Dansk Blup?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 611

Sar

Trådstartare
Finns någon dansk motsvarighet till vår svenska Blup?
Jag har försökt söka på De Noir på vår svenska blupsida men hittar enbart härstamning.

Sv: Dansk Blup?

På danska HesteData (som man prenumererar på) finns indextal på många hingstar, men De Niro har inget.

Kan du se något på De Noir?

De Niro har förvånande nog svenskt blup!

Phu, tänkte att nu har jag blivit knasig. Satt och kollade hemsidan och där står det att han är gk i danmark, sverige och hannoveranare.

Han har 672 registrerade avkommor i Danmark.

Han har gjort 30-dagarstest;
Dansk Varmblod 30-dages test Vilhelmsborg 03-04-09
Resultat: BESTÅET
Træningsleder Dommer Testrytter
Ridelighed: 9.0 9.0 9.5
Kapacitet: 8.5 9.0
Skridt: 8.0 8.5
Trav: 7.5 8.5
Galop: 9.0 9.0
Springkapacitet: 7.0 7.0
Springteknik: 6.5 7.0
Samlet resultat: 817.0;
Ridelighed/gangarter/springning: 914.7 / 850.0 / 686.4

Han har gjort materiealprove, typ bruksprov;

08-11-2003

Træningsbeskrivelse: En meget flink og reel hingst i stalden med god foderoptagelse. Hingsten er energisk med et særdeles godt temperament og en god karakter. Arbejder særdeles villeigt og opmærksomt med særdeles god skridt og galop, mangler lidt afskub i trav.
Dressuranlæggene er særdeles gode og hingsten udviser stor ridelighed.
Hingsten springer under middel og med manglende teknik og kapacitet.
Hingsten har udviklet sig positivt under prøven. Konkurrenceegenskaber særdeles gode i dressur.

Springteknik løsspringning (T) 6.00 Kapacitet gangarter (T) 9.00
Springteknik løsspringning (D) 6.50 Kapacitet gangarter (D) 8.25
Springteknik springning (T) 6.50 Kapacitet gangarter (F) 9.25
Springteknik springning (D) 6.75 Ridelighed/manerer springning (T) 8.00
Skridt (T) 9.00 Ridelighed/manerer springning (D) 8.50
Skridt (D) 8.75 Ridelighed/manerer springning (F) 8.50
Trav (T) 8.00 Kapacitet springning (T) 6.50
Trav (D) 7.75 Kapacitet springning (D) 6.38
Galop (T) 9.00 Kapacitet springning (F) 6.75
Galop (D) 8.75 Gangarter samlet 8.85
Ridelighed (T) 9.00 Springning samlet 7.63
Ridelighed (D) 8.25
Ridelighed (F) 9.25 Samlet resultat 812.75
detta är ursprungligen uppdelat i två spalter men ramarna kom inte med då jag kopierade texten. Hoppas att du kan läsa ändå

Han har två starter i LA1A dressyr med en första- och en fjärdeplacering som resultat.

Senast ändrad:

Jupps :rofl:, kliade mig ganska vilt i hårbotten då jag känner till en del om hingsten. Min tränare samarbetar med Ib som äger De Noir.

Kan du se något på De Noir?

De Niro har förvånande nog svenskt blup!

Varför är du förvånad?

De Noirs första avkomor är födda 2004, de kan tidigast gått 3-års test iår. Blup-index uträkningen körs bara en gång per år.
För att han ska få ett officiellt Blup-index (publicerat) så krävs att han har minst 15 vsade avkommor i Sverige.

De Niro har många avkommor i Sverige, både importerade och svenskfödda (f.98) och en del av dem är visade vid 3-årstest och kvalitetsbedömning. Därför har han ett Blup-index i Sverige.

Jag trodde i min enfald att bara svenska hingstar hade svensk blup. :angel:Försökte söka på Sandro Hit och Schwadroner också men ingen av dem hade det.

Liknande trådar

Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
311
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 566
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 972
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 955
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka