Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Egentligen borde man väl bara nonchalera sådana här tramsinlägg....:crazy:

Vilken bitter och okunnig liten människa som fräser ur sig sånt här. Gissar att du inte är särskilt gammal. Spara detta inlägg och läs det om 10 år.... du lär skämmas lite då:grin:
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ingen (jag upprepar: ingen) normalt funtad hund ser en två-åring som en "hotande varelse".

Skrämmande att ursäkta en kass mentalitet med att hunden skulle agera instinktivt. Sådana här händelser händer pga folk avlar på mentalt svaga hundar! Jag vidhåller vid det jag skrivit tidigare i tråden:

Jo, men nu när det står att hunden inte gillande barn, är det ju troligtvis för att just den individen uppfattar barn som "hotande varelser"

Kan hända att det var en svag individ, (fysiskt eller psykiskt), och där ligger ju isåfall "ansvaret", som jag nämnde, hos hunden. Men att tillåta ett barn springa fram till en hund är aldrig ok, enligt min åsikt.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag kan nog inte ta den listan pa allvar nar man havdar att Pit Bulls "lock their jaw on the pray until it's dead".

Here is a newer link to a study;)
http://dsc.discovery.com/news/2008/06/26/dog-aggression.html

Precis som Dan the Man sager sa har man dessutom en helt annan hundhallning har. Om man kedjar fast en hund pa bakgarden och lamnar den dar ar det kanske inte sa konstigt att de blir aggressiva... De flesta valjer inte att kedja fast en pudel for att "forsvara hemmet", utan man valjer de raser som sedan far rykte om sig att vara aggressiva, sa att doma utifran det ger en valdigt felaktig bild.

Forra sommaren nar jag var i Sverige sag jag en undersokning dar man hade kollat vare fall av hundbett som rapporterats i tidningar i Sverige. I samtliga fall om det var en Rottweiler sa skre tidningen att en Rottweiler bitit... om det var nagon annan ras skrev tidningen att en hund bitit. Tala om att vinkla...
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Kan hända att det var en svag individ, (fysiskt eller psykiskt), och där ligger ju isåfall "ansvaret", som jag nämnde, hos hunden.

Ansvaret låg hos den som var i andra änden av kopplet. INTE hos hunden!
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Nej, "din" statistik var mycket äldre än listan på djurforat (typ us-buke).

När jag googlar på färskare årtal får jag inte alls fram samma statistik som du uppger.

Men varthän vill du egentligen?

Jag tycker att det vore bra med mer koll och hundkörkort för raser som är stora och kan åsamka stor skada.

Jag tillhör inte falangen "dvärgpudlar kan minsann också bitas".

Jag blir kort sagt hellre dvärgpudelbiten än pitbullbiten (om jag måste välja).

Det är min åsikt och den står jag definitivt för.

Men eftersom jag tidigare har sett dig evighetstjafsa med andra om allt möjligt i diverse trådar, så lägger jag gärna ner tjafset med dig på stört.

Så mycket tid har jag inte. Och inte du heller förhoppningsvis.


Läs vad som står ovanför blogginlägget om vilka som utfört undersökningen. Det är en undersökning som publicerades i en amerikansk veterinärmedicinsk tidskrift 2001(?). Det finns senare statistik men den från bloggen bygger på den statistik som avser tidsperioden 1979-1998.

Jag har inget problem med att erkänna att större hundar kan orsaka större skador och att man borde kunna begränsa hundägandet i större utsträckning.
 
Senast ändrad:
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Du läser ju verkligen enbart det du vill läsa. Du ser inte den underförstådda meningen med citationstecken? Om du vill ha en diskussion, så diskutera. Sitt inte och nyp på småsaker för att du vill bråka.

Det jag menade var ju såklart att det man skulle isåfall kunna "klandra" (märk väl, citationstecken!) hunden för är att vara en svag individ (fysiskt eller psykiskt), inte klandra den för hela anfallet. Resten av "ansvaret" (citationstecken igen!) bär den som håller i hunden, uppfödare, ägare och föräldrar till barnet.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

anser att en stabil, frisk och normal hund ska tåla en del innan den känner sig trängd och än mer innan den hugger och absolut att ev. hugg ska föregås av mycket tydliga tecken på att hunden känner sig trängd.

Håller med dig till 100% !
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag har kass syn på människor det håller jag med om, tycker inte vi är mer värda än några andra djur.
Som sagt så blev inte ungen dödad, men dom visste om att hunden var barnilsk då får dom ha koll på sina ungar.
Jag har mina hundar kopplade ute och går inte fram till främmande hundar. Hade hunden i frågan kommit fram sprungen och
huggit ungen hade det varit en annan femma.


Voff: Jag är inte bitter allt, eller särskilt ung (23).
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Egentligen handlar detta inte bara om hundar. På något sätt tycks det finnas en vanföreställning att allt som är "gulligt" ska vara något slags allmän egendom. Barn klappar främmande hundar, matar andras hästar i hagen och gravida kvinnor lär ibland drabbas av att främmande ska känna på magen. Det grundläggande problemet är den bristande respekten för andra vare sig de har fyra eller två ben.

Vad gäller ansvaret är det riktigt att hundägare primärt har ett strikt ansvar, men det betyder inte att hundägaren alltid är den slutligt ansvarige. 19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter stadgar: "En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan." Detta betyder visserligen att den som lidit skada alltid kan vända sig till hundens ägare, men hundägaren kan i sin tur kräva ersättning från den som vållat skadan. Om det är den skadelidande som vållat skadan, kan skadeståndet alltså jämkas till noll.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Som andra har sett dig evighetstjafsa om ditten & datten?

Förövrigt så bör du läsa på vart din blogglista hämtar sin info ifrån innan du kallar andra för tjafsare =)
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ibland glömmer jag hur extrema många bukefalister är när de kommer till sina djur, vanlig suntförnuft och empati skippas och idiotiska och ogenomtänka känsloargument kommer fram. Gissa vad, alla lever inte för hundar. Okunskapen är stor, man kan aldrig förlita sig på att andra inte ska bete sig dumt. Som hundägare har man yttersta ansvaret att detta aldrig händer. Att på något sätt tycka att en tvååring får skylla sigsjälv gör en till en idiot. Punkt slut, förstår ni inte så beror det antagligen på att eran IQ ligger på hundnivå.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Delvis knapp..

Intressant hur diskussionen spinner iväg på både rottisar och pb,trots att dom faktist är helt oskyldiga i detta fallet! :grin:

Intressant även också att tidningen gått ut med ett fall där det inte är en "kamphund" inblandad,dom brukar ju inte vara så intressanta.

Även att reporten kunde skriva ut rasen,annars så brukar det bara stå "kamphund",oavsett om det är en rottis,amstaff,pitbull,eller liknande....
Tänk på att tex pitbullen även användes (används?) som nanny dog,men den sidan väljer många att bortse ifrån..

Sen tycker jag att om en hund attackerar så som vi fått läsa,så antar jag att det är något fel på hunden,en hund ska varna,flera flera ggr,och sen max göra ett "hot-hugg"! Den ska aldrig attackera en människa,och speciellt inte hugga den i halsen,och speciellt inte ett litet barn.

Nu har jag bara snabbläst artikeln,och snabbläst igenom tråden här,så har säkert missat några viktiga detaljer...

Min hund är VÄLDIGT stabil i psyket gällande barn,tex en dag när jag var nere på torget och skulle ta ut pengar så band jag fast honom på en hundplats 2 m bort precis utanför banken,för jag ville inte ha med honom i kön i fall det fanns några hundrädda personer. Mitt kort ville inte funka,och jag fick lov att gå in på banken och be om hjälp,hade hela tiden stenkoll på vovven genom fönstret,och jag står nästan i dörröppningen,(liten "by-bank") och hunden sitter aldeles utanför ingången,och jag ser att 4-5 killar i 8-10 års ålder närmar sig med sina skatebords/cyklar,2 stycken går fram emot hunden,och jag traskar ut och säger till dom vänligt,men bestämmt,att man INTE får gå fram till okända hundar,dom ser väldigt skamsna ut,och ber om ursäkt,och går in i mataffären,men en kille på cykel stannar kvar utanför,jag står inne på banken och kollar hela tiden ut,tillslut så ser jag hur ungen tar sats,och cyklar rakt emot min hund,gör en tvärnit alldeles framför,och sen så hoppar med cykeln över hans svans,och stannar sedan och bara stirrar rakt in i ögonen på min hund,med då brakade helvetet loss,jag fullkommligt skenade ut från banken,och den ungen fick då veta att han levde,han fick sig både en utskällning av mig,och av en gammal dam som såg vad han hade gjort! (Damen var nästan mer arg på ungen än vad jag själv var)

Min stackars vovve satt bara och såg helt skammsen ut,han som tyckte det var så kul först när idi*t ungens kompisar var fram och hälsade,sen råkade han ut för sånna där "hot"!

MEN,inte en sur min,inte en tand,ingenting visade han! MEN,bara för det så kan jag så klart inte garantera att han aldrig nånsin kommer göra något,det kan man aldrig garantera till 100% när det gäller ett levande djur,men jag har som sagt,aldrig nånsin sett en tendens till att han skulle attackera öht!

Likaså när kompisens unge klättrade på honom,kastade sig runt hans hals,och skulle kramas,och drog och slet i han,så gjorde han ingenting,(och ja,självklart sa vi åt ungen,men att tala till en 3 åring går i bland inte så där jättebra! :angel: )om han tröttnade rejält på det så gick han därifrån.

Och kan ni tänka er,han är faktist en "kamphund"!;)

(och nej,jag försvarar inte alla "kamphundar" bara för att jag har en egen,vet gott och väl att det finns idiothundar (även) där som borde sluta sina dagar)
 
Senast ändrad:
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Surfade runt lite på sidan, där står t ex att helvita BCs oftare får ledfel än andra.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Tyvärr är det ofta så ja.. Inte att det gör det hela ok kanske, men att det ses som en tillräcklig anledning för att en hund ska mötas av förståelse för att den hugger.

Jag personligen delar INTE den uppfattningen utan anser att en stabil, frisk och normal hund ska tåla en del innan den känner sig trängd och än mer innan den hugger och absolut att ev. hugg ska föregås av mycket tydliga tecken på att hunden känner sig trängd.

:bow::bow::bow: Håller med dig i allt du skriver!
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Det är inte ungen som ska skylla sig själv utan ungens föräldrar som ska skämmas som inte har bättre uppsikt och i synnerhet som de kände till att hunden inte var barnsäker!

Jag känner inte till hundens bakgrund och vad den hade varit med om tidigare, men jag hade haft svårt att avliva någon av våra hundar bara för att de skulle nafsat en unge. Det är inte heller så konstigt att när en unge blir biten så är det ofta i huvudhöjd eftersom storleken på unge respektive hund spelar roll. :crazy:

Tråkigt för alla inblandade det som hände, men i fortsättningen så kanske föräldrarna håller bättre uppsikt.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ibland glömmer jag hur extrema många bukefalister är när de kommer till sina djur, vanlig suntförnuft och empati skippas och idiotiska och ogenomtänka känsloargument kommer fram. Gissa vad, alla lever inte för hundar. Okunskapen är stor, man kan aldrig förlita sig på att andra inte ska bete sig dumt. Som hundägare har man yttersta ansvaret att detta aldrig händer. Att på något sätt tycka att en tvååring får skylla sigsjälv gör en till en idiot. Punkt slut, förstår ni inte så beror det antagligen på att eran IQ ligger på hundnivå.

Och där sänkte du dig till nivån som dom du pratar om ligger på. Bra jobbat.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

KL

Jag har sett två länkar i tråden till artikeln. Den ena säger i princip bara att en flicka har blivit biten, den andra förklarar ganska tydligt vad flickan och mamman gör. Är det någon som har koll på var hundägaren var? Om hunden var lös eller kopplad? Var dom var någonstans? (Parken, gatan, "hundens" trädgård etc).
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

*kl*

Vad jag slås av i diskussionen är att hundägare förväntas ha en "stoppknapp" på hunden. Någon slags nödbroms, ett kommando som om det vrålas fram tillräckligt allvarligt ska slå på bromsarna hos djuret. Det framkommer ofta i diskussioner att man ska ha hundra procents lydnad om inte hundratio. Däremot verkar inte samma disciplin gälla på ett barn, vad gör man om barnet rusar mot en väg?

Jag tycker det är dåligt både av föräldrarna, hundägaren och den tjej som var ute med hunden. En förälders ansvar sträcker sig längre än att säga till ett barn att den inte får, för att sedan ändå se barnet gå fram. Hundägarens ansvar sträcker sig längre än att låta en minerårig gå ut med en hund som de verkade veta kunde reagera kraftigt, och tjejen som höll i hunden hade kunnat reagera. Man märker om det är barn på väg fram till hunden. Stryp upp hunden i kopplet så den inte kommer åt barnet om det inte går att flytta sig därifrån.
 

Liknande trådar

Småbarn Ja, imorgon skall vi till min pappa igen. Jag vet inte om ni minns tråden om hans golden retrievrar som är väldigt aggressiva mot barn...
Svar
14
· Visningar
2 083
Senast: Mitten
·
Övr. Hund Följande fanns länkat till via expressen: http://www.kvp.se/nyheter/1.1542939/attaarig-flicka-svart-hundbiten I sammandrag 8-årig...
2
Svar
35
· Visningar
3 034
Senast: Arabizar
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Disen
·
B
Övr. Hund åhh jag måste ösa ur mig lite ..Är det någon mer än jag som blir irriterad på dessa hundägare som tar för givet att bara för att deras...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp