Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag tror vi tycker rätt lika när allt kommer omkring =)

Humelibumlan: Tja så enkelt kanske inte jag tycker att det är, men jag lämnar diskussionen dithän kring munkorg på alla hundar om ogillar något. Det är dock en jäkla skillnad på att ogilla och att hugga direkt mot strupen. Jag vill tro att ägaren i denna situation aldrig kunde drömma om att hunden skulle attackera mot strupen. Men som sagt, spekulationer !
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag menade framför allt det här specifika hugget och länkade därför till bilden på flickans skador.

Jag har för övrigt aldrig hört talas om att en softie dödat ett barn, men däremot har det ju förekommit ett antal fall då både barn och vuxna dödats och lemlästats av t.ex. rotweilrar. Senast igår slet två rotweilrar av armen på en brevbärare i USA.

Rent allmänt tycker jag självfallet att det är betydligt viktigare att t.ex. pitbullägare har örnkoll på sina djur än att t.ex. chihuaha-ägare har det.


Det ar dock en attityd som beframjar fordomar om rottisar, pit bulls, etc.
Var fick nagon armen avsliten har i USA? Jag har varit ute och rest den sista veckan, sa jag har tydligen missat det for jag har inte hort ett ord om det...
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag googlade och sokte brevbararen som blev biten. Det enda jag hittade var en brevbarare som blev biten i UK av tva rottisar i DECEMBER nar han var pa deras mark... och han forlorade inte armen.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag googlade och sokte brevbararen som blev biten. Det enda jag hittade var en brevbarare som blev biten i UK av tva rottisar i DECEMBER nar han var pa deras mark... och han forlorade inte armen.

Nej, du har rätt, jag hade tydligen läst en gammal länk, händelsen skedde för 1,5 år sedan. Jag läste länken i samband med denna amerikanska lista, där rotweiler "bara" kommer på andra plats efter pitbull:

http://www.petsdo.com/blog/top-ten-10-most-dangerous-dog-breeds

Men en del rotweilrar kämpar onekligen för förstaplatsen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7098679.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1085399.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article106323.ab

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article2056352.ab

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1088209/rottweiler-dodade-tioaring

http://www.expressen.se/Nyheter/1.984572/ettaring-blev-svart-hundbiten-dog
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

En liten fråga bara ang länken om farliga raser....

Är det baserat på alla incidenter raserna gjort eller på antal procenterade incidenter per ras?

Tänker såhär om det finns 100 incidenter på ras A som har 10 000 individer så är ju den snällare än ras B med 20 incidenter på 200 individer...

Luddigt.... :crazy:
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!



Och vilket land gäller den statistik du nämner? Det finns en väldig fokus i den svenska debatten på amerikansk bitstatistik. Detta trots att deras hundhållning och hundpopulation inte på något sätt kan jämföras med Sveriges. Det finns statistik från andra länder men den hamnar av någon anledning alltid i skymundan.

Sedan måste man även framhålla att dödsfall orsakade av hund är väldigt ovanliga, det är exempelvis betydligt större risk att dö av ett blixtnedslag än att bli ihjälbiten av en hund i USA. Detta kan man bl a läsa i de officiella myndighetsrapporterna från CDC. - www.cdc.gov
 
Senast ändrad:
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Kan du länka vidare hur dom tagit fram listan, lite bakgrundsinformation eller googlade du bara på farligaste hundrasen och tog första bästa lista utan någon källkritik alls?

Om man letar vidare ner på den google träff som "farligaste hundrasen" ger så kommer artiklar om Malteser exempelvis.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

*kl*

Med stor risk för att bli påhoppad nu men anser att i detta fall är det föräldrarnas fel till ungen att den blir biten. Vet dom om att hunden inte gillar barn men endå inte ha koll på ungen... Skaffa koppel på ungarna säger jag bara, så slipper dom alla olyckor.
Tycker synd om hundägarna i detta fall och inte ungen och föräldrarna. Aldrig att jag skulle ta bor en (om jag nu hade ung-ilsk) hund, om man innan varnat att den inte gillar ungar och endå sringer dom fram, och hunden skulle hugga... visst om ungen nu skulle dött av skadorna men det gjorde ju inte denna.

Hatar dagens ungar, visar noll respekt och springer bara fram och i prinsip jagar mina hundar :mad:
Vet inte hur många gånger jag fått säga till helt främmande ungar då dom bara går fram och försöker lyfta upp min lilla vovve :eek: (chi på 1,7 kg) . Tyvärr får jag väl säga så e mina hundar väldigt vänliga och snälla av sig, hade hellre önskat att dom morrat eller gått undan när det kommer barn ^^

//urkella - barnhatare nr 1 XD
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Och vilket land gäller den statistik du nämner? Det finns en väldig fokus i den svenska debatten på amerikansk bitstatistik. Detta trots att deras hundhållning och hundpopulation inte på något sätt kan jämföras med Sveriges. Det finns statistik från andra länder men den hamnar av någon anledning alltid i skymundan.

Sedan måste man även framhålla att dödsfall orsakade av hund är väldigt ovanliga, det är exempelvis betydligt större risk att dö av ett blixtnedslag än att bli ihjälbiten av en hund i USA. Detta kan man bl a läsa i de officiella myndighetsrapporterna från CDC. - www.cdc.gov

Som du kunde läsa på sidan kom listan från ett djurforum i USA.

När det gäller CDC:s rapporter - är du snäll och hänvisar till en mer specifik länk?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jo men man är ansvarig även för sådant man har på tomten.

Så om man har en hög plankor med spikar som sticker upp och en unge smiter in på tomten och gör sig illa där, är det mitt fel då? Eller om jag har en grill med varm kol i och en unge välter det över sig, är det jag som ska stå för skadorna då? :crazy:

Knapp

I övrigt är det ju en riktigt tråkig händelse. Jag tycker absolut att de båda parterna har ett visst ansvar. Föräldrarna borde ha större koll på sin unge och så tycker jag att hon som höll i hunden kunde ha hoppat fram och försökt skrämma ungen istället, när hon visste att den inte gillade barn. Jag tycker det är helt fel att bara skylla på hunden, då den troligtvis enbart handlade på instinkt. "Hotande varelse som närmar sig mig och flockmedlem"= Göra sig av med problemet. Om hunden hade velat döda ungen så hade hon nog varit död nu. Självklart spekulerar jag bara nu, men jag tycker verkligen det är fel att lägga ansvaret endast på en part (som de gör i artikeln) dvs hunden.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Så om man har en hög plankor med spikar som sticker upp och en unge smiter in på tomten och gör sig illa där, är det mitt fel då? Eller om jag har en grill med varm kol i och en unge välter det över sig, är det jag som ska stå för skadorna då?

Ja så illa är det.
Det är därför som byggarbetsplatser är inhägnade och där står skyltar om tillträde förbjudet.
Annars så skulle byggarna bli ansvariga för ev. olyckor som barn som leker på bygget kan råka ut för.

Det är de lagar och den etik som vi har här i Sverige och det får man leva med.
Eller ändra på politisk väg.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

:eek: Jeez! Jaja, det var ju bra att veta iallafall! Då blir det grind upp så snart som möjligt.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

*kl*

Med stor risk för att bli påhoppad nu men anser att i detta fall är det föräldrarnas fel till ungen att den blir biten. Vet dom om att hunden inte gillar barn men endå inte ha koll på ungen... Skaffa koppel på ungarna säger jag bara, så slipper dom alla olyckor.
Tycker synd om hundägarna i detta fall och inte ungen och föräldrarna. Aldrig att jag skulle ta bor en (om jag nu hade ung-ilsk) hund, om man innan varnat att den inte gillar ungar och endå sringer dom fram, och hunden skulle hugga... visst om ungen nu skulle dött av skadorna men det gjorde ju inte denna.

Hatar dagens ungar, visar noll respekt och springer bara fram och i prinsip jagar mina hundar :mad:
Vet inte hur många gånger jag fått säga till helt främmande ungar då dom bara går fram och försöker lyfta upp min lilla vovve :eek: (chi på 1,7 kg) . Tyvärr får jag väl säga så e mina hundar väldigt vänliga och snälla av sig, hade hellre önskat att dom morrat eller gått undan när det kommer barn ^^

//urkella - barnhatare nr 1 XD

Sorglig människosyn och urusel representant för hundägare...:(

Skulle du resonera på samma vis om din lilla 1,7 kg hund kom lös och blev dödad av en större hund?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Som du kunde läsa på sidan kom listan från ett djurforum i USA.

När det gäller CDC:s rapporter - är du snäll och hänvisar till en mer specifik länk?

Det stod också hur listan var framtagen, intressant att notera i sammanhanget är att AVMA inte anser att man kan dra slutsatser om rasers farlighet utifrån statistiken(under andra punkten i dokumentet). Den officiella CDC-rapporten finns även i detta dokument.

http://www.avma.org/advocacy/state/issues/javma_000915_fatalattacks.pdf

Här finner du ett urval av det CDC publicerat:

http://www.cdc.gov/ncipc/duip/dogbites.htm
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Kan du länka vidare hur dom tagit fram listan, lite bakgrundsinformation eller googlade du bara på farligaste hundrasen och tog första bästa lista utan någon källkritik alls?

Om man letar vidare ner på den google träff som "farligaste hundrasen" ger så kommer artiklar om Malteser exempelvis.

Nej, jag googlade inte på "farligaste hundrasen". Listan råkade jag på i ett annat sammanhang - och jag forskar inte på heltid i detta, jag skrev ett inlägg på Buke...

Men jag har reagerat de senaste åren på hur ofta just rotwailrar varit inblandade i svåra attacker. Jag känner även en del rottisar med problematik, bl.a. en som skickat sin husse till akuten två gånger.

De är så stora och kraftiga hundar att de skadar rejält när de skadar. Kanske vore det på sin plats med det där uttjatade hundkörkortet för stora kraftfulla raser - och att man då t.ex. måste gå flera kurser innan och med hund samt vara ostraffad förut för att få ha en sådan hund. En sådan ansträngning skulle säkerligen eliminera ett antal olämpliga/okunniga hundägare direkt.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag tycker det är helt fel att bara skylla på hunden, då den troligtvis enbart handlade på instinkt. "Hotande varelse som närmar sig mig och flockmedlem"= Göra sig av med problemet. Om hunden hade velat döda ungen så hade hon nog varit död nu. Självklart spekulerar jag bara nu, men jag tycker verkligen det är fel att lägga ansvaret endast på en part (som de gör i artikeln) dvs hunden.

Ingen (jag upprepar: ingen) normalt funtad hund ser en två-åring som en "hotande varelse".

Skrämmande att ursäkta en kass mentalitet med att hunden skulle agera instinktivt. Sådana här händelser händer pga folk avlar på mentalt svaga hundar! Jag vidhåller vid det jag skrivit tidigare i tråden:

Ingen "normal och stabil" hund hugger på det viset bara för att ett litet barn försöker hälsa, även om barnet luggar hunden i pälsen lite.

Hundägaren har ansvar att inte utsätta sin mentalt ostabila hund för främmande människor som kan få hunden att känna sig trängd och se till att den inte får möjlighet att bita om barn/människor ändå kommer fram till den.

En del av ansvaret för att detta (och en del liknande händelser) kunde hända ligger dock också på föräldrarna som gav barnet utrymme att fritt gå fram till hunden.

Tyvärr är det ofta så ja.. Inte att det gör det hela ok kanske, men att det ses som en tillräcklig anledning för att en hund ska mötas av förståelse för att den hugger.

Jag personligen delar INTE den uppfattningen utan anser att en stabil, frisk och normal hund ska tåla en del innan den känner sig trängd och än mer innan den hugger och absolut att ev. hugg ska föregås av mycket tydliga tecken på att hunden känner sig trängd.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ja så illa är det.
Det är därför som byggarbetsplatser är inhägnade och där står skyltar om tillträde förbjudet.
Annars så skulle byggarna bli ansvariga för ev. olyckor som barn som leker på bygget kan råka ut för.

Det är de lagar och den etik som vi har här i Sverige och det får man leva med.
Eller ändra på politisk väg.

Varningsskyltar påverkar inte skadeståndsansvaret. Dessutom är möjligheterna till jämkning små för att inte säga obefintliga när det gäller personskador. Jfr. Vattenkastarfallet(NJA 1973 s 141)
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Det stod också hur listan var framtagen, intressant att notera i sammanhanget är att AVMA inte anser att man kan dra slutsatser om rasers farlighet utifrån statistiken(under andra punkten i dokumentet). Den officiella CDC-rapporten finns även i detta dokument.

http://www.avma.org/advocacy/state/issues/javma_000915_fatalattacks.pdf

Här finner du ett urval av det CDC publicerat:

http://www.cdc.gov/ncipc/duip/dogbites.htm

Helt bortsett från att du länkar till 12 år gammal statistik (som yngst) - var finns det där om att fler dör av blixtar än av hundattacker?

I din 31 till 12 år gamla veterinärstatistik stod det förresten:

"As in recent years, Rottweilers were the most
commonly reported breed involved in fatal attacks, followed
by pit bull-type dogs (Table 1). Together, these
2 breeds were involved in approximately 60% of
human deaths."
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Helt bortsett från att du länkar till 12 år gammal statistik (som yngst) - var finns det där om att fler dör av blixtar än av hundattacker?

I din 31 till 12 år gamla veterinärstatistik stod det förresten:

"As in recent years, Rottweilers were the most
commonly reported breed involved in fatal attacks, followed
by pit bull-type dogs (Table 1). Together, these
2 breeds were involved in approximately 60% of
human deaths."

Den statistik jag hänvisade till är den som det blogginlägg du hänvisade till utgår från. Den topp-10 lista man presenterar är baserad på den rapporten. I rapporten nämns det också att det under perioden 1979-1996 dog 300 personer till följd av hundbett. Det ger ett genomsnitt på 17,6 dödsfall per år under jämförelseperioden.

Här är en länk från myndigheten om dödsfall orsakade av blixtnedslag. Under jämförelseperioden dog det i snitt 82 personer per år:

http://wonder.cdc.gov/wonder/prevguid/m0052833/m0052833.asp
 
Senast ändrad:
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Den statistik jag hänvisade till är den som det blogginlägg du hänvisade till utgår från.

http://wonder.cdc.gov/wonder/prevguid/m0052833/m0052833.asp


Nej, "din" statistik var mycket äldre än listan på djurforat (typ us-buke).

När jag googlar på färskare årtal får jag inte alls fram samma statistik som du uppger.

Men varthän vill du egentligen?

Jag tycker att det vore bra med mer koll och hundkörkort för raser som är stora och kan åsamka stor skada.

Jag tillhör inte falangen "dvärgpudlar kan minsann också bitas".

Jag blir kort sagt hellre dvärgpudelbiten än pitbullbiten (om jag måste välja).

Det är min åsikt och den står jag definitivt för.

Men eftersom jag tidigare har sett dig evighetstjafsa med andra om allt möjligt i diverse trådar, så lägger jag gärna ner tjafset med dig på stört.

Så mycket tid har jag inte. Och inte du heller förhoppningsvis.
 

Liknande trådar

Småbarn Ja, imorgon skall vi till min pappa igen. Jag vet inte om ni minns tråden om hans golden retrievrar som är väldigt aggressiva mot barn...
Svar
14
· Visningar
2 083
Senast: Mitten
·
Övr. Hund Följande fanns länkat till via expressen: http://www.kvp.se/nyheter/1.1542939/attaarig-flicka-svart-hundbiten I sammandrag 8-årig...
2
Svar
35
· Visningar
3 034
Senast: Arabizar
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Disen
·
B
Övr. Hund åhh jag måste ösa ur mig lite ..Är det någon mer än jag som blir irriterad på dessa hundägare som tar för givet att bara för att deras...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp