Dags att börja med smakisar

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

...men hur fort kan man gå fram egentligen? "En tesked första dagen, två teskedar andra" sa min BVC-sköterska men sen då? Jag vill gärna att hon börjar äta riktig mat så fort som möjligt, för jag är inte så förtjust i det här jäkla ammandet.

Hur fort kan man få dem att sluta? Om man verkligen är ihärdig alltså?
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Om du vill sluta amma finns det ju ersättning eller välling beroende på hur gammal h*n är!
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Hon får ersättning ibland, men nej, jag vill inte byta till ersättning. Jag vill börja med riktig mat (vilket är dags nu, 4 mån imorgon).
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Ja hur fort man kan göra det beror helt och hållet på barnet... Elin tvärvägrade amma efter fem månader, men då fick hon i och försig ersättning oxå och åt hela burkar med mat vid sex månader...
Fredrik är sex månader och det har gått bra om jag får i honom två tsk... Och ändå har jag gjort på samma sätt med smakportioner med båda...
Så du får nog helt enkelt rätta dig efter dottern... Jag förstår dig precis med ammningen, jag skulle kunna sluta på stört om jag bara fick honom att äta något annat, men han vägrar ju nappflaskor, gröt och mat, så det är väl bara att amma på...;) :crazy:
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Vi började ge smakisar i 5 mån åldern fast ärligt talat så var min lille tokig i mat redan från början och så fort vi såg att han inte fick allergiska reaktioner fick han äta bäst han ville och så introducerade jag nya saker lite då och då. Tex om jag visste att han tålde potatis så mixade jag ihop potatis och broccoli nästa dag, då fick han ju en portion mat och om han skulle bli dålig visste jag ju att det var broccolin...Jag ammade i och för sig tills han var ca 15 mån men det blev mycket lättare efter att han började äta också, tex i stället för att amma på morgonen fick han gröt tillfrukost så ammade jag honom före förmiddagssömnen, så fick han lunch (mat) och kanske ammning på eftermiddagen och så kvällsgröt. Emil ställde väldigt fort om sig till att äta och blev sakta men säkert mindre intresserad av ammning. Nu har jag ju ingen aning om det här är "rätt" men Emil har just fyllt 2 och är en frisk och glad unge så han har nog inte blivit skadad. Vi ville helst inte heller ge ersättning och där jag bor finns det inte välling så det blev gröt i stället och så slipper man nappflaskekladdet.:)
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Stina smakar på det som råkar finnas i närheten, som är lämpligt och som hon vill ha. Än så länge är det just smakisar och inte mer än en tesked åt gången går det ner. Varför så bråttom att sluta amma? Okej att det inte är så där superdupergulligt och mysigt, men det är ju så lättsamt!

Jenny
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Nu har vi provat med potatis. Hon verkade gilla det!!! :banana:
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Bildserie:

060219b002.jpg

060219b003.jpg

060219b004.jpg

060219b005.jpg

060219b006.jpg
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Jag tyckte att våra små lärde sig svälja och hantera maten i munnen mycket bättre när vi började med gröt (majs och havregröt). Annars gäller det ju att bara att "erbjuda" när man introducerar smakisar. Jag har varit noga med att aldrig sticka in skeden om inte barnet gapar.
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Jag ger lite smakisar varje dag. Vi har prövat potatis, blomkål, morot, mango, päron och säkert nåt mer som jag glömt. Allt har gått ner med glada miner, fast inte så mycket. Efter några skedar så verkar hon få nog och då envisas jag inte. Jag vill att mat ska vara en positiv upplevelse och inget tvång. Sammanlagt får hon kanske i sig en tesked varje gång.

Hon tycker att det är lite svårt att förstå vart maten ska ta vägen, det blir liksom fullt i munnen och hon kopplar inte riktigt att hon kan svälja ner den:D Så varje sked tar ett tag att få ordning på för henne, men det är roligt att titta på medans hon funderar och grejar med maten.

Jag kommer inte öka mängden mat på ett bra tag tror jag, det ger sig nog efterhand som hon blir vanare vid att hantera det nya. När hon vill ha mer så får hon.
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Vi har också köpt den där majs- och havregröten... står i skåpet nu. Men när ska man ge den om man nu börjar med smakportioner av potatis och andra rotfrukter? Eller kan man t ex ge det ena på dagen och det andra på kvällen kanske?

Sara gapade glatt efter mer i alla fall, så jag tror nog att hon gillade det. :)
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Ge ett mål av varje. Du kan ge olika smakisar flera ggr/dag om hon nu vill ha det! Allan åt smakis 3 ggr/dag, en gång banan, en gång gröt och en gång rotfrukt eller annan grönsak.
Majs-havregröten har mina barn inte velat ha. Jag rekommnderar banangröten i stället!

Och öka portionerna i den takt HON tycker är lagom.
Selma fick jag truga i flera månader för att få i henne mer än en tesked av vad som helst :crazy:, medan Allan glatt gapade efter mer nästan direkt och äter hur stora portioner osm helst :eek:
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Du kan ge smakisar av gröt till ett annat mål. Huvudsaken är väl att man ger goda förutsättningar för smakisarna så att barnet är piggt och hungrigt. Jag läste Ameos svar ovan där hennes barn inte gillat majs/havre gröten. Mina barn grät när de fick banangröt ;)
Du får väl prova dig fram!
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Sar skrev:
Jag läste Ameos svar ovan där hennes barn inte gillat majs/havre gröten. Mina barn grät när de fick banangröt ;)

Vi får väl hoppas att hon gillar majs-/havregröten. Jag inbillar mig (har inte läst på förpackningen) att den är mindre söt än banangröten, så det var därför jag valde den. Får väl blanda i lite bröstmjölk så kanske den går hem ordentligt... :D
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Man rekomenderar ju att börja med smakportioner vid 6 månader.
Är det inte lite för tidigt att ersätta bröstmjölken med mat vid 4 mån?

Min son fick börja smaka på mat vid 5 mån, men han var nog 7-8 månader innan vi ersatte ett helt mål.
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Mustasukka skrev:
Man rekomenderar ju att börja med smakportioner vid 6 månader.
Är det inte lite för tidigt att ersätta bröstmjölken med mat vid 4 mån?

Min BVC-sköterska säger 4 månader. Det verkar vara lite olika bud beroende på vem man pratar med. Men jag följer hennes råd. De rekommendationer jag läst säger att bebisar "klarar sig på enbart bröstmjölk till 6 mån". Jag undrar om folk blandar ihop detta eller om det verkligen är så att olika personer rekommenderar olika åldrar.

Men ett helt mål ersätter jag ju inte. Jag ammar efteråt. Dessutom hamnar det mesta i haklappen.... :D
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Tidigare var det 4-6 mån som var rekommendationen. Ökningen till 6 mån helamning har mest bäring på 3:e världen där det kan vara besvärligt med vattenkvalité och hyginiska förhållanden vilket inte är något större problem i Sverige. Det är ju inget problem att fortsätta amma trots att man börjar med smakportioner, det tar oftast ett bra tag innan man ersätter hela mål.
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Jag citerar ovanstående:

"Ytterst är det modern som skall bestämma om hennes barn skall ammas eller inte"
 
Sv: Dags att börja med smakisar

Jag är fullständigt medveten om vad som står i WHO:s rekommendation. Frågan är bara VARFÖR rekommendationen ändrats? Tarmarna har knappats ändrats på våra barn sedan ändringen som kom efter en expertkonsultation i WHO:s regi 2001 och en därpå antagen resolution av Världshälsoförsamlingen?!

Jag läste en bok där detta var bra beskrivet men eftersom jag inte minns namnet får jag hänvisa till en artikel på nätet som tar upp en del av vad som nämndes i boken. Artikeln heter "Uppdrag: Amma och författare Tove Gustavsson och skrevs 2005. Jag saxar in ett stycke;


"Sverige är bäst i världen på amning och internationellt aktivt i frågan. WHO:s senaste rekommendationer uppmanar – efter intensivt och framgångsrikt lobbyarbete från svensk sida – till helamning i sex månader och sen delamning i upp till två år eller längre. Men när Livsmedelsverket slog på stora trumman för en sån praktik även i Sverige ledde det till läkaruppror, eftersom de vetenskapliga beläggen för en förlängning från fyra till sex månader är på tok för tunna. Forskningsläget är oklart och några barnläkare menade att det tvärtom finns risk för ätstörningar, diabetes och dålig viktuppgång. OBSERVERA NÄSTA MENING!
WHO:s rekommendation har bäring på underutvecklade länder där de hygieniska förhållandena är dåliga, men inte på Sverige.
Det finns enligt Wold (docent i immunologi vid Sahlgrenska sjukhuset- min anmärkning) heller inga studier från i-länder som visar att exklusiv amning, så kallad ”helamning”, är bättre än partiell amning "delamning", vad gäller allmänt hälsotillstånd."

WHO:s rekommendationer bör vara generella för att ges tyngd och seriositet. Att vi visar solidaritet med Afrikas kvinnor genom att anta WHO:s rekommendationer gör att fler afrikanska bebisar klarar sig genom att de helammas två månader extra. Ju starkare och äldre ett spädbarn blir desto bättre kan kroppen försvara sig mot baciller
och med många gånger förorenat vatten och dålig hygien så behövs det. De allra flest svenska bebisar har inga sådana besvär.

Många på bvc rekommenderar att börja invänjningen med gluten medan man fortfarande ammar och har bra med mjölk. Enligt min bvctant slutade många helt att amma efter 6 månader när rekommendationen ändrades och började ge gluten (välling/gröt)vilket ledde till att många barn blev glutenintoleranta.
2003 gav slv ut en rättelsebroschyr där de bl.a. markerar att gluten SKA ges i skydd av amning. Skillnaden (enligt min bvctant) mot när helamningen var rekommenderad i 4 månader så fortsatte fler att delamma vilket gjorde att gluten infördes under amning.

Jag är absolut ingen motståndare mot amning, bröstmjölken är det bästa vi har (har till och med dubbelammat mina små under 8 månader) men jag tycker att man bör vara kritisk till många rekommendationer och tänka själv. Verkar barnet visa intresse för smakisar så är antagligen tarmarna mogna, om inte lär du märka det. Det var inte länge sedan det rekommenderades att sova på mage, ha vikt örngot istället för fluffig kudde, amma på bestämda tider v.s. fri amning etc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 519
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 420
Senast: Exile
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 648
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp