Dörren kosta ca 800 kr, mellangallret och lastgallret kommer jag inte ihåg.

En liten grej till som jag passa på att fråga.
Schäfern är lite speciell när han åker bil.. så fort man åker in på en grusväg eller någon stand där han känner igen sig så tjuter han av förväntan, kan det vara bra med en skiva då istället för galler i mitten? för bådas skull..

Det gör min också och skivan gör nog varken till eller från i det läget.

En måttanpassad bur stjäl knappt någon plats alls i en V70. De är ju nästan byggda för att ha bur i. Inte ens i min Saab 9-5 kommer buren att sno direkt mycket yta. Det går att få buren måttanpassad. Inget problem att få in två schäfrar i en sådan.

När man sedan tar med säkerheten i ekvationen så har inte grindar och lastgaller en chans mot en ordentlig bur. Gallret må skydda människan, men inte hunden.

Sattsa på en bur med mellanvägg dessa är säkrare om du slulle krocka. Vi har nyligen köpt en xxl strl Mim bur, krocktestad, den är också reglerbar , på djupet om man skulle byta bilmodel. Denna passar jättebra i V70 modellen, kostar dock en slant ny, 6600 kr men har du vovven försäkrad i Agria ges 500 kr i rabatt. Vi har två stora hundar i denna , en boxer hane och en stor blandras hane , dem har gott om platts att ligga o sitta på sin del.

Dörren är då tvådelad eller? Men det var ju inte så farligt ändå.
Har sett begagnade dörrar för samma pris..

Helt klart säkrast för både hundar o dig är en dubbelbur.
Buren specialtillverkas till just ditt bilmärke.

Kolla på bla en bilburstillverkare som är bra i pris, och burarna är lika bra som Jeppe burar mm. Evakueringslucka framtill på buren är bara ett måste.
Tror att han har en bur till din bil på bild.

*Länk raderad av moderatorn*
Det otäcka med grindar o lastgaller, är att hundarna vid en kraftig inbromsning kan slungas mot sidorutan.

Hls. Bibbi

Senast ändrad av en moderator:

Grindarna på Volvo kostar knappt 1000:-/st. Man köper dem en och en. Glöm inte monteringskittet. Mellanvägg har inte jag utan hundarna är tillsammans. Gallret som sitter ovanför baksätet är det dyra men är väldigt praktiskt då man kan fälla upp det i taket på bilen om man måste fälla ner baksätet och använda hela utrymmet. Vet inte priset för det men Volvohandlaren kan svara på det via telefonen. Ett sådant fanns redan i min bil. Monteringen av grindarna var enkel. Man behövde bara en skruvmejsel och borrmaskin.

Jag håller med om att en bur inte skäl så mycket plats som man tror.
Dock gäller det nog att titta på dom burar som är anpassade för just den modellen. "Standardburar" blir sällan bra. Det är dom som tar utrymme enligt min uppfattning.
Jag har en XC70 med dubbelbur och mellanvägg som jag är nöjd med.
Hundarna jag har är 2 st Riesen och dom får då plats utan problem:).
Från början när jag bara hade 1 hund så hade jag grindar men valde bur när hund 2 kom in i bilen.
Dessutom håller jag på med sånt som gör att hundarna ofta är väldigt smutsiga när dom ska in i bilen. Detta gick ganska hårt åt inredningen när jag hade grind.

Dessutom är det mycket lätt att ta bort grindarna som bara sitter fjäderbelastade i över och underkant om jag behöver använda bilens bagageutrymme till annat vid något tillfälle. Det negativa är att hundarna kan bita i inredningen om de skulle få för sig sådana dumheter (har inte hänt än!).

Nä, det negativa är att du har två elefanter i nacken om du krockar.

Nu ska det köpas en bur till hundarna, och det med basta :grin:

Har en v70 och funderar på om jag ska sätta in en hel bur (delad) eller sätta bara galler, om ni förstår?
Finns det speciella galler för just v70 eller måste man få de gjorda efter bilen?

Det är en stor schäfer och en, än så länge, liten rottweiler.. :p Får dom plats?

Vad har ni för galler? visa gärna bilder:)

Jag har också en V70, schäfer och rottis, köpte en hel bur och satte in, tog dock bort mellangallret, så att det blev mer plats. Jag tycker att en del plats försvinner med buren, men det är ju både säkrare för hundarna och trevligare för bilens inredning:), så det tycker jag att det är värt.

Tack allihopa!
Känner mig ändå mer inne på dörr och mellanvägg.. Vet inte varför för som ni säger, säkrare.

Men kan man liksom åka till tex volvo och fråga?

"Krocktestat och uppfyller Volvos hållfasthetskrav på ca 325 kg"

Jag var på halkbanan för bara två veckor sedan. De har en våg som visar hur mycket man "väger" om man frontalkrockar i (endast) 50km i timmen.

En tjej lade på sin handväska - 220kg.
En mobiltelefon - 2kg
Jag - 3300kg
Min golden (uträknat) - 1200kg

Hundarna kommer inte upp i en vikt som inte detta galler klarar av:
http://vccs.volvocars.se/accessories...VCC-249325.htm

Fast det är klart, jag vet ju inte vilka hastigheter du håller...

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
717
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 874
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 595
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka