Därför vänder man blickarna mot Europa

Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

fast nu svarade jag på ett inlägg där skribenten tyckte att genomsnitts femåringen" skulle kosta 120.000.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

KL

Nu vet jag inte om det fortfarande är så. Men flera länder har haft EUbidrag även för häst dvs per djurenhet vilket vi i sverige inte har. Men för ko, get, gris och får går det bra har jag för mig. Bidraget för häst har legat på 4000:- per år och om jag då bara räknar mina avelston så skulle jag ha in ca 50000:- per år i djurenhetsbidrag. Det gör enorm skillnad i din produktionskostnad.

Till det är klimatet på de flesta håll betydligt mildare vilket medför mindre foderkostnader och längre betesperioder= mindre strö etc. Sen som andra nämner är momsen lägre m.m.

Det man ska tänka på om man köper häst utomlands i normala prisklasser är att man låter aldrig det bästa materialet lämna landet, vilket vi här vill låta våra uppfödningar göra med stolthet....

Jag har lite samma tänk om hingstar som kommer hit och stationeras här. Särskilt om hingsten har betäckt tre år i hemlandet. Då tänker jag att det finns en liten hake, de vill vänta och se vad han lämnar innan men tillverkar fler generationer. Därför är jag något försiktig med att välja en sådan hingst till mina ston. Men detta var bara en parentes och lite by side i ämnet....



Gira
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

och en 10-åring ska då kosta 240.000 eller? Även o den bara skogsmullats med? För det är ju det den kostat att ta fram.

Det resonemanget håller liksom inte.
Nej, det håller inte. Därför skulle det heller inte falla mig in att föra det. Eftersom du missförstår, så ska jag förklara för dig:

"Ser man till ekonomin, så borde genomsnitts-5-åringen kosta just 120.000:- eftersom det är självkostnadspriset för att ta fram den."

Ekonomin, i det här fallet, är den totala för uppfödaren per häst. Dvs den kostnadstäckning man behöver för att i det långa loppet ha ett sunt och livskraftigt företag.
Om vi förutsätter att uppfödaren väntar tills hästarna är 5 år, och under den tiden tar alla dom kostnader som blir för att sälja en (nästan) färdig tävlingshäst, så torde snittkostnaden i vart fall inte understiga dom 120.000:-. Om hästen av någon anledning inte blir så bra som man hoppas, blir försäljningspriset givetvis sämre, kanske ner till 50.000:-. Blir det motsatsen, kanske värdet hamnar på 200.000:-.

Den bra hästen måste så att säga betala för den dåliga, för alla 5-åringar kostar sådana summor att ta fram. Det är ju runt den åldern som tävlingsegenskaperna börjar visa sig och man så smått kan börja "använda" sitt tävlingsredskap, dvs "det roliga börjar". Allt innan dess har varit produktionstid, vilket för de flesta enbart innebär kostnader, arbete och besvär.

Hoppas du nu förstår mitt förra inlägg.

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Ja, jag förstår - och jag håller med! Det är de BRA hästarna som måste betala för de sämre. Dock verkar inte uppfödarna själv fatta att de inte kan ta lika mycket betalt för medelmåttorna som för de riktigt lovande/bra, de fattar som sagt ofta inte heller att deras underbara plutt inte är en ny Totilas utan en medelmåtta, sedan klagas det över att folk inte vill betala för hästarna.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Nej vad trist med cancern :(

jag har hört att man får en mycket bättre msvhäst i Tyskland/Holland till ett billigare pris än vad man får i Sverige? (när det både avser pris och kvalité).

Tycker det stämmer ganska bra överlag...i sverige kan jag nästan lova att det inte går att hitta en häst som tävlat 140 för 150 000...men i Holland går det mesta. Jag kommer nog bara köpa hästar utomlands i framtiden, är så trött på allt skitsnack om importer... vi svenskar är alltid bäst själva, knappast.. däremot överskattar svenskarna sina kära hästar rejält, alla är inte nästa Flippan även om det står så seriöst i annonserna:grin:
Sedan så pratas det så trevligt om att skiten dumpas av till sverige väldigt fel! däremot så oavsett vilket land en häst kommer ifrån så lär man aldrig få en svårklass häst för 50 000 men generellt så tycker jag hästarna är betydligt mer prisvärda. I Holland, Tyskland etc fungerar det likadant som i Sverige att har du ett stort namn=är en känd uppfödare så kan du få bra betalt för dina uppfödningar men är du en liten uppfödare med 2-5 ston så kommer du troligtvis inte att kunna sälja lika dyrt och det är väl där man kan göra fynden....visst vissa har säkert begränsad kapacitet men inte mer begränsad kapacitet än vad de svenska hästarna har, eller har någon glömt vilket förbund som ligger etta?Inte är det SWB iallafall.
Jag tycker faktiskt att den svenska hästmarknaden är rätt vrickad den var inte det för några år sedan så nog har det hänt något, frågan är bara vad? antagligen har de flesta fått storhetsvansinne.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Har inga synpunkter på uppfödarnas syn på sina hästar vad gäller kvalité i olika hänseenden. Därtill är jag alltför okunnig i detta. :)

I mitt inlägg anmärkte jag på den bristande logiken i TS resonemang samt tog upp den ekonomiska verkligheten för hästuppfödande.

TS kräver i sitt inlägg att uppfödare ska sälja sin (i praktiken) medelgoda hopphäst för max 50.000:- och reagerar negativt när priset är 120.000:-. Dvs medelpriset för en häst, om man ser till produktionskostnaderna.

Om medelpriset istället ska ligga på 50.000:- så går inte ekvationen ihop. Uppfödarna får sponsra köparna med massor av pengar för "nöjet" att föda upp hästar åt dom. Är det rimligt att kräva detta?

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Hur tänker du att en 5-åring lixom ska ligga utbildningsmässigt för att att kostnaderna ska ha hamnat på 120 000 kr om vi säger att hästen är ämnad som hopphäst?
Förstår du hur jag menar :p Lite nyfiken bara
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag tycker faktiskt att den svenska hästmarknaden är rätt vrickad den var inte det för några år sedan så nog har det hänt något, frågan är bara vad? antagligen har de flesta fått storhetsvansinne.
Vrickat, är att inte ta betalt för sina hästar så man har full kostnadstäckning!

Om man nu kan få så fina hästar för så relativt låga summor i Holland och Tyskland, jämfört med överskattande svenskars, hur kommer det sig? Du kanske är informerad om skillnaderna i produktionskostnader t ex? Jobbar folk gratis, saknas krav på djurhållning, subventioner från stat mm? Eller är det så att dom inte har vaknat än och insett hur korkat det är, att inte ha kostnadstäckning? Någonstans måste ju en förklaring finnas.

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Nej, jag förstår inte. Utveckla!
Ser inte att utbildningsnivån i sig skulle vara så speciellt avgörande för den totala produktionskostnaden. Mycket i det fallet hänger ju på hästen som individ och träningskostnader mm har man ju oavsett nivån ligger ett snäpp högre eller lägre.

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Okej, ska se om jag kan utveckla lite,
jag som konsument köper ju inte en 5 åring för 120 000 om det inte gjort något, för mig ska en såpass dyr häst har gjort mer än bara vara inriden och inhoppad. Gärna gjort lite som 4åring (typ 4års championatet). När man kommer upp i den åldern så räcker det inte med en fin stam utan hästen måste ju ha visat något själv.
har läst massa annonser med hästar som är 5-6-7 år och där stammen beskrivs noggrant, vad mormors mor har mammas halvsyster har gjort typ, men hästen som annonseras ut har inte gjort ett dyft själv. Det må ha kostar att föda upp hästen men någon gång måste den ju ha visat lite själv för att faktiskt vara värd sitt pris, trots att det kanske kostat en del att föda upp den.

En häst, eller vara öht, är ju inte dyrare än vad köparna är beredda att betala. Och jag förstår att man, vad man än säljer, vill att kostnaderna ska täckas. Men ligger man högre i pris än vad marknaden är beredd att betala så måste man ju nästan hitta en sätt att minska sina produktionskostnader.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Att väga hästens prestationsförmåga mot priset är ju egentligen något relativt. Det finns ju ingen automatik i att exempelvis 110 cm är värt 50.000:-. Fr a är ju en 5-åring alls inte färdigutvecklad hoppmässigt, varken vad gäller fysik eller det mentala. Man köper ju något man tror/hoppas ska bli si eller så bra framöver.

Vad jag alltså fäst mig vid är det ekonomiska resonemanget. Eller hos många uppfödare brist på resonemang. :o

En häst, eller vara öht, är ju inte dyrare än vad köparna är beredda att betala. Och jag förstår att man, vad man än säljer, vill att kostnaderna ska täckas. Men ligger man högre i pris än vad marknaden är beredd att betala så måste man ju nästan hitta en sätt att minska sina produktionskostnader.
Just så! Men hur gör man det? Vilka kostnader kan man dra ner på? Sto, foder, försäkringar, hovis, vet, anläggnigar, personal, transporter, materiel, tränare osv? Ser inga större möjligheter här.

Betäckning, här kan man kanske pruta ner en del, fr a om uppfödare lägger ner sin verksamhet (eller börjar samarbeta!) vilket ju drabbar hingstägarna som måste anpassa sina prislistor osv. Men det handlar ju ändå om en mindre del av den totala kostnaden.

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Att väga hästens prestationsförmåga mot priset är ju egentligen något relativt. Det finns ju ingen automatik i att exempelvis 110 cm är värt 50.000:-. Fr a är ju en 5-åring alls inte färdigutvecklad hoppmässigt, varken vad gäller fysik eller det mentala. Man köper ju något man tror/hoppas ska bli si eller så bra framöver.

Vad jag alltså fäst mig vid är det ekonomiska resonemanget. Eller hos många uppfödare brist på resonemang. :o

Just så! Men hur gör man det? Vilka kostnader kan man dra ner på? Sto, foder, försäkringar, hovis, vet, anläggnigar, personal, transporter, materiel, tränare osv? Ser inga större möjligheter här.

Betäckning, här kan man kanske pruta ner en del, fr a om uppfödare lägger ner sin verksamhet (eller börjar samarbeta!) vilket ju drabbar hingstägarna som måste anpassa sina prislistor osv. Men det handlar ju ändå om en mindre del av den totala kostnaden.

LIA


Men lite tävlingsvana borde ju oxå ingå i hästens utbildning om man vill sälja den som hopphäst och det är något jag tycker ska ingå i den ekonomiska beräkning om det kostar 120 000 för en 5åring. Någon gång måste ju priset börja sjunka oxå om hästen inte varit ute och tävlat (om den ska säljas som tävlingshäst). Är lite trött på alla annonser om dessa lovande 7-10 åringar som aldrig lämnat stallplan typ och ändå kostar sexsiffriga belopp.

Du har en poäng där angående att det är svårt att sänka "produktionskostnaden" för att föda upp en häst. Man kan ju inte direkt strunta i att ge hästen mat. Men samtidigt får man ju lite accpetera som uppfödare att det inte alltid går att göra någon jättevinst eftersom köparna styr priserna och för dom är det inte alltid intressant hur mkt uppfödaren fått betala.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

De flesta föl på t ex Hästnet är till salu för mellan 45 000 - 55 000 kronor och det är inte mycket pengar med tanke på vad det kostar att avla.

Fast att gnälla på att ingen vill köpa hästarna och det kostar pengar att avla osv osv är ingen ursäkt för uppfödare. Det måste dom ju vetat innan. Det är bara att sluta avla, ingen tvingar dom.
Eller börja avla fram hästar som folk vill ha istället så kan dom höja priserna ännu mer och ändå få fölen sålda!
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Fast att gnälla på att ingen vill köpa hästarna och det kostar pengar att avla osv osv är ingen ursäkt för uppfödare. Det måste dom ju vetat innan. Det är bara att sluta avla, ingen tvingar dom.

Håller med om detta. Föder själv upp ibland (i väldigt liten skala) och man kan inte räkna med att gå med vinst, utan nöjet blir istället att följa en individ från första början.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag och TS har inte riktigt samma åsikt om vad som är ett "normalt" pris. 50 000 är som sagt ett normalpris för ett klass I föl i mina ögon, inte för en 5 åring. Jag tror att okunskapen i Sverige medför dessa överpriser precis som vissa påstår att kunskapen i andra länder ger lägre priser. Dock måste jag påpeka att för några år sedan gick det att hitta välstammade iallafall grundridna 4-5 åringar för 50-75000 i Sverige, kollar du i den prisklassen idag så finns där nästan bara gamla hästar, ostammade osv...
Det jag reagerar på i Sverige är att det säljs ex antal 5 åringar som gått 1 m för 250 000 visst har du ett namn går det säkert bra att ta det priset men jag har enormt svårt att tro att alla dessa hästar kan motsvara det priset...speciellt när man jämför vad många hästar som går 120 kostar utomlands som har enormt bra stam....
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Vilken klok filur du är! :bump:
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Till Finland importeras en hel del hästar från Estland, fast man ska absolut veta vad man letar efter och kolla flera gånger eller köpa en oinriden unghäst som man kan forma själv. Har hört om fall var hästarna varit drogade då de blev provridna och var väldigt svåra då de väl kommit hit eller de två 4-åringarna ridskolan i trakten hämtade från Estland, ett år senare kom det vi tandraspning fram att de bara var 2. Dessa hästar var grundridna då de kom..
Sen har jag också hört om de som varit helt suveräna även då de kommit fram, känner några sådana.

Själv har jag en Estnisk import, en medelbyggd (inte tung, men inte lätt) ponny på 137cm som jag ALDRIG skulle våga låta ett barn rida själv på. Han är väldigt knepig, ibland tom svår, men har gått svår dressyr och hoppat 110cm både i Estland och Finland.

Håller man sig till kända uppfödare som faktiskt satsar på aveln får man vad man vill ha, men köper man en häst från en mindre känd ska man nog vara förberedd på vad som helst.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Men lite tävlingsvana borde ju oxå ingå i hästens utbildning om man vill sälja den som hopphäst och det är något jag tycker ska ingå i den ekonomiska beräkning om det kostar 120 000 för en 5åring. Någon gång måste ju priset börja sjunka oxå om hästen inte varit ute och tävlat (om den ska säljas som tävlingshäst). Är lite trött på alla annonser om dessa lovande 7-10 åringar som aldrig lämnat stallplan typ och ändå kostar sexsiffriga belopp.
Tävlingar etc ingår självklart i den samlade bilden när man säljer/köper en häst. Men om hästen visat sig mycket lovande, så borde det snarare höja värdet från självkostnadspriset på 120.000:-. Tycker jag.

Du har en poäng där angående att det är svårt att sänka "produktionskostnaden" för att föda upp en häst. Man kan ju inte direkt strunta i att ge hästen mat. Men samtidigt får man ju lite accpetera som uppfödare att det inte alltid går att göra någon jättevinst eftersom köparna styr priserna och för dom är det inte alltid intressant hur mkt uppfödaren fått betala.
Undrar hur många uppfödningar som ger en "jättevinst"? 1-2 per år? Av tusentals...

Självklart är det så att köparna enbart ser till sin egen plånbok och vill ha allt så billigt som möjligt. Men lika självklart borde det vara så att uppfödarna också ser till sin plånbok och tar tillräckligt betalt för att åtminstone få kostnadstäckning.
Jag ser en parallell här till dagens diskussioner om lärarlönerna. Där vill man höja lönerna för att få högre status på sitt jobb. På motsvarande sätt borde uppfödarna resonera. Varför gör man inte det? Man lägger vanligen ner mycket tid, kunnande och arbete på sina uppfödningar. Så varför tar man inte betalt för det? Varför tar man inte ens betalt för att täcka dom kostnader man har?

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag tror att okunskapen i Sverige medför dessa överpriser precis som vissa påstår att kunskapen i andra länder ger lägre priser.
Vad menar du med "överpriser"?

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Motsägelsefullt. Antingen går man som uppfödare med vinst (= tar tillräckligt betalt) eller så säljer man till dig med förlust. Vilket menar du?
Varför ska någon sponsra ditt hästägande med flera tiotusenlappar?
Ser man till ekonomin, så borde genomsnitts-5-åringen kosta just 120.000:- eftersom det är självkostnadspriset för att ta fram den.

Om din syn på hästaffärer ska gälla, så finns bara ett råd att ge Sveriges hästuppfödare: Lägga ner! Lägg omedelbart ner!! Sluta med er hobbyuppfödning som kostar er stora summor för varje producerad häst och mycket möjligt även ger er problem under många år efteråt.

Därefter blir du och alla andra tvungna att handla där gräset är grönare, men kanske i längden också kostsammare. Där våra lagar inte gäller, oavsett man tänker på djurhållning eller konsumenttrygghet för att ta ett par exempel.

LIA

Jag har aldrig påstått att ngn ska sponsra mitt hästägande. Men när jag såg denna 5åring för 120 000 och sedan såg en 4åring utomlands för mindre än 50% av priset som dessutom såg mer välriden ut så reagerade jag.

Det är möjligt att det kostar 120 000 kr att ta fram en femåring, det vet inte jag. Men vad räknar man in då? Foder och strö, träning i 5 år? När börjar hästen förlora i värde? Hur du än gör som ägare kommer du gå med förlust om du inte har en superhäst.

Ja, om nu uppfödare klagar på att de inte får kunder får de väl antingen lägga ner sin verksamhet eller börja fundera över avelsmålet och användningen av avelsdjuren?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 571
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 266
Senast: Sammet
·
S
Avel Skall nu sadla om från distansryttare (efter en bilolycka till häst där hästen fick nödslaktas i skogen), till allroundryttare (och...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Carrielaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp