Dålig mage

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pampelutten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 637
P

Pampelutten

Har en pigg:bump: och glad hingstunge född 24/4 som växer och utvecklas normalt men... han har varit lös i magen i större delen av sitt liv(ej första månaden):confused:. Har bajsat bollar endast en kort tid i somras när de gick på ett något överväxt bete (ej så mycket protein?) men även då med inslag av diare. Flyttades sedan till ett kraftigare bete och har sedan dess mer eller mindre bajsat i form av ko-mockor. Togs hem på vet. inrådan för ca 1 månad sedan för att äta mindre gräs och mer hö, än så länge utan särskilt mycket resultat mer än att det är synd om honom för att han inte har ngn kompis mer än sin 7 åriga storebror (+mamma). Får Probimin, Krafts mag och tarm och potatismjöl+ ngr nävar kraft ponny/grov(Vägrar att äta morotspure.) Har skickat träckprov för analys av det som går att analysera=inget riktigt onormalt. Pratat med flera vet. som säger att det kan ta tid eller att det nog inte är någon fara när han är pigg. Men att jag ska se upp för magsår. Hur märker jag det?Börjar nu undra hur jag ska göra med avvänjning, flytta, lösdrift, silage eller i värsta fall om det är ngt medfött fel som är allvarligt.
Förslag och synpunkter?

Sv: Dålig mage

Vet inte om det hjälper dig i det här fallet. Men för några år sedan fick jag ett föl med en mage som ditt ungefär. På veterinärens inrådan innan vi började med något annat så gav vi honom Proviva Kultur, fermenterad havre blandning. Den är inte smaksatt som vanlig Proviva men går att köpa i vanliga mataffärer i 2,5 dl förpackningar. Jag gav mitt föl en förpackning om dagen i tio dagar. Men märkte resultat redan efter något dygn. Tror att det är Skåne Mejerier som är distrubitör.

Tack! Provar imorgon och hoppas på att herrn tycker att det smakar...

Köp Kraffts
Mag & Tarm, finns på lantmännen. Är det svårt att få fölet att äta tar du och blandar upp med vatten och suger upp med en stor injektions spruta som du sprutar in i munnen precis som när du avmaskar.
Fungerar på liten eller stor!

Köp Kraffts
Mag & Tarm, finns på lantmännen. Är det svårt att få fölet att äta tar du och blandar upp med vatten och suger upp med en stor injektions spruta som du sprutar in i munnen precis som när du avmaskar.
Fungerar på liten eller stor!

Smart tips...:angel:
TS skrev klart och tydligt att hon redan använder det.
Du ska nog inte ge råd utan att läsa ordentlgit.

Det kan vara lite halvknepigt att få tag på havreblandningen så säg till om du inte hittar den hemomkring så kan jag ta hem den. :)

Själv fick jag ett flaskföl i år som var väldigt dålig i magen första tiden av mjölkersättningen. Provad allt från morotspuré till ja nämn det. Pratade med min vet då det mesta var provat och han tyckte vi skulle prova något som man ger till hundar. DiarSanyl heter det. (någon sydafrikansk lera tror jag det var) Sen hon fick första dosen har hon inte varit dålig i magen. Hjälpte på en gång !! Helt suveränt :)

Använde det 1 vecka först och provade sluta då blev hon lite lös igen så jag provade 1 vecka till sen dess har hon inte varit dålig i magen :banana:

hoppas det fixar sig

Vet ej om detta kan hjälpa dej, vi har ett sto vars fölungar varje år blir dåliga i magen, det luktar fiskleverolja om fölen, detta beror på att stoet äter så mycket salt, tar vi bort saltet och ger fölet proviva så går det över på några dagar.

Hej!

Hade själv samma problem med mitt föl (född 4/4). Fick rådet att ta bort stoets kraftfoder (vilket hjälpte ganska bra) men det kom tillbaka igen efter ett tag. Hon fick då magsårsmedicin i tio (tror jag det var) dagar och har mått bra sen dess. Kanske vore värt att prova? Det är ju inte kul för de små liven att må så i magen...

Mvh Ljulius

Tack för alla svar! Jag kämpar på och ska i dag försöka få tag på en vet som skrivit en artikel om diarre och höra vad hon har att säga...
Det är svårt eftersom han inte verkar må dåligt men nu börjar jag känna mig lite desperat. Stoet fick i stort sett inte något kraftfoder tidigare pga hennes lättföddhet och misstankar om för mycket protein till fölet.Men nu börjar båda tunna ur, hennes juver har minskat en del + att hon rids mer, så hon har börjat få havre och lite kraft groov men inga jätte mängder (ca 1,5 kg om dan) och det märks ingen skillnad. Men det är väl snart magsårsmedicin som gäller då det känns som jag provat allt annat:confused:

Hej. Har samma problem med mitt ena föl. Hon har fått loppfrö som vet rekomenderade och börjar bli bättre. Började med samma lera som ovansående skrev blev lite bättre och sedan fortsatte jag med loppfrö. Hon börjar ta sig nu men hon är inte alls lika fin som de övriga.

Du har ju kontakt med vet, men ponutrin eller vad det heter, får man inte ge det till föl?

Hej!!! Jag har samma problem. Har en ettårig islänning som vart dålig i magen sen förra sommaren... Jag vet...det är jättelååååååång tid. Men jag har provat allt under denna tid. Åkte ner till Uppsala och gjorde en massa prover. Det enda dom hitta var mycke blodmask och höga levervärden. Åkte hem igen och avmaskade med Cydectin. Har typ avmaskat hela sommaren tycker jag...Inge bättre. Nu har hon stått inne i ca fyra veckor och inte blivit bättre. Vet. trodde att hon kunde ha ätit nå olämpligt i hagen och sen har det uppehållt sig själv men... Har tagit nya leverprov och dom var helt normala nu...Ska ringa till Uppsala och höra om jag kan prova me Cortison kanske...har tänkt på den där förbaskade diarrén i ca ett år nu...suck!!!Hon mår inte dåligt eller nåt sånt utan det är bara väldigt äckligt för mig ju...Hon kan bara stå och fisa bajsvatten och när hon väl skiter blir det bara koskit...

Kom över en artikel om diare hos föl och fick tag på vet. som skrivit den. Hon tyckte inte att det var någon fara så länge han inte blir smal. Det var inget skadligt i sig att han är lös i magen under så lång tid, vilket jag varit orolig för. Hon trodde att det kan stabilisera sig när han blir äldre och vänjs av från stoet. Men att jag naturligtvis skulle kolla upp honom om allmäntillståndet blir dåligt. Hon hade tidigare jobbat på medicin avd. på och sade att man inte hittade något på de flesta som kom in för utredning men att det oftast är positivt. Hade hovslagare med vana av föl ute häromdagen och hon sade spontant att hon tyckte han så fin ut i hullet.:D Själv tycker jag att han är lite tunnare än i somras men det kanske inte är så konstigt. Mindre mat ute, mindre mat hos mamma och växer en hel del. Men det ser hursomhelst ut som jag måste sälja storebror i stället för honom då det känns svårt att få ut ett rimligt pris med den mage han har... (Men jag har tänkt sälja den äldre hela tiden, det är bara att han går så bra nu samt att jag letar jobb vilket är såå tråkigt:( att det är roligt att kunna rida. Inte så relevant men behövde skriva av mig...)
Tack för alla svar och lycka till med alla magar! Skriv gärna och berätta hur det går.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 543
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 119
Senast: Pudlan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 814
Senast: Luleå
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 487
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka