Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Snostjerna

Trådstartare
:mad:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7154049.ab
När jag läste rubriken sa jag till sambon "100 kr på att det var en unge som skulle hälsa på en främmande hund utan tillsyn"
Jag blir så arg!
"Min dotter sa att hunden försökte äta henne, säger pappan"
Underbart att journalisten omedelbart vinklar det till hunden/hundägarens nackdel... :confused:
Det enda goda som kan komma ur det här är att några föräldrar kanske låter bli att slänga fram sina barn för att hälsa på främmande hundar för att "dom är så sööööta" och kanske förhoppningsvis lär sina barn att aldrig hälsa på främmande hundar.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Seriöst?? :crazy:

Att som hundägare försöka rättfärdiga att en hund biter ett barn är så fel som det kan bli!:mad:

Har man en hund ser man till att den aldrig befinner sig i en situation där ett barn kan bli skadat och det oavsett vart barnets föräldrar befinner sig och hur barnets tillsyn är, det är hundägaren som har ansvar för sin hund, så frågan är väl, vart 17 var hundägaren och hur kunde situationen uppstå?
Man har ansvar för sin hund oavsett!
Det finns ingen ursäkt!

Denna hunden naffsade inte lite i armen på barnet, den högg mot halsen, vad tycker du rättfärdigar ett sådant beteende?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Media är iofs ganska duktiga på att förvränga vad som skedde, men vi har strikt hundägaransvar i detta landet och det innebär att hundägaren har ansvar för attacken.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag säger inte att hundens betende är rätt, eller rättfärdigar att hunden bet!
Men jag är så less på att folk verkar tro att man ska kunna behandla en hund hur som helst utan att den försvarar sig.
Jag fick senast för två veckor sedan mer eller mindre slänga bort ett barn från min unga hund som kastade sig över henne när jag gick med henne kopplad vid min sida.
Barnet i 7 års åldern hoppade på henne bakifrån och slet tag i pälsen, min hund skrek till och slängde bak huvudet mot barnet.
Jag förklarar att man inte får göra så mot en hund, och förklarar så pedagogiskt jag kan hur man bör gå till väga och att man alltid ska fråga hundägaren före man hälsar.
Då hoppar barnet på hunden igen och sliter tag i hennes öra.
Jag tar bort barnet och får mer eller mindre en utskällning av barnets föräldrar som DÅ kommer fram till oss.
Min hund har aldrig visat några aggressiva tendenser varken förr eller senare.
Igår skulle ett litet barn få hälsa, jag sätter mig på huk bredvid hunden och döm om min förvåning när det (enligt förälderns utsago) hundälskande barnet ger min hund en rejäl snyting på nosen som hälsning! (Nej, det var ingen missriktad klapp)
Behöver jag säga att jag plockade hunden därifrån illa kvickt?
Jag säger inte att hunden i artikeln reagerade som en sund hund borde, men jag vet inte heller vad som föranledde händelsen, och numera är det tyvärr få saker som förvånar mig när det kommer till hur människor kan bete sig mot ett djur!
Hundar ska hållas under uppsyn och vi som hundägare har ett strikt ägaransvar.
Men någonstans tycker jag även att människor måste ta ansvar för sina egna handlingar, och när det då kommer till barn så måste föräldrarna ha koll på vad barnen är och gör. OBS: Nu säger jag inte att barnet i artikeln gjort hunden något ont!
 
Senast ändrad:
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Lånar egen knapp.
Kan ju tillägga att det var ett dumt val av rubrik från min sida. Hjärnan är tydligen lite överhettad och trött så här dags = dålig kombination! ;)
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Riktigt så lät det ju inte i din trådstart, där du satte en hundring på att det var en unge utan tillsyn som skulle hälsa på en främmande hund.

Naturligtvis ska barn läras att de inte får hälsa/röra/närma sig främmande hundar, men barn är fortsatt barn och barn gör oöverlagda saker, trost att de blivit lärda motsatsen.
Barn är inte programmerbara robotar som bara gör det de blivit tillsagda.

Och att då skylla allt på att barnet gjorde ditten o datten, tycker jag är fel, det är ägarens ansvar att hålla reda på sin hund och att den biter ett litet barn är inte ursäktbart oavsett.

Hundar ska inte behöva tåla och det är ägarens ansvar att se till att de inte behöver det heller.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag står för att jag sa exakt så som jag inledde.
För det är så himla ofta det händer olyckor med hund och barn på exakt det sättet!
Det är olyckligt och onödigt!
Det är ägarens skyldighet att hålla reda på sin hund och ja, det finns många hundägare som inte borde ha hund!
Men jag tycker även att det är föräldrars skyldighet att ha koll på sina barn, det händer även olyckor när en trängd hund biter barn fastän ägaren har den kopplad intill sig. Det händer även med snälla och barn-vana hundar...
Det jag blir mest arg över är hur media väljer att beskriva händelserna. Det vore fint att få läsa båda sidorna av historien så att säga.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Men jag tycker även att det är föräldrars skyldighet att ha koll på sina barn, det händer även olyckor när en trängd hund biter barn fastän ägaren har den kopplad intill sig. Det händer även med snälla och barn-vana hundar...

Jag är faktiskt beredd att hålla med här. Vi råkar ofta ut för barn som kommer rusande mot hunden. Många småbarnsföräldrar verkar tycka att deras barn har rätt att klappa varenda hund de snavar över. Att andras hundar är någon allmän egendom.

Jag håller benhårt i min hund men barn är banne mig inte snälla. Träffade blivande svägerskan med son för ett par veckor sedan. Hade min hund liggande framför mig med fokus på mig. Sonen kommer rusande i full fart bakifrån mot hunden och när han kommer fram, stampar han avsiktligen hunden rakt över svansen. Min hund avskyr när man pillar med svansen och att någon, oavsett hur liten denna än må vara, stampar rakt över svansens känsligaste ställe, kommer frambringa en reaktion. Hunden snodde runt med blottade tänder och vi hann precis gå emellan. Jag tycker väldigt mycket om vår lilla gudson men hade han blivit biten så hade jag ärligen tyckt att han förtjänade det :cool:

Barn ska lära sig respektera djur och det är föräldrars ansvar att se till att de gör det. Det är inte meningen att jag som hundägare ska lära ut det. Mitt ansvar ligger i att se till att min hund uppför sig så länge han behandlas ordentligt. Blir han däremot stampad, sparkad, knipt eller på annat sätt illa behandlad, är jag av åsikten att han har rätt att säga ifrån.

Jag blir urbota ilsk på föräldrar som tillåter att barnen drar hundar i öron, päls, svans, pillar, kniper, slår och sparkar. Jag tycker det är respektlöst mot djuret och fullständigt befängt att kräva att en hund ska acceptera det. De står där och flinar och tycker att deras hund "är så tolerant såååå" och så ligger hunden där och härdar ut i tysthet med en unge som fullständigt terroriserar den. :mad:
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag är faktiskt beredd att hålla med här. Vi råkar ofta ut för barn som kommer rusande mot hunden. Många småbarnsföräldrar verkar tycka att deras barn har rätt att klappa varenda hund de snavar över. Att andras hundar är någon allmän egendom.

Jag håller benhårt i min hund men barn är banne mig inte snälla. Träffade blivande svägerskan med son för ett par veckor sedan. Hade min hund liggande framför mig med fokus på mig. Sonen kommer rusande i full fart bakifrån mot hunden och när han kommer fram, stampar han avsiktligen hunden rakt över svansen. Min hund avskyr när man pillar med svansen och att någon, oavsett hur liten denna än må vara, stampar rakt över svansens känsligaste ställe, kommer frambringa en reaktion. Hunden snodde runt med blottade tänder och vi hann precis gå emellan. Jag tycker väldigt mycket om vår lilla gudson men hade han blivit biten så hade jag ärligen tyckt att han förtjänade det :cool:

Barn ska lära sig respektera djur och det är föräldrars ansvar att se till att de gör det. Det är inte meningen att jag som hundägare ska lära ut det. Mitt ansvar ligger i att se till att min hund uppför sig så länge han behandlas ordentligt. Blir han däremot stampad, sparkad, knipt eller på annat sätt illa behandlad, är jag av åsikten att han har rätt att säga ifrån.

Jag blir urbota ilsk på föräldrar som tillåter att barnen drar hundar i öron, päls, svans, pillar, kniper, slår och sparkar. Jag tycker det är respektlöst mot djuret och fullständigt befängt att kräva att en hund ska acceptera det. De står där och flinar och tycker att deras hund "är så tolerant såååå" och så ligger hunden där och härdar ut i tysthet med en unge som fullständigt terroriserar den. :mad:

Håller helt med här... Vi hade en äldre hanhund som hade lite ont i lederna sina sista år. Vi sa klart och tydligt till att barnen skulle låta honom vara, ändå var dom tvungna att vara precis vid honom och härja och lyckades trampa hårt på honom flera gånger varvid han varje gång skrek högt i förtvivlan och morrade...

Nu är våran gamling borta sedan några år och vi har ni en ny liten valp... Han är 4,5 mån och hade aldrig träffat barn när vi fick hem honom. Han blev livrädd vid första mötet... Morrade och satte sej i ett hörn. Jag sa upprepade gånger till att dom skulle låta honom vara men det gick in i ena örat och ut i andra.. Det slutade med att han nafsade efter barnen för att få vara ifred.. (jag vände ryggen till 2 minuter och då hann detta hända) Numera är han barnvan och älskar dom...

Bara 2 exempel på tillfällen som kunde slutat illa, nu blev ingen biten vid dessa två tillfällen, men det hade lika gärna kunnat hända... Hade det varit hundens fel vid något av dom? Jag anser inte det...

Mvh Domino_s
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Jag är faktiskt beredd att hålla med här. Vi råkar ofta ut för barn som kommer rusande mot hunden. Många småbarnsföräldrar verkar tycka att deras barn har rätt att klappa varenda hund de snavar över. Att andras hundar är någon allmän egendom.

Jag håller benhårt i min hund men barn är banne mig inte snälla. Träffade blivande svägerskan med son för ett par veckor sedan. Hade min hund liggande framför mig med fokus på mig. Sonen kommer rusande i full fart bakifrån mot hunden och när han kommer fram, stampar han avsiktligen hunden rakt över svansen. Min hund avskyr när man pillar med svansen och att någon, oavsett hur liten denna än må vara, stampar rakt över svansens känsligaste ställe, kommer frambringa en reaktion. Hunden snodde runt med blottade tänder och vi hann precis gå emellan. Jag tycker väldigt mycket om vår lilla gudson men hade han blivit biten så hade jag ärligen tyckt att han förtjänade det :cool:

Barn ska lära sig respektera djur och det är föräldrars ansvar att se till att de gör det. Det är inte meningen att jag som hundägare ska lära ut det. Mitt ansvar ligger i att se till att min hund uppför sig så länge han behandlas ordentligt. Blir han däremot stampad, sparkad, knipt eller på annat sätt illa behandlad, är jag av åsikten att han har rätt att säga ifrån.

Jag blir urbota ilsk på föräldrar som tillåter att barnen drar hundar i öron, päls, svans, pillar, kniper, slår och sparkar. Jag tycker det är respektlöst mot djuret och fullständigt befängt att kräva att en hund ska acceptera det. De står där och flinar och tycker att deras hund "är så tolerant såååå" och så ligger hunden där och härdar ut i tysthet med en unge som fullständigt terroriserar den. :mad:

Du skrev precis vad jag tänkte! :laugh:
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ingen "normal och stabil" hund hugger på det viset bara för att ett litet barn försöker hälsa, även om barnet luggar hunden i pälsen lite.

Hundägaren har ansvar att inte utsätta sin mentalt ostabila hund för främmande människor som kan få hunden att känna sig trängd och se till att den inte får möjlighet att bita om barn/människor ändå kommer fram till den.

En del av ansvaret för att detta (och en del liknande händelser) kunde hända ligger dock också på föräldrarna som gav barnet utrymme att fritt gå fram till hunden.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Tycker det är fel att anklaga någon i detta fallet. Vi har ingen aning hur hundens bakgrund ser ut, kan vara en hund som inte gillar barn. Och jag vet hur snabba barn kan vara, ena sekunden där och för att i nästa vara tiotals meter därifrån.
Står ju inget om vart hundägaren befann sig men det står heller inte att hunden va lös.
Det är väldigt lite info om hela händelsen. Står ju inte heller något om att barnet frågade hundägaren om hon kunde klappa hunden.
Kan ju faktiskt vara så att barnet gick fram för att hälsa utan att fråga och hundägaren inte såg henne, stod vänt åt andra hållet.
Som sagt står faktiskt ingenting.
Och att hunden försökte äta henne är ju kanske vad hon upplevde det hela men att det inte alls va så.

Barn på 2 år tänker inte som vi vuxna, de gör bara det som faller dem in.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Fast föräldrarn måste väl också ta lite ansvar? På samma sätt som man måste ha koll på att 2 åringen inte springer ut i gatan eller in i en hästhage så måste man ju kunna hålla koll på att barnet inte springer fram till en okänd hund? Jag har en hund som älskar barn och det är jag glad för eftersom det vid ett flertal tillfällen sprungit fram okända barn för att krama och även hoppa upp på ryggen på min hund, föräldrarna har då bara stått och skrattat:eek:
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Fast å andra sidan (som vanligt) så lämnar aftonblaskan mycket åt spekulationerna, ingenstans står det vart hunden befann sig eller så. Flickan kanske skulle hälsa på hunden som befann sig inne på hunden tomt, ägaren kanske var ute men inte klistrade till hunden?

Jag avvaktar med att spekulera och skriver såhär:

Beroende på situationen så har antingen ägaren eller föräldrarna största ansvaret. Hundägaren kommer dock bli betalningsskyldig. ( känner dock iom flickans låga ålder att föräldrarna har ändå ett betydande ansvar ).

Mitt hjärta blöder för den lilla tjej på två år som var ute med sin 7 åriga syster när detta hände =(
 
Senast ändrad:
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Men man kan inte ta med sig farliga saker bland barnfamiljer.
Instabila hundar, laddade pistoler, motorsågar och yxor lämna man hemma.

Barn är oförutsägbara och det är något som alla måste tänka på.
Vi bor ute i skogen.
Ingen skall egentligen vara på vår gårdsplan över huvud taget.
Men inte lämnar vi varken gevären eller motorsågen ute oövervakade för det.
Vi lämnar dem över huvud taget inte alls.
Gevären låses in i vapenskåp när vi inte kan "sitta" på dem.

Men hundar skall man kunna lämna hur som helst och tro att de får vara ifred.
Det fungerar inte så.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Ja, dessa j:devil:a journalister som får hussera fritt och skriva och vinkla vad som helst hur som helst. Jag är så trött på dem att jag inte längre läser tidningar. Denna yrkesgrupp bestämmer i hela samhället vad som är rätt och fel. Hundar är fel - de attackerar små barn, poliser är fel - de slår på hulligander o s v. Det enda jag kan säga är att SLUTA köpa tidningar (och nättidningar).

Angående ansvarsfrågan så är det väl så att hundägaren har ansvar för sin hund och föräldrarna har ansvar för sina barn. Varför - jo, för att barn är barn och kan inte bedöma situationer på rätt sätt och hundar är djur som vi inte heller kan ställa dessa krav på.
Vi förstår heller inte alltid varför ett djur reagerar som det gör. Vi hade en springer som var den snällaste i världen. Vi hade aldrig hört honom ens morra till någon/något. Vi hämtade honom som 10 v valp vilket betydde att vi visste i stort sätt allt om hans uppväxt. Men där fanns två personer som han inte tålde. Han morrade och sprang undan för dem bara de visade sig på ett par meter och blev han trängd så gick han till anfall. Vi fattade inte varför. Dessa två personer hade aldrig gjort honom någonting (100%) för det var så från första minuten de kom in i hans liv. Var den hunden opålitlig? Jag vet inte...
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Knapplån

Jag har en äldre hanhund som INTE tycker om okända barn i åldern 2-10 år (barn han känner är han som en ängel mot) och jag kan inte säga att han inte skulle försvara sig om han blir trängd.
Naturligtvis är det min uppgift att se till att han inte utsätts för barn och att inga incidenter kan inträffa. Vi går i stora bågar kring barn, han får en godis för gott uppförande och är det trångt och jobbigt så har han alltid Gentle Leader / Halti på sig för att jag ska ha extra kontroll. Naturligtvis FÅR ingenting hända och det är MIN uppgift att se till att det inte gör det.

Men jag kan bli så ARG på en del föräldrar och jag anser att lite självbevarelsedrift och sunt förnuft får man väl ha när det gäller ens barn.
Med jämna mellanrum kommer det ungar framrusandes (ofta påhejade av föräldrar en bit bort) som vill klappa. Jag brukar få stoppa dem genom att tydligt säga "NEJ, du får inte klappa!" innan de ens frågar.... Hunden tycker dessa barn är så obehagliga!

Häromdagen gick vi på en gångbana och en barnfamilj svängde ut 20-talet meter bakom oss. En flicka på fyra-fem år började springa ikapp oss och jag såg hur min hund blev obehaglig till mods. Naturligtvis tog jag honom med raska steg av gångbanan så att barnet skulle kunna passera men hon hade inte en tanke på att passera, nej. Trots att jag sa HÖGT att hon inte fick klappa och flyttade mig undan så kom hon så nära (ute på gräsmattan, inte på gångbanan) så vart min hund tillsist så trängd av hennes närmanden att han svarade med skall (inte utfall för jag höll honom såpass kort....). Först då stannar flickan och lyssar på mig när jag säger att hon INTE får klappa.
Föräldrarna? Dom står på gångbanan och ser ungen "terrorisera" mig och min hund utan att säga ett knyst! :mad: :mad: :mad:

Så ibland undrar jag, vad ska man göra?
Min hund hålls i koppel bland folk, jag tar omvägar kring barn då det behövs, jag säger att NEJ ni får inte klappa och jag flyttar min hund gång på gång om jag måste... Men föräldrarna måste ju ha NÅGOT ansvar för sina barn!?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Men föräldrarna måste ju ha NÅGOT ansvar för sina barn!?

Moraliskt - ja.
Juridiskt - tveksamt.

Det har t.ex. varit lekplatsens fel många gånger när barn gör sig illa.
Och det skulle bli mitt fel om något barn gjorde sig illa på min yxa.
Eller stoppade i sig medicin som jag inte förvarat rätt.
Det är ju t.o.m. mitt fel om en inbrottstjuv halkar på min uppfart och skadar sig.
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Tycker det är fel att anklaga någon i detta fallet. Vi har ingen aning hur hundens bakgrund ser ut, kan vara en hund som inte gillar barn. Och jag vet hur snabba barn kan vara, ena sekunden där och för att i nästa vara tiotals meter därifrån.
Står ju inget om vart hundägaren befann sig men det står heller inte att hunden va lös.
Det är väldigt lite info om hela händelsen. Står ju inte heller något om att barnet frågade hundägaren om hon kunde klappa hunden.
Kan ju faktiskt vara så att barnet gick fram för att hälsa utan att fråga och hundägaren inte såg henne, stod vänt åt andra hållet.
Som sagt står faktiskt ingenting.
Och att hunden försökte äta henne är ju kanske vad hon upplevde det hela men att det inte alls va så.

Barn på 2 år tänker inte som vi vuxna, de gör bara det som faller dem in.

Fast är det inte riktigt illa om det nu är så att barnet gick fram för att hälsa och ägaren stod vänd åt andra hållet och hunden går till attack och hugger i halsen?
Då kan ju hunden inte ens sagt något innan den gick till attack?

Att barn får skylla sig själva i vissa fall är väl en sak, men då menar man väl att hunden tydligt markerat att den är trängd och resultatet är ett litet markerande naffs i handen, inte ett blodbad?

Tillochmed min griniga lilla blandis jag hade förut kunde hantera att bli trampad på svansen och dragen i pälsen utan att göra större skada, även om han blev duktigt förbannad.

Menar folk i allmänhet att de blir attackerade av sina hundar om de råkar kliva på en svans eller dra i pälsen och det är helt okey?
 
Sv: Då har det hänt igen och hunden får skulden!

Menar folk i allmänhet att de blir attackerade av sina hundar om de råkar kliva på en svans eller dra i pälsen och det är helt okey?

Tyvärr är det ofta så ja.. Inte att det gör det hela ok kanske, men att det ses som en tillräcklig anledning för att en hund ska mötas av förståelse för att den hugger.

Jag personligen delar INTE den uppfattningen utan anser att en stabil, frisk och normal hund ska tåla en del innan den känner sig trängd och än mer innan den hugger och absolut att ev. hugg ska föregås av mycket tydliga tecken på att hunden känner sig trängd.
 

Liknande trådar

Småbarn Ja, imorgon skall vi till min pappa igen. Jag vet inte om ni minns tråden om hans golden retrievrar som är väldigt aggressiva mot barn...
Svar
14
· Visningar
2 082
Senast: Mitten
·
Övr. Hund Följande fanns länkat till via expressen: http://www.kvp.se/nyheter/1.1542939/attaarig-flicka-svart-hundbiten I sammandrag 8-årig...
2
Svar
35
· Visningar
3 032
Senast: Arabizar
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Disen
·
B
Övr. Hund åhh jag måste ösa ur mig lite ..Är det någon mer än jag som blir irriterad på dessa hundägare som tar för givet att bara för att deras...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp