Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Mysaan

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnar rätt men annars får någon flytta den.

Jag har en bekant (vill inte riktigt kalla henne vän vi umgås i princip genom hundarna). För en tid sedan berätta hon att hennes dotter (snart 5 år) skulle få börja ridskolan i höst på ridlekiset. Eftersom jag känner till ridskolan och har kämpat hårt för att rätta till uppenbara ridfel på andra som ridit där så rekommenderade jag henne att söka annan ridskola.
Den ridskolan det handlade om är katastrofal helt enkelt. Eleverna ponnysparkar hästarna i magen, sliter dem i munnen, ryttarna får älga på i samma tempo varv efter varv medans ridläraren står och pratar i telefonen eller snackar skit med någon annan. De får aldrig veta när de gjort bra men inte när de gjort dåligt/fel heller.
Dessutom har de egentligen ingen lämplig ponny för barn som är så pass små som hennes dotter och mina pojkar. Kollade upp det eftersom mian barn ville börja rida.
Min bekant menar på att det spelar ingen roll för barnen sitter ju ändå och skumpar och sliter och drar i tyglarna när de är så här små.
Jag sa då att ja jag skulle aldrig låta mina barn ens lära sig grunderna på det tragiska sättet som den ridksolan bedriver sin ridlektions verksamhet.

Nu går jag i väntas tider att få hem en lugn cool gammal shettis. Alldeles lagom stor för mina barn och därmed hennes dotter också. Frågan är nu om jag ska erbjuda henne att ge hennes dotter lektioner i höst på ponnyn trots att jag inte är utbildad men då givetvis för en ytterst liten peng bara.
Jag har ändå hållt på så pass länge så jag klarar åtminstone av att lära nybörjare att rida.

Vad tror ni? Anledningen till att jag i så fall skulle göra det är för att jag vill att tjejen ska få lära sig rida rätt utan att slita och dra i munnen och utan att såga och sparka lilla hästen. Eller är det lite mer sköt dig själv och skit i andra jag ska tänka? jag vill absolut inte göra mig ovän med dem och såra dem.
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Jag tycker det låter som en bra idé! Nämn det lite i förbigående bara, typ: Ja, jag ska ju skaffa en ponny till mina barn. Kanske skulle jag kunna lära din dotter rida på den då? Jag vet ju att hon vill börja rida...:angel: ;)
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Ja jag tänkte att det kanske skulle läggas fram så. Eller på ett liknande sätt. Vet ju att mina barn kommer berätta för hela byn att de fått ponny när den kommer. Så då kan det bli lite automatiskt att det kommer på tal och jag då kan nämna det.
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Jag tycker absolut att du kan lägga fram det lite snyggt till henne och se vad hon tycker, gillar hon det inte så fine, du har iallafall försökt! :) Du behöver ju inte direkt säga rakt ut att jag vill ge din dotter lektioner för du vill att hon ska lära sig rida rätt, men kanske säga att du skulle behöva någon till som motionerade ponnyn lite och att du kanske samtidigt kan ge lektioner till hennes dotter för en billig peng? :) Hon borde ju se det som en möjlighet eftersom att hon vinner på det, om du inte tänker ta mer än vad ridskolan tar förståss :P
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Hade det varit jag hade jag först velat ta reda på om man har några skyldigheter om det t.ex. skulle uppstå en olycka under en lektion som man tar betalt för.
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Kom på en sak till..
För barn kan gemenskapen på ridskolan tillsamans med andra barn vara lika mycke värt som själva ridningen.
Nu utesluter det förstås inte att man rider på egen hand också, men ofta tror jag att intresset dämpas om det främst är vuxna (föräldrar och instruktör) som är med.
Finns det ingen BRA ridskola i närheten?
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Tack för era svar!

JO jag rekommenderade den bra ridskolan men mamman tycker att den ligger för långt bort. 4,5 mil enkel väg.

Får se jag ska nämna det för henne så får vi se vad som händer ska även kolla upp försäkring osv om det är så att jag blir ansvarig om något skulle hända.
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Skrev ett avtal om att ridningen sker på egen risk.
Och säg åt mamman att hon kollar upp på barnets försäkring att inte ridning är undantagna (finns någon barnförsäkring där riskfylda sporter är undantagna och tyvärr räknas ridning dit)
Kolla också med din hemförsäkringa bolag om din ansvarsförsäkring tar det om tösen skulle bli skadad.
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Kolla också med din hemförsäkringa bolag om din ansvarsförsäkring tar det om tösen skulle bli skadad.

...vilket då förutsätter att du sköter det hela vitt och inte tar emot svarta pengar. Vet inte om det kan räknas som någon form av hobbysyssla?
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Fast om det räknas som vitt så räcker det väl med att de får kvitto och jag skattar för pengarna eller är det något mer jag ska tänka på då?

Självklart ska jag kolla upp försäkringar osv i så fall också.
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Jag tycker det låter som en bra ide Mysaan.

Som någon sagt, så är det försäkringen som måste funderas på.

Jag vet inte om det är ok, eller om man "får" göra så men Agria har ju en "veteranförsäkring" som du kan teckna fram tills hästen/ponnyn blir 21 år (har den själv på gamlingen).
Den är rätt bra, och en av fördelarna är att den täcker skador på tredje part. (blev jag informerad om iallafall). Kolla upp den, kanske det räcker med bara den. Och så givetvis att mamman skriver på ett papper att hon är underförstådd med försäkring.
Alla ridskolor har inte ens försäkring som täcker skador på eleverna! (vet flera som det står i stallet att man är där i staller och på lektionerna på egen risk).

"Veteran" kostar inte så många hundra per år och täcker dessutom andra saker, såsom vet.vård.


När det kommer till själva det att du inte har utbildning så uppenbarligen har de inte det på ridskolan heller, eller så skiter de i att de har det och utnyttjar inte sina kunskaper. Så Värre kan det ju inte bli ifall du är instruktör. Dessutom så lär sig barn i den åldern rätt simpla saker, de lär sig hästvett. Och på ridskolan får de alldeles för lite pyssel med hästarna för pengarna. De lär sig sitta och skumpa på ponnyn. Fördelen med ridskolan skulle vara att hon får träffa andra barn som också ska rida samtidigt som henne.

Men över lag så lär sig ryttare mer med privatlärare än på ridskola.

Jag har en 7 årig ryttarinna som elev, som varje lektion på ridskolan grät, ridläraren var inte elak, det var bara inte rätt med ponnyerna, stor grupp och säkert lite prestationsångest för henne.
När hon ridit för mig på sin egen ponny så strålar hon som solen, varje lektion. Vi är på tigerjakt, safari, flyger till månen på våra ridturer. När jag säger att vi ska hämta "soffan och ratten" så tittar hon på mig så där "men åååh har du glömt vad det heter Igen!" och så får jag rätta mig och säga sadel och träns... Hon vet vad det heter, och därför kan jag skojja om det. Vet hon inte vad det heter så lär jag henne det rätta ordet och säger inte något "skojigt" namn för det.

Jag varvar lek med kunskap. Och hon har tuffat till sig och vågar mer. Hon är trygg med mig vid ponnyn.

Första lektionen började jag med att säga att vi skulle göra luftvolter ner från hästen och stå på ryggen, givetvis skämtsamt. Hon gav mig sin "men ååååh"-blick och sen red vi lugn och skrittade.


Fram till idag har hon ridit baklänges i skritt, suttit i damsadel, gjort "död indian" (legat på magen), och stått på knäna på sin ponny med armarna rakt ut åt sidorna (som är en gammal trygg och superfin ponny). Hon har även åkt kana ner från rumpan på ponnyn.
En rätt stor skillnad från då hon började ta lektioner. Nu gillar hon att rida och tycker det är skoj.

Mestadels rider vi ut efter vägarna (möter vi en bil är det bilrush å dessa vägar), vilket hon gillar.
Varje lektion får hon välja hur långt hon vill rida, hon väljer när vi vänder och hittils har varje lektion varit minst en timma. (vi skrittar mest så för ponnyns del är det en lugn och stillsam tur).


Jag har inte någon utbildning att vara ridinstruktör, men jag kan rida, och jag är pedagogisk. Det räcker för henne.
Jag ska inte lära henne dressyr, vi ska lära oss grunderna och ha skoj!



Jag personligen tror att det i den yngre åldern är viktigt att varva in lek under lektionerna, och det kan få ridskolor erbjuda.
Det är mycket säkerhetstänk som hindrar det. Säkerhetstänk ÄR bra, men tyvärr går det till överdrift (för att det måste) på ridskolor och blir lite monotomt/industri över det hela ibland.

Men som sagt, ge du lektioner. Det blir nog bra!
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Under förutsättning att hon tar betalt för lektionerna

Alt är att ha flickan som medryttare på hästen och hon får lektioner varje gång hon är ute och rider. Då betalar hon inte för lektionerna utan för hovslagare, foder, försäkring, uppstallning (om inte mysaan har eget stall) och ev vet.vård.
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Egentligen tror jag att det enda - blir att hennes dotter inte kommer få samma gemenskap som hon hade fått på en ridskola MEN hon kommer säkert se eran shettis lite som "sin egna" och det är nog guldvärt. Jag hade hellre lärt mig rida genom privatlektioner än ridskola för då hade jag säkert vart dubbelt så duktig som jag är idag (tänk att all fokus läggs på en själv hela tiden).
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Precis! Det är helt annorlunda än att rida på ridskola!
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Tack för era svar och er uppmuntran.

Ponny anlände i dag så nu under sommaren här ska min pojkar för pröva honom så får vi se om han är så lugn och trygg som ägaren sa.

Precis som någon skrev så är det så viktigt med hästvettet och pysslet tycker jag och att de lär sig borsta osv. En bekant hade ridit på nämda ridskola i 6 år och när hon skulle rida min första gången så kratsa hon bara halva hovarna för det var jobbigt. Var på jag glatt sa att ja visst men då stoppar jag en sten i din sko så får ni ungefär lika ont. Efter det har hon alltid varit noga med kratsandet.

Vi får se vad som händer. Sommaren ska jag ägna åt att lägga grunderna för mina pojkar i alla fall.
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Jag är helt säker att ridskolan inte sagt "kratsa bara halva hovarna är ni snälla, då spar vi lite tid" utan jag tror att din kompis i det fallet kan ha vart lite lat. Eleverna på ridskolan måste ju dessutom tappat suget rejält för om någon i min ridgrupp hade hållt på så hade jag sagt till denne på direkten utan att blinka - vilket man kan tycka att eleverna på den dåliga ridskolan med hade gjort. Hursomhelst så får du gärna berätta hur ponnyn är och om det blir några privatlektioner för din kompis dotter eller inte :D
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Jag är helt säker att ridskolan inte sagt "kratsa bara halva hovarna är ni snälla, då spar vi lite tid" utan jag tror att din kompis i det fallet kan ha vart lite lat. Eleverna på ridskolan måste ju dessutom tappat suget rejält för om någon i min ridgrupp hade hållt på så hade jag sagt till denne på direkten utan att blinka - vilket man kan tycka att eleverna på den dåliga ridskolan med hade gjort. Hursomhelst så får du gärna berätta hur ponnyn är och om det blir några privatlektioner för din kompis dotter eller inte :D

Nej hon var inte lat hon hade aldrig fått lära sig vikten av att kratsa ordentligt och kolla om det fastnat stenar osv. Eftersom hästarna alltid var i ordning från lektionen före när hon kom. Så det var absolut inte lathet utan okunninghet. I dag är hon nästan överdrivet noga istället.

Lovar att uppdatera med hur ponnyn är och om det blir lektioner för kompisens dotter
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Erbjud lektioner om du har tid och ork! Jag har haft två grannflickor som jag gav lektioner åt 1-2ggr/v på mina ponnyer under fyra år. Begärde aldrig betalt utan de hjälpte mig i stallet. Hade en tredje tjej som red hos mig 1 gång i veckan i 2 år, hon betalade en hundring då och då. Dessa flickor lärde sig rida i en lugn och trygg miljö, deras föräldrar har alltid uttryckt att jag gjort ett toppenjobb med dem.

Så jag tror att de har fått en mycket bätte start i hästvärlden än jag fick via ridskolan när jag var liten. Hos mig lärde de sig så mycket annat runtomkring. Om körning, tömkörning, täcken, foder, dagliga rutiner, hästens beteende, hämta i hagen, sårvård... ja, sådant som dök upp i vardagen!

Fast för mig var det ett rent nöje att ha dem med mig i stallet och efter detta fick jag blodad tand. :love: Gick en ettårig ridledarutbildning, har varit anställd på olika ridskolor och vill fortsätta utbilda mig till ridinstruktör i framtiden. Bara som lite extra kuriosa om hur det kan gå. ;)
 
Sv: Dålig ridskola, privat lektioner istället?

Jag älskar ju att ha mina barn med mig när de vetgirigt frågar om allt och lite till. Men jag vet inte om jag känner samma inför ett annat barn iofs eller om det är för att det är just mina barn.
Iofs grannens jänta var med mig mycket för några år sedan. Lite äldre iofs men det gillade jag också för hon var också vetgirig och fråga om allt och lite till. Jag tror helt enkelt att jag gillar att lära ut om just hästar eftersom deras bästa ligger mig så varmt om hjärtat och jag vill att alla ska få en bra start som jag fick. Även om jag nu var på ridskola så fick vi alla delar: sårvård, fodring, materialvård, daglig skötsel och ridning. Men ridningen var inte allt utan även allt runt omkring att hästarna skulle ha det bra
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 159
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 669
Senast: Juli0a
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 498
Senast: Stekspaden
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 036
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp