Därför vänder man blickarna mot Europa

Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Ja jag kan fortsätta rätt länge! För egen del tycker jag nog att jag har ganska bra kläm på vad som är problemen, däremot har jag lite svårt att se lösningarna .
Jag tror att en stor del av lösningen ligger hos konsumenten. Så länge man är beredd att köpa av hobbyavlare för samma priser som hos yrkesverksamma. Så länge är det svårt att få rätt på det.

Bilar var ju uppe innan i tråden och ingen normalt funtad bilköpare betalar lika mycket för en begagnad bil vid köp av från en privatperson som hos en bilhandlare. Varför ju för man inser att att det extra det kostar hos bilhandlaren ger också fördelar i form av garantier enligt Konsumentköplagen. Man inser också att bilhandlaren måste ha en vinst på försäljningen för att det ska fungera. Så när en privatperson begär samma pris som en bilhandlare får vederbörande ingen köpare. För om man ska köpa privat köper man medvetet billigare för att man får sämre villkor (Köplagen).

Så när hästköparna med glädje betalar samma priser för hästen oavsett som säljaren är en yrkesverksam uppfödare, ryttare eller hästhandlare som när det är en privatperson som hobbyavlar eller rider. Ja då blir det fel för alla både köpare och säljare.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Här tror jag hela lösningen ligger, och den börjar bli uppenbar för marknaden nu.

Det är skillnad på proffs och amatörer. Bl a köplagstiftningen. På gott och ont.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det var ett bra exempel med bilhandlare!

Man måste ju som köpare tänka på momsen också, även om det inte gör ngn skillnad för den enskilde köparen - men den gör skillnad för säljaren! Ett föl för 50' hos privatpersonen ger bara 40' till företagaren om köparen ska betala samma peng.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Här är lite siffror på vad mina hästar ungefärligen har kostat mig till de är 5 år gamla ( halvblod) Inräknat allt som försäkring, ev. kastrering, hovvård, försäkring, foder, stallplats mm

Betäckningen: språng 2500:- levande föl 7500:- andra avgifter ( stationen, veterinären mm) i samband med betäckningen 8500:-, summa 18500:-
Hållande av stoet 11 månader innan fölet föds, allt inräknat: 22000:-
Hållande av sto + föl 7 månader innan avvänjning, ca 1500:-/ månad, summa10500:-
8-30 månaders ålder: i snitt 1500;-/ månad, summa 36000:-
30-32 månader, på inridning 4000:-/månad = 8000:-
32-34 månader, 2000:-/ månad = 4000:-
34-36 månader träning hos inridare = 4000:-/ månad = 8000:-
36-60 månader, i snitt 2000:-/månaden= 48000:-

Summa summarum i pengar så har hästen kostat mig i runda slängar 155000:-.
Ska man sälja en hyfsad 5 åring som ligger "rätt" i utbildningsskalan så för att få igen de pengar man satsat i hästen så bör man ta ut ovanstående. Då är inget av det egna arbetet man lagt ner på hästen under årens lopp inräknat. Har man det som hobby ska man nog inte räkna med att få något för det, men de som driver en verksamhet måste kunna ta betalt för det arbetet också.

Tackar för siffrorna!
Jag hade gissat på lägre månadskostnad för uppstallning etc och att inridningen skulle vara en mycket större del av kostnaden. Om inridaren skall få ut en lön med pålägg för egenavgifter och moms så låter det väldigt billigt.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det är nog siffror utan moms skulle jag tro. Vilket innebär att priset på hästen blir 155' + moms.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Hej!

Jag fattar fortfarande inte varför vissa här inne är så arga. Och anklagar hästköpare för att vara snåla.

Om en kiosk, ett möbelsnickeri, en potatisodlare eller vilken verksamhet som helst inte lyckas ta fram produkter till ett pris som marknaden är beredd att betala så finns det några olika alternativ:

1. Fortsätta ändå för att det är roligt (som en slags hobbyverksamhet)
2. Sänka produktionskostnaderna
3. Se till att bygga in något mervärde i varan, som kunderna är beredda att betala för men som inte ökar produktionskostnaden
4. Lägga ner

Det är ju inte ovanligt att företag tvingas lägga ner eller går i konkurs på grund av bristande lönsamhet. Och i alla andra fall utom hästuppfödning är det ingen företagare som skyller detta på kunderna. Priset på hästar, precis som alla andra "produkter", sätts av marknaden och styrs av tillgång och efterfrågan.

Sned konkurrens från hobbyodlare och Europa som diskuterats ovan är ju förstås tråkigt. Men det drabbar ju till exempel även sveriges grisuppfödare och inte fan skyller dom på sina kunder! Jag har heller inte hört Volvo eller Saab skälla ut sina potentiella kunder när de inte lyckas konkurerra med sina jättebra, men tydligen för dyra bilar...
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

En dröm som jag haft länge är att ta med mig transport och dra ner till Holland, boka in mig på hotell och leta reda på en häst. De Hollänska hästar jag träffat och ridit har varit helt underbara :love:
Men nu har jag lagt tävlings ambitionerna på hyllan så resan till Holland kommer aldrig bli av, iallafall inte för mig men om min dotter blir hästintresserad blir det en resa dit om en sisådär 15 år :D
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Ok, jag ska sticka ut huvudet med risk att bli halshuggen av vissa men jag gillar inte dessa importer som ramlar över våra gränser.

När det kommer till unghästarna 0-3 år tycker jag (enligt mina egna erfarenheter, säger inte att så alltid är fallet) att jämfört med svenska hästar är de dåligt hanterade. Ofta är det lösdriftsuppfödda hästar m toppstam men knappt hanterade. En del har ju knappt haft grimma på sig innan de leddes in i transporten till Sverige. Sen står en två-årig välxäxt bjässe här som ska börjas hanteras från scratch. Har några toppstammade ungimporter uppstallade där jag har min gammla kuse och de är INTE roliga att hantera. Snudd på vildhätar. Ägarna är skickliga men jösses vad de får slita för att få fason på dem. Antar att det är priset man får betala för att komma billigare undan. Du får göra jobbet själv.

Tycker också när det kommer till de äldre importerna 5-7 år att de ofta är väldigt välutbildade men det brister även här i markhanteringen. Har ridit de sista 7 åren på 3 olika ridskolor där det importerats friskt. De hästarna har ofta haft ett gräsligt humör och knappast haft hälsan med sig. Tycker de står halta titt som tätt jämfört med de "gammla trotjänarna". Att de är mycket trevliga att rida är ingen snack om saken. Tror många av dem som ridskolorna köper in var ämnade för tävlingsbanan men höll inte måttet fysiskt ( eller psykiskt) och vips så blir de ett klipp för en tunnare plånbok.

När det gäller de svenska hästarna så kan jag bara uttala mig om de fr 0-4 år för det är mest där jag rört mig. Hade min egen uppstallad hos en uppfödare där var enda kotte i släkten födde upp halvblod. När man såg den hantering som fölen och unghästarna fick fr dag ett till dess att de lämnade gården kan jag bara säga hatten av för de som hanterar sina uppfödningar så. Redan som föl kunde de ledas, borstas, lyfta hovar hanteras. Som åringar gå förbi läskiga saker och åka transport. Som tvååringar tömköras och löshoppa lite mm. Vilka coola hästar det blev. Heldre en sådan häst som har huvudet med sig än dessa stirriga importer. Det kan vara hur fint blod som helst i en häst, men har den inte hantering och huvud med sig så kommer du inte så jättelångt.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det är det jag menar. Det är bara hästuppfödare som skriker på att kunderna köper till priser uppfödarna går +-O eller med förlust.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Men det gäller ju inte alla :D Hur många utländska hästar ser man idag på större tävlingar i Sverige?

Jag är en sådan som inte pillar med föl för mycket, de ska vänja sig vid människor, en grimma av/på, men det finns ju faktiskt forskning på att det inte är någon idé att börja för tidigt med träning.

Personligen har jag sett mycket undernärda svenska hästar. Men bara för det tror jag inte att alla är det, precis lika lite som att alla utländska hästar inte är hanterade. Jag jobbade hos fd OS-ryttare innan och hon hade lite importer, en av hästarna hade aldrig ridits i skog eller mark och knappt gått i hage. Så visst finns det.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det kan jag också tro på. Idag är det ju tvärtom i många fall.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag kan inte riktigt hålla med om att någon är särskilt arg i den här tråden? Däremot så tror jag att alla de andra kategorierna av företagare som du räknar upp också skulle tycka att en osund konkurrens känns trist. Eller, jag inte bara tror, jag är ganska säker!

Hästföretagande kan man jämföra med till exempel fotografer. Många gör det som hobby utan att ha som ambition att tjäna särskilt mycket pengar. Och de som gör det för att tjäna pengar förväntas göra det nästan gratis, "för det är ju din hobby"... :grin:
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Ok, jag ska sticka ut huvudet med risk att bli halshuggen av vissa men jag gillar inte dessa importer som ramlar över våra gränser.

När det kommer till unghästarna 0-3 år tycker jag (enligt mina egna erfarenheter, säger inte att så alltid är fallet) att jämfört med svenska hästar är de dåligt hanterade. Ofta är det lösdriftsuppfödda hästar m toppstam men knappt hanterade. En del har ju knappt haft grimma på sig innan de leddes in i transporten till Sverige. Sen står en två-årig välxäxt bjässe här som ska börjas hanteras från scratch. Har några toppstammade ungimporter uppstallade där jag har min gammla kuse och de är INTE roliga att hantera. Snudd på vildhätar. Ägarna är skickliga men jösses vad de får slita för att få fason på dem. Antar att det är priset man får betala för att komma billigare undan. Du får göra jobbet själv.

Tycker också när det kommer till de äldre importerna 5-7 år att de ofta är väldigt välutbildade men det brister även här i markhanteringen. Har ridit de sista 7 åren på 3 olika ridskolor där det importerats friskt. De hästarna har ofta haft ett gräsligt humör och knappast haft hälsan med sig. Tycker de står halta titt som tätt jämfört med de "gammla trotjänarna". Att de är mycket trevliga att rida är ingen snack om saken. Tror många av dem som ridskolorna köper in var ämnade för tävlingsbanan men höll inte måttet fysiskt ( eller psykiskt) och vips så blir de ett klipp för en tunnare plånbok.

När det gäller de svenska hästarna så kan jag bara uttala mig om de fr 0-4 år för det är mest där jag rört mig. Hade min egen uppstallad hos en uppfödare där var enda kotte i släkten födde upp halvblod. När man såg den hantering som fölen och unghästarna fick fr dag ett till dess att de lämnade gården kan jag bara säga hatten av för de som hanterar sina uppfödningar så. Redan som föl kunde de ledas, borstas, lyfta hovar hanteras. Som åringar gå förbi läskiga saker och åka transport. Som tvååringar tömköras och löshoppa lite mm. Vilka coola hästar det blev. Heldre en sådan häst som har huvudet med sig än dessa stirriga importer. Det kan vara hur fint blod som helst i en häst, men har den inte hantering och huvud med sig så kommer du inte så jättelångt.

Att importer skulle ha sämre temperament är verkligen bara din åsikt...missade du Ridsport där det skrevs om att ridskolorna har så svårt att hitta svenska hästar pågrund av deras temperament? Så de flesta ridskolor väljer importer, av de ridskolor jag känner till så fungerar dessa importer mycket bra, väldigt lite skador. Jag tycker snarare tvärtom att svenska hästar många ggr är "bortdaltade" medans många importer verkligen är välhanterade och framförallt VILL de arbeta. Därmed inte sagt att alla fungerar så....
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det är bara hästuppfödare som skriker på att kunderna köper till priser uppfödarna går +-O eller med förlust.
Jag tycker snarare det är en del köpare som skriker på att hästarna i Sverige är för dyra.
När ni sedan får förklarat för er vad uppfödning kostar, då är det plötsligt gnäll. Varför har ni så svårt att ta åt er fakta? Varför är det för er självklart att någon annan ska betala för er hobby?

Det finns två områden i dagens samhälle där man av någon anledning kräver att få allting gratis eller långt under tillverkningskostnader, nämligen inom IT och hästuppfödning. Tänkte först säga hästsport men det hade ju varit fel, för när det kommer till hästprylar av olika slag, då betalar ni gärna hur mycket som helst. Underligt...

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag tycker snarare det är en del köpare som skriker på att hästarna i Sverige är för dyra.
När ni sedan får förklarat för er vad uppfödning kostar, då är det plötsligt gnäll. Varför har ni så svårt att ta åt er fakta? Varför är det för er självklart att någon annan ska betala för er hobby?

Det finns två områden i dagens samhälle där man av någon anledning kräver att få allting gratis eller långt under tillverkningskostnader, nämligen inom IT och hästuppfödning. Tänkte först säga hästsport men det hade ju varit fel, för när det kommer till hästprylar av olika slag, då betalar ni gärna hur mycket som helst. Underligt...

LIA

Jag upplever att det är billigare utomlands. När man säger det kommer de svenska hobbyuppfödarna och berättar att de går minus om de säljer för xxx kr som kanske de utländska uppfödare/säljare gör. Jaha, men det är ju inte kundernas fel? I vilken annan produktion klagar producenterna direkt på kunderna?

Jag förstår att det kostar att ta fram hästar, det gör säkert alla. Men svenska uppfödare är så snabba på att berätta hur dåliga hästarna är från europa. "Det är bara skiten som lämnar landet" och i mina öron låter det "Det är bara skiten som lämnar landet MEN JAG har då bra hästar", fast uppfödaren/säljaren står där med sin osålda hästar i månader eller år och inte en kund ringer. Varför ringer inte kunderna?

Kanske är det så att det är för lätt att avla? Det blir för mycket hästar för marknaden i Sverige?

Personligen köper jag inte prylar till förbannelse. Jag köper inte Kingston, Kyra K och andra dyrare märken, för jag tycker inte det är värt det. Sadlar, visst, kvalité gäller där men inte över 10 000 kr. Allt annat köper jag gärna billigt.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag kan inte riktigt hålla med om att någon är särskilt arg i den här tråden? Däremot så tror jag att alla de andra kategorierna av företagare som du räknar upp också skulle tycka att en osund konkurrens känns trist. Eller, jag inte bara tror, jag är ganska säker!

Hästföretagande kan man jämföra med till exempel fotografer. Många gör det som hobby utan att ha som ambition att tjäna särskilt mycket pengar. Och de som gör det för att tjäna pengar förväntas göra det nästan gratis, "för det är ju din hobby"... :grin:

Jag har inga förväntningar på att ngn ska producera en häst gratis till mig. Eller ngt alls till mig. Men om det nu finns billigare produkter ngnannanstans till samma kvalité eller bättre kvalité, skulle inte du också vända dig dit då?
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Personligen säger jag aldrig att alla importer är skit. Det jag alltid säger är att en köpare får vad en köpare betalar för. Köper man en billig häst så får man en billig häst. Tyvärr är det så att många som vänder blicken ut från Sverige när de ska köpa häst inte inser detta. Man tror att man får en topphäst för en spottstyver. Sedan sitter man t ex på buke och frågar varför gör min häst så och var är den halt och varför är den tunn o s v.
Om köparen däremot är medveten och inte tror att den billiga utländska hästen ska hålla för samma träning, tävling och prestera som en dyr topphäst . Att man kan få vara beredd på att ha ett betydligt större konto för veterinärvård för den hästen än för den dyrare hästen. Ja då kan man köpa den kanske den perfekta skogsmullen eller familjeponnyn. Men inte en häst/ponny för hårdare träning och tävling i högre klasser alt. många klasser varje gång.

Lite som kommit fram i tråden är att det på ett ganska sjuktsätt finns gott om ryttare idag som betalar mer sadeln än för hästen. Jag vet att par bukare som gjort det. En gav tre gånger så mycket för sadeln som för hästen. Då verkar det plötsligt inte vara något problem att betala..... men helt klart från mitt sett att se det en väldigt konstig prioritering om vad som får kosta. Känns lite som att köpa en skrot bil för 1500 och sedan bara tanka Shell V Power och lämna in den för professionell handtvätt en gång i veckan. I min värld köper jag heller en nyare bil och tvättar den själv samt tankar där bensinen är billigast.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Men om det nu finns billigare produkter ngnannanstans till samma kvalité eller bättre kvalité, skulle inte du också vända dig dit då?

Jag säger som Masse: Man får vad man betalar för. Det gäller inte bara själva varan, utan också villkoren kring köpet.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag upplever att det är billigare utomlands. När man säger det kommer de svenska hobbyuppfödarna och berättar att de går minus om de säljer för xxx kr som kanske de utländska uppfödare/säljare gör. Jaha, men det är ju inte kundernas fel? I vilken annan produktion klagar producenterna direkt på kunderna?
Du missförstår tydligen ändå. Jag, för min del, klagar inte på kunderna för att dom vill köpa billigt! Jag anmärker på
A/ er köpare som kritiserar dom uppfödare som vill ha åtminstone i närheten av kostnadstäckning.
B/ er köpare som förutsätter, ja kräver, att uppfödare ska finansiera er hobby.
C/ uppfödare som inte vill/vågar/förstår att åtminstone ha täckning för sina kostnader.

Jag förstår att det kostar att ta fram hästar, det gör säkert alla. Men svenska uppfödare är så snabba på att berätta hur dåliga hästarna är från europa. "Det är bara skiten som lämnar landet" och i mina öron låter det "Det är bara skiten som lämnar landet MEN JAG har då bra hästar", fast uppfödaren/säljaren står där med sin osålda hästar i månader eller år och inte en kund ringer. Varför ringer inte kunderna?
Jag har inte påstått detta om hästar från Europa. Däremot kan man peka på ett antal tänkbara problem med att köpa från andra länder/kulturer.

Kanske är det så att det är för lätt att avla? Det blir för mycket hästar för marknaden i Sverige?
Det är givetvis en viktig faktor, inte bara i Sverige. Man borde ju som uppfödare, sedan man räknat igenom dom tidigare uppfödningarna, fundera ett varv till innan man fortsätter att betäcka. Vilket man tydligen inte gör.
Alternativt göra som travet, medvetet föda upp för många hästar och tidigt gallra ut (= slakta) alla som inte verkar ha möjlighet att bli topptravare (= ekonomiskt lönsamma).

Personligen köper jag inte prylar till förbannelse. Jag köper inte Kingston, Kyra K och andra dyrare märken, för jag tycker inte det är värt det. Sadlar, visst, kvalité gäller där men inte över 10 000 kr. Allt annat köper jag gärna billigt.
Undantaget som bekräftar regeln?

Hoppas jag visat på en alternativ ståndpunkt i ämnet. :)

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Då kanske vi pratar om varandra :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 570
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 266
Senast: Sammet
·
S
Avel Skall nu sadla om från distansryttare (efter en bilolycka till häst där hästen fick nödslaktas i skogen), till allroundryttare (och...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Carrielaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp