Dansk/svensk gårdshund

scarlettlady

Trådstartare
Vi funderar på att köpa en sådan. Vi har haft varsinn bordercollie tidigare, men har nu tvingats avliva den ena. Eftersom vi bara har kvar hästarna och därför inte har jättemycket för min BC att göra, så vill vi inte ha en ny sån utan letar nu efter en hund till hela familjen.
När vi läste om DSG så tyckte vi den passade in på allt som vi söker, så nu vill vi ha lite mer persoliga erfarenheter. Vilka är för- och nackdelarna med denna rasen? Vad ska man tänka på? Vilka sjukdomar eller "fel" finns i rasen? Tacksam för svar!

Sv: Dansk/svensk gårdshund

Hej har nyss skrivit i en annan tråd om min tjej, en dsg-tik på drygt 1½ år. Läs mitt svar i den tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11595070#post11595070

+ är ganska förarveka (testar sällan att bestämma över mattte/husse, min har aldrig morrat åt mig. Inte ens provat som valp), arbetsvilliga, gosiga, älskar barn, aktiva, glada hundar
- lite egensinniga, vissa har mycket jakt

Det man ska tänka på med dsg är att köpa en renrasig med papper. Rasen har tyvärr gankska stora problem med hd men har inga ansra rasbundna sjukdomar. Tyvärr är det inget krav på röntgen från skk, vilket medför att flera kennlar struntar i att göra det. Detta förbättrar ju inget för rasen i längden... Köp därför från en kennel som röntgar sina hundar o kolla noga upp hd-statusen på föräldrarna.

Ring gärna valprådgivare på www.gardshund.com De har stor koll på hundarna o valpar som finns eller är planerade. Där kan du få hjälp med att finna det du söker...

Själv hade jag massor med "krav" på föräldrarna o de fann en kull inom 10 mil från mig som uppfyllde allt jag ville ha. :bow:
Finns många privata uppfödare o även dem har avelsrådgivarna koll på.. så fann jag min tjej..

Tack för svaret. Vad bra att kunna ringa och fråga om var det finns valpar. Det säljs ju många på annonser just nu, vilket är lite komiskt eftersom vi bara precis börjat prata om att skaffa en på riktigt. Jag har velat ha en länge, det är min man som tvekarpå att skaffa en så liten hund...:grin:

:D Vi har också bara haft större hundar o mitt ex tyckte också att det var en liten fjanthund innan...Men han fullkomligt älskar hunden nu, din BC får o göra om han ska hinna med en DSG. Jag tror aldrig ni kommer att ångra er men som sagt innan, kolla så du får en seriös uppfödare. Min uppfödare har fött upp rasen sen 1974 och samtliga hundar är HD röntgade

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 870
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 566
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 972
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 901
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka