Dags att börja med smakisar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dags att börja med smakisar

Ja, självklart är det det. Ingen är ju tvungen att amma, och det är ju bra.
Men eftersom du undrade över rekommendationerna.
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Nej det undrade jag inte över. Jag undrade i vilken takt man ska ge dem mat.
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Jag tog det som att du undrade.

"De rekommendationer jag läst säger att bebisar "klarar sig på enbart bröstmjölk till 6 mån". Jag undrar om folk blandar ihop detta eller om det verkligen är så att olika personer rekommenderar olika åldrar."
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Ok.

Det var mer som en liten utläggning än som en fråga.

igår på mammaträffen på BVC pratade vi smakportioner. BVC-sköterskan sa igen att 4 månader var ok. Vi såg dessutom en film där de sa "I Sverige börjar de flesta vid 4-6 månader" och samtliga i min mammagrupp har börjat eller ska börja vid 4 månader. Jag pratade dessutom med BVC-sköterskan om detta personligen (om att jag inte gillar amningen osv) och hon menade att huvudsaken var att "en glad mamma är en bra mamma" och man skulle inte tvinga sig själv till något därför. Så länge Sara gillar maten hon får är det bara att köra på.
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Håller på att skriva min magisteruppsats om amning och hittade den här gamla tråden när jag surfade runt.
Skulle vilja kommentera det där om varför man ändrat rekommendationerna från 6 till 4 mån för exklusiv amning.
Forskning har inte kunnat påvisa att barn blir mer sjuka om de ammas 4 isf 6 mån, men problemet är just det TS pratar om. HUr snabbt ska man vänja barnet vid att börja äta hela måltider?
När det var 4 mån som rek började folk ge sina barn smakisar före 4-mån-dagen och fick dem sen att äta hela måltider någon månad senare, vilket anses något för tidigt. Genom att ändra till 6 mån uppnår man WHO/ Socialstyrelsen/Unicefs rek att långsamt vänja barnet vid annan mat när de är 4-6 mån. Alla barn är olika och därför är rek svåra, men man kan istället tänka på:
1. Barn yngre än 4 mån bör inte äta "riktig" mat för deras magar anses inte färdigutvecklade för att ta upp all näring.
2. Efter 6 mån är bröstmjölk fortfarande bra men inte tillräckligt för ett växande aktivt barn.

:idea: :idea: Och så något nytt jag lärde mig idag:
Ett barn som heltidsammas ska ju inte ges "ens en droppe vatten" enligt rek och det är för att barns magsäckar är så små att varje liten tesked vatten eller annan vätska av mindre näringsvärde än bröstmjölk tar upp en stor del av deras magsäck och de orkar därför mindre av den nyttiga bröstmjölken.
Bröstmjölk innehåller dessutom 88% vatten så annat vatten behövs inte ge ens till barn 6-11 månader om man ammar. Även i denna ålder bör man vara försiktig med att ge för vattnig mat med för lågt energiinnehåll (<0.6 kcal/g) som soppa, buljong, vattnig gröt och annat som tar upp mycket plats i magsäcken.
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Vad bra att få lite fakta och förklaringar till ändringen av rekommendationerna! Vill du dela med dig av någon källhänvisning blir jag glad:)
Det vore önskvärt att WHO skrev precis det du skrev i sin rekommendtion, många bvc-sköterskor håller stenhårt på den nya rekommendationen utan undantag.
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Sar skrev:
Vad bra att få lite fakta och förklaringar till ändringen av rekommendationerna! Vill du dela med dig av någon källhänvisning blir jag glad:)
Det vore önskvärt att WHO skrev precis det du skrev i sin rekommendtion, många bvc-sköterskor håller stenhårt på den nya rekommendationen utan undantag.

Det finns många forskare och ännu fler inom WHO och UNICEF som diskuterar detta så det är lite svårt att ge dig en fullständig bild med några få källor, men en som diskuterar detta på ett intressant sätt är Chessa Lutton http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/5/1335
Även Kramer o Kakuma diskuterar det men enligt mig inte lika bra: http://www.who.int/nutrition/publications/optimal_duration_of_exc_bfeeding_review_eng.pdf
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 519
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 420
Senast: Exile
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 648
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp