Därför vänder man blickarna mot Europa

Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det förstår jag. Men då borde det ju logiskt vara så att när den tyske uppfödaren sålt en häst för 500 000 kr (exempel) och han har 5 st till i stallet som måste säljas innan nästa "kull" kommer året efter, borde han ju kunna dra ner priset på dessa 5 hästar om han märker att ingen "toppryttare" bjuder på de. Det kanske blir så att han måste ut med dessa hästar på "kreti och pleti"-marknaden och att kreti och pleti då kan få råd att köpa en helt okej häst till ett mycket bra pris? Eller till och med en bra häst? (nu pratar jag om föl och unghästar till 3 år).

Jag vet inte hur det är med att namnge företag på denna sida, men ta tex Kempke Hof. Ser man på deras sida finns det mycket hästar till salu. Nu är jag ju medveten om att de bästa hästarna inte säljs såklart (vem skulle sälja det) och att de också har lite dyrare hästar till salu. Men överlag är ju deras hästar "billiga". Enligt er här inne är det bara skräp? Men vad är skräp?

De flesta i Sverige är ju amatörryttare. Om hästen går igenom vet.besiktning, UA röntgen osv, är fortfarande den billiga hästen skräp?
Och finns det då en annan definition på skräphästar i Sverige? Är det under 100 000 skräp?

Hos Kempke Hof kostar ett föl ca 50 000 det är precis samma pris som ett svenskt säljs för om inte uppfödaren ska med förlust. Så där kan jag inte se att de säljer billigare än i Sverige. Man får dessutom lägga till kostnaderna för att få den hästen. Som kan bli ansenliga om man bor en bit upp i landet. Inte heller hittar någon riden häst under 100 000 på deras sida. Så om man har de summorna att handla häst för kan man hitta bra hästar även här hemma och får då dessutom dra nytta av den svenska köplagstiftningen med t ex dolda fel m m. Inte alls säkert att samma gäller vid köp i annat land.
Det som man ska börja fundera över att köpa från andra länder är hästar i prisklasser som hörs för bra för att vara sant. Det är det också oftast, för bra för att vara sant. Som att köpa en välutbildad storhoppande sex sjuåring för sextiotusen. Då är det något som inte stämmer med den hästen. För är den hel och frisk, välriden och har kapacitet så hade den kunnat kosta bra mycket mer och ändå blivit såld väldigt snabbt. Den hästen hamnar inte hos en hästhandlare på annons sida på nätet. Den har har en hästhandlare köpare till innan den ens kommer in.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Polen har varit men är inte längre en hästnation. Bra polska hästar kostar rejält de få som finns. Men det finns massor av billiga hästar som i princip producerats i rena hästfabriker. Det är inte bra hästar och de är inte bra uppfödda.
Ryssland har mycket beroende på skiftande statskick haft problem med att hålla stamböcker uppdaterade. Vilket gör att ryska hästar och även estniska (det har ju varit samma land under en tid) inte accepteras i så många förbund. Man vet helt enkelt inta vad som egentligen stämmer i stammarna på hästarna.
Ungern har länge hållit som avel mer åt körhästar och även producerat världsmästare i körning med ungerska körspann. Så de har inte den optimala ridhästaveln idag.
Holland och Tyskland har ungefär samma typ av avel med många stora uppfödare. Det är i dessa länder som både hittar flest hästar som toppar prislistorna men också ligger i botten på dem. Helt beroende på att man är kunniga och kan bedöma kapaciteten på hästen. En billig häst där är en bokstavlig billig häst. En bra häst där är en betydligt dyrare häst.

Börjar man handla med professionella hästhandlare ska man ha Rolf Görans plånbok också om man ska göra bra affärer. För de inte bara kan hästar och kan se vad det är de säljer. De ska ju dessutom tjäna pengar på affären så att det både räcker till lön, omkostnader för hästhållning och inköp av nya hästar.

Bor ju själv i södra Sverige och de hästar som regelbundet tas in av hästhandlare här är inte mycket att hänga i julgranen om man inte väljer av de lite dyrare (de som minst ligger i sexsiffriga summor). Man glatt räkna med att det man sparat i inköp kommer igen i veterinärvård på många av dessa hästar.

Att ridskolor köper importer är inget nytt. Det har förekommit sedan i alla fall sextiotalet i Sverige. Slutet på Sextiotalet och börja sjuttiotalet var en gyllene tid de som handlade med polska hästar och åttiotalet kom de ungerska hästarna.
För en ridskola handlar det ju om ren ekonomi. Men räknar nog också kallt med att om en häst inköpt för X antal kronor håller X antal månader/år går det ihop sig så pass att den då kan bytas ut och ändå ge vinst åt ridskolan. Kanske man ser det på samma sätt som privatperson som köper en egen häst. Att håller den bara så länge så räcker det och jag kan köpa en ny då. :crazy:

Jag håller med. Polen och andra öststater är inget jag personligen blickar åt. De polska hästarna jag sett har sett ut lite som våra sv varmblod gjorde för 20 år sedan. Samma sak med hästar från litauen/lettland. Grövre hästar, ofta ganska svaga i rygg och ben. Mycket problem med just detta.

Jag har erfarenhet från ganska många ridskolor både som ryttare och som arbetande och de ridskolor som importerat mest har också haft mest problem med skador. Dock inga tyska eller holländska hästar utan framförallt lettiska och danska hästar som blivit dåliga. En ridskola avverkade danska hästar som på löpande band, jag vet inte vad ridskolechefen såg som inte jag gjorde, fast alla danska hästar från samma säljare fick tas bort regelbundet, så köpte hon in flera från samma.

Den ridskola som tog bort/hade skadade minst hästar/ponnyer var den ridskolan som också hade mest pengar. Den köpte in fullstammade hästar med meriter från LA/LA och upp till svår klass. De har nu köpt in 3 st yngre hästar (3-5 år) från lettland och det ska bli intressant och se om dessa hästar "håller".
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Då är ju frågan hur man hittar dessa uppfödare? Jag är inte ute efter att mjölka uppfödare, att köpa en topphäst för en spottstyver, utan en "normal" häst med stam jag gillar, ett utseende jag gillar och en energi och harmoni jag gillar. Men det brukar ju bli problem när det kommer till priset eftersom många svenska annonsörer tycker att sina hästar är de bästa som fötts på jorden. Och det är det kanske för ägaren, men inte för marknaden.
Det finns men det är sällan man hittar dom på annons. För det finns ju varken många säljare eller få köpare till de här hästarna. Kan skicka PM till dig om en som jag vet har sålt ut en del hästar som skulle kunna vara det du letar efter. Till överkomliga priser p g a fler hästar är på väg in (ston som fölar m m) och att de inte håller tillräckligt hög kapacitet för att komma över medelsvår. Vet dock inte om han har fler kvar att sälja för de går åt fort ;).
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag vet egentligen inte någonting om importer etc... Jag har tänkt att nästa gång om vi åker till Estland skulle man kunna titta och se om man hittar någon häst. Nu är jag lite bättre på exteriör bedömning och kan lite mer överhuvudtaget så detkan vara värt , har jag iallafall funderat på.

Att köpa från en seriös hästhandlar kan vara bra. Speciellt om man inte är bra på exteriör etc. Hästhandlare ( en bra hästhandlare ) köper inte en häst som de inte tror de kan sälja, vilket innebär att en del utsållning sker redan i det ledet. Ja rena missfoster iallafall...

För att få bra priser så tror ni inte att man måste betrakta de flesta importer som projekt-hästar. Det är klart köper man importer och häver in dem på ridskola och tror att de är tränade för det så är det väl inte konstigt om de går sönder. Det beror ju på ridskolan inte hästarna... Vi vet inget om ridskolan..


Strömsholm säljer ju ibland ut sina lektionshästar. De kan jag tänka mig är helt okej prisvärda för en normal motions-hobbyryttare.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

*kl* Att lyckas sälja föl för 50 000 kr på hästnet tror jag faktiskt inte många lyckas med. Jag har bekanta med riktigt bra föl med topphärstamning som annonserat och annonserat där men inte lyckats sälja till det priset.

Ska man sälja föl i dag så ligger priset mer runt 30 000 kr tyvärr.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

*kl* Att lyckas sälja föl för 50 000 kr på hästnet tror jag faktiskt inte många lyckas med. Jag har bekanta med riktigt bra föl med topphärstamning som annonserat och annonserat där men inte lyckats sälja till det priset.

Ska man sälja föl i dag så ligger priset mer runt 30 000 kr tyvärr.

Det är ju SKANDAL! Vem vill avla då egentligen? Förmodligen väldigt få människor. Man går ju minus.. rejält.. :crazy:
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Fast varför låta så förvånad? du har ju själv din unghäst utannonserad för 45000 kr...
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

De flesta i Sverige är ju amatörryttare. Om hästen går igenom vet.besiktning, UA röntgen osv, är fortfarande den billiga hästen skräp?
Och finns det då en annan definition på skräphästar i Sverige? Är det under 100 000 skräp?

Absolut inte! Inte med svenska mått mätt iallafall. Jag red en jättefin häst som kom därifrån (tror jag) hoppade som en miljon. Tyvärr blev han inte så gammal hörde jag för han dog i cancer nyss :cry: (det låter väl betryggande) Nä men det kunde ju ingen veta men han var iallafall mkt mkt bättre än vad man brukar se för 100 tusen i Sverige så mkt kan jag säga.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det är generellt sett inte så lätt att sälja 2 åringar och att sälja hästar under höst och vinterhalvåret är inte heller speciellt lätt så det beror väl mest på det och en annan grej är väl att han blir så himla stor. ;) Nu när det börjar gå mot sommar så har jag märkt att intresset ökar.

Det är inget fel på hästen och jag har inte bråttom med att sälja så priset kommer inte att sänkas. Då behåller jag honom, rider in honom och visar honom på treårstesten och säljer honom inriden istället. Förmodligen MYCKET enklare!
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag undrade bara varför du lät så förvånad när du själv satt ett lägre pris på din häst.

Ja det är mycket lättare att sälja en treåring än yngre hästar. Jag sålde min
3-åring billigt i somras men då slapp jag inridningen och den kostar ju den med. Upplevde det inte som svårt att sälja henne för det ringde folk hela tiden även efter att hon var såld. Många vill gärna göra inridningen själva.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det är generellt sett inte så lätt att sälja 2 åringar och att sälja hästar under höst och vinterhalvåret är inte heller speciellt lätt så det beror väl mest på det och en annan grej är väl att han blir så himla stor. ;) Nu när det börjar gå mot sommar så har jag märkt att intresset ökar.

Det är inget fel på hästen och jag har inte bråttom med att sälja så priset kommer inte att sänkas. Då behåller jag honom, rider in honom och visar honom på treårstesten och säljer honom inriden istället. Förmodligen MYCKET enklare!

Nu vet jag vilken häst det är du har. Men du har ju redan sänkt priset på den?
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det finns men det är sällan man hittar dom på annons. För det finns ju varken många säljare eller få köpare till de här hästarna. Kan skicka PM till dig om en som jag vet har sålt ut en del hästar som skulle kunna vara det du letar efter. Till överkomliga priser p g a fler hästar är på väg in (ston som fölar m m) och att de inte håller tillräckligt hög kapacitet för att komma över medelsvår. Vet dock inte om han har fler kvar att sälja för de går åt fort ;).

Jag har nog inte heller kapacitet att komma över msv :angel: PMar gärna om du vill.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det är ju SKANDAL! Vem vill avla då egentligen? Förmodligen väldigt få människor. Man går ju minus.. rejält.. :crazy:

Men ingen tvingar dig att avla heller. Varför blir du så upprörd? Det är marknaden som styr.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Absolut inte! Inte med svenska mått mätt iallafall. Jag red en jättefin häst som kom därifrån (tror jag) hoppade som en miljon. Tyvärr blev han inte så gammal hörde jag för han dog i cancer nyss :cry: (det låter väl betryggande) Nä men det kunde ju ingen veta men han var iallafall mkt mkt bättre än vad man brukar se för 100 tusen i Sverige så mkt kan jag säga.

Nej vad trist med cancern :(

jag har hört att man får en mycket bättre msvhäst i Tyskland/Holland till ett billigare pris än vad man får i Sverige? (när det både avser pris och kvalité).
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

det stämmer kanske att du får mer häst för pengarna utomlands sett till meriter och utbildning, för dom är duktigare på att utbilda hästar i tex tyskland med många beridare osv.

men, man vill ju gärna att hästen ska hålla också..... och där brister det i många fall. många är eländigt uppfödda med dåligt foder och dålig utevistelse, verkning osv. sen när dom väl sätts i gång så är det bråttom att skola hästen så mkt som möjligt på kortast tid. på så sätt blir hästen billigare eftersom man får en snabbare omsättning, men som sagt så får väldigt många problem med pålagringar och andra överbelastningsskador.

vilket såklart även svenska hästar gör men det är lite enklare att ta reda på hur hästen haft det här än utomlands.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Gissa om jag trillade av stolen när denna tjej med 5åringen vill ha 120 000kr!

Innan uppfödare här börjar skrika om att det kostar att producera hästar så är jag väl medveten om det. Absolut. Absolut bör man gå med vinst i en verksamhet.

Men skillnaden är mycket stor. Vem vill betala svenska priser när man kan blicka ut i europa?
Motsägelsefullt. Antingen går man som uppfödare med vinst (= tar tillräckligt betalt) eller så säljer man till dig med förlust. Vilket menar du?
Varför ska någon sponsra ditt hästägande med flera tiotusenlappar?
Ser man till ekonomin, så borde genomsnitts-5-åringen kosta just 120.000:- eftersom det är självkostnadspriset för att ta fram den.

Om din syn på hästaffärer ska gälla, så finns bara ett råd att ge Sveriges hästuppfödare: Lägga ner! Lägg omedelbart ner!! Sluta med er hobbyuppfödning som kostar er stora summor för varje producerad häst och mycket möjligt även ger er problem under många år efteråt.

Därefter blir du och alla andra tvungna att handla där gräset är grönare, men kanske i längden också kostsammare. Där våra lagar inte gäller, oavsett man tänker på djurhållning eller konsumenttrygghet för att ta ett par exempel.

LIA
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Motsägelsefullt. Antingen går man som uppfödare med vinst (= tar tillräckligt betalt) eller så säljer man till dig med förlust. Vilket menar du?
Varför ska någon sponsra ditt hästägande med flera tiotusenlappar?
Ser man till ekonomin, så borde genomsnitts-5-åringen kosta just 120.000:- eftersom det är självkostnadspriset för att ta fram den.

Om din syn på hästaffärer ska gälla, så finns bara ett råd att ge Sveriges hästuppfödare: Lägga ner! Lägg omedelbart ner!! Sluta med er hobbyuppfödning som kostar er stora summor för varje producerad häst och mycket möjligt även ger er problem under många år efteråt.

Därefter blir du och alla andra tvungna att handla där gräset är grönare, men kanske i längden också kostsammare. Där våra lagar inte gäller, oavsett man tänker på djurhållning eller konsumenttrygghet för att ta ett par exempel.

LIA

:bow::bow::bow:
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

och en 10-åring ska då kosta 240.000 eller? Även o den bara skogsmullats med? För det är ju det den kostat att ta fram.

Det resonemanget håller liksom inte.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

och en 10-åring ska då kosta 240.000 eller? Även o den bara skogsmullats med? För det är ju det den kostat att ta fram.

Det resonemanget håller liksom inte.
Det gör det nog för en häst har ju en viss punkt där den sedan börjar förlora i värde. Produktionskostnaden för en häst är ju störst i början inte minst för att en unghäst har helt andra krav foder än en färdig vuxen häst. En unghäst som är hel och frisk och blir utbildad ökar ju i värde hela tiden i takt med att den växer och utbildas tills den kommer till den punkt då det vänder. Så om en häst är tio år och inte har blivit mer än skogsmulle så har den också nåt den punkten och istället börjat minska i värde.
Så en tioårig skogsmulle är inte värd 240 000 och det har den inte heller kostat i den åldern. Men högpresterande häst i samma ålder är värd mycket mer och har kostat mer att få fram än 240 000.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 571
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 266
Senast: Sammet
·
S
Avel Skall nu sadla om från distansryttare (efter en bilolycka till häst där hästen fick nödslaktas i skogen), till allroundryttare (och...
Svar
2
· Visningar
942
Senast: Carrielaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp