Därför vänder man blickarna mot Europa

V

VitaminC

Igår höll jag på att trilla av stolen. Jag är i hästköpartagen, är öppen för alla förslag om vart man kan köpa en ok häst för ett bra pris då jag är begränsad i min köpesumma. Jag har tittat på massa olika till salu-sidor i Sverige, gogglat på uppfödare osv. Samma har jag gjort utomlands.

Jag har nu en liten lista på intressanta hästar och jag började kontakta ägarna häromdagen. Jag hittade bland annat ett sto som inte såg så mycket ut, ingen utstrålning eller power utan nästan lite "jaha en häst". Däremot såg den trevlig ut på filmen, en sådan häst som jag letar efter, lite hetsig och vill iväg i hoppning men trevlig i dressyr. Hästen är 5 år, ok stam.

Jag chansade, i min värld har sådana hästar legat ungefär vid eller strax över min "smärtgräns" när det gäller pengar. Jag hade innan på dagen sett en riktigt fin 4åring med bra stam, en riktigt fin och trevlig häst för 50 000 kr ute i europa.

Gissa om jag trillade av stolen när denna tjej med 5åringen vill ha 120 000kr!

Innan uppfödare här börjar skrika om att det kostar att producera hästar så är jag väl medveten om det. Absolut. Absolut bör man gå med vinst i en verksamhet.

Men skillnaden är mycket stor. Vem vill betala svenska priser när man kan blicka ut i europa?
Man ser ju ex på hästnet att många procent av annonserna återkommer igen och igen och igen. Jag är flitig besökare där och jag har koll på flera hästar, framförallt skimlar, som återkommer hela tiden.

Nu letar jag främst efter ett föl eller 1 åring och jag upplever att priserna bara rasar ute i Europa. Man kan få toppstammade föl och 1åringar för under 50 000 kr. Min kompis undrar varför de "svenska" hästarna inte duger, klart de gör, men om de har ägare som sätter priser som skiljer sig så mycket för europa är det inte konstigt att man blickar utåt.

Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

En förklaring är att ute i Europa är de flesta uppfödarna stora uppfödare men många ston i avel, i Sverige har ofta en uppfödare bara ett eller två ston. Man har också lägre produktionskostnader i många länder med t ex lägre moms än i Sverige.
Den stora utländska uppfödaren är också den som då och då kan producerad de här fölen som säljs för sexsiffriga belopp. Det vill säga de som verkligen går vinnande ut avelslotteriet och blir högvinster. Det gör att de sedan kan sälja de mindre lyckade avkommorna, för dom får sådana också, till väldigt låga priser.
Avel är ju ett lotteri med vilka gener som ska falla på plats i avkomman, så bara för att en häst har bra stam finns inga garantier för att det är en bra häst.

Så om man ska köpa häst från Europa så får verkligen vara beredd på att man får vad man betalar för. De flesta uppförarna där ute är väldigt kunniga och vet kapaciteten på den häst de säljer. För av samma anledning som många svenska säljare sätter för höga priser på sina hästar finns det de som sätter för låga. Så om man är en kunnig köpare finns all möjlighet i världen att göra fynd hos mindre svenska uppfödare som i grunden inte vet vad de har för häst. Är man en mindre kunnig köpare finns lika stor riska att köpa fel häst både i Sverige och utomlands. Men det är betydligt svårare att göra fynd utomlands än i Sverige p g a av kunnigare säljare. Speciellt när man kommer till lite äldre och ridna hästar så minskar chanserna betydligt att göra fynd utomlands. De som säljs till låga priser är de som inte håller måttet i sitt hemland. De som är bra har de flesta vanliga hästköpare inte råd att lösa.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Precis, gräset är inte alltid grönare på andra sidan staketet!

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Och sedan ska ju importkostnaden läggas på priset, hästpriset är ju en sak men man vill väl kanske ha hem sin häst till svensk mark också vilket inte alltid är gratis. Sedan vet inte jag, men kan knappast tro att det skiljer sig så mycket, att importera från Island så får man räkna med vissa störningar såsom luftvägsproblem, acklimatiserings problem, för att sen inte tala om eksemrisken på Islandshästar och jag har uppfattat det så att många importerade halvblod har fått sin beskärda del av den biten också.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Ja tänk bara på de hästar som importerades till Storbrittanien från Rumänien som hade träskfeber :crazy:
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag har ett par bekanta som gick ihop och importerade några halvblod i från Polen, 6 st närmare bestämt. Alla som kom var sjuka i kvarka, ett sto var dräktig och kastade självklart fölet men att hon ens var dräktig kände ingen till.:crazy:
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Så om man ska köpa häst från Europa så får verkligen vara beredd på att man får vad man betalar för. .

Vad menar du med det - att man här i Sverige inte får vad man betalar för?

Jag håller med TS om att hästägarna generellt här i Sverige har svårt att se vad det egentligen är det har i stallet. Ska man tro på försäljningsannonserna så ar alla en Totilas eller en Milton till salu.

I t ex Tyskland är det också så att en häst som där räknas som medelmåttig är en ganska bra häst med svenska mått mätt.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag håller med TS om att hästägarna generellt här i Sverige har svårt att se vad det egentligen är det har i stallet. Ska man tro på försäljningsannonserna så ar alla en Totilas eller en Milton till salu.

De flesta föl på t ex Hästnet är till salu för mellan 45 000 - 55 000 kronor och det är inte mycket pengar med tanke på vad det kostar att avla.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag tror du kan hitta fina prisvärda hästar i Europa.. Polen har väl alltid varit en hästnation... Jag tror att Estland och Ryssland kan vara spännande... Ryssland kanske lite för spännande.. Ungern, pustan... Holländarna är bra hästmänniskor... Tyskland är kanske dyrt eller ?

Kolla och ring proffesionella hästhandlare... kanske i södra Sverige mer ????? Jga tror att de tar in regelbundet bra hästar för bättre pengar... Är det inte så att i Svenska ridskolor finns väl knappast svenskuppfödda hästar kvar eller ? Mycket importer.. Är det inte så Rolf-Göran Bengtsson har gjort i många år ??

Jag köpte en holländare för okej pengar... Sverige är väl ökänt för att ta emot europeiska hästar som de inte har tid och kraft att klara av ???? Har vin inte en topphäst i Sverige... någon tjej hoppar den som var precis en sådan...???
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

De flesta föl på t ex Hästnet är till salu för mellan 45 000 - 55 000 kronor och det är inte mycket pengar med tanke på vad det kostar att avla.

Men verkar det lättsålt ändå? :cool:

Vad som är mycket/litet pengar är väl upp till köparna att bestämma?
Får man inga/få svar när man sätter ett pris så är man antagligen för högt i pris.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

En förklaring är att ute i Europa är de flesta uppfödarna stora uppfödare men många ston i avel, i Sverige har ofta en uppfödare bara ett eller två ston. Man har också lägre produktionskostnader i många länder med t ex lägre moms än i Sverige.
Den stora utländska uppfödaren är också den som då och då kan producerad de här fölen som säljs för sexsiffriga belopp. Det vill säga de som verkligen går vinnande ut avelslotteriet och blir högvinster. Det gör att de sedan kan sälja de mindre lyckade avkommorna, för dom får sådana också, till väldigt låga priser.
Avel är ju ett lotteri med vilka gener som ska falla på plats i avkomman, så bara för att en häst har bra stam finns inga garantier för att det är en bra häst.

Så om man ska köpa häst från Europa så får verkligen vara beredd på att man får vad man betalar för. De flesta uppförarna där ute är väldigt kunniga och vet kapaciteten på den häst de säljer. För av samma anledning som många svenska säljare sätter för höga priser på sina hästar finns det de som sätter för låga. Så om man är en kunnig köpare finns all möjlighet i världen att göra fynd hos mindre svenska uppfödare som i grunden inte vet vad de har för häst. Är man en mindre kunnig köpare finns lika stor riska att köpa fel häst både i Sverige och utomlands. Men det är betydligt svårare att göra fynd utomlands än i Sverige p g a av kunnigare säljare. Speciellt när man kommer till lite äldre och ridna hästar så minskar chanserna betydligt att göra fynd utomlands. De som säljs till låga priser är de som inte håller måttet i sitt hemland. De som är bra har de flesta vanliga hästköpare inte råd att lösa.

Nej, det förstår jag också. Men det borde vara precis likadant i Sverige, att säljarna säljer de mer misslyckade avkommorna. Vi kan ju inte inbilla oss att en ägare/uppfödare i Sverige säljer sin bästa häst för 35 000 lika lite som de i utlandet gör det, spec om det är en riden häst.

Jag förstår inte den tankegången riktigt, att man ska akta sig för skräpet utomlands men inte i Sverige? Det är så det låter när du skriver så. Att här finns då inget skräp men akta er från att köpa häst utomlands.

Att de ridna inte håller måttet i sitt hemland. Okej om det handlar om högre nivåer men om man köper en "normal" unghäst eller föl, så har man ingen aning. Dessutom brukar det ju inte vara så att de annonserar direkt till svenskar utan de hästarna ligger ute på salusidor/uppfödarsidor precis som svenska hästar gör? Då är det ju också de svenska hästarna som inte håller måttet som säljs? Eller vaddå?

I min värld, som du skriver, borde det bli billigare att köpa utomlands eftersom kostnaderna är lägre och många uppfödare har flera ston än vad svenska uppfödare har.

Personligen skulle jag gärna köpa från Sverige, om jag hittar något. Jag vill ha hästens mamma och pappa ska ha presterat något och för den summan jag har hittar jag inga sådana i Sverige just nu (ska vänta lite närmare sommaren så fler föl har tittat ut).

Jag har vänner som hittat ok hästar till bra priser (grönpapprade sv.varmblod från 4000 kr upp till 40 000 kr) i Sverige, det finns säkert fynd här också men jag tror det är svårare att hitta pga att det prdoceras för lite hästar här.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Vad menar du med det - att man här i Sverige inte får vad man betalar för?

Jag håller med TS om att hästägarna generellt här i Sverige har svårt att se vad det egentligen är det har i stallet. Ska man tro på försäljningsannonserna så ar alla en Totilas eller en Milton till salu.

I t ex Tyskland är det också så att en häst som där räknas som medelmåttig är en ganska bra häst med svenska mått mätt.

Nej just det därför att säljaren inte vet vad den säljer. Men t ex en billig tysk häst är den store tyske uppfödare helt på det klara med att det är just en "billig" häst. Den svenske lille uppfödare som desperat måste sälja kan mycket väl på grund av okunskap sälja en verklig topp häst för en spottstyver. Kanske till och med inte ens av okunskap utan beroende på bristen av kvalificerade köpare/ryttare i Sverige. Har man inte själv kontakter så att man kan nå ut till rätt köpare så är det svårt. Inte många duktiga ryttare som sitter och läser annonser på nätet, de får istället erbjudande om topp hästarna.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

De flesta föl på t ex Hästnet är till salu för mellan 45 000 - 55 000 kronor och det är inte mycket pengar med tanke på vad det kostar att avla.

Allt handlar om vad köparna vill betala. Är man inte nöjd med marknaden bör man inte avla. Jag ser som sagt väldigt många återkommande annonser på Hästnet med oförändrat pris. Då funderar jag på hur ägarna tänker.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det producerats inte för lite hästar men medel uppfödaren i Sverige är en privatperson med ett eller två ston. Då kan man inte kvitta vinsten från den perfekta uppfödning lika lätt mot kostnaderna för alla de som blev sämre. Man får ingen ekonomi i det och att sälja ett föl 35 000 ger ingen som helt vinst med de produktionskostnader som finns i Sverige.
Att det sedan inte heller finns så många kvalificerade svenska ryttare som kan utbilda hästarna gör inte saken bättre. Som det ser ut idag är många svenska uppfödare av lite bättre hästar på väg att börja skicka ner unghästarna till t ex Tyskland för träning. Det blir betydligt billigare och är lättare att hitta bra beridare där.

För den summan du troligen vill betala hittar du inget någon annanstans heller om mamman har presterat något själv. Idag har eller kommer att ha (när det gäller unga hingstar) i stort sett alla hingstar i ridhästavel egna prestationer. De ston som presterat själv får ju en begränsad tid i avelsboxen och kommer inte att ge så många avkommor att om de är bra sälja till underpris.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Nej just det därför att säljaren inte vet vad den säljer. Men t ex en billig tysk häst är den store tyske uppfödare helt på det klara med att det är just en "billig" häst. Den svenske lille uppfödare som desperat måste sälja kan mycket väl på grund av okunskap sälja en verklig topp häst för en spottstyver. Kanske till och med inte ens av okunskap utan beroende på bristen av kvalificerade köpare/ryttare i Sverige. Har man inte själv kontakter så att man kan nå ut till rätt köpare så är det svårt. Inte många duktiga ryttare som sitter och läser annonser på nätet, de får istället erbjudande om topp hästarna.

Då är ju frågan hur man hittar dessa uppfödare? Jag är inte ute efter att mjölka uppfödare, att köpa en topphäst för en spottstyver, utan en "normal" häst med stam jag gillar, ett utseende jag gillar och en energi och harmoni jag gillar. Men det brukar ju bli problem när det kommer till priset eftersom många svenska annonsörer tycker att sina hästar är de bästa som fötts på jorden. Och det är det kanske för ägaren, men inte för marknaden.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Fast det är oftare säljarna här överskattar sitt material och begär alldeles för mycket för det de har. Det är väldigt mycket ovanligare att säljare underskattar priset. Som sagt, många tror de har en Totilas till salu, i annonsen står det att den har bra exteriör och mkt bra steg och sen kollar man på videon och det är en häst med underhals och väldigt ordinär gång.

Klart man kan fynda här också men det blir ju tröttsamt när man gång på gång går på nitar också. Som tur är finns det ju videos nuförtiden så man slipper ödsla tid och åka och kolla på en häst som man redan på videon kan se inte är det som utlovats.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Fast det är väl inte köparens problem att en uppfödare inte kan gå med vinst genom att sälja en medelmåtta billigt?
Som köpare vill man ju göra en bra affär, inte sponsra en uppfödare som gjort fel hingstval, har för dyr produktionskostnad etc. med extrapengar.
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Det producerats inte för lite hästar men medel uppfödaren i Sverige är en privatperson med ett eller två ston. Då kan man inte kvitta vinsten från den perfekta uppfödning lika lätt mot kostnaderna för alla de som blev sämre. Man får ingen ekonomi i det och att sälja ett föl 35 000 ger ingen som helt vinst med de produktionskostnader som finns i Sverige.
Att det sedan inte heller finns så många kvalificerade svenska ryttare som kan utbilda hästarna gör inte saken bättre. Som det ser ut idag är många svenska uppfödare av lite bättre hästar på väg att börja skicka ner unghästarna till t ex Tyskland för träning. Det blir betydligt billigare och är lättare att hitta bra beridare där.

För den summan du troligen vill betala hittar du inget någon annanstans heller om mamman har presterat något själv. Idag har eller kommer att ha (när det gäller unga hingstar) i stort sett alla hingstar i ridhästavel egna prestationer. De ston som presterat själv får ju en begränsad tid i avelsboxen och kommer inte att ge så många avkommor att om de är bra sälja till underpris.

Det förstår jag. Men då borde det ju logiskt vara så att när den tyske uppfödaren sålt en häst för 500 000 kr (exempel) och han har 5 st till i stallet som måste säljas innan nästa "kull" kommer året efter, borde han ju kunna dra ner priset på dessa 5 hästar om han märker att ingen "toppryttare" bjuder på de. Det kanske blir så att han måste ut med dessa hästar på "kreti och pleti"-marknaden och att kreti och pleti då kan få råd att köpa en helt okej häst till ett mycket bra pris? Eller till och med en bra häst? (nu pratar jag om föl och unghästar till 3 år).

Jag vet inte hur det är med att namnge företag på denna sida, men ta tex Kempke Hof. Ser man på deras sida finns det mycket hästar till salu. Nu är jag ju medveten om att de bästa hästarna inte säljs såklart (vem skulle sälja det) och att de också har lite dyrare hästar till salu. Men överlag är ju deras hästar "billiga". Enligt er här inne är det bara skräp? Men vad är skräp?

De flesta i Sverige är ju amatörryttare. Om hästen går igenom vet.besiktning, UA röntgen osv, är fortfarande den billiga hästen skräp?
Och finns det då en annan definition på skräphästar i Sverige? Är det under 100 000 skräp?
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Jag tror du kan hitta fina prisvärda hästar i Europa.. Polen har väl alltid varit en hästnation... Jag tror att Estland och Ryssland kan vara spännande... Ryssland kanske lite för spännande.. Ungern, pustan... Holländarna är bra hästmänniskor... Tyskland är kanske dyrt eller ?

Kolla och ring proffesionella hästhandlare... kanske i södra Sverige mer ????? Jga tror att de tar in regelbundet bra hästar för bättre pengar... Är det inte så att i Svenska ridskolor finns väl knappast svenskuppfödda hästar kvar eller ? Mycket importer.. Är det inte så Rolf-Göran Bengtsson har gjort i många år ??

Jag köpte en holländare för okej pengar... Sverige är väl ökänt för att ta emot europeiska hästar som de inte har tid och kraft att klara av ???? Har vin inte en topphäst i Sverige... någon tjej hoppar den som var precis en sådan...???

Polen har varit men är inte längre en hästnation. Bra polska hästar kostar rejält de få som finns. Men det finns massor av billiga hästar som i princip producerats i rena hästfabriker. Det är inte bra hästar och de är inte bra uppfödda.
Ryssland har mycket beroende på skiftande statskick haft problem med att hålla stamböcker uppdaterade. Vilket gör att ryska hästar och även estniska (det har ju varit samma land under en tid) inte accepteras i så många förbund. Man vet helt enkelt inta vad som egentligen stämmer i stammarna på hästarna.
Ungern har länge hållit som avel mer åt körhästar och även producerat världsmästare i körning med ungerska körspann. Så de har inte den optimala ridhästaveln idag.
Holland och Tyskland har ungefär samma typ av avel med många stora uppfödare. Det är i dessa länder som både hittar flest hästar som toppar prislistorna men också ligger i botten på dem. Helt beroende på att man är kunniga och kan bedöma kapaciteten på hästen. En billig häst där är en bokstavlig billig häst. En bra häst där är en betydligt dyrare häst.

Börjar man handla med professionella hästhandlare ska man ha Rolf Görans plånbok också om man ska göra bra affärer. För de inte bara kan hästar och kan se vad det är de säljer. De ska ju dessutom tjäna pengar på affären så att det både räcker till lön, omkostnader för hästhållning och inköp av nya hästar.

Bor ju själv i södra Sverige och de hästar som regelbundet tas in av hästhandlare här är inte mycket att hänga i julgranen om man inte väljer av de lite dyrare (de som minst ligger i sexsiffriga summor). Man glatt räkna med att det man sparat i inköp kommer igen i veterinärvård på många av dessa hästar.

Att ridskolor köper importer är inget nytt. Det har förekommit sedan i alla fall sextiotalet i Sverige. Slutet på Sextiotalet och börja sjuttiotalet var en gyllene tid de som handlade med polska hästar och åttiotalet kom de ungerska hästarna.
För en ridskola handlar det ju om ren ekonomi. Men räknar nog också kallt med att om en häst inköpt för X antal kronor håller X antal månader/år går det ihop sig så pass att den då kan bytas ut och ändå ge vinst åt ridskolan. Kanske man ser det på samma sätt som privatperson som köper en egen häst. Att håller den bara så länge så räcker det och jag kan köpa en ny då. :crazy:
 
Sv: Därför vänder man blickarna mot Europa

Ryssland har mycket beroende på skiftande statskick haft problem med att hålla stamböcker uppdaterade. Vilket gör att ryska hästar och även estniska (det har ju varit samma land under en tid) inte accepteras i så många förbund. Man vet helt enkelt inta vad som egentligen stämmer i stammarna på hästarna.

Vad har du för belägg för detta påstående?
Jag skulle vilja påstå att det är rent BS.
Ryska trakehners t ex accepteras i lika höggrad som tyska trakehners.

Problemet med att ta in ryska hästar ligger mer i att det är ett krångligt land med omöjliga regler och kan man inte språket och jargongen så kan man glömma att ens försöka.

/Zoya som importerat totalt 3 hästar + 1 hund från Ryssland genom åren.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 570
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 266
Senast: Sammet
·
S
Avel Skall nu sadla om från distansryttare (efter en bilolycka till häst där hästen fick nödslaktas i skogen), till allroundryttare (och...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Carrielaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp