Därför vänder man blickarna mot Europa

Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

kl

Jag tror att en del handlar om försäljningskanaler och kontakter och rätt timing =(tur).

Jag har själv köpt in riktigt fina föl från andra hobbyuppfödare som inte har något kontaktnät och som inte får sin avkomma såld.Jag har betalat mellan 15.000 och 25.000 för föl med prestationsmöderne (minst plac 1.40 m) och med pappor som Roderick,Cortez,Chess,Akribori och Cardento.Jättefina hästar som senare har gått bra på 3-års,kvalite och championat.

Jag har inte behövt vända mig utomlands.

Jag har själv en småskalig uppfödning.Förra året valde vi att inte betäcka pga att vi själva inte fick sålt (för i mitt tycke "normala" priser) vi har valt att behålla och utbilda istället.

Om det blir betäckning i år eller inte är inte bestämt ännu......men jag inser att det inte blir några vinster.Vi gör det för att det är kul.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Nu förstår jag kanske inte riktigt din fråga. Jag har köpt in två ston enbart för avel, och skulle de inte ta sig ett år så får jag räkna in det i förlustkassan. Är stoet dräktigt så betalar jag även foster-och fölförsäkring ( hade senast en som kostade 400:-/månad) samt vaccination mot abortvirus ( 2500:- för tre sprutor), så kanske jag räknade snålt ändå. Nåväl, den största utgiften är ändå inte stoets dräktighetsperiod. Som LIA skriver så har jag ej räknat in oförutsedda händelser i beräkningen.

Det jag tänker på är den rena "driftskostnaderna" för stoet. Jag planerar t.ex. att betäcka mitt sto nu i vår. Detta sto är min hobbyhäst som jag själv fött upp o tränar o utbildar med sikte på en karriär som dressyrhäst. Det ev. fölet hoppas jag kunna behålla själv, det är tanken med det hela.

Men anta att fölet isället skulle säljas. För att komma fram till ett lämpligt försäljningspris så måste jag ju beakta alla kostnader relaterade till fölet, alla betäckningsavgifter, veterinär, extra foder de sista månaderna mm mm.

Det jag då funderar över är varför "driftskostnaderna" av stoet de första dräktighetsmånaderna ska räknas med i kostnaderna för fölet? Alltså foder, strö, hovslagare. Alla sådana kostnader som jag hade haft i alla fall, dräktigt sto eller ej.

Mina funderingar gäller alltså ren hobbyavel, inte avel som verksamhet i ett företag där jag ju inser att situationen är en annan.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag har heller inte påståt att ALLA är sämre. Precis som några här redan skrivit så finns det många kanonhästar givetvis men de kostar precis som de svenska mycket pengar. Frågan här var ju varför köpa dyrt i sverige när man kan köpa billigt i europa? Och det är det jag menar att när man vill handla billigare i europa så får du mindre många gånger i något annat avseende i hästen ex hantering, psyke.

Nej jag har inte läst det ridsportnumret så den biten har jag missat. Som jag också skrev så var det utifrån det jag själv upplevt och givetvis så finns det två sidor på myntet. De sura importerna jag beskrev fr de ridskolor jag ridit på har varit de hästar som stått länge pga hälsoskäl så deras humör kan nog förklaras där. Men jag tycker det är lite märkligt att det så ofta är just de hästarna som håller dåligt.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Ingen vettig uppfödare skulle låta sin superuppfödning gå för ex 50 000 kr. Det känns som svenskar är snabba på att säga "skiten lämnar landet" men hur är det med svenska säljare då? Skiten lämnar landet här också? Såklart!

Jag håller inte med dig. Vår skit har svårare att lämna landet än ex. tysklands. Den dagen vi exporterar lika mycket som importeras, då är jag beredd att hålla med dig. Den svenska swb är inte lika eftertraktad som raserna i Tyskland alltså behöver man inte gå över ån efter vatten.....

Vad gäller superuppfödning så ser inte alla på det ur samma perspektiv. Personligen så är inte mina till salu för den summan. Då får det vara något som jag inte är nöjd med eller på annat vis drar ner priset. Men åldern på hästen spelar även en stor roll. Pratar du föl eller treåring? osv osv


G
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

man får nog skilja på importer och importer. det är skillnad på en lastbil full med hästar från nån hästhandlare i holland och en privatägd häst som man hittar på en annonssida.

det är knappast lastbilslasset med billiga hästar från holland som tävlas på hög nivå eller hur. det är den noga utplockade hästen som tillfälligtvis fanns i utlandet.

Är du säker på hur det går till när det kommer en lastbil full med hästar från Holland? Tror du inte att dom faktiskt är utplockade eller menar du att någon svensk åker ner och köper hästar totalt utan urskiljning?

/Gg
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

menar du att någon svensk åker ner och köper hästar totalt utan urskiljning?

/Gg

Menar du att du tror att det inte är så? Varifrån tror du alla jättebilliga importer på t ex Hästnet kommer från? Inte är det nån som har åkt ner och VALT ut dem iaf, för i såna fall har de lagt alldeles för mycket tid på att tjäna väldigt lite pengar :angel:.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Berätta då hur köpet gick till eftersom de inte valts.

Man behöver ju inte åka själv. Man kan ha en holländsk samarbetspartner som hjälper till att välja ut hästar. Jag känner en svenska hästhandlare som gör så och han tar naturligtvis hem ett helt lass med hästar på samma gång för att minska transportkostnaden. Dessutom är det säkrare med en som verkligen kan språket som gör affärerna och har lättare att kolla upp historien bakom varje häst.

/Gg
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Berätta då hur köpet gick till eftersom de inte valts.

Det vet inte jag, jag har aldrig varken köpt eller sålt ngn import. Men jag tycker det är naivt att tro att det skulle vara särskilt utvalda hästar som kommer hit och säljs väldigt billigt.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jo men de har valts ut efter en att passa den billigare kundkategorin. Det är ju fler som har råd att köpa en billig häst än de som har råd att köpa en dyr därför blir det ju lättare att driva affärer med billiga hästar.

Nej, till TS vill jag säga att funderar du på unghäst så köp en utomlands. Det har jag gjort och inte ångrat mig en dag. Däremot kan det ju vara klurigare och lättare att bli lurad på en äldre häst eftersom det är svårare att kolla upp historiken på den och det kan vara svårt med språket. Jag hade en god vän som tolkade.

Hur går det förresten, TS? Hittat nåt intressant än?

/Gg
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Ett annat importsätt är ju en medvetna importen. Rätt vanlig. Flera hästägare runt omkring mig är just sådana. Dvs de läser annonser och hemsidor för försäljningstall i tex holland, tyskland efter rätt unghäst. Sen importeras dem med syfte att ridas in och användas som deras tävlingshäst. Ett billigare sätt än att köpa samma typ av unghäst i sverige. Men jag får nog säga att det ofta är en tuff resa för dessa hästägare för som jag sa tidigare här så är unghästarna väldigt lite hanterade. Det kom en till stallet för två mån sen. 2 år gammal och 174 i mankhöjd. Fantasiskt steg och superlinjer. Men aldrig ledd i ett grimmskaft, aldrig stått i box, aldrig varit ensam i hagen, verkad med hur, det vette f-n för det var en kamp. Jag blåvägrar att leda denhär hästen till och fr hagen under mina utsläpp. Det får ägaren göra själv för ingen klarar av honom. Han sparkar söder allt som är i boxen om han blir sist ut för han kan inte vara själv och hur många gånger häst och stallägare har lagat staket dessa två månader går inte att räkna.
Ägaren verkar redan ge upp. Snart ligger väl det här superkapet till blivande tävlingshäst också på annons igen fast nu i sverige till reduserat pris.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag vet ett antal hästhandlare här nere i Skåne som helt enkelt köper in hästar i bulk från Holland och Tyskland. I praktiken innebär det att de lastar så många hästar som det går på bilen och tar hem. Har varit med ett par gånger med folk som tänkt köpa häst av dem. Så jag har själv hört när de säger att det kommer en ny last nästa vecka men de vet inte vad som är med, men det kan ju tänkas att det finns något lämpligt på den bilen.

Så i de här fallen är valet det att hästen fick plats på och gick att lasta. Dom betalar helt enkelt en klumpsumma och tar vad som kommer på bilen. Mer urval än så är det inte.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det är klart som tusan att man inte kan ställa in en ohanterad häst och tro att den ska kunna det dom andra kan. (bli ledd i grimma, stå i box, osv osv).
Jag förstår att ni andra inte vill hantera denna häst för ni har inte valt detta. Hästen du beskriver verkar stå i kollektivstall. Så dumt. Bättre ha dem hemma så man kan jobba med dem flera ggr per dag.

Jag har också köpt två stora, ohanterade hingstar, på 2,5 år som gått i hingstflockar, på lösdrift. Men till skillnad från ditt fall så hade jag dem hemma och kunde då ge dem mer tid med mig. Jag var med dom många ggr i hagen varje dag och tränade dom. Bägge hade superpsyke och det var aldrig några problem. Supersnälla, sociala och mycket lätta att rida in. Han som red in dem var så förtjust i dessa två snälla okomplicerade hästar som inte gjorde ett enda test med honom. Den ena sålde jag som blivande dressyrtävlingshäst och den andra behöll jag.

Jag ställde mina i lösdrift hemma utanför huset och vande dem successivt. De kom fram direkt när jag var i närheten och skulle kolla på mina presenningar och paraplyn och allt skit jag drog fram. :laugh:

Kan tilläggas att jag jobbade hemma så jag hade den möjligheten att vara med dem ofta, i små stunder. Jag tycker att detta var en enorm upplevelse att se dem förändras så mycket under kort tid och kan lätt tänka mig att göra om det. Hellre ohanterade än bortskämda trädgårdskelegrisar med noll respekt men det gäller att välja häst med gott psyke.

Nåja, hoppas det löser sig för din stallgranne.

/Gg
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 570
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 266
Senast: Sammet
·
S
Avel Skall nu sadla om från distansryttare (efter en bilolycka till häst där hästen fick nödslaktas i skogen), till allroundryttare (och...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Carrielaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp