Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Och en tvååring 'släpper' man inte fram. En tvååring är överallt om man inte aktivt hindrar den.

Då får man väl ha 2 åringar i koppel dom med då för det kan hända hur mycket olyckor som helst och man kan inte skylla på alla andra än föräldrarna och föräldrarna kan inte skylla på att dom hann inte med. Det handlar ju om livet liksom, då får man tänka några steg i förväg.

Ser man hunden så får man väl direkt ta tag i ungen då och leda undan den så hunden kan gå förbi/iväg eller vart dom nu ska. Jag har mött en hel del småbarnsföräldrar som lämnar väg åt mej och min hund på smalare trotoarer osv eller så har jag gått undan med hunden. Inte så svårt att göra. Sen händer det olyckor ibland och det är svårt att göra nåt åt. Men man kan göra allt för att förhindra en olycka.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Om man ska tro på det som står i artikeln så släppte i alla fall inte föräldern medvetet fram barnet till hunden som du skriver i ena inlägget.

Det står att mamman var medveten om faran och hade varnat släktingen som sedan sprang efter barnet med sin gravidmage men hann inte fram.( Sen kan man ju tycka att 10 meter från en tvååring är i längsta laget. )Så vitt man kan utläsa av texten var mamman inte närvarande vid promenaden. ( jag kan mycket väl ha fattat fel av texten)

Rent allmänt...

Vet inte vad man ska tycka här om man nu måste dömma... Släktingen kanske inte var tillräkligt medveten om faran. Hur ilsk hunden var och hur snabb barnet var. Helt enkelt inte erfaren och medveten nog.

Även hundägaren kan ha blivit överrumplat över hunden och barnets snabbhet. Kanske inte heller hundägaren var tillräckligt medveten om HUR illa hunden tyckte om barn. Det är ju skillnad på ogilla och vara agressiv.

Med tanke på det som hände så förstår jag att hundägarna kände att det inte kändes så tryggt att vara ägare till hunden. Det kan ju hända igen. Måste vara fruktansvärt som hundägare att så fort man öppnar dörren vara rädd att där ska stå ett barn (påsk, helloween, sälja jultidningar, majblommor)

Barn finns överallt i vårat sammhälle dagligen. Finns inga barn dör människosläktet ut. Att dagligen ta hänsyn som hundägare till ett så omfattande problem hos hunden måste ta all glädje ifrån att vara hundägare.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Om man ska tro på det som står i artikeln så släppte i alla fall inte föräldern medvetet fram barnet till hunden som du skriver i ena inlägget.

Jo men det är just det där aktiva passandet av barnen, föräldern hindrade inte ungen heller. Därför man kanske mer bör hålla mer uppsyn och vara mera beredd varje gång det går förbi hundar så man hinner stoppa dom. Jag har ju själv sett föräldrar när jag är ute med min hund som lämnar plats och är noga med vart barnen är när man passerar med hunden.

Olyckor händer ju, den som gick med hunden var väl knappast beredd på att ungen skulle springa fram när den sagt att hunden innan inte var att lita på.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Såg nu att jag rört ihop mamman och svägerskan....
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Som sagt åter igen, om föräldrarna släpper fram ungen till en farlig hund där ägaren varnat så ja, då är det till väldigt stor del föräldrarnas fel att olyckan händer.


Jag var inte där så hur ska jag veta det? Men jag vet hur svårt det är att hålla en nervös hund samtidigt som man ska ta bort det som kommer springanade, detsamma gäller om hunden blir attackerad av en annan hund, det är inte bara att dra bort hunden.
Men vad märkligt, du var inte där, men du vet att Mamman släppte fram barnet att hälsa på hunden, men inte varför hundägaren drog bort hunden och hindrade den?? :confused:


Ja precis vad jag skriver, hejja alla farliga hundar som biter ihjäl folk, sånt gillar jag. Sucka.
Ja?
Du tycker det är okey med farliga hundar och att föräldrarna ska hålla koll på sina barn...



Vart har jag skrivit att hundägarna inte har ansvar? Men släpper förälderna ungen medvetet fram till en farlig hund, vems ansvar är det liksom? Varför gör man så? Instinkten bör säga att dra bort ungen från hunden så långt bort det går sålänge hunden är kvar.
Läs Mittens inlägg om och om igen tills du förstår...

Mamman var 10 m bort och ett bett går på en halv sekund... hon var gravid och kunde inte få upp full fart... ska vi tippa på att hon kanske var framme på 3 sekunder och då var det för sent.

En frisk och normal hund hade varnat, morrat, markerat, inte satt sig i halsen och sett ut som han tänkte äta upp flickan..
Är du av en annan åsikt?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ja?
Du tycker det är okey med farliga hundar och att föräldrarna ska hålla koll på sina barn...
Precis, är precis därför också jag köper hund för att få den riktigt aggressiv så den kan gå ut och anfalla folk, så skönt att bli förstådd...Tycker det är helt okej med livsfarliga hundar och lägger all skuld på föräldraran för hundägare ska inte behöva ha det minsta ansvar för sina hundar. Precis det jag skriver.

Mamman var 10 m bort och ett bett går på en halv sekund... hon var gravid och kunde inte få upp full fart... ska vi tippa på att hon kanske var framme på 3 sekunder och då var det för sent.
Som sagt så får väl föräldrarna då ha koppel på ungarna så dom inte kan springa iväg på det sättet eller ev se till att någon som kan röra sej är med ungen hela tiden och kan passa den.

En frisk och normal hund hade varnat, morrat, markerat, inte satt sig i halsen och sett ut som han tänkte äta upp flickan..
Är du av en annan åsikt?
Och det vet du hurdå? Vet du att hunden inte visade att den var ängslig? Var du där och såg det? Att hunden utan tveken utan minsta synliga tecken bara anföll? Sen har jag med skrivit flera flera gånger att hundar som utan minsta tecken bara anfaller utan anledning är farliga och det är en helt annan sak.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Du verkar förstå hundägaren som blev överrumplad av att barnet sprang fram, kanske för att du är hundägare.
Men kan du förstå föräldern som blev överrumplad att att barnet hastigt pep iväg? Har du barn själv och isf har du aldrig råkat ut för dessa hastig infall? I så fall vill jag gärna lära mig lite om dina uppfostringsmetoder för hur jag än försöker så hamnar jag ibland ett steg bakom. Och det är utan en gravidmage och foglossning....
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Precis, är precis därför också jag köper hund för att få den riktigt aggressiv så den kan gå ut och anfalla folk, så skönt att bli förstådd...Tycker det är helt okej med livsfarliga hundar och lägger all skuld på föräldraran för hundägare ska inte behöva ha det minsta ansvar för sina hundar. Precis det jag skriver.
Trams!

Som sagt så får väl föräldrarna då ha koppel på ungarna så dom inte kan springa iväg på det sättet eller ev se till att någon som kan röra sej är med ungen hela tiden och kan passa den.
Lite otur med tänket där?

Och det vet du hurdå? Vet du att hunden inte visade att den var ängslig? Var du där och såg det? Att hunden utan tveken utan minsta synliga tecken bara anföll?
Nej, jag var inte där.
Men jag gissar att hade hunden morrat, markerat med naffs, så hade både koppelhållaren hunnit dra bort hunden och Mamman hunnit fram för att dra bort barnet...

Kuriosa:
Jag hade en blandis förut som var av den instabila sorten, han var väldigt osäker på små barn.
I de situationer där han kände sig trängd morrade han o visade tänder.... och väntade på att Matte skulle reda ut situationen och även om jag aldrig skulle kalla honom stabil, så är väl det ett önskvärt beteende?

Min andra blandis av mer självsäker och bestämd sort, morrade och gjorde utfall, men naffsade bara.
Han vaktade mig i vissa situationer och när folk tex busade brevid mig kunde han morra och han morrade länge innan han sa ifrån fysiskt.

Så av min erfarenhet så skulle det finnas hyffsat med tid för både koppelhållare och Mamma innan en attack mot strupen skulle ske, med en frisk hund.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Du verkar förstå hundägaren som blev överrumplad av att barnet sprang fram, kanske för att du är hundägare.
Men kan du förstå föräldern som blev överrumplad att att barnet hastigt pep iväg? Har du barn själv och isf har du aldrig råkat ut för dessa hastig infall? I så fall vill jag gärna lära mig lite om dina uppfostringsmetoder för hur jag än försöker så hamnar jag ibland ett steg bakom. Och det är utan en gravidmage och foglossning....

Flexikoppel? Spårlina? Elhalsband? Har barnet adhd, rekommenderar jag stackel... ;)
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag reagerade ledamt på ditt ordval att man får skylla sig själv som förälder om man får stt barn ihjälbitet så länge ägaren hojtat en varning, det är beklämmande att läsa och jag vågar gissa att du inte själv är förälder?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Du verkar förstå hundägaren som blev överrumplad av att barnet sprang fram, kanske för att du är hundägare.
Men kan du förstå föräldern som blev överrumplad att att barnet hastigt pep iväg? Har du barn själv och isf har du aldrig råkat ut för dessa hastig infall? I så fall vill jag gärna lära mig lite om dina uppfostringsmetoder för hur jag än försöker så hamnar jag ibland ett steg bakom. Och det är utan en gravidmage och foglossning....

Nej jag är inte förälder men oavsett så måste man ligga steget före, är man efter händer det olyckor. I vissa fall beror det på slarv och andra inte. Jag har ju mött otroligt mycket barnfamiljer som reagerar ganska långt innan jag och hund kommer gående, som inte väntar tills man går brevid och då först reagerar. Detsamma som i alla situationer, om det kommer bilar eller hästar eller vad som helst. Man måste ligga före.

Men som sagt olyckor händer endå men man kan knappast då heller skylla allt på hundägaren som har en hund som är ängslig och rädd för framrusande barn.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Hummm... då är vi tillbaka i det realistiska tänket....

Ta en promenad och se dig omkring. Vad vill vi se? En hund med ex munnkorg eller varenda barn i koppel eller t.om tvångsjacka?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag reagerade ledamt på ditt ordval att man får skylla sig själv som förälder om man får stt barn ihjälbitet så länge ägaren hojtat en varning, det är beklämmande att läsa och jag vågar gissa att du inte själv är förälder?

Vad finns det för andra ordval då? Förhoppningsvis så är det en olycka och inte slarv. Är det en olycka så är det. Är det de inte så är det de inte.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Hummm... då är vi tillbaka i det realistiska tänket....

Ta en promenad och se dig omkring. Vad vill vi se? En hund med ex munnkorg eller varenda barn i koppel eller t.om tvångsjacka?

Jag skulle nog snarare vilja se föräldrar som har koll på vad som händer runt omkring dom, som kan förutse händelser och kan förhindra olyckor genom det. Händer det en olycka trots bra koll så är det bara tragiskt men inget man kan skylla på någon om båda tagit sitt ansvar.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Nej jag är inte förälder men oavsett så måste man ligga steget före, är man efter händer det olyckor. I vissa fall beror det på slarv och andra inte. Jag har ju mött otroligt mycket barnfamiljer som reagerar ganska långt innan jag och hund kommer gående, som inte väntar tills man går brevid och då först reagerar. Detsamma som i alla situationer, om det kommer bilar eller hästar eller vad som helst. Man måste ligga före.

Men som sagt olyckor händer endå men man kan knappast då heller skylla allt på hundägaren som har en hund som är ängslig och rädd för framrusande barn.

Finner det märkligt att du anser att föräldrar ska ligga steget före och hålla koll på sina barn, men du nämner inget om en hundägare med en rädd och ängslig hunds förmåga att ligga steget före?

Har man en rädd och osäker hund utsätter man den väl inte för barn och möter man en barnfamilj så kan man ju vända eller ta en annan väg, för hundens skull...
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Lite otur med tänket där?
Nej faktiskt inte, jag är nog så störd att jag tycker det jag skriver faktiskt. Tyvärr ingen otur med tänket.

Nej, jag var inte där.
Men jag gissar att hade hunden morrat, markerat med naffs, så hade både koppelhållaren hunnit dra bort hunden och Mamman hunnit fram för att dra bort barnet...
Så det räcker inte för mamman då med att hundägaren varnar? Hunden måste reagera innan mamma gör nåt? Eller ska 2 åringen uppfatta att hunden är rädd och ska backa undan? Tror knappast att hundägaren släppte fram hunden när den nyss sagt att hunden inte är att lita på.

Dom hann uppenbart fråga hur hunden var och borde då också kanske hunnit stoppa ungen från att rusa fram.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

I ditt sista inlägg öser du åter igen blajj på en "massa barnfamiljer du mött" och drar en hel del över en kam.

Jag ids inte ens börja med alla hänsynslösa saker jag sett hundägare göra när de mött mig med barn. Men det är endå en unns av alla hundägare som beter sig så.

Du bör väl ändå förstå att vi inte kan sitta här och sia om denna specifika situation eller tala för den breda massa samt aceptera att gråzonerna finns. Och innan man har ett barn 24 tim om sig så vet man faktiskt inte till 100% vad man pratar om. Jösses det vet man inte ens när man har barn OCH hund.

Kommer du då att knata runt med ditt barn i koppel för stenkoll kommer du aldrig att kunna få hur mycket du än vill?

Är det inte mer realistiskt med munkorg på en barnagressiv hund?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

I ditt sista inlägg öser du åter igen blajj på en "massa barnfamiljer du mött" och drar en hel del över en kam.
?? Jag tycker ju dom är helt underbara dom barnfamiljer jag och hund mött, dom flesta är otroligt noga med att hålla undan ungarna när man går förbi, i andra fall håller jag borta hunden.

Jag ids inte ens börja med alla hänsynslösa saker jag sett hundägare göra när de mött mig med barn. Men det är endå en unns av alla hundägare som beter sig så.
Har jag någonsin påstått att alla hundägare är perfekta eller?

Kommer du då att knata runt med ditt barn i koppel för stenkoll kommer du aldrig att kunna få hur mycket du än vill?

Är det inte mer realistiskt med munkorg på en barnagressiv hund?

Nej jag kommer inte ha koppel på min unge om jag får någon, däremot så kommer jag ligga stegen före ungen och händelserna förhoppningsvis, men som sagt igen, olyckor händer.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Nej faktiskt inte, jag är nog så störd att jag tycker det jag skriver faktiskt. Tyvärr ingen otur med tänket.


Så det räcker inte för mamman då med att hundägaren varnar? Hunden måste reagera innan mamma gör nåt? Eller ska 2 åringen uppfatta att hunden är rädd och ska backa undan? Tror knappast att hundägaren släppte fram hunden när den nyss sagt att hunden inte är att lita på.

Dom hann uppenbart fråga hur hunden var och borde då också kanske hunnit stoppa ungen från att rusa fram.

Men hur vet du att Mamman inte reagerade då och satte fart när hon såg att 2-åringen inte lyssnade?

Nej, antagligen släpptes inte hunden fram och antagligen hindrades den inte från att bita 2-åringen.

Uppenbarligen så hann de inte hindra 2-åringen från att rusa fram... 2-åringar är inte sniglar, det går undan...
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Finner det märkligt att du anser att föräldrar ska ligga steget före och hålla koll på sina barn, men du nämner inget om en hundägare med en rädd och ängslig hunds förmåga att ligga steget före?

Har man en rädd och osäker hund utsätter man den väl inte för barn och möter man en barnfamilj så kan man ju vända eller ta en annan väg, för hundens skull...

Nu får du ge dej, vad har jag skrivit att hundägaren är utom allt ansvar? Jag vet inte ens hur vägen dom gick på såg ut, om det ens gick att komma undan ungen och det vet inte du heller.
 

Liknande trådar

Småbarn Ja, imorgon skall vi till min pappa igen. Jag vet inte om ni minns tråden om hans golden retrievrar som är väldigt aggressiva mot barn...
Svar
14
· Visningar
2 083
Senast: Mitten
·
Övr. Hund Följande fanns länkat till via expressen: http://www.kvp.se/nyheter/1.1542939/attaarig-flicka-svart-hundbiten I sammandrag 8-årig...
2
Svar
35
· Visningar
3 033
Senast: Arabizar
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Disen
·
B
Övr. Hund åhh jag måste ösa ur mig lite ..Är det någon mer än jag som blir irriterad på dessa hundägare som tar för givet att bara för att deras...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp