Dagmamma eller förskola?

bergstopp

Trådstartare
Jag behöver verkligen råd och hjälp.
Vår son går hos en underbar dagmamma, han har jättekul ihop med barnen och har redan fått en "bästis" (han är snart 2,5) som han verkligen tycker om.

I höstas fick vi reda på att vi kommit in på den förskola jag önskat sen innan jag ens blev gravid.
Just pga att det är i princip den enda skolan jag vill att han ska gå på.
När jag pratade med dom på den förskolan så sa dom att om jag tackar nej till platsen på förskolan men vill stå kvar i kö till förskoleklass så är det väldigt liten chans att få komma in då dom första och främst tar in från andra skolor med samma inriktning.
Det fick mig att tacka ja.
MEN.. jag grämer mig. Jag vill verkligen inte att han ska sluta hos sin dagmamma. Han är sen i talet och ganska försiktig kille men han har kommit in så bra i gruppen.. jag är så rädd att han inte kommer trivas lika bra på förskola med fler barn där han får mindre uppmärksamhet.

Egentligen känns det som en självklarhet att han ska få gå kvar hos dagmamman men det jag är rädd för är att han ska hamna utanför när han börjar förskoleklass (vart det än blir) eftersom många barn kommer från samma förskola.
Hur är barnen i den åldern?

Ska väl tillägga att jag inte alla tyckte om personalen på förskolan heller. Kände ingen värme eller omtanke överhuvudtaget. Allt kändes så "ordentligt".

Hur hade ni gjort?
 
Hur många barn går hos dagmamman? Jag hade nog litat på magkänslan, känns det fel så fundera några extra varv på varför och ta därefter beslut hur du vill göra. Kan du kanske prata med någon som redan har sina barn på förskolan där ni fått plats?
 
Hur många barn går hos dagmamman? Jag hade nog litat på magkänslan, känns det fel så fundera några extra varv på varför och ta därefter beslut hur du vill göra. Kan du kanske prata med någon som redan har sina barn på förskolan där ni fått plats?

6 st, vissa dagar 7.
Tyvärr så vet jag ingen som går där och jag vet inte hur jag ska få tag på någon som går där:(
 
6 st, vissa dagar 7.
Tyvärr så vet jag ingen som går där och jag vet inte hur jag ska få tag på någon som går där:(
Nej, det kan ju vara svårt...
Jag hade nog stannat om det känns som det bästa alternativet och 6-7 barn är ju ganska många, varför jag frågade var att jag tänkte om det var väldigt få barn kanske det är bra för barnet att börja på ett ställe med fler så det inte blir en chock när skolan börjar och så. Men det är förstås individuellt och jag har inga praktiska erfarenheter och ska själv snart (okej, i april :angel:) lämna mitt första barn på förskola så jag förstår din ”ångest” :heart
 
Jag hade exakt damma dilemma. Dottern kom inte in på första alternativet utan hamnade på en förskola jag aldrig hört talas om. Hon trivdes, jag trivdes, personalen älskade henne. Hon kom sen in på sitt första alternativ efter ca 6 månader och jag flyttade henne. Jag ångrar mig fortfarande efter typ 1 år.
Så jag säger byt inte, ändra inte på nått som funkar bra!
 
Våra barn har gått/går hos dagmamma. Vår son var lite försiktig av sig, inte den som tog plats utan höll sig gärna lite utanför och studerade gruppen. Han trivdes hos dagmamman och hade en bästa kompis där. Året innan förskolan skildes de åt då andra pojken flyttade. När sonen sen började förskolan smälte han in i klassen. Han är idag en omtyckt klasskamrat och har många vänner :)
Mellanbarnet var lite mer framåt hos dagmamman och när hon började förskoleklass hittade hon ett par kompisar att leka med. Hon har dock inte lika stor umgängeskrets i sin klass, leker bäst med en annan tjej, ibland är de flera. Hon har varit utanför ibland.
Svårt att sia om hur det blir för ditt barn, men jag hade absolut stannat hos dagmamman. Det är en trygghet med samma person. På förskolor är det ju ofta vikarier (inget ont om dem, jobbade själv som vikarie under ett år) men för barnet tror jag det är bättre med samma person.
Vår yngsta går fortfarande hos dagmamman och trivs jättebra där.
 
Jag hade bytt. Det finns väl inget som säger att ditt barn inte skulle trivas där? Ju flerbarn desto större chans att hitta vänner som det verkligen stämmer med. Vårt barn hade en enorm trygghet av att redan känna en stor del av klassen när han började förskoleklass.
 
Jag hade stannat kvar. De barn i dotterns klass som kommer från en dagmamma i stället för dagis har inte varit utanför utan hittat kompisar snabbt.
 
Jag hade bytt. Det finns väl inget som säger att ditt barn inte skulle trivas där? Ju flerbarn desto större chans att hitta vänner som det verkligen stämmer med. Vårt barn hade en enorm trygghet av att redan känna en stor del av klassen när han började förskoleklass.
Även fast TS inte får någon bra känsla av pedagogerna??
 
Även fast TS inte får någon bra känsla av pedagogerna??
Känslan får ju inte vara hur dålig som helst förstås men frågan är ju om ts verkligen gett pedagogerna på nya stället en verklig chans? Dåliga ställen har sällan lång kö.
 
Känslan får ju inte vara hur dålig som helst förstås men frågan är ju om ts verkligen gett pedagogerna på nya stället en verklig chans? Dåliga ställen har sällan lång kö.
Fast att flytta sitt barn från barnomsorg man är jättenöjd med till barnomsorg man känner sig tveksam inför? Det hade jag inte gjort. Ofta är magkänslan ganska rätt tycker jag! Men man tycker ju olika :)
 
Fast att flytta sitt barn från barnomsorg man är jättenöjd med till barnomsorg man känner sig tveksam inför? Det hade jag inte gjort. Ofta är magkänslan ganska rätt tycker jag! Men man tycker ju olika :)

Ja, fast en enskild dagmamma är ju ett rätt osäkert kort. Behövs ju bara en längre sjukdomsperiod/ sjukskrivning av dagmamman så måste ju barnet gå någon annanstans ( utan inskolning). Flyttar något barn i samma ålder så kan de plötsligt bli väl få barn ens eget barn har behållning av att leka med. Där ser jag stor fördel med förskola som inte står och faller med en enda pedagog. Leder den dessutom till den förskoleklass man gärna vill att barnet går på hade mitt val nog varit att byta. Att ha fått gå i en liten, trygg grupp från början och sedan komma till en större grupp med än fler tänkbara lekkamrater tycker jag låter som en mycket bra utveckling! Men ts känner ju sitt barn bäst!
 
Är enda alternativet att byta nu eller till förskoleklass? Tänker om man kan vänta och omvärdera vid typ 4 eller nåt.
 
Jag behöver verkligen råd och hjälp.
Vår son går hos en underbar dagmamma, han har jättekul ihop med barnen och har redan fått en "bästis" (han är snart 2,5) som han verkligen tycker om.

I höstas fick vi reda på att vi kommit in på den förskola jag önskat sen innan jag ens blev gravid.
Just pga att det är i princip den enda skolan jag vill att han ska gå på.
När jag pratade med dom på den förskolan så sa dom att om jag tackar nej till platsen på förskolan men vill stå kvar i kö till förskoleklass så är det väldigt liten chans att få komma in då dom första och främst tar in från andra skolor med samma inriktning.
Det fick mig att tacka ja.
MEN.. jag grämer mig. Jag vill verkligen inte att han ska sluta hos sin dagmamma. Han är sen i talet och ganska försiktig kille men han har kommit in så bra i gruppen.. jag är så rädd att han inte kommer trivas lika bra på förskola med fler barn där han får mindre uppmärksamhet.

Egentligen känns det som en självklarhet att han ska få gå kvar hos dagmamman men det jag är rädd för är att han ska hamna utanför när han börjar förskoleklass (vart det än blir) eftersom många barn kommer från samma förskola.
Hur är barnen i den åldern?

Ska väl tillägga att jag inte alla tyckte om personalen på förskolan heller. Kände ingen värme eller omtanke överhuvudtaget. Allt kändes så "ordentligt".

Hur hade ni gjort?

Har inga råd men vill bara säga att en bra förskola är kanon, även om antalet barn är fler än hos dagmamma, så det måste inte vara dåligt. Sen är min erfarenhet att magkänslan säger väldigt mycket...

Vi var nyinflyttade när stora sonen började förskoleklass så han kände inte heller någon, men det har gått bra. Han är i och för sig ganska framåt.
 
Ja, fast en enskild dagmamma är ju ett rätt osäkert kort. Behövs ju bara en längre sjukdomsperiod/ sjukskrivning av dagmamman så måste ju barnet gå någon annanstans ( utan inskolning). Flyttar något barn i samma ålder så kan de plötsligt bli väl få barn ens eget barn har behållning av att leka med. Där ser jag stor fördel med förskola som inte står och faller med en enda pedagog. Leder den dessutom till den förskoleklass man gärna vill att barnet går på hade mitt val nog varit att byta. Att ha fått gå i en liten, trygg grupp från början och sedan komma till en större grupp med än fler tänkbara lekkamrater tycker jag låter som en mycket bra utveckling! Men ts känner ju sitt barn bäst!
Oftast samarbetar ju flera dagbarnvårdare med varandra så om någon skulle bli långtidssjukskiven så slussas nog barnen till någon de känner redan.
Jag hade generellt valt förskola framför ”dagmamma” också, en bra förskola är massor värd och ger barnen så mycket!
Om valet som hos TS däremot stod mellan att gå kvar hos en dagmamma där barnet trivs och allt verkar bra och att byta till en förskola som jag som förälder fick ”dålig magkänsla” av så tycker jag att det är en annan femma (och jag hade inte bytt). Här handlar det ju inte om förskola v s dagmamma generellt sett utan om två faktiska alternativ där det ena bevisligen fungerar bra för barnet och det andra får mig som förälder att känna tvekan. Stor skillnad jämfört med en generell jämförelse av de två företeelserna liksom.
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 079
Senast: Anna
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Takire
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp