Dåligt sällskap?

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Graendal

Jag hoppas det är ok att en irriterad och lite orolig storasyster hoppar in på föräldraforumet..?

Min tioåriga syster håller iaf på att spåra ur lite. Hela vår familj är Östermalmare från början, men för några år sen flyttade vi upp till landet. Jag och min storasyster gick ut grundskolan är uppe, men minstingen har gått alla skolår här. Och skolan är en friskola och egentligen bra, men vår söta lilla gård omges tyvärr mest av riktigt sunkiga små orter, där de flesta antingen är pundare, psykiskt handikappade eller bara allmänt småkriminella, och de flesta människor min lilla systers vänner kan nog också räknas in i nån av de kategorierna om några år, eller redan nu.

Det har blivit värre de senaste månaderna, eftersom våra föräldrar jobbar mer än nånsin, storasyster har flyttat hemifrån och jag också bott borta ett tag. Lillsyrran har alltså liksom glidit ifrån familjen, tycker att sina nya vänner är mycket coolare. Har varit två olika personer hemma och i skolan ett bra tag, men nu börjar skolpersonen ta över och det blir massor av konflikter och gräl jämt.

Det är inte speciellt många mil in till stan härifrån, men det är ändå grym skillnad på hur man uppför sig. Hur löser man en sån här kulturkrock? Jag vill inte att min syster ska supa ner sig på hembränt första gången när hon går i femman. :crazy:
 
Sv: Dåligt sällskap?

Oj oj.. Jag känner igen det där. Det enda jag kan säga är att ni ska ha en jävla koll på henne och var tydlig med var gränserna går innan det är försent. Min lillasyster började som din, och pang sa det så var hon känd på alla polisstationer över hela västernorrland. Det är inte kul att sitta i en bil dygnet runt och köra hundratals mil i veckan för att försöka hitta nån som har försvunnit från jordens yta, bara för att föräldrarna är idioter enligt henne själv. Vi har hållit på i 2 år nu, med polissök, husrannsakningar, ungdomshem, psykologer, kuratorer och allt vad fan det har varit. Tack och lov har det börjat bli bättre, men mina föräldrar ångrar nu att dom inte lyssnade på mig och våran mellansyster från början när vi sa att våran lillasyster började spåra ur.

Nu kanske jag målar fan på väggen, men det här är min erfarenhet.

Du får gärna PM:a mig och du behöver prata.
 
Sv: Dåligt sällskap?

Det låter som om din lillasyster skriker efter uppmärksamhet. Hon är yngst, era föräldrar jobbar mycket, ni andra systrar har flyttat...tja då går hon till sina s.k vänner även om de kanske inte är så bra för henne. Vad ni behöver göra är att fixa ett fritidsintresse åt henne och gärna följa med dit för att visa att ni är engagerade. Sen måste ni hålla koll på henne och vilka hon umgås med så det inte blir som för heinekens syster.
Ta gärna hjälp av skolans kurator och få råd och tips om hur ni ska gå tillväga.
Lycka till.
 
Sv: Dåligt sällskap?

Ja, hon har alltid behövt mycket uppmärksamhet, och inte alltid fått det.. Fritidsintressen har hon, hon går på gymnastik, och mer hinner mapa inte skjutsa (och nej, kommunalt funkar inte här ute, tyvärr..). Tyvärr är hon hästrädd, annars skulle hon ju kunna vara med mig i stallet.

Men även om mapa skulle lägga mer av tid de inte riktigt har på henne (jag och hon umgås redan rätt mycket), så är ju inte det säkert att hon skaffar sig trevligare vänner?
 
Sv: Dåligt sällskap?

Varför jobbar dina föräldrar så mkt ?

Flyttar man inte från stan för att få ett lugnare livstempo ?

Det låter som det är OMÖJLIGT att få föräldrar att vara mer närvarande och styra upp situationen.

Men jag är förälder och skulle göra vad som helst.

Sluta jobba, ta ett halvårs tajm-out och åka till Thailand med barn (behöver inte vara dyrt) flytta eller VAD SOM HELST.

Barn är viktigare än jobb.

Jag tror inte orten i sig är problemet, gudarna ska veta att det kan finnas problem på östermalm också, men ivägglidandet från familjen är ett problem.

Som det är dina föräldrars ansvar att lösa.

NU.
 
Sv: Dåligt sällskap?

De har ett hotell, ett orangerie, två stora gårdar med sammanlagt ca 700 djur, bygger slakteri, har runt 60 hyreslägenheter, etc. Ständiga projekt och tusen bollar i luften. Pappa jobbar också i diverse styrelser och liknande, i Sverige, Schweiz, Ukraina och Luxemburg, så han reser mycket.

Ja, de kanske borde vara hemma mer. Men det går i perioder, och just nu är liksom en borta-period. Det finns fördelar också, som med allt, och vi tar det för vad det är och för det mesta funkar det nob bättre än genomsnittet.

Orten här, är nog lite extrem. Dränerad på bra människor, och istället busslaster med psykfall som dumpats här "för att det fanns tomma bostäder". Jag menar, jag bor här jag med och har ser faktiskt stor skillnad, om människor är likadana överallt så är det här ett undantag. :p
 
Sv: Dåligt sällskap?

Din syster skriker efter uppmärksamhet och det enda val ni har är att ge henne det och mycket mer tid än just nu. Om era föräldrar nu absolut väljer att vara borta så mycket, så får väl du eller er storasyster ställe upp istället.
Är ni måna om lillasyster, så ge henne den tiden.
 
Sv: Dåligt sällskap?

Just nu är en borta-period, säger du....?!
Vad exakt är en borta-period? Hur länge är dom borta i stöten? Är dom borta båda två samtidigt? Vilka är fördelarna som du ser det?

Jag håller med Silverkedjan i allt hon skriver. Som förälder så är det ens ansvar att engagera sig i barnen och göra sitt yttersta för att det inte ska spåra ur. Precis som Silverkedjan skrev så skulle jag göra ALLT för att göra saker och ting bättre. Men det dina föräldrar måste förstå är att det finns problem. Ser dom det öht om dom är borta så mycket? VILL dom se det?

Vad tycker du skulle vara lösningen? Jag tycker inte att det är ditt och din systers ansvar att se till att det går bra för lilltjejen. Det är dina föräldrars ansvar. Det är naturligtvis jättebra att du är en omtänksam person som inte vill se din syster råka illa ut, men det är inte ditt ANSVAR och ska inte läggas på dig eller din storasyster om det händer.

Jag känner till sådana småställen som ni verkar bo på.. :crazy:
Men det måste ju finnas några bra personer också, eller?? Hennes klasskompisar kan ju inte vara pundare eller småkriminella allihopa? Det jag vill säga är att någonstans har hon en egen vilja, hon söker sig till fel personer, helt enkelt. Och varför gör hon det? Jag tror som dom andra skrev att detta är ett rop på hjälp. Se till att hjälpa din syster NU innan det är försent! Involvera dina föräldrar i detta, ta ett allvarligt snack med dom om dom inte har insett allvaret och säg till dom att engagera sig NU !! Ett jobb kan inte vara viktigare än ens barn, oavsett hur roligt, stimulerande och välavlönande det än är.

Lycka till!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp