Daglig avmaskning???

wrangler

Trådstartare
I ett av mina (amerikanska förståss) nyhetsbrev fick jag info om detta nya (?) sätt att avmaska....

Man ger ett maskmedel dagligen i fodret, och detta ska då ta masken under hela cykeln, eller så fort maskarna "vaknar till liv" istället för att bara ta de som är aktiva just vid avmaskningen....

http://www.pfizerah.com/product_overview.asp?drug=S2&country=US&lang=EN&species=EQ

Någon som hört talas om det?

Bra eller dåligt?

Om det inte är under en viss period man ska ge utan hela tiden, vilket jag tycker det verkar som, måste väl detta vara extremt dåligt ur resistenssynpunkt, eller? :eek:

Sv: Daglig avmaskning???

Kan ju absolut inte vara bra! Undrar hur dom har tänkt egentligen?

Kicki :)

vill du att din häst ska få extra stor risk att få fång då e de skita bra men annars e de åt helvete dåligt.... för de betyder att de blir rubbningar i magotarm floran på hästen dagligen.. och de eprecis de fång börjar med en mago tarm rubbning... de e därför man avråds av vet. från att avmaska hästar som har lr haft fång attack.. lr iaf inte innan man tagit tox prov så man vet att de hästen har mask...

Låter väldigt konstigt. Här har dom ju lagt avmaskningsmedel till häst på recept just för att minska avmaskningen. Nää låter knepigt och väldigt dyrt.

Nej, JAG vill inte att mina hästar ska få fång, och jag tar träckprov och avmaskar efter det.

Nu var det ju inte det jag ville diskutera heller :smirk:

I ett av mina (amerikanska förståss) nyhetsbrev fick jag info om detta nya (?) sätt att avmaska....

Man ger ett maskmedel dagligen i fodret, och detta ska då ta masken under hela cykeln, eller så fort maskarna "vaknar till liv" istället för att bara ta de som är aktiva just vid avmaskningen....

http://www.pfizerah.com/product_overview.asp?drug=S2&country=US&lang=EN&species=EQ

Någon som hört talas om det?

Jag har också sett sådana annonser (amerikanska) och undrat över hur bra det är.

Man ska inte ta efter amerikanerna vad gäller nåt i avmaskningsväg, de har totalt sjuk syn på avmaskning... jag brottas ofta på ett par amerikanska forum och har faktiskt lyckats få in lite i ett par som är "auktoriteter" på forumen om just detta.

Daglig avmaskning är pyrantel tartrate och även om du ger det så ska man avmaska med ivermektinpreparat 2ggr/år...

I Sverige har vi sånt klimat att daglig avmaskning absolut inte är nödvändigt på något sätt. Tittar man på Texas däremot som har varmt och fuktigt mest hela tiden så har de ett enormt parasittryck och där kan man behöva tänka annorlunda. Dock finns det bättre sätt än att avmaska i tid och otid, men många är båda okunniga, lata och/eller har ingen möjlighet att påverka för de står inackorderade där stallägaren bestämmer allt.

Kikade lite snabbt på några undersökningar gjorda: (Cyathostomes = lilla blodmasken)

Foals (79), born in 2004 on three thoroughbred horse farms (C, M, and S) in central Kentucky, were fed pyrantel tartrate daily, beginning at about 3 months of age..... Some of the strongyle counts were high (over 2,000), especially on one farm (S), during periods when foals received only pyrantel tartrate

CASE DESCRIPTIONS: 16 horses treated daily with pyrantel tartrate (2.64 mg/kg [1.2 mg/lb], PO) as part of a prophylactic anthelmintic program. CLINICAL FINDINGS: Fecal worm egg counts (FWECs) were obtained on all 16 horses. Range, 0 to 4,075 EPG. Three of the 16 horses were responsible for 85% of the total fecal egg output for the herd on the day of sampling. CLINICAL RELEVANCE: Farms should be monitored for cyathostomes resistant to pyrantel pamoate prior to use of pyrantel tartrate. Fecal worm egg counts should be monitored routinely in horses before and after treatment to ensure efficacy of cyathostome control measures.

Båda dessa pekar på att det är i stort sett meningslöst att ge daglig avmaskning...

Har oxå funderat på detta.
Har även sett att de har ett medel i pelletsform som man ger hästarna hela tiden, som gör att inga flugor vill lägga ägg i gödselstacken. Hur bra kan de vara på en skala????

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra mig för lite om erfarenheter här. Ska prata med veterinär imorn igen eftersom det inte är akut men det finns alltid folk på...
Svar
0
· Visningar
1 156
Senast: maria_b
·
Katthälsa Hej! Jag köpte en 4 årig ragdollhane för 2 veckor sen. Han är lite mager och i helgen kräktes han och sen blev han jätte dålig i...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: Jolanta
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 118
Senast: JAMarna
·
A
Ekonomi & Juridik Jag skriver under anonymt nick. Jag blir så less på allt tjafsande i stallet, från stallägarens sida. Det verkar dessutom bara vara...
Svar
14
· Visningar
2 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka