Därför vänder man blickarna mot Europa

Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Har inga synpunkter på uppfödarnas syn på sina hästar vad gäller kvalité i olika hänseenden. Därtill är jag alltför okunnig i detta. :)

I mitt inlägg anmärkte jag på den bristande logiken i TS resonemang samt tog upp den ekonomiska verkligheten för hästuppfödande.

TS kräver i sitt inlägg att uppfödare ska sälja sin (i praktiken) medelgoda hopphäst för max 50.000:- och reagerar negativt när priset är 120.000:-. Dvs medelpriset för en häst, om man ser till produktionskostnaderna.

Om medelpriset istället ska ligga på 50.000:- så går inte ekvationen ihop. Uppfödarna får sponsra köparna med massor av pengar för "nöjet" att föda upp hästar åt dom. Är det rimligt att kräva detta?

LIA
Jag reagerade att en inriden, trevlig 4åring med bra stam, inhoppad på mindre hinder kostade 50 000 kr i ett europeiskt land mot att en 5åring i Sverige som inte var välriden, hoppar 1 meter med ok stam kostar 120 000kr. Det är skillnad för mig.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag och TS har inte riktigt samma åsikt om vad som är ett "normalt" pris. 50 000 är som sagt ett normalpris för ett klass I föl i mina ögon, inte för en 5 åring. Jag tror att okunskapen i Sverige medför dessa överpriser precis som vissa påstår att kunskapen i andra länder ger lägre priser. Dock måste jag påpeka att för några år sedan gick det att hitta välstammade iallafall grundridna 4-5 åringar för 50-75000 i Sverige, kollar du i den prisklassen idag så finns där nästan bara gamla hästar, ostammade osv...
Det jag reagerar på i Sverige är att det säljs ex antal 5 åringar som gått 1 m för 250 000 visst har du ett namn går det säkert bra att ta det priset men jag har enormt svårt att tro att alla dessa hästar kan motsvara det priset...speciellt när man jämför vad många hästar som går 120 kostar utomlands som har enormt bra stam....

Jag har aldrig påstått att en hästs normalpris är 50 000 kr. Det var bara skillnaden mellan dessa två hästar jag reagerade på. Sen började jag titta lite mer och det är ju så att priserna går ner ju fler konkurrenter finns.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

KL

Nu vet jag inte om det fortfarande är så. Men flera länder har haft EUbidrag även för häst dvs per djurenhet vilket vi i sverige inte har. Men för ko, get, gris och får går det bra har jag för mig. Bidraget för häst har legat på 4000:- per år och om jag då bara räknar mina avelston så skulle jag ha in ca 50000:- per år i djurenhetsbidrag. Det gör enorm skillnad i din produktionskostnad.

Till det är klimatet på de flesta håll betydligt mildare vilket medför mindre foderkostnader och längre betesperioder= mindre strö etc. Sen som andra nämner är momsen lägre m.m.

Det man ska tänka på om man köper häst utomlands i normala prisklasser är att man låter aldrig det bästa materialet lämna landet, vilket vi här vill låta våra uppfödningar göra med stolthet....

Jag har lite samma tänk om hingstar som kommer hit och stationeras här. Särskilt om hingsten har betäckt tre år i hemlandet. Då tänker jag att det finns en liten hake, de vill vänta och se vad han lämnar innan men tillverkar fler generationer. Därför är jag något försiktig med att välja en sådan hingst till mina ston. Men detta var bara en parentes och lite by side i ämnet....



Gira


Ingen vettig uppfödare skulle låta sin superuppfödning gå för ex 50 000 kr. Det känns som svenskar är snabba på att säga "skiten lämnar landet" men hur är det med svenska säljare då? Skiten lämnar landet här också? Såklart!
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag har aldrig påstått att ngn ska sponsra mitt hästägande. Men när jag såg denna 5åring för 120 000 och sedan såg en 4åring utomlands för mindre än 50% av priset som dessutom såg mer välriden ut så reagerade jag.
Det är ju vad du i praktiken säger. Vad vet du om den trevliga(?) hästen ute i Europa, mer än att salusumman är låg?

Det är möjligt att det kostar 120 000 kr att ta fram en femåring, det vet inte jag. Men vad räknar man in då? Foder och strö, träning i 5 år? När börjar hästen förlora i värde? Hur du än gör som ägare kommer du gå med förlust om du inte har en superhäst.
Om du har någon häst-erfarenhet borde du själv kunna räkna ut vad kostnaderna är. Givetvis räknar man med samtliga kostnader eftersom det är vad uppfödaren får betala för att ta fram en häst åt dig!
En häst börjar förlora i värde mot slutet av toppen på sin karriär. Beroende på en mängd om och men naturligtvis.
Det är alls inte givet att man måste gå med förlust. Det hänger också på en mängd förutsättningar, en av de viktigare är om man i branschen blir mer professionell och lär sig företagande. Det gör ont i en när man läser inlägg som sassiballs. Varför skulle inte en hobbyuppfödare kunna ta ut ersättning för sina kostnader och sitt arbete, i relation till hästens kapacitet, även om det är roligt att se hur hästen utvecklas? :confused:

Ja, om nu uppfödare klagar på att de inte får kunder får de väl antingen lägga ner sin verksamhet eller börja fundera över avelsmålet och användningen av avelsdjuren?
Kanske det, och därefter kommer du att få betala dyrt när du måste importera din nya häst. Troligen kommer man även i övriga världen att tröttna på att förse snåla blivande hästägare med subventionerade hästar, dom hästar som inte blev de allra yppersta men som kostar lika mycket att ta fram.

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det är ju vad du i praktiken säger. Vad vet du om den trevliga(?) hästen ute i Europa, mer än att salusumman är låg?

Om du har någon häst-erfarenhet borde du själv kunna räkna ut vad kostnaderna är. Givetvis räknar man med samtliga kostnader eftersom det är vad uppfödaren får betala för att ta fram en häst åt dig!
En häst börjar förlora i värde mot slutet av toppen på sin karriär. Beroende på en mängd om och men naturligtvis.
Det är alls inte givet att man måste gå med förlust. Det hänger också på en mängd förutsättningar, en av de viktigare är om man i branschen blir mer professionell och lär sig företagande. Det gör ont i en när man läser inlägg som sassiballs. Varför skulle inte en hobbyuppfödare kunna ta ut ersättning för sina kostnader och sitt arbete, i relation till hästens kapacitet, även om det är roligt att se hur hästen utvecklas? :confused:

Kanske det, och därefter kommer du att få betala dyrt när du måste importera din nya häst. Troligen kommer man även i övriga världen att tröttna på att förse snåla blivande hästägare med subventionerade hästar, dom hästar som inte blev de allra yppersta men som kostar lika mycket att ta fram.

LIA

Jag har varken sett 50' hästen eller 120' hästen IRL men det vore ju jäkligt dumt att skriva av 50' hästen om jag nu ville ha en unghäst bara för att den finns utomlands. Det vore ju korkat.

Jag har mycket svårt att se att man går med vinst för en vanlig hobbyhäst. Föder jag upp en häst och har hand om den i 8 år säger vi, så räknar vi med att i grova drag betala 3000 kr i mån för den + tillverkningskostnader. Då skulle jag begära över 300 000 kr för den och det är ju inte rimligt om den inte något extra.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Vad menar du med "överpriser"?

LIA

det är givetvis individuellt vad man tycker är överpris men jag tycker att när man ser en sorts trend vad gäller prissättning då kan inte jag dra en annan slutsats än att det faktiskt är okunskap som gör att priserna är höga i Sverige. Speciellt eftersom var och varannan häst som startat 110 lovas bli en svår klass häst, jag tror inte på det speciellt inte när man sedan ser videor på dessa hästar. Skulle aldrig köpa en häst för 200 som bara gått 1 m.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag har aldrig påstått att en hästs normalpris är 50 000 kr. Det var bara skillnaden mellan dessa två hästar jag reagerade på. Sen började jag titta lite mer och det är ju så att priserna går ner ju fler konkurrenter finns.

ok då var det någon annan som kläckte ur sig det ber om ursäkt...men jag håller med dig överlag...otroligt intressant att så många hästar som tävlas på hög nivå i Sverige är importer när det nu bara är som du säger skiten som lämnar landet....
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

man får nog skilja på importer och importer. det är skillnad på en lastbil full med hästar från nån hästhandlare i holland och en privatägd häst som man hittar på en annonssida.

det är knappast lastbilslasset med billiga hästar från holland som tävlas på hög nivå eller hur. det är den noga utplockade hästen som tillfälligtvis fanns i utlandet.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Om du har någon häst-erfarenhet borde du själv kunna räkna ut vad kostnaderna är. Givetvis räknar man med samtliga kostnader eftersom det är vad uppfödaren får betala för att ta fram en häst åt dig!
Jag har trots en hel del häst-erfarenhet ingen erfarenhet av avel eller unghästutbildning, så jag skulle inte ta mina beräkningar på produktionskostnaden för unghästar på allvar. Eftersom du verkar ha mer insikter i ämnet så skulle du kanske kunna göra en nedbrytning av kostnaden för att ta fram en femåring, så får vi andra ett hum om vart kostnaderna ligger.
Varför skulle inte en hobbyuppfödare kunna ta ut ersättning för sina kostnader och sitt arbete, i relation till hästens kapacitet, även om det är roligt att se hur hästen utvecklas? :confused:

Kanske just för att man bedriver verksamheten i hobbyskala. För att ta ett extremt exempel, så skulle jag nog om jag gav mig f*n på det kunna tillverka en enkel liten bil på egen hand. Nu är det så att Ford gör reklam för en Ford Ka för 99900 kr, jag skulle nog nästan få ta ut ett pris som närmar sig Koenigsegg för att täcka tillverkningskostnaderna för min bil. Jag tvivlar starkt på att någon skulle tycka synd om mig, när jag gnäller på att småbilspriserna ligger på en ohållbar nivå. Nu är visseligen skalfördelarna mycket större för tillverkning av bensinhästar än havrehästar, men även när det gäller hästuppfödning måste dom finnas.
För att inte tala om frågan när det gäller likviditet. Om jag i min hobbyuppfödning tar ett föl per år som jag sedan föderupp och utbildar till fem års ålder så har jag utgifter på 120'000 kr per år, om jag ett år har misslyckats och bara kan sälja årets femåring för 50'000 så ligger jag 70'000 back det året. Medan en verksamhet som tar tio föl per år kan leva med att en eller två femåringar blir "misslyckade" utan att dom får det svårt att betala räkningarna.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag har trots en hel del häst-erfarenhet ingen erfarenhet av avel eller unghästutbildning, så jag skulle inte ta mina beräkningar på produktionskostnaden för unghästar på allvar. Eftersom du verkar ha mer insikter i ämnet så skulle du kanske kunna göra en nedbrytning av kostnaden för att ta fram en femåring, så får vi andra ett hum om vart kostnaderna ligger.


Här är lite siffror på vad mina hästar ungefärligen har kostat mig till de är 5 år gamla ( halvblod) Inräknat allt som försäkring, ev. kastrering, hovvård, försäkring, foder, stallplats mm

Betäckningen: språng 2500:- levande föl 7500:- andra avgifter ( stationen, veterinären mm) i samband med betäckningen 8500:-, summa 18500:-
Hållande av stoet 11 månader innan fölet föds, allt inräknat: 22000:-
Hållande av sto + föl 7 månader innan avvänjning, ca 1500:-/ månad, summa10500:-
8-30 månaders ålder: i snitt 1500;-/ månad, summa 36000:-
30-32 månader, på inridning 4000:-/månad = 8000:-
32-34 månader, 2000:-/ månad = 4000:-
34-36 månader träning hos inridare = 4000:-/ månad = 8000:-
36-60 månader, i snitt 2000:-/månaden= 48000:-

Summa summarum i pengar så har hästen kostat mig i runda slängar 155000:-.
Ska man sälja en hyfsad 5 åring som ligger "rätt" i utbildningsskalan så för att få igen de pengar man satsat i hästen så bör man ta ut ovanstående. Då är inget av det egna arbetet man lagt ner på hästen under årens lopp inräknat. Har man det som hobby ska man nog inte räkna med att få något för det, men de som driver en verksamhet måste kunna ta betalt för det arbetet också.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag tar det som att du inte håller med mig i mitt resonemang. Tack vare Rebus så slipper jag redovisa kostnader enligt ditt första stycke.
Tusen tack Rebus! :bow:

Kompletterar med några fler kostnadsområden att beakta:
Försäljning
Räntor
Vet i samband med skador, sjukdom
Förlust av föl/häst
Utbildning, studier etc


Kanske just för att man bedriver verksamheten i hobbyskala. För att ta ett extremt exempel, så skulle jag nog om jag gav mig f*n på det kunna tillverka en enkel liten bil på egen hand. Nu är det så att Ford gör reklam för en Ford Ka för 99900 kr, jag skulle nog nästan få ta ut ett pris som närmar sig Koenigsegg för att täcka tillverkningskostnaderna för min bil. Jag tvivlar starkt på att någon skulle tycka synd om mig, när jag gnäller på att småbilspriserna ligger på en ohållbar nivå. Nu är visseligen skalfördelarna mycket större för tillverkning av bensinhästar än havrehästar, men även när det gäller hästuppfödning måste dom finnas.
För att inte tala om frågan när det gäller likviditet. Om jag i min hobbyuppfödning tar ett föl per år som jag sedan föderupp och utbildar till fem års ålder så har jag utgifter på 120'000 kr per år, om jag ett år har misslyckats och bara kan sälja årets femåring för 50'000 så ligger jag 70'000 back det året. Medan en verksamhet som tar tio föl per år kan leva med att en eller två femåringar blir "misslyckade" utan att dom får det svårt att betala räkningarna.
Din jämförelse med häst kontra bil är så missvisande att det inte är lönt att diskutera den! Om du har tillgång till skillnad i "tillverkningskostnader" för yrkesmässig resp hobby-uppfödning, delge gärna dom. Oavsett dom så ser jag ingen anledning till att man som hobbyuppfödare inte har kostnadstäckning.

Din jämförelse mellan 1 resp 10 föl/år förstår jag inte heller. Om vi bortser från att den yrkesverksamma uppfödaren antagligen har bättre kunskaper i avel och därför kanske får färre "misslyckade" föl, så skulle ju denna få 10 gånger så många "misslyckade" föl som hobbyuppfödaren under samma tidsperiod. Matematiskt.
Inget av detta har för övrigt med likviditet att göra.

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

*Eget kl*

En intressant information att få vore uppgifter om hur många hästar respektive uppfödargrupp tar fram per år. Främst i Sverige, men även i dom stora avelsländerna.

Är det kanske så att hobbyuppfödarna tar fram så stor andel av nya föl/hästar att dom därmed förstör marknaden ekonomiskt?
Eller är yrkesuppfödarna dåliga på att räkna?
:o

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Hållande av stoet 11 månader innan fölet föds, allt inräknat: 22000:-

Om stoet inte hade varit dräktigt, var hade du lagt denna kostnad då?
De sista ca 3 mån måste man ju ta med även fölet i beräkningen för foder. Men de 8 mån innan dess, varför ska de "belasta" en ev. köpare av fölet? Stoet skulle ju haft mat, hovslagare, avmaskning o dyl ändå.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Är du uppfödare av halvblodshästar? Eller uppfödare av någon annan ras?
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Om stoet inte hade varit dräktigt, var hade du lagt denna kostnad då?
De sista ca 3 mån måste man ju ta med även fölet i beräkningen för foder. Men de 8 mån innan dess, varför ska de "belasta" en ev. köpare av fölet? Stoet skulle ju haft mat, hovslagare, avmaskning o dyl ändå.

Nu förstår jag kanske inte riktigt din fråga. Jag har köpt in två ston enbart för avel, och skulle de inte ta sig ett år så får jag räkna in det i förlustkassan. Är stoet dräktigt så betalar jag även foster-och fölförsäkring ( hade senast en som kostade 400:-/månad) samt vaccination mot abortvirus ( 2500:- för tre sprutor), så kanske jag räknade snålt ändå. Nåväl, den största utgiften är ändå inte stoets dräktighetsperiod. Som LIA skriver så har jag ej räknat in oförutsedda händelser i beräkningen.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Din jämförelse med häst kontra bil är så missvisande att det inte är lönt att diskutera den! Om du har tillgång till skillnad i "tillverkningskostnader" för yrkesmässig resp hobby-uppfödning, delge gärna dom. Oavsett dom så ser jag ingen anledning till att man som hobbyuppfödare inte har kostnadstäckning.
Så du anser att det inte finns några skalfördelar i hästuppfödning, till skillnad från dom allra flesta andra verksamheter, och skulle dom till äventyrs finnas så skulle dom inte komma köparen tillgodo.
Din jämförelse mellan 1 resp 10 föl/år förstår jag inte heller. Om vi bortser från att den yrkesverksamma uppfödaren antagligen har bättre kunskaper i avel och därför kanske får färre "misslyckade" föl, så skulle ju denna få 10 gånger så många "misslyckade" föl som hobbyuppfödaren under samma tidsperiod. Matematiskt.
Inget av detta har för övrigt med likviditet att göra.

LIA
Jo det har i högsta grad med likviditet att göra, den stora uppfödare sprider sina risker.
Låt oss säga att båda har samma tur i det genetiskalotteriet, så av tio föl blir utfallet vid fem år:
  • två misslyckade värda 50'000
  • sju medelmåttor värda 150'000
  • ett stjärnämne värd 200'000
Vidare antar vi att bådas hästar kostar 120'000 att producera (eftersom skal fördelar inte existerar i hästavel;)), då kommer båda att göra en vinst på 150'000 på tio hästar. Men den stora uppfödaren kommer att göra en stadig vinst varje år, medan hobbyuppfödaren kommer på tio år att göra två riktiga förlust år, sju medelmåttiga och ett riktigt vinstår. Men om man som hobbyuppfödare efter två förlustår har tomt på bankkontot och inte kan betala sina räkningar, hjälper det föga att man på lång sikt skulle gå med vinst.
Detta handlar mer om statistik än matematik!
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Så du anser att det inte finns några skalfördelar i hästuppfödning, till skillnad från dom allra flesta andra verksamheter, och skulle dom till äventyrs finnas så skulle dom inte komma köparen tillgodo.

Det finns skalfördelar, men inte tillnärmelsevis så stora som inom bilindustrin. Man slipper utvecklingskostnader, investeringar i maskinpark mm.

Hobbyuppfödaren kräver säkert inte kostnadstäckning för allt utan vill ha ut på ett ungefär vad den stora producenten tar för motsvarande kvalité (oavsett om det ger vinst eller förlust).
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Så du anser att det inte finns några skalfördelar i hästuppfödning, till skillnad från dom allra flesta andra verksamheter, och skulle dom till äventyrs finnas så skulle dom inte komma köparen tillgodo.
Det har jag inte påstått. Läs!

Jo det har i högsta grad med likviditet att göra, den stora uppfödare sprider sina risker.
Låt oss säga att båda har samma tur i det genetiskalotteriet, så av tio föl blir utfallet vid fem år:
två misslyckade värda 50'000
sju medelmåttor värda 150'000
ett stjärnämne värd 200'000
Vidare antar vi att bådas hästar kostar 120'000 att producera (eftersom skal fördelar inte existerar i hästavel), då kommer båda att göra en vinst på 150'000 på tio hästar. Men den stora uppfödaren kommer att göra en stadig vinst varje år, medan hobbyuppfödaren kommer på tio år att göra två riktiga förlust år, sju medelmåttiga och ett riktigt vinstår. Men om man som hobbyuppfödare efter två förlustår har tomt på bankkontot och inte kan betala sina räkningar, hjälper det föga att man på lång sikt skulle gå med vinst.
Detta handlar mer om statistik än matematik!
Svarar utan att kommentera dina summor.
Låt oss först konstatera att likviditet= tillgång på pengar (något förenklat). Det har alltså i sig inget med försäljningssummor etc att göra.
Vad du talar om är antagligen finansiering? Vad hindrar att hobbyuppfödaren har 10 mkr på banken att lägga på sin hobby? Jag råkar faktiskt ha en bekant i den situationen. :)

All verksamhet av större ekonomisk art ska finansieras. Antingen med egna medel eller lån etc. Startar man i större skala en såpass osäker verksamhet som hästuppfödning, vill det till att man försäkrat sig om finansiell uthållighet. På hobbynivå kan man däremot nöja sig med mindre säkerhet, eftersom man har lättare att avbryta efter varje försök s a s. Ofta är dessutom ens avelssto lika med ens ridhäst som man i alla fall har etablerade kostnader för.
Hur många hobbyer, utom grönsaksodling, går f ö med vinst? :)

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Nej, även om jag av olika anledningar tagit fram några hbl-föl.

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Delvis kl

Jag lyssnade till en föreläsare häromsistens som sa följande:

Om man ska ha en chans bli framgångsrik hästföretagare så måste man slippa konkurrensen av:

1) 'Hobbyföretagare' som inte ser några skäl i att tjäna pengar på sin verksamhet och som för det mesta handlar företrädesvis med svarta pengar (och även säljer på samma sätt).

2) De som sitter på ett "oändligt" kapital som man år efter år kan stötta verksamheten med.

Vår marknad är svår på det viset att vi har otroligt mycket konkurrens av dessa två kategorier. Detta är pga olika faktorer såklart, man kan räkna upp saker som t ex

den svenska mentaliteten ('Inte kan väl jag?'),
att ridning är en folksport i Sverige (det får inte bli för dyrt, och det tycker jag faktiskt är bra),
att vi har ett högt skattetryck (åtm tycker många att det är en orsak),
ofördelaktig konkurrens med andra länder som t ex lyfter EU-stöd för sina hästar,
att vi i Sverige inte har alls samma tradition som på kontinenten att hålla hästar som jordbruk....

Ja jag kan fortsätta rätt länge! För egen del tycker jag nog att jag har ganska bra kläm på vad som är problemen, däremot har jag lite svårt att se lösningarna ;).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 570
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 266
Senast: Sammet
·
S
Avel Skall nu sadla om från distansryttare (efter en bilolycka till häst där hästen fick nödslaktas i skogen), till allroundryttare (och...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Carrielaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp