Cyrano de Bergerac till Sverige!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ih Horses
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 15 551
Sv: Cyrano de Bergerac till Sverige!

Efter vad jag hört - ryktesvägen dock - är att han ska stå på en station i mellansverige (som nyligen "blivit av" med en hopphingst).

M

Han kommer hem till Sverige inom de närmsta veckorna om allt går som planerat, och då ska han visas för nämnden som gör en interimistisk bedömning. Det är ju alltid en chansning att ta in en hingst, även om den är så meriterad som Cyrano!

Som det ser ut nu kommer han när/om han blir godkänd att visas på Flyinge och på hingstvisning på Strömsholm, men än är inget bestämt. Samtidigt så är han ju en gammal hingst som efter en skada inte är helt ok, så han kan ju egentligen inte "visas" så mycket. Det är nästan bättre att kolla på filmerna på honom så man ser honom hoppad och riden ordentligt! Men jag kan förstå att man vill se honom vid hand kanske.

Jag red honom nu i veckan, och det är en riktigt riktigt trevlig häst! Snäll och trevlig, mkt bra elastiska gångarter och sen "hyfsat" utbildad av Franke! :) Jag rider gärna fler av hans hästar om jag får chansen! ;)

För att klargöra nu så kommer jag inte att ha något affärsmässigt intresse i den här hingsten, utan jag har hjälpt till lite i Tyskland och processen med att få hem honom till Sverige.

Senast ändrad:

oh vad kul!! Såg in lägget i Contendrotråden nu oxå!!

Hur var han att rida? Vad tror du att han passar till för ston?

Det är svårt att säga annat än att han var helt otrolig. Mjuk och elastisk och med oerhört bärig och rund galopp. Sen oerhört välriden såklart!

Senskadan fick han 2004, stod på box i ett år (veterinärerna ville avliva men fick inte för Franke) och sen kom han tillbaks även om han inte hoppar. Hade han inte haft så bra temperament hade det aldrig funkat.

Jag tror han kommer passa på de flesta ston. Mickaela har ju sett den del som varit lite maffigare, men det är ju svårt att säga då hans äldsta bara är tre i år. Fölen är fina och av mycket bra typ med mycket "gummi " i. Har en dvd med lite avkommor, tror dock inte jag lyckas lägga upp det. De föl jag sett har haft rätt rejäla mammor, se de bilder jag lagt någonstans tidigare!

Senast ändrad:

Jag inser nu att det kanske är dumt av mig att skriva så mycket om honom här, även om inte jag har något mer hans verksamhet i Sverige att göra.

Vill någon veta mer kan ni väl pm:a istället så inte tråden försvinner!

Jag tar inte det som reklam.
Det är jättebra att veta om skadan.
På det sättet undviker man spekulationer.
Annars hade det fort kunnat låta:
Nej han har ju tävlat tillräckligt, han behöver inte bevisa mer. Nej han har så mycket ston att det inte funkar med att tävla..
Och så hade ryktena varit i full fart...
Och de flesta härinne vet att du inte har något med hingsten att göra.

Vidare är det ju intressant att veta vad han har lämnat med en viss typ av ston.

Sedan är det ju bara att ge sig ut och leta på nätet själv!
Vilket man ju hade gjort oavsett!

mvh

Visst är det bra att man får hela bakgrunden. Om jag fattat rätt så gick något fel i en landning i en 1,60 klass i Arezzo, Italien 2004. (Kan ha berott på underlaget.) Senorna gick av helt. :crazy:

Trots detta är han tillbaks och är fullt ridbar efter ett års konvalaescens, men det blir ju ingen mer hoppning. Tur att han hade envisa ägare och kul att han gick till avel.

Har ett brev Franke har skrivit om honom, men jag har inte orkat översätta det än, men man blir nästan gråtfärdig när man läser det. Cyrano var ju hans bästa häst i ett par och han har betytt mycket för honom. De är väldigt måna om att han ska få det bra nu och att han verkligen ska verka i aveln. Han har också rätten att få betäcka ett visst antal ston/år med Cyrano även i fortsättningen.

Det är ju Franke som äger Con Tico (jag har visst stavat fel) som jag lade ut filmen på tillsammans med Olaf, så det ska bli kul att se vad de gör tillsammans i sporten!

Jag måste bara fråga, Cyllene, äger ni His Highness? Jag är mkt intresserad av att använda honom nästa år, men vad kostar han?

**KL**
När får vi veta mer? Kommer han behöva visas på bruks, eller allt är "klart"? Så nyfíken på honom, är ägarna "sådana" som kommer att åka med tex. "hingsttåget"? Och finns det någon som ´har en aning om vart i landet han kommer att bo? Bara vi inte ska vänta till våren med all info för då spricker jag ;). Jag vill ha ett sto till, betvivlar att han är en perfekt matchnig till mitt sto, men jag vet två andra som jag tror hade varit mycket lämpliga..
U

Han är på väg nu..... Dom kommer att visa upp honom....han SKA verka i avel ...han kommer att bo rätt centralt....han skos inte med guldskor.
Men han är en toppen hingst som jag ska använda mej av om allt går bra,,Vi bor granne med de nya ägarna

Senast ändrad av en moderator:

Spännande! Hoppas jag vinner på lotto så jag kan köpa ett mer passande sto ;). Jag ser verkligen fram emot mer info.. Centralt, är det typ Stockholm eller vad räknas som centralt? ;)
U

Misstänkte att Flyinge-krokarna inte räknas som centralt om man nu inte är skåning ;). Tackar för svaret, intressant att få ännu en liten bit info..
U

*knapplån*

Men ärligt talat är det väl inget att hymla om var han ska stå. Jag har varken pratat med eller känner ägarna men enligt stationen så ska han stå på Askö. Att han ska verka i aveln anser jag som självklart då han har dragit av senor. Vem köper en skadad godkänd hingst för att ha i hagen? Iom det är det väl även självklart att han ska visas upp.

Tycker att det är kul att han köpts hit men börjar det inte bli lite väl uppblåst nu med Cyrano. Eller?

Däremot har jag hört rykten om en trevlig 2-åring efter Cyrano som ev ska gå bruks. "Pappa" kanske får konkurrens :D

M

Varsågod! :D Jag kan förstå att det finns människor som vill hålla saker hemliga av någon anledning - mer uppmärksamhet kanske. Tyvärr fungerar det tvärtom på mig! :angel:

M

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 104
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 575
Senast: dobbis
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 231
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 461
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka