Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Den här tråden får mig att tro att hundägare i allmänhet är ganska så oansvariga personer.

Nja, jag tror snarare att folk generellt inte ens kan föreställa sig hur tråkigt det blir om man kör på någon, eller om hunden biter sönder ansiktet på ett barn, och vips tar de lite risker. Kör för fort, kör lite halvfull, skiter i munkorg på hunden för man vill ju inte "skrämmas" och den är ju "snäll hemma". Vips händer det något tråkigt och då säger man att man inte MENADE att det skulle hända.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Hur menar du nu?
Den gravida mammam som var 10 m bakom 2-åringen, visste hon att hunden skuller attackera hennes barn?

Det var ägaren som visste att hunden inte tyckte om barn. :idea:

Svar: Ja!
– De frågade om de fick klappa hunden men min svägerska varnade och sa att den inte var pålitlig, säger mamma Jane, 31.
Källa: Länk

Mamman till flickan är gravid i 5:e månaden, vet man då med sig att hunden som ens egna barn är på väg fram till är opålitlig, ja då jävlar kan man allt sätta fart på "fläsket" oavsett vad - för att försöka hejda barnet och/eller säga åt Fastern att göra det samma, först till kvarn liksom.:cool:

Med detta sagt så tycker jag att hundägaren ska ha en fet eloge som åkte till sjukhuset efteråt och som tog bort hunden.
Till barnets föräldrar(mor) har jag Inte mkt till övers faktiskt, säga vad man vill om det strikta hundägaransvaret och hundens mentalitet, men att brista över Sitt Egna lilla barns tillsyn.... Det om Något är Illa, riktigt illa!:crazy:
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Så du tycker inte att föräldrarna i fallet har minsta ansvar i det som inträffade ( för det är så man tolkar din åsikt på dina inlägg )?

Barnet är två år, ett så litet barn har jag iaf inte så långt ifrån mig att man inte hinner upp på två blå =/
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Så du tycker inte att föräldrarna i fallet har minsta ansvar i det som inträffade ( för det är så man tolkar din åsikt på dina inlägg )?

Barnet är två år, ett så litet barn har jag iaf inte så långt ifrån mig att man inte hinner upp på två blå =/

Det var precis min tanke. En tvååring låter man ju inte springa runt en bra bit ifrån en när det finns cyklar, bilar, hundar, ja you name it. Iaf inte jag.. Det är ju ett "ögonblicksverk" som min farmor säger innan de hittar på nåt :)
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Så du tycker inte att föräldrarna i fallet har minsta ansvar i det som inträffade ( för det är så man tolkar din åsikt på dina inlägg )?

Barnet är två år, ett så litet barn har jag iaf inte så långt ifrån mig att man inte hinner upp på två blå =/

Då tolkar man fel.

Naturligvis är mamman ansvarig för sitt barn, men nu är det inte 2 stycken 2 åringar som rykt ihop med varsin spade, utan en hund som attackerade och högg flickan i halsen och att då säga att hundägaren inte ska vara ansvarig för sin hund, för det kom fram en liten flicka är ju sjukt.

Du kommer märka att det inte fungerar med kadaver diciplin på barn, de glömmer saker de lärt i stundens hetta och jag tror inte du heller vi ha så mentalt störda hundar i samhället att de attackerar barn och ägare som tycker det är helt okey, för hunden tycker inte om barn.

När man tar körkort lär man sig att ha 100% bromsberedskap och köra sakta när det är barn vid vägen, just för att barn gör saker snabbt och det är inte alltid en förälder hinner med, borde inte hundägare lära sig samma sak?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Du kommer märka att det inte fungerar med kadaver diciplin på barn, de glömmer saker de lärt i stundens hetta och jag tror inte du heller vi ha så mentalt störda hundar i samhället att de attackerar barn och ägare som tycker det är helt okey, för hunden tycker inte om barn.

När man tar körkort lär man sig att ha 100% bromsberedskap och köra sakta när det är barn vid vägen, just för att barn gör saker snabbt och det är inte alltid en förälder hinner med, borde inte hundägare lära sig samma sak?

Desto större anledning att föräldrarna aldrig ska lämna dom med sånna avstånd att dom inte snabbt kan stoppa dom. Det är knappast omöjligt. Om dom nu är så snabba så ha koll på dom. Att låta småungar springa vid vägar är också otroligt dumt och jag har aldrig förstått mej på föräldrar som låter dom springa och cykla mitt på vägarna själva.

Förstår inte varför det är okej att föräldrarna inte alltid hinner med, det är deras ansvar dom tar på sej när dom skaffar barn. Finns inget att skylla på där, speciellt inte när föräldern vet om att hunden inte är att lita på och endå inte springer fram och drar undan ungen, borde väl vara första prioritet där.

Desamma gäller ju hundarna, visst ska hundägarna ha ansvar men man ska inte behöva munkorg på en hund pga att föräldrarna är slappa och inte har tillräcklig uppsyn. Det är inte alltid det är lätt att dra undan en skrämd hund samtidigt som man ska få undan ungen som springer fram till den.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ja du Calazirya du förtår ju vad jag menar. Kan det kanske bero på att du är jusst äldre än Urkella ;)

Urkella...23 är väldigt ungt tycker jag men du känns faktiskt yngre än så. Du har desutom en ung inställning och syn till mycket som diskuteras här. Du har också en väldigt ung, frän ton i det du tycker. Man kan tycka vad man vill men utrycka sig bättre och mer empatiskt.

Om tio år är du fortfarande yngre än vad jag är idag. När jag var i din ålder hävde jag också ur mig åsikter och ordval som jag idag anser vara korkade så det kan hända att även du ändrar dig.

Jag ville absolut inte ha barn, men att häva ur sig något så starkt som att man hatar barn....ja sånt håller man tyst om om man är lite smart. Tänk om du som jag faktiskt ändrar dig? Tänk då på dina ordval!

Voff // Mamma och hundägare
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Desto större anledning att föräldrarna aldrig ska lämna dom med sånna avstånd att dom inte snabbt kan stoppa dom. Det är knappast omöjligt. Om dom nu är så snabba så ha koll på dom. Att låta småungar springa vid vägar är också otroligt dumt och jag har aldrig förstått mej på föräldrar som låter dom springa och cykla mitt på vägarna själva.

Förstår inte varför det är okej att föräldrarna inte alltid hinner med, det är deras ansvar dom tar på sej när dom skaffar barn. Finns inget att skylla på där, speciellt inte när föräldern vet om att hunden inte är att lita på och endå inte springer fram och drar undan ungen, borde väl vara första prioritet där.

Desamma gäller ju hundarna, visst ska hundägarna ha ansvar men man ska inte behöva munkorg på en hund pga att föräldrarna är slappa och inte har tillräcklig uppsyn. Det är inte alltid det är lätt att dra undan en skrämd hund samtidigt som man ska få undan ungen som springer fram till den.

Hur du än vänder dig så har du rumpan bak.
Slappa, oansvariga, korkade och okunniga föräldrar och hundägare kommer alltid finnas och hur du än vänder på det så är du ansvarig för din hund och dess handlingar.
Och det är så enkelt att biter den ett barn så finns det en stor risk att den blir avlivad och så är det bara oavsett vad du tycker.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Och det är så enkelt att biter den ett barn så finns det en stor risk att den blir avlivad och så är det bara oavsett vad du tycker.

Ja visst, känner sej hunden hotad och är rädd och ägaren säger att hunden inte är att lita på och föräldrarna endå släpper fram ungarna så klart det händer olyckor. Inte så svårt att lista ut och jag tycker att föräldrarna bör ta större ansvar för ungarna annars får dom nästan skylla sej själva.

Helt annan sak om hunden omotiverat hugger efter någon. Men inte när ägaren varnar andra för att komma fram.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ja visst, känner sej hunden hotad och är rädd och ägaren säger att hunden inte är att lita på och föräldrarna endå släpper fram ungarna så klart det händer olyckor. Inte så svårt att lista ut och jag tycker att föräldrarna bör ta större ansvar för ungarna annars får dom nästan skylla sej själva.

Helt annan sak om hunden omotiverat hugger efter någon. Men inte när ägaren varnar andra för att komma fram.

Hur tänker du nu?
Ska en förälder skylla sig själv om den får barnet ihjäl biten av en ostabil hund?

Du kanske inte vet det men barn är små människor och ska de oxå skylla sig själva om de får bett i ansikte som de får leva med resten av livet?

Varför vill du ha ostabila hundar i ett samhälle?

Vad händer om dessa skulle komma loss och anfalla ett barn?
Om hundägaren brister i ansvar eller bara tittar bort en sekund, varför vill man ens ha en sån hund som man måste vaka så över, vara rädd att den skadar någon och en hund som måste stressas otroligt så fort den ser barn?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Det var precis min tanke. En tvååring låter man ju inte springa runt en bra bit ifrån en när det finns cyklar, bilar, hundar, ja you name it. Iaf inte jag.. Det är ju ett "ögonblicksverk" som min farmor säger innan de hittar på nåt :)

Tänkte på den här tråden idag. Min dotter var ute på baksidan och lekte med vatten (med mig då såklart). Hon är på altanen ca 4 meter från en gångväg. Hon bad mig hämta mer vatten från köket - precis innanför dörren. Jag gick in, fyllde vatten och gick ut. Köket är precis innanför altandörren.

Jag tänkte på det här, och insåg - de sekunder jag fyllde på vattnet skulle i teorin min dotter kunnat släppa allt hon hade och kutat de 4 metrarna till gångvägen. Hade det stått en arg hund där hade artikeln kunnat vara om mig. Förstår ni vad jag menar? Det är ett ögonblicksverk. Jag anser mig ha väldigt bra uppsikt, min omgivning tycker att jag är rätt nojjig, men faktum är att hon kunde faktiskt hunnit dit ut. Så jag tycker att man är väl snabb att döma föräldrarna kanske. Även om det var min första tanke också. Sedan måste ju ändå den som har hunden ha vett att hantera den också, det är ju ändå en självklarhet.

Egentligen är det alldeles för lite fakta i artikeln för att ha en åsikt i frågan, tycker jag...

(Kan tillägga att vi kommer nu sätta en grind i 'hålet i häcken' för att ta bort den här risken - det kan ju komma en moppe också).
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Nu skriver du mig på näsan ang barn.

Jag har ingenstans skrivit att man ska ha kadaverdiciplin på en 2:åring! Däremot tycker jag att som förälder får man banne mig ha lite självkritik när sådant här händer och inte enbart skylla på ifrån sig. En 2 åring bör man ha i sin direkta närhet om man är ute just för att man INTE kan sätta upp regler och tro att 2åringen ska följa dem.

Det du tog upp ang körkort är väl givet och jag har inte någonstans skrivit att hundägaren inte bär ansvar. Men en 2åring ska öht inte leka ensam vid en väg där bilar kan köra och gör barnet det ändå så tycker jag att föräldern bär ansvar om något händer.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Har följt hela tråden och läst båda sidornas inlägg och tycke. Har kommit fram till att jag antagligen är världens sämsta mamma och världens sämsta hundägare :o

Vår Mira är förvisso värdens gladaste vovve, dock för glad många gånger. Trots att jag VET detta och KAN läsa av henne och vaktar då som en hök i dessa situationer har hon lyckats både sätta tassavtryck på gästers finkläder samt välta ett par barn på besök genom åren.

Min son är det dyraste i världen för mig och jag försöker alltid värna om hans väl och ve. Ändå har han lyckats göra både det ena och det andra under sina snart 5 levnadsår som kunde sluta väldigt illa.

Antingen är jag en riktig sopa till mamma/ hundägare eller så är jag en människa som helt enkelt ibland trots mina bästa ansträngningar hamnar på efterkälken när son/vovve gör sina helt oväntade blixtatacker.

Jag tycker hela min tid går åt att uppfostra barn och hund. Varje ny sak i min sons liv är nästan ny och ska gås igenom så han lär sig. Farligt, ofarligt osv.

Mira tränas, passas, förmanas när något inte är okej.

Precis som ALLA andra mammor/ hundägare tycker jag mig känna min son/hund utan och innan. Det är bull shit! Båda två har en egen tanke, är snabbare än mig många gånger och impulsiva. Dessutom många gånger utom förstånd.

Tänker ibland när jag läser olika typer av incidenter att det lika gärna kunde drabbat oss. Och jag försöker och försöker och försöker och gör det bästa jag kan för mina älsklingar ska få det bästa och tryggaste av liv.

Ibland tar turen slut och en olycka händer.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Det är givetvis så som du beskriver, ett ögonblicksverk .

Hela händelsen är fruktansvärt tragisk från alla håll och kanter, men jag kan faktsikt inte bortse från att både föräldrar och hundägare har ansvar i detta.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

:bow: :bow: :bow:

Eller så är du en kass mamma som jag ;)
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Du är nog varken det ena eller det andra, bara människa =)

Det enda man kan i förväg är att försöka förekomma olika situationen, men som sagt så är man oavsett hundägare, förälder eller både och faktiskt bara en människa med fel och brister ....
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag tar egentligen ingen sida här men jag skulle bara vilja få dra ett exempel ang barn och trafik... min arbetskamrat körde på en 3-åring (det gick tack och lov bra, det blev bara en liten bump och blåmärken). Det här var på en villaväg, 30-sträcka. Barn och mamma går hand i hand på trottoaren (eller det är en vägren typ som är en gångväg). Plötsligt rycker barnet sin hand ur mammans och springer de 3 stegen till vägen, och blir påkörd. Han sa efteråt att han ville till vattenpölen på vägen och spegla sig i vattnet.
När små barn tvärrycker iväg sin hand, så är det jäkligt svårt att hålla kvar. Han hade nog inte kommit 10 meter, för då hade mamma hunnit ikapp, men i det här fallet räckte det med 2-3 eller vad det kan ha handlat om... den mamman har ju knappast brustit i tillsyn, kan jag tycka.

Nu såg ju bilföraren att det gick ett barn där, så han krypkörde - hade han hållt 30 hade utgången förmodligen varit en annan.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Nu skriver du mig på näsan ang barn.

Jag har ingenstans skrivit att man ska ha kadaverdiciplin på en 2:åring! Däremot tycker jag att som förälder får man banne mig ha lite självkritik när sådant här händer och inte enbart skylla på ifrån sig. En 2 åring bör man ha i sin direkta närhet om man är ute just för att man INTE kan sätta upp regler och tro att 2åringen ska följa dem.

Det du tog upp ang körkort är väl givet och jag har inte någonstans skrivit att hundägaren inte bär ansvar. Men en 2åring ska öht inte leka ensam vid en väg där bilar kan köra och gör barnet det ändå så tycker jag att föräldern bär ansvar om något händer.

Naturligtvis ska man ha koll på sina barn, men jag tycker Mitten ger ett ganska bra exempel på vad som kan hända på två röda.

Och jag vet inte alls vart man läser att mamman i detta fallet inte alls tar på sig varken ansvar eller känner skuld?
Det måste väl vara fruktansvärt som Mamma att se sitt barn attackerat av en hund och är hon det minsta lik mig, så ligger hon sömnlös med ångest och håller dottern nära dygnet runt..
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Fast det var inte en sådan situation som jag svarade för, det går inte att applicera ett ansvar på en människa och hålla fast. Ibland är det ingens fel ibland allas och ibland den enes. Hänger du med i mitt resonemang?

Som jag skrev, om man låter sitt barn leka vid en bilväg utan direkt uppsikt = oansvarigt

Ditt exempel = Olyckligt

Det är en viss skillnad och man måste se från fall till fall =)
 

Liknande trådar

Småbarn Ja, imorgon skall vi till min pappa igen. Jag vet inte om ni minns tråden om hans golden retrievrar som är väldigt aggressiva mot barn...
Svar
14
· Visningar
2 083
Senast: Mitten
·
Övr. Hund Följande fanns länkat till via expressen: http://www.kvp.se/nyheter/1.1542939/attaarig-flicka-svart-hundbiten I sammandrag 8-årig...
2
Svar
35
· Visningar
3 034
Senast: Arabizar
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Disen
·
B
Övr. Hund åhh jag måste ösa ur mig lite ..Är det någon mer än jag som blir irriterad på dessa hundägare som tar för givet att bara för att deras...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Sämsta filmen?
  • Samsung tar min data!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp