Dansk domare och veterinär vill ändra tävlingsformatet

Gilla verkligen hans tankar med, ridsporten är lite för konservativ.

Hans-Christian Matthiesen believes that it should be completely voluntary what equipment the horse should wear when it is at competitions. "Whether you want trense, kandar or biteless, you just come in with it. Or if you want to start a dressage class in a lambskin saddle, that's fine."
 
Jag gillade hans tankar med en bedömning på uppvärmningen och att efter ritten ta in ekipaget igen. Den här gången i enbart grimma och sen ska ryttaren visa att hästen kan stå still utan att vara uppbunden medan ryttaren visar att hen kan lyfta alla fyra hovarna och hästen ska stå still, lugnt och avslappnat.
 
Jag gillade hans tankar med en bedömning på uppvärmningen och att efter ritten ta in ekipaget igen. Den här gången i enbart grimma och sen ska ryttaren visa att hästen kan stå still utan att vara uppbunden medan ryttaren visar att hen kan lyfta alla fyra hovarna och hästen ska stå still, lugnt och avslappnat.


Kanske en god ide i tanken men tror det är orealistiskt att en häst står stilla i bara grimma inför en fullsatt arena på en världscuptävling. Nu har jag inte läst artikeln då jag har väldigt svårt att förstå danska kanske avser det inte världscuptävling? Men oavsett så tycker jag man ska ge hästen rätt förutsättningar på en lugn plats utan publik och störande moment som tv kameror. För hästens skull.
 
Kanske en god ide i tanken men tror det är orealistiskt att en häst står stilla i bara grimma inför en fullsatt arena på en världscuptävling. Nu har jag inte läst artikeln då jag har väldigt svårt att förstå danska kanske avser det inte världscuptävling? Men oavsett så tycker jag man ska ge hästen rätt förutsättningar på en lugn plats utan publik och störande moment som tv kameror. För hästens skull.
Nej jag tror inte det är genomförbart i praktiken. Men kul att se en överdomare som faktiskt våger dela lite nya tanker och gå mot strömmen.
 
Kanske en god ide i tanken men tror det är orealistiskt att en häst står stilla i bara grimma inför en fullsatt arena på en världscuptävling. Nu har jag inte läst artikeln då jag har väldigt svårt att förstå danska kanske avser det inte världscuptävling? Men oavsett så tycker jag man ska ge hästen rätt förutsättningar på en lugn plats utan publik och störande moment som tv kameror. För hästens skull.
Jag förstod det som att det skulle vara en egen tävlingsform inom dressyren. Inte i alla dressyrklasser men kan ha missförstått. Har bara läst Hippsons översättning.
 
Intressanta tankar. Givetvis är inte alla delar realistiska på alla sorters tävlingar men det är åtminstone tankeväckande.
 
Men med tanke på vilket motstånd det var bland dressyr eliten att ta på sig en förbaskad hjälm så tja lycka till med större förändringar
 
Gilla verkligen hans tankar med, ridsporten är lite för konservativ.

Hans-Christian Matthiesen believes that it should be completely voluntary what equipment the horse should wear when it is at competitions. "Whether you want trense, kandar or biteless, you just come in with it. Or if you want to start a dressage class in a lambskin saddle, that's fine."
Och allt det går redan om en tävlar WE😁. Så här tävlar min kompis🤩. Tycker helt klart samma borde vara tillåtet i vanlig dressyr.
Screenshot_20240329_144654_Instagram.jpg
 
Absolut det vore det bästa
Lägg ner hela dagens elitdressyr och börja om på nytt
Ersätt OS dressyren med WE redan i år är mitt förslag
Men är WE ur ett internationellt perspektiv så mycket bättre? Med tanke på hur många av de hästar som importeras är tränade. En bekant klippte sin lusse. Stora kroniska märken efter sporrar, ärr i hela ansiktet. Den har gått WE och på tjurar.
 
Kanske en god ide i tanken men tror det är orealistiskt att en häst står stilla i bara grimma inför en fullsatt arena på en världscuptävling. Nu har jag inte läst artikeln då jag har väldigt svårt att förstå danska kanske avser det inte världscuptävling? Men oavsett så tycker jag man ska ge hästen rätt förutsättningar på en lugn plats utan publik och störande moment som tv kameror. För hästens skull.
Men ska vi ha världscuptävlingar då?
 
Men är WE ur ett internationellt perspektiv så mycket bättre? Med tanke på hur många av de hästar som importeras är tränade. En bekant klippte sin lusse. Stora kroniska märken efter sporrar, ärr i hela ansiktet. Den har gått WE och på tjurar.
Nej kanske inte
Kanske vi inte alls ska tävla med hästar faktiskt
 
Men är WE ur ett internationellt perspektiv så mycket bättre? Med tanke på hur många av de hästar som importeras är tränade. En bekant klippte sin lusse. Stora kroniska märken efter sporrar, ärr i hela ansiktet. Den har gått WE och på tjurar.
Mitt svar är nej. Följer många utländska WE-konton och sett några internationella tävlingar. Det är rätt osnygg ridning på heta, stressade hästar med stång och sporrar.
 
Nej kanske inte
Kanske vi inte alls ska tävla med hästar faktiskt

Det är spåret jag är inne på ja. Vi klarar som kollektiv inte av att hålla oss i skinnet och hålla hästarnas välfärd god.

Även om det skulle innebära att antalet hästar minskar, så anser jag att all sport med djur ska bort. Vi beter oss som kollektiv alltför illa mot djuren när tävling är iblandat.
 
Det är spåret jag är inne på ja. Vi klarar som kollektiv inte av att hålla oss i skinnet och hålla hästarnas välfärd god.

Även om det skulle innebära att antalet hästar minskar, så anser jag att all sport med djur ska bort. Vi beter oss som kollektiv alltför illa mot djuren när tävling är iblandat.
Då är frågan, har hästar som inte tävlar det i snitt bättre? Om man ska förbjuda enbart tävling så bör man ju ha koll på att det är avarterna man förbjuder och har kvar det som är än värre.
 
Det är spåret jag är inne på ja. Vi klarar som kollektiv inte av att hålla oss i skinnet och hålla hästarnas välfärd god.

Även om det skulle innebära att antalet hästar minskar, så anser jag att all sport med djur ska bort. Vi beter oss som kollektiv alltför illa mot djuren när tävling är iblandat.
”Bara” miljöaspekten gör det ju helt sjukt att det fortfarande år 2024 pågår globala tävlingsserier och interkontinental hästhandel i stor omfattning.
Lägg till välfärdsaspekten för hästarna att fraktas omkring till nya platser och okända miljöer i ett tiotal år av sitt liv fram tills de får gå i pension, så finns det tunga skäl mot åtminstone internationellt elittävlande - och det redan innan vi börjar blanda in aspekten med brutal ridning och träning.
 
Då är frågan, har hästar som inte tävlar det i snitt bättre? Om man ska förbjuda enbart tävling så bör man ju ha koll på att det är avarterna man förbjuder och har kvar det som är än värre.

"Whataboutism"?

Utan tävling finns inte motivationen till många av avarterna kvar. Det är ett bra ställe att börja på.

Ja, vi skulle "döda" en industri, men den behöver dö. Den är inte djuren till gagn, den är extremt miljöförstörande och resurskrävande, och helt enkelt inte nödvändig. Det är bara underhållning för människans skull.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 905
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 706
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 324
Senast: Enya
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 431
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp