Dammig pålle!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Zab
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 405
Z

Zab

Hur tusan gör man?
Har min häst ute utan täcke (ej klippt, fryser ej) och det selar ingen roll ur mycket jag ryktar, han dammar ändå! Han är ju helt grå, speciellt på ryggen och över svansen.. fuktad trasa hjälper inte, det sitter för djupt..:crazy:
Hur gör man? Måste jag täcka honom för att han ska se anständig ut? (det gör jag inte, fryser han inte ska han få lufta pälsen, oavsett hur det ser ut)
Hade eg. samma problem i somras, då försökte jag duscha av det, med halvbra resultat.. nu på vintern kan jag ju inte duscha honom..

Har hört att det inte är bra att rykta täckeslösa hästar för mycket på vintern.. skaver bort skyddet eller nåt.. Han rids ju inte och får alltså inga skav eller så, det är bara min fåfänga.. :crazy:

Sv: Dammig pålle!

Försök att förtränga fåfängan. Han mår ju bra, och lite skit dör ju ingen av! :)

Hehe, nä, kommer ju inte skicka honom på uppfostringsanstalt för smutsig päls heller.. x)

Men finns det inget bra tips?

Är han dammig av lera eller stöv`?

Lite olja i maten brukar annars blanka till dom:)

Bra fråga.. :crazy: Både och? Det är ju inte stora lerfläckar eller så, men delvis kan det nog vara dammpartiklar från leran med..

Pälsen är blank.. x) Hjälper olja mot damm/stöv också?

Asså, jag vet inte om det är så men jag har fått den känslan. Vanlig solros olja går jättebra att använda!

Jag kan ju alltid prova.. x) Han lär inte må dåligt av det.. kanske hjälper honom gå upp lite i vikt med om jag har tur..

För viktens skull är det jättebra! Hade en svårhullad travare som jag gav olja till och vilken skillnad!!!!!

Låter ju bra, hur mycket gav du?
(också svårhulad travare.. får korn o lucern nu.. )

x) en mager am. travare (står väl svensk, men är amerikansk i föräldrarna) töltar. Oinriden, jag har börjat arbeta honom från marken typ akademiskt nu när jag har en tränare (arbetar av lektionerna, jag SKA tamigtusan snart hitta jobb så jag kan betala och ara säker på att få lektioner så länge som jag vill)
Har inga nyare bilder just nu.. ska se om jag kan ta någon ikväll..
Kallas Crow, heter Mr Crom eller Mr. Crom.. kommer inte ihåg om det är med eller utan punkt.. x)
Bild på min avatar sålänge.. :angel:

Tror inte det finns så mkt att göra tyvärr:crazy: Man ska ju som sagt inte borsta alltför mkt på en otäckad häst då det skyddande fettet i huden kan tunnas ut då. Har jag fått lära mig iaf.
Men jag vet hur det är, har en ridtravare här hemma med som är en riktig skitgris. Går också otäckad och kommer in varje dag helt täckt i lera:cool: Bara att borsta bort det som kan ge skav och sen försöka glömma bort att man sitter på en grådaskig häst(ska eg. vara svart):angel:

Jag har samma problem, har ju islandshäst med päls som en björn, där når ryktborsten inte ens in... :crazy:

Men det där med att man inte ska rykta de som går otäckade har jag för mig är en myt... om jag inte minns fel.
Ryktar man så stimuleras ju hudens fettkörtlar och då borde ju pälsen bli bättre skydd.
Att tvätta dem vintertid är dock dumt såklart, då löser man ju upp fettet. Men jag kan egentligen inte se att man skulle kunna få bort fettet från pälsen med vanlig rykt?

Tja, jag rider i skogen så ingen ser min skitiga häst :idea:
Och när snön kommer brukar han rulla sig ganska ren. (är rulloman)

Det där finns det ju världens bästa lösning på,,,
DAMMSUG hästen!:idea:
Då slipper du ha en dammig/skitig häst, det är helt kanon,
har en större typ av Super Dandy, med den följer två borstar,den grövre som är som en gummikarda är helt kanon, den ger samtidigt hästen massage o du får bort ALLT damm,, har haft dessa dammsugare i säkert 10 år vid det här laget o skulle inte klara mig utan....

hehe, jo, blir ju så.. inte för att jag sitter på honom, men att sitta och titta på han.. xD

Jo precis.. borsten når ju inte in.. :3

Tänker som du med rykten.. men man kan ju aldrig vara säker.. :angel:

hehe, det är bra att finnas lååångt borta.. x)

btw, bilder på liten.. han är lurvig och bara snabbt borstad, men ovanligt ren. :rofl: Oinriden som sagt, har eg inte gjort nåt alls på flera månader. Tror ni det kan bli en bra skogsmulle häst? :3

zabscrowsite.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny vars huvuduppgift är att vara sällskap till min ridhäst. Han rids även av min dotter några dagar per vecka, och...
2
Svar
22
· Visningar
4 063
Senast: mily
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 186
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Utrustning Mor min är på jakt efter ett utetäcke att lägga på stoet vid behov under vintern. Tex om hon ska ut efter middagen (då ute ca...
Svar
4
· Visningar
1 649
F
Hästvård Vår ponny är ej klippt, då jag tycker att vi inte använder henne på så sätt att hon skulle behöva klippas. Hon rids ut cirka 4 gånger...
2
Svar
30
· Visningar
3 454
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka