Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jo men man är ansvarig även för sådant man har på tomten.
Även om det är hemfridsbrott att trampa in på den.
Det är knepigt det där.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag satt i bilen med en schäfer en gång på en stor parkering.
Hade rutan lite nervevad och fram kommer en mamma med två små barn och bokstavligen lyfter upp ena grabben (kanske 5-6 år) och säger åt honom att stoppa in handen och klappa hunden. :eek: Trots att jag flera gånger sade bestämt nej!
Våran schäfer var STOR och han vaktade bilen nåt enormt så han tog ju det som väldigt hotfullt. Men trots att han morrade och visade tänderna så skulle hennes son klappa honom för det hade hon bestämt:eek:
Grabben blev ju rädd såklart.

Jag menar hur :devil: korkad får man vara?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Var med om ungefär samma sak när jag var med en bekant på tävling.
Pappa + barn går förbi bak på bilen där två hundar modell rottweiler sitter i bur med bagageluckan öppen, pappan säger "nämen sicka söta voffsinar! Klappa dom du!" och barnet sträcker in hela armen, som var tjock nog att gå av på mitten vid bett från en chihuahua typ, genom gallret på buren. Då först ser pappan att det står en person framför bilen, varpå han ropar "Dom är snälla va?", och böjer sig ner till barnet igen och föreslår att hon ska ge hundarna godis :grin::grin:
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Min dotter på två år älskar hundar. Varje gång vi möter en hund så ler hon glatt, pekar och säger vov vov. Jag bekräftar genom att säga: Ja Frida det var en hund. Und säger hon då glatt.

Om hon visar att hon vill hälsa på någon hund jag/vi inte känner så säger jag: Frida vi känner inte den hunden och då får vi inte klappa. Titta, peka och "klappa med händerna" när vi åker med vagnen förbi / möter en hund få hon göra.

Hon får bara hälsa på hundar som vi känner. D v s även om ägaren säger: det är ok att klappa/ hunden är snäll, så om hunden skulle nafsa till så är hennes ansikte (för många raser) i "rätt" höjd.så får hon ändå inte klappa. Gå fram till en hund ex utanför affären är helt uteslutet.


Jag vill hon ska ha respekt för hundar men absolut inte vara rädd för dem.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jo givetvis rent juridisk så sträcker sig lagen väldigt långt.

Men om man kan spekulera åt ena hållet att hundägaren var totalt oansvarig så kan man likväl spekulera åt andra hållet, eftersom vi inte vet händelseförloppet.

Eller ja, det var lite funderingar iaf såhär på kvällskvisten..

/C
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Håller helt med dig! man blir förvånad över vad både folk som man möter och hundägare kan ta sig till, finns så många variationer, den ena värre än den förra
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Allvarligt talat, jag hade hyvlat till ungen med detsamma :o (jag vet att det är fel men det hade gått av ren reflex)

Tur att jag inte ska ha barn. :crazy:

Jag har en stabil hund. När han såg vem det var som stampat, hejdade han sig. När jag gick emellan, var han nöjd och han lade sig ner efter att jag hade bannat ungen och skickat iväg honom till hans föräldrar.

Jag tror inte att lillkillen gör om det. Jag tror tvärtom att han blev lite skrämd. Min hund ser rätt läskig ut när han skrynklar ihop hela nosen och blottar tänderna och han snodde runt otroligt snabbt för att sedan hejda sig.

Jag vet också att det är fel men viljan att ruska om ungen och fråga vad i hela hades han höll på med, var otroligt stark. Lade band på mig och lyckades vara väldigt lugn och säga ifrån bestämt att så gör man inte. :grin:
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Fast är det inte riktigt illa om det nu är så att barnet gick fram för att hälsa och ägaren stod vänd åt andra hållet och hunden går till attack och hugger i halsen?
Då kan ju hunden inte ens sagt något innan den gick till attack?


Det va bara ett tex, med fortsatt att den inte gillade barn något som jag tror i detta fallet. Och barn ska lära sig att INTE bara rusa fram för att klappa och tro att alla hundar är snälla, för så är det inte! Det fick jag lära mig när jag va 4-5 år och det har eggat sig fast i mitt huvud. Glad att jag hade en mor som va hundkunnig.

knapp

Jag har stött på ett X antal hundar som blivit utsatta för barn som varit elaka mot dem, och jag har själv sett hur barn kan beter sig mot hundar. Det är hårdhänta, flaxa med händerna, dra i pälsen, gå på dem när de ligger ner osv.
Jag förstår att hundar till slut tappar tålamodet och en dag säger ifrån. Hade ni själva accepterat ifall era barn hade dragit er i håret, trampat på er, slagit er osv? Tror väl knappast det. Samma sak gäller det för våra hundar. Men istället för att stänga in hunden i annat rum så måste man lära barnet hur man ska beter sig mot hundar! Bara för att det är ett barn så betyder inte det att den får göra som den vill mot en hund. Och att hunden ska lära sig att acceptera det barnet gör mot den. Det är faktiskt en levande varelse inte någon leksak som tål hur mycket som helst.


Var precis inne och läste aftonbladet och det visade sig att hunden inte gillade barn...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7161687.ab
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7161687.ab

Bra gjort av ägaren att genast avliva hunden. En hund som reagerar så aggressivt på ett framtultande barn hör inte hemma i vårt samhälle.
Tur i oturen att det var en så pass mild ras som softie. Hade det t.ex. varit en pitbull eller rotweiler hade barnet inte överlevt utan förmodligen fått struphuvudet krossat omgående.

Jag förstår att hundar kan markera på barn, men friska sällskapshundar har ju spärrar mellan "håll-dig-borta-nafs" och "nu-ska-du-dö".

Hemsk bild på den stackars lilla tjejen som är sydd över hela strupen.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Mild ras rent styrkemässigt? Dom softisarna jag träffat har inte varit milda i huvudet.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag håller med till fullo

Eftersom både ägare och uppfödare verkade tillfreds trots allt med beslutet om avlivning så borde kontentan i detta fall vara att felet låg hos hunden. Hundar som är så snabba och har dessa tendenser är ett enormt ansvar för ägaren. Här ser vi ju att inte ens om ägaren håller i kopplet går den här typen av olyckor att förhindra. Då är det munnkorg utanför hemmet som gäller på en sådan hund.

En del skriver i sina inlägg som om barn på två år är elaka med berått mod mot hundar med "slita i pälsen", "dra i öron", "banka och slå". Se på barn i den åldern när de leker så ser ni att de ger varandra samma behandling. De är inte elaka utan förrstår inte bättre alla gånger.
Jösses det var en flicka på två år. Alla som har barn vet att det är en omöjlighet att hålla 100% koll dygnet runt. Man gör så gott man kan och oftast går det bra. Olyckor händer med barn och med djur. Men när man vet att djuret har ett poblem är det lättare att förebygga problemet i den änden. Vad är alternativet? Tvångsjackor på barnen vid promenad.

Det är enormt mycket vi ska lära våra barn, bla att aldrig klappa några okända djur men det tar tid att lära dem alla faror och förstå dem. Ett barn på två har inte kommit så långt och en felmarginal finns hos föräldrarna så att kassta massa onda ord över alla elaka barn och korkade föräldrar som i detta fall tycker jag är fel.

Vet inte hur många av dem som har den svart-vita synen på barn och djur som har båda delarna. För egen del tycker jag att det finns en stor gråzon mellan min son och hunden och där är det jag som förälder som ska se till att det funkar men jag är också bara människa och kan inte se allt. Även om jag önskar det.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ja, jag menade framför allt skillnaden i bettstyrka.

På en två/treåring har en softie absolut det som "krävs" i bett styrka för att ta död på ett barn om det vill sig illa.

Med ditt resonemang skulle ju alla mindre barn (inkl. den flicka i Umeå som nyligen blev attackerad av en rottweiler) dö när ex.vis en rottis hugger dem och så är ju tack och lov inte fallet!
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

På en två/treåring har en softie absolut det som "krävs" i bett styrka för att ta död på ett barn om det vill sig illa.

Med ditt resonemang skulle ju alla mindre barn (inkl. den flicka i Umeå som nyligen blev attackerad av en rottweiler) dö när ex.vis en rottis hugger dem och så är ju tack och lov inte fallet!

Jag menade framför allt det här specifika hugget och länkade därför till bilden på flickans skador.

Jag har för övrigt aldrig hört talas om att en softie dödat ett barn, men däremot har det ju förekommit ett antal fall då både barn och vuxna dödats och lemlästats av t.ex. rotweilrar. Senast igår slet två rotweilrar av armen på en brevbärare i USA.

Rent allmänt tycker jag självfallet att det är betydligt viktigare att t.ex. pitbullägare har örnkoll på sina djur än att t.ex. chihuaha-ägare har det.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Men vem i tråden har antytt att ett så litet barn gör saker och ting med berått mod ?

Men jag anser att det är föräldrarnas ansvar att hålla koll på en sådan liten rulting, liksom det är för hundägaren att ha kontroll på hunden om man vet sedan tidigare att den ogillar barn. Denna händelse var ju bara tragiskt för alla inblandade :/

Jag tycker faktiskt att du frånsäger förälderna allt ansvar när du skriver som du gör och det anser jag också vara lite tokigt.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Nej jag frånsäger absolut inte föräldrarna allt ansvar. Tvärt om så skriver jag klart och tydligt att i den gråzon som är stor mellan vad ett litet barn kan och en hund reagerar är det mitt föräldraransvar att passa mitt barn. Men det är omöjligt med en hundraprocentig koll, det vet du ju själv som har barn.

Så fort dessa händelser händer börjar ena lägret hojta om hopplösa, ansvarslösa hundägare och nästa läger om slappa, ansvarslösa föräldrar med ouppfostrade ungar. Tycker en del av inläggen här har visat det. Det enda jag menar är att det är fel att peka på ett specifikt fall som detta, dra slutsatser man inget vet om och kasta skit åt det ena eller andra hållet.

Det är mitt eget tycke att en del av inläggen har en vinklad ton som att barnen är så dumma mot djur och föräldrarna så slappa att de får i princip skylla sig själv. Alla människor har inte hundkunskap och tror kanske i sin enfald att alla hundar är jättesnälla med barn. Långt ifrån alla förstår en hunds signaler. Bortsätt från klara tandvisningar, morr och raggresning.

Har man en hund med problem är det ens ansvar att minimera de problemen. Inte lita på att alla i ens omgivning kommer att handla rätt. Barn är opålitliga så är en hund opålitlig med barn så kombinationen rätt svår.


Det är lätt för oss som kan lite hund att dömma föräldrarna men det finns andra områden där vi är noviser och har ingen aning om hur hur fel vi beter oss. Därför tycker jag att tonen i några inlägg kan vara lite ödmjukare.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Men oavsett hundkunskap eller inte så förstår väl alla vuxna människor att hundar är djur = beter sig olika. Du kan väl inte på allvar mena att en vuxen människa ska komma undan med - jag trodde alla hundar var snälla?

Jag är givetvis med på dilemmat små små barn ( som är svåra att förklara för ). Heller tycker jag inte att någon för skylla sig själv i en sådan här situation, jag lider verkligen med alla inblandade.

Givetvis så har man ansvart som hundägare, men om det nu gick till så som aftonblaskan skriver så är det klurigt ( inte juridiskt dock). Hunden gick kopplad, man frågade om man fick klappa, hundägaren sa NEJ och så sprang 2 åringen dit iaf. Jag vet inte jag, men nog tycker jag inte enbart man kan skylla hundägaren för den situationen faktiskt :/
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Men oavsett hundkunskap eller inte så förstår väl alla vuxna människor att hundar är djur = beter sig olika. Du kan väl inte på allvar mena att en vuxen människa ska komma undan med - jag trodde alla hundar var snälla?

Jag är givetvis med på dilemmat små små barn ( som är svåra att förklara för ). Heller tycker jag inte att någon för skylla sig själv i en sådan här situation, jag lider verkligen med alla inblandade.

Givetvis så har man ansvart som hundägare, men om det nu gick till så som aftonblaskan skriver så är det klurigt ( inte juridiskt dock). Hunden gick kopplad, man frågade om man fick klappa, hundägaren sa NEJ och så sprang 2 åringen dit iaf. Jag vet inte jag, men nog tycker jag inte enbart man kan skylla hundägaren för den situationen faktiskt :/

Har man en hund man vet inte gillar barn, kan man ju göra det enkelt för sig och skydda andra genom att sätta på en munkorg... :idea:

Personligen tycker jag det är ännu värre om man VET att hunden inte tycker om barn och inte vidtar åtgärder, för hur vi än vrider och vänder på det, så kan liknande situationer hända och när det väl händer så är säkert hundägaren väldigt glad och tacksam att deras hund inte bet ihjäl barnet...
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Själv så tycker jag att folk som tror gott om alla djur är korkade för jag själv vistas bland djur och ser motsattsen men uppenbart finns det vuxna som ger okända djur alldedes för mycket tilltro.

Flera har ju skrivit här om främande människor som uppuntrat barnen att klappa deras hundar. Jag tror inte de hade gjort det om de trott att barnet kunde bli bitet, det måste bero på ren okunskap. Jag själv är okunnig på massor med områden så jag försöker bara se det lite ur deras synvinkel för jag skulle inte vilja få så hårda ord över mig om jag gjort ett fel jag inte medade illa med...Lite luddigt, jag vet. Men jag tror faktiskt att alla inte inser faran. Självklart tycker jag inte om att ungar skickas fram och det vuxna BORDE fatta bättre...

Allt är givetvis inte bara hundägarens fel. Som jag skrev så sker det olyckor och vi kan aldrig förutse och förhindra allt. Endast i en rosa värld är det möjligt. Det är nog bara att aceptera att shit happends och man måste inte alltid ha en syndabock som ska bära hela bördan.

Jag hoppas också att tösen kryar på sig och inte får alltför stora ärr fysiskt och psykiskt av händelsen.
 

Liknande trådar

Småbarn Ja, imorgon skall vi till min pappa igen. Jag vet inte om ni minns tråden om hans golden retrievrar som är väldigt aggressiva mot barn...
Svar
14
· Visningar
2 083
Senast: Mitten
·
Övr. Hund Följande fanns länkat till via expressen: http://www.kvp.se/nyheter/1.1542939/attaarig-flicka-svart-hundbiten I sammandrag 8-årig...
2
Svar
35
· Visningar
3 033
Senast: Arabizar
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Disen
·
B
Övr. Hund åhh jag måste ösa ur mig lite ..Är det någon mer än jag som blir irriterad på dessa hundägare som tar för givet att bara för att deras...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp