Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Min poäng var ju just att man inte vet hur det var i det här fallet, och därför är det svårt att lasta varken hundägare eller föräldrar. Det hela kan ha varit en ren olycka. Eller så attackerade hunden som hade löpkoppel det ovetande barnet som snällt stod 2 meter bort. Eller så satt mamma och solade medan barnet sprang och slet i pälsen, trampade på svansen och drog i örat i 20 minuter innan hunden fick nog. Jag tycker inte att artikeln berättar tillräckligt, folk tolkar olika och tycker därmed olika.

Om min dotter HADE hunnit ut till vägen, hade jag brustit i tillsyn och varit en usel mamma. Men hade någon sett mig fylla på vattnet hade ingen reagerat på att jag "lämnat barnet utan tillsyn". Så utgången gör ju historien på något sätt, undra hur många gånger om dagen det potentiellt med maximal otur hade kunnat hända något här hemma ... ?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Hur tänker du nu?
Ska en förälder skylla sig själv om den får barnet ihjäl biten av en ostabil hund?
Om som sagt igen hundägaren varnat och sagt att kom inte fram till hunden för den är inte att lita på och förälderna vet om det och endå inte passar på ungen så ja då kan jag tycka att dom får skylla sej lite själva. Borde vara första prioritet att hålla tillbaka ungen om den siktar in sej på hunden.

Otrolig stor skillnad om hundägaren inte sagt nåt och låter ungen komma fram trots att den vet hur det kommer att sluta.

Du kanske inte vet det men barn är små människor och ska de oxå skylla sig själva om de får bett i ansikte som de får leva med resten av livet?
Som sagt så skyller jag på föräldrarna som bör ha koll på sina barn.

Varför vill du ha ostabila hundar i ett samhälle?
Vet jag inte vart jag skrivit någonstans?

Vad händer om dessa skulle komma loss och anfalla ett barn?
Om hundägaren brister i ansvar eller bara tittar bort en sekund, varför vill man ens ha en sån hund som man måste vaka så över, vara rädd att den skadar någon och en hund som måste stressas otroligt så fort den ser barn?

Vart någonstans har jag skrivit att hundägarna inte ska ha ansvar?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Såg nu att det kan tolkas som om föräldrar uttryckt detta, jag ber om ursäkt. Det var mer ett generellt svar ang sådana situationer att det inte går att skylla enbart på den ena eller den andra i en situation likt denna.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Fast det var inte en sådan situation som jag svarade för, det går inte att applicera ett ansvar på en människa och hålla fast. Ibland är det ingens fel ibland allas och ibland den enes. Hänger du med i mitt resonemang?

Som jag skrev, om man låter sitt barn leka vid en bilväg utan direkt uppsikt = oansvarigt

Ditt exempel = Olyckligt

Det är en viss skillnad och man måste se från fall till fall =)

Jag är helt på din linje och det var ju det jag ville ha fram ;) Artikeln räcker inte för att skuldbelägga, tycker jag.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

I dom två artiklarna ( tror dom är med i tråden ) så går det att utläsa ungefär vad som skrivs hände. Givetvis kanske inte det är hela sanningen, men det är den sanningen vi i dagsläget kan gå efter.

Jag diskuterar dock mer generellt ang små barn och faror, vill poängtera det igen! Att det går varken att säga att hundägaren eller föräldern bär ensam ansvar. Det är en fruktansvärd händelse för alla inblandade, det tror jag iaf dom festa kan skriva under på.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Du och jag verkar vara inne på samma linje att det är en utopi med fullkontroll. Jag skrev i mitt första inlägg (nr 28) om en lika oförutsedd hädelse dock var då hunden problemet.

Precis som du skrev om att mamman hade kontroll, hur kunde hon ha gjort annorlund undrar jag hur min kusin kunnat förhindra detta som hände med sin hund?

Världen är ju inte svart-vit. Vi har alla ett stort ansvar som vi frivilligt tar på oss när vi skaffar barn och hund. Tyvärr finns det ju också en felmarginal eftersom vi alla är levande varelser och inte alltid synkar.

Jag tycker det känns olustigt att ge spott och spä åt båda håll när inte ens personerna det handlar om (hundägare och föräldrar) Finns med i debatten och kan försvara sig. Allt som spekuleras här är baserat på något en journalist skrivit.

Det är nog bara så att det finns en gråzon mellan svart och vitt och där är det olyckan som får bära skammen. Måste det alltid vara så enkelt att det SKA vara någons fel?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag läste bara om tvååringen som blev biten i halsen, och nej informationen där var rätt knapp... enligt min tolkning iallafall. Jag tycker att det är fruktansvärt tragiskt för alla inblandade och jag är glad att det gick så bra det gick.

Jag har egentligen ingen åsikt så vad tusan skriver jag här för :D Tycker mest att det kastas lite väl mycket skuld när man tänker på hur lätt och snabbt det sker.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Humelbumlan skrev:
Hur tänker du nu?
Ska en förälder skylla sig själv om den får barnet ihjäl biten av en ostabil hund?
Miloni skrev:
Om som sagt igen hundägaren varnat och sagt att kom inte fram till hunden för den är inte att lita på och förälderna vet om det och endå inte passar på ungen så ja då kan jag tycka att dom får skylla sej lite själva.

Hur kan man ens skriva att dom får skylla sig själv =(. Vi pratar om i just denna lilla diskussionen ett ihjälbitet barn och då får föräldrarna SKYLLA SIG SJÄLV ?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag försökte nog bara försvara hundägaren mot lite bitska inlägg och manade till lika ansvar. Men som du säger, med en källa som aftonblaskan så kanske man ska lugna sig med att skylla på den ene eller andre =)
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

*lån*

Vissa i den här tråden anser alltså att denna tre-åring får skylla sig själv för att hon blev ihjälbiten och att hundarna är det inget fel på som hugger ihjäl ett barn? Hon öppnade ju dörren...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7170458.ab

Anser ni det, så är det skrämmande!

Vette f*n om inte en stor del av ansvaret för att det finns så pass många mentalt kassa hundar som hugger på blodigt allvar för ingenting ligger på uppfödarna som verkar para vad för mentalt skit som helst nu för tiden oavsett ras.

Jag tycker det är hemskt att människor ska skadas och till och med dödas av hundar bara för att vissa i världen verkar tro det är en mänsklig rättighet att föda upp och att ha hund utan att ta något som helst ansvar för vad som kommer ut i samhället.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Om som sagt igen hundägaren varnat och sagt att kom inte fram till hunden för den är inte att lita på och förälderna vet om det och endå inte passar på ungen så ja då kan jag tycka att dom får skylla sej lite själva. Borde vara första prioritet att hålla tillbaka ungen om den siktar in sej på hunden.
Ok, du tycker det är helt okey att ett litet barn blir biten i halsen och föräldrarna får skylla sig själva. *check*

Otrolig stor skillnad om hundägaren inte sagt nåt och låter ungen komma fram trots att den vet hur det kommer att sluta.
Men varför hindrade inte hundägaren hunden från att bita då? Det fanns ju tid att varna barnen, varför tog han/hon inte bara och röck med sig hunden och sprang åt ett annat håll? Helt enkelt hindrade den från att komma i kontakt med barnet.

Som sagt så skyller jag på föräldrarna som bör ha koll på sina barn.
Och därmed sagt att du tycker det är okey med ostabila hundar som utgör hot mot människor.


Vet jag inte vart jag skrivit någonstans?
Överallt i dina inlägg.



Vart någonstans har jag skrivit att hundägarna inte ska ha ansvar?
Du tycker föräldrar fär skylla sig själva om deras barn blir attackerade av hundar.
Inte att hundägaren har ansvar för sin hund.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

:bow: Exakt vad jag tänker också, du måste vara ovanligt smart :D

Det är så lätt som förälder att sätta sig på höga hästar och tycka att det skulle aldrig hända mig, jag skulle aldrig vara 10 meter ifrån mitt barn.

När Elina var 1 år skulle jag hämta en sak i ett överskåp, där det låg en stor tung ugnsform. Den var slarvigt instoppad och gled ner i golvet, och högg ett stort märke. Två meter bredvid satt min ömtåliga, vackra, viktiga ettåring som jag hade ansvar för. Tänk om hon suttit där.

Jag har fnyst åt folk som låter sina barn trilla från skötbordet. Man LÄMNAR ju inte barnen där, oansvariga idioter.Jag har ALLTID handen på henne när hon ligger där. Men en dag gjorde hon en som ormvändning, det var helt sjukt, och jag fångade henne halvvägs av skötbordet. Och då insåg jag just det där - det kan hända mig också. Trots att jag försöker vara så perfekt.

Ibland är det bara olyckliga omständigheter och en olycka.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Hur kan man ens skriva att dom får skylla sig själv =(. Vi pratar om i just denna lilla diskussionen ett ihjälbitet barn och då får föräldrarna SKYLLA SIG SJÄLV ?

Men vad gör man då? Skrämmer man en hund så kan det hända, det är ju bara så, skrämmer man en häst kan man bli ihjälsparkad osv. Allting kan hända och vet man om det och endå släpper fram ungen till faran som man står och vet om, vems fel är det liksom?

Men visst kan man avliva alla djur som visar minsta rädsla eller kan känna sej hotade, då slipper man allt sånthär. En annan sak om man aktivt sagt till ungen att nej gå inte dit men ungen "sliter sej" och springer fram endå, visst sånt händer och då är det bara för olyckligt. Men föräldrar som släpper fram ungar till farliga hundar liksom, vems fel blir det?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Å vad jag grinade när jag läste den... stackars, stackars barn, stackars mormor, stackars alla. Fy.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ok, du tycker det är helt okey att ett litet barn blir biten i halsen och föräldrarna får skylla sig själva. *check*
Som sagt åter igen, om föräldrarna släpper fram ungen till en farlig hund där ägaren varnat så ja, då är det till väldigt stor del föräldrarnas fel att olyckan händer.

Men varför hindrade inte hundägaren hunden från att bita då? Det fanns ju tid att varna barnen, varför tog han/hon inte bara och röck med sig hunden och sprang åt ett annat håll? Helt enkelt hindrade den från att komma i kontakt med barnet.
Jag var inte där så hur ska jag veta det? Men jag vet hur svårt det är att hålla en nervös hund samtidigt som man ska ta bort det som kommer springanade, detsamma gäller om hunden blir attackerad av en annan hund, det är inte bara att dra bort hunden.

Och därmed sagt att du tycker det är okey med ostabila hundar som utgör hot mot människor.
Ja precis vad jag skriver, hejja alla farliga hundar som biter ihjäl folk, sånt gillar jag. Sucka.

Du tycker föräldrar fär skylla sig själva om deras barn blir attackerade av hundar.
Inte att hundägaren har ansvar för sin hund.

Vart har jag skrivit att hundägarna inte har ansvar? Men släpper förälderna ungen medvetet fram till en farlig hund, vems ansvar är det liksom? Varför gör man så? Instinkten bör säga att dra bort ungen från hunden så långt bort det går sålänge hunden är kvar.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Du vet att föräldrarna "släppte fram" barnet, men inte inte varför den i andra änden av kopplet inte gjorde något :confused:
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Att ägaren varnat kan ju betyda allt ifrån att ägaren sagt nej och sedan gick det en minut och sedan var barnet på hunden, eller så kan det betyda att barnet springer fram och säger 'å får jag klappa' och klappar typ samtidigt som ägaren säger att 'den gillar inte barn direkt'.

Och en tvååring 'släpper' man inte fram. En tvååring är överallt om man inte aktivt hindrar den.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Du vet att föräldrarna "släppte fram" barnet, men inte inte varför den i andra änden av kopplet inte gjorde något :confused:

Jag vet det som står om situationen och där står det bara att dom frågade om dom kunde klappa men ägaren varnade dom. Då tar ju jag iallafall för givet att man kanske som förälder då inte släpper fram ungen. Men vad vet jag, kanske man förväntar sej att hundägaren ska få bort ungen om den springer fram?
 

Liknande trådar

Småbarn Ja, imorgon skall vi till min pappa igen. Jag vet inte om ni minns tråden om hans golden retrievrar som är väldigt aggressiva mot barn...
Svar
14
· Visningar
2 083
Senast: Mitten
·
Övr. Hund Följande fanns länkat till via expressen: http://www.kvp.se/nyheter/1.1542939/attaarig-flicka-svart-hundbiten I sammandrag 8-årig...
2
Svar
35
· Visningar
3 033
Senast: Arabizar
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Disen
·
B
Övr. Hund åhh jag måste ösa ur mig lite ..Är det någon mer än jag som blir irriterad på dessa hundägare som tar för givet att bara för att deras...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp