Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Kl


Går in på ICA och vid dörren utanför sitter en liten hund kopplad. Bredvid mig kommer en unge , liten, och går fram till hunden , pappan sitter med ryggen mot dörren och läser tidningen. Ca 15 m ifrån.
Vad som kunde ha hänt kan man bara spekulera i, men där var föräldrakontrollen obefintlig.
Nu tror jag hunden var snäll för jag hörde inget.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Men om nu hunden var det minsta osäker så var väl hundägarkontrollen minst lika obefintlig!
PL
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

+1 .

Har faktiskt så fruktansvärt lite förståelse för dom som binder upp sina hundar och lämnar helt oövervakade, urk !
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Beroende på vart och ras torde den risken vara mindre än att någon är allmänt taskig mot hunden :/ .. Har hyvlat av några ungar vid olika tillfällen som "retat" fastbundna hundar utan för affärer.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Fasiken vad brydd jag är på hundfolk alltså. Jag trodde morsor var värst men nej; det är hundägare.

När man möter personer med hund när man själv är ute och går med sin ska de jämnt snackas och "här är min hund Oskar, han är så snäll och blabla" vem fan bryr sig liksom haha. Och nu läser jag ex" Jag tycker väldigt mycket om vår lilla gudson men hade han blivit biten så hade jag ärligen tyckt att han förtjänade det". Hur är man funtad då? Hur kan man sätta en jycke framför ett barn liksom? Självklart ska man vara vänlig mot djur men det finns ingenstans människor per automatik lär sig hur djur beter sig. Eller har jag rätt? Långt ifrån alla har eller har haft en hund, så hur ska man då, som förälder utan hundvana, veta att hundar veta hur hundar beter sig? Om då tom hundägaren står där så känner denne nog sig trygg då hunden är under "koll". Ropa till föräldern att ta barnet då, "jag vill inte att er son/dotter klappar min hund, för den är inte van"..eller något. Man måste kunna vara så stor i sitt tänk att fatta att alla inte "kan" hundar. Samtidigt tror jag att många av er som irriterar er på föräldrar själv inte har barn och där visar ni en ovetskap om hur barn fungerar. Ovetskap, ja, helt enkelt, från båda håll. Sedan att man ens tänker tanken på koppel till barn visar ju på att det ligger något jävligt fel i hur man värdesätter hundar och människor.

Vidare så är det SJÄLVKLART att en tidning vinklar till ett oskyldigt barns fördel. När skulle de inte göra det liksom? I fallen med insmugglade hundvalpar "som dör famnen" på de nya ägarna så vinklar man SJÄLVKLART till den oskyldige stackars hunden. De som inte kan skydda sig är samhällets uppgift att skydda men när det kommer till barn och hund går ungar före, vilket är 110% självklart. Aftonbladet, liksom de flesta tidningar vinklar för att gynna tryggheten och gemenskapen i samhället.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Rörigt inlägg men jag försöker väl svara..

Hundägaren i artikeln besvarade frågan om det gick bra att hälsa med ett NEJ, men en liten tvååring förstår ju inte det såklart och går fram iaf. Mamman befann sig vid tillfället 10 meter bort och hann inte fram i tid.

Koppel, lina, rep kalla det va 17 du vill, men ibland är det jäkligt smart och vad har det med hur man värdesätter hundar och människor att göra?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

<snip>Sedan att man ens tänker tanken på koppel till barn visar ju på att det ligger något jävligt fel i hur man värdesätter hundar och människor.
<snip>

Personligen tyckte jag det var klart genialiskt att ha "koppel" pa mina nar de var sma och jag inte kunde ha 100% uppmarksamhet... bredvid trafikerad vag eller pa bryggor och batar tillexempel.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

+1
Koppel är väl en jättebra lösning även på barn!



Förstår verkligen inte varför många föräldrar inte kan ha koll på sina barn utan hela tiden behöver skylla på omvärlden. (Observera att detta givetvis inte gäller alla föräldrar!)
edit: finns givetvis även många hundägare som vill skylla ifrån sig allt på omvärlden (ville bara klargöra att jag inte bara "klagar" på föräldrar)

En gång kom jag gåendes med min hund på kanten av en gångväg och min hund gick precis bredvid mig, när en karl kommer springandes och springer nästan omkull min hund trots att vi knappt upptog en tredjedel utav gångbanan och hunden går klistrad vid min sida. Karlf-n stannar då upp och skriker att jag "ska ha koll på min hundjävel" innan han springer vidare och då ser jag att hans son på kanske 2 år springer över ett övergångsställe (kunde lika gärna ha varit en väg bara, det var en slump att det var ett övergångsställe precis där) helt själv när det kommer en massa bilar. Till slut hinner gubben ifatt sin unge på andra sidan vägen och kan ta den i handen. Undrar om det kändes bra för gubben att kunna skylla på mig och min hund som "var i vägen" istället för att se över sin egen barnhållning?

När det gäller artikeln så tycker jag att både förälder och hundägare var ansvariga och det är synd att folk inte har bättre tillsyn över barn och hundar. Visst är det svårt ibland för både barn och hundar är snabba, men det är lågt att bara skylla på någon annan när man har ett ansvar själv också.
 
Senast ändrad:
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag måste faktiskt säga att jag tycker att man har lika stort ansvar både som hundägare och som förälder. Och det handlar inte om hur man värdesätter barn och djur,som någon skrev.
Ända sen jag var liten har jag fått lära mig att man inte går fram till en okänd hund och börjar klappa den utan att först fråga om lov.
Och samma sak försöker jag lära min son. Det ansvaret tycker jag att varje förälder har,att lära sina barn,som så mycket annat.
Jag har även hund och min son vet att han ska vara försiktig och lyssnar när jag säger till,om han blir för hårdhänt.
Min hund är som tur är väldigt snäll,men man kan aldrig veta hur andras hundar är.
Och vet man inget om hundars beteende så är det desto viktigare att man håller sina barn under kontroll när de vistas i närheten av en hund.
Självklart har man som hundägare ett ansvar över sin hund också.
Men om något händer så ligger det lika mycket på bådas ansvar,tycker jag. Speciellt när man har så pass små barn att de inte förstår bättre utan bara springer fram till hunden.
Vad gäller artikeln som tråden handlar om så är det lite svårt att bilda sig en riktig uppfattning när man inte har fått båda parters versioner av det hela.
Därför väljer jag att inte kommentera den.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag tycker faktist att man har större ansvar som hundägare än som förälder. Av den enkla anledningen att barn är nödvändiga i samhället, hundar är inte det. Att ha hund är en hobby & den hobbyn ska inte innebära att andra ska riskeras att skadas.

Med det sagt så säger jag INTE att det är enkelt, har själv haft en labil hund i 6,5år TROTS att jag vet bättre, nu skadades ingen allvarligt men hade inte kunnat förlåta mig själv om det hänt.

Jag måste faktiskt säga att jag tycker att man har lika stort ansvar både som hundägare och som förälder. Och det handlar inte om hur man värdesätter barn och djur,som någon skrev.
Ända sen jag var liten har jag fått lära mig att man inte går fram till en okänd hund och börjar klappa den utan att först fråga om lov.
Och samma sak försöker jag lära min son. Det ansvaret tycker jag att varje förälder har,att lära sina barn,som så mycket annat.
Jag har även hund och min son vet att han ska vara försiktig och lyssnar när jag säger till,om han blir för hårdhänt.
Min hund är som tur är väldigt snäll,men man kan aldrig veta hur andras hundar är.
Och vet man inget om hundars beteende så är det desto viktigare att man håller sina barn under kontroll när de vistas i närheten av en hund.
Självklart har man som hundägare ett ansvar över sin hund också.
Men om något händer så ligger det lika mycket på bådas ansvar,tycker jag. Speciellt när man har så pass små barn att de inte förstår bättre utan bara springer fram till hunden.
Vad gäller artikeln som tråden handlar om så är det lite svårt att bilda sig en riktig uppfattning när man inte har fått båda parters versioner av det hela.
Därför väljer jag att inte kommentera den.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ja rent juridiskt har man definitivt det!
Dessutom så kan man som hundägare avliga en hund som är aggressiv mot barn eller se till att den aldrig får chansen att ge sig på barn.
PL
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ja det absolut minsta man kan kräva är ju att en sådan hund har munkorg när man är ute med den bland folk.

Ja rent juridiskt har man definitivt det!
Dessutom så kan man som hundägare avliga en hund som är aggressiv mot barn eller se till att den aldrig får chansen att ge sig på barn.
PL
 

Liknande trådar

Småbarn Ja, imorgon skall vi till min pappa igen. Jag vet inte om ni minns tråden om hans golden retrievrar som är väldigt aggressiva mot barn...
Svar
14
· Visningar
2 082
Senast: Mitten
·
Övr. Hund Följande fanns länkat till via expressen: http://www.kvp.se/nyheter/1.1542939/attaarig-flicka-svart-hundbiten I sammandrag 8-årig...
2
Svar
35
· Visningar
3 032
Senast: Arabizar
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Disen
·
B
Övr. Hund åhh jag måste ösa ur mig lite ..Är det någon mer än jag som blir irriterad på dessa hundägare som tar för givet att bara för att deras...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp