Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Idag blev det klart att Franke Sloothaaks svårklasshoppare är såld som avelshingst till Sverige! Många av Tysklands (och Frankrikes, Schiewz) största stuterier har velat köpa honom men via kontakter gick han till Sverige.
Eftersom en del hört av sig och frågat mig om jag vet mer kan jag väl berätta läget.
Cyrano ägs av Franke och en person till. Ingen av dessa sysslar med avel på heltid och att ha Cyrano i avel tar mycket tid. I år har han betäckt riktigt mycket både i Tyskland och andra länder (bla Frankrike).
Periodvis har han stått hos oss, men större delen av säsongen på Marbach i södra Tyskland. Senaste tiden har diskuterats hur de ska gå vidare nu när han är så framgångsrik i aveln och deras tid inte räcker till. Det har diskuterats om han helt enkelt ska stå där han har flest ston, eller om han ska säljas eller om han ska vara kvar på Marbach.
Ägarna bekräftar att han är till salu men vill idag inte gå ut med mer information än så!
Jag tycker dock det vore mycket kul om han kom hit! Det är en hingst med mycket bra blod och han har själv presterat på topp. Avkommorna är unga men ser riktigt lovande ut.
/C
PS. Fick ett samtal från ägaren nu! Cyrano blir svensk! Stort grattis till de inblandade!
Kul med en ny hingst som faktiskt har gjort något. Hoppas nu denne kan få lite ston också. De äldre prestationshingstarna brukar ju av någon anledning inte få det...
Olaf blev förresten riktigt chockade när jag ringde och sa att jag läst på nätet att Cyrano var såld till Sverige, vi har ju haft en hel del kontakt för att förbereda att ändå få honom godkänd här nästa år. Han ville själv läsa vad det stod så jag fick maila länken med översättning. Buke goes international!
Mycket intressant!
Men jag som hade bestämt att inte betäcka nåt sto nästa år, utan ta en paus då.... hur ska jag göra nu då Nåja, det är ju lång tid att fundera fram och tillbaka och ändra sig flera gånger!
I början av sommaren skickade jag en DVD på Cyrano till en person jag trodde skulle uppskatta honom som avelshingst. Jag hoppades på att h*n ville köpa semin nästa säsong då jag visste att de hade flera ston som passar.
Juridik & Ekonomi
Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;)
Jag är i 30-års ålder och lever...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.