Cyklar till mina söner.

Enya

Trådstartare
Nu har jag funderat en hel del, men itne blivit så mycket klokare som vanligt! Eric och Isaac har en trehjuling vardera. Ungarna är rätt små för sina resp. åldrar så det har tagit tid innan de har lärt sig cykla på dem pga att de helt enkelt varit för korta för cyklarna. Nu kan båda cykla på sina trehjulingar, men jag funderar på att köpa vars en 12 tums cykel med stödhjul. Som beskrivning för en sån cykel står det två år och Isaac blir 4 i september och Eric blev 5 i februari. Tror ni att i alal fall Eric kan ha en 16 tums UTAN stödhjul??? Han är 96 cm lång och Isaac är 92 cm. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra, såg en 12 tums i går med stödhjul och den är ju rätt liten, men å andra sidan, visst är Eric också liten.....

Det lättaste vore kanske att prova sig fram men den möjligheten har jag itne då jag inte känner nån med sånna cyklar.

I bvc boken står också att vid 5 år kan ett barn cykla utan stödhjul, har väl med motoriken å göra. Och den borde det ju itne vara nåt fel på trots att han är stor som en 3 åring?

Någon med tips?

Jag vill ju itne lägga ut pengar på en för liten cykel elelr en för stor och jag vill itne att min stackars pojke ska slå ihjäl sig:crazy:
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Du har inte möjlighet att ta med killarna till en cykelbutik och prova er fram?
Så kan ni få hjälp av personalen också?
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Kanske är det bästa att Eric direkt får en lite större cykel, utan stödhjul, men då får du väl vara beredd att springa lite med honom medan han lär sig. Känner du att det är ogenomförbart, tex pga Elin, så kan man kanske sätta stödhjul även på en lite större cykel?

Isaac klarar sig säkert med den mindre, med stödhjul. Hur ser det ut där du bor, med trafik och så? Asfalt slår man sig ju på när man cyklar omkull, men det är samtidigt det lättaste att cykelunderlaget. Tänk på att man snabbt kan cykla längre bort på en riktig cykel, jämfört med en trehjuling.

Men jag tror också på att ta med pojkarna till affären och låta dem provsitta lite. En för liten cykel växer de ju ur direkt, men en för stor känns ju lite för småfarligt.

Att de är små till växten för sin ålder tror inte jag är till nackdel för motoriken, snarare tvärtom. Tänk på djurungar (valpar, föl) som ska bli stora och växer fort, de snubblar ju och klumpar fram, medan valpar av små raser verkar ha bättre koll på kroppen.
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Du har inte möjlighet att ta med killarna till en cykelbutik och prova er fram?
Så kan ni få hjälp av personalen också?

Iofs, nu vet de ju itne om att de ska få cyklar ännu så det ska jag nog se om vi kan fixa, dock blir det ju att passa öppettiderna där och just mitt i veckan är det svårt.....

Men jag ska leta upp en cykelbutik och föreslå det för mamma så vi kan köra dit.
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Kanske är det bästa att Eric direkt får en lite större cykel, utan stödhjul, men då får du väl vara beredd att springa lite med honom medan han lär sig. Känner du att det är ogenomförbart, tex pga Elin, så kan man kanske sätta stödhjul även på en lite större cykel?

Isaac klarar sig säkert med den mindre, med stödhjul. Hur ser det ut där du bor, med trafik och så? Asfalt slår man sig ju på när man cyklar omkull, men det är samtidigt det lättaste att cykelunderlaget. Tänk på att man snabbt kan cykla längre bort på en riktig cykel, jämfört med en trehjuling.

Men jag tror också på att ta med pojkarna till affären och låta dem provsitta lite. En för liten cykel växer de ju ur direkt, men en för stor känns ju lite för småfarligt.

Att de är små till växten för sin ålder tror inte jag är till nackdel för motoriken, snarare tvärtom. Tänk på djurungar (valpar, föl) som ska bli stora och växer fort, de snubblar ju och klumpar fram, medan valpar av små raser verkar ha bättre koll på kroppen.

Ja Isaac klarar nog sig bra med den lilla cyklen, han är ju inte så stor och har itne lika mycket motorik typ som Eric, såklart, de är ju itne lika gamla.

Ja det känns onekligen lite farligt att låta Eric ha en större cykel utan stödhjul, men samtidigt funderar jag på om det är jag som är hönsig nu igen:D Han ÄR ju trots allt 5 år och inte efter i den delen av utvecklingen i alal fall, ungen (:p ) klättrar ju i träd och sånt, har alltid klättrat överallt och vetat vart han haft kroppen, medan Isaac är mer klumpig av sig.

Underlaget är grusväg här och det finns inte såå mycket traffik, men de som kör här kan blåsa på rätt fort.... dock fick en som körde en traktor här hjärtat i halsen när han insåg att Isaac satt alldeles bredvid vägen..... Den ungne går dit hela tiden. Varje gång de är ute så talar jag om för dem var de får vara och så får de säga var de INTE får vara och VARFÖR de itne får vara där, men ändå, trots säkert 10 tillsägelser så satt han vid vägen när jag vände mig om för att jag hörde traktorn och vilel ha koll så att han inte var där. Jag hann inte säga något för jag blev så stum! Som tur är är här bra sikt med massa åkrar runt huset så de är ju lätta att se!

Men jag får testa affären först kanske.

Fast han ser ju itne sååå stor ut för sin trehjuling:confused:

*tänker*
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Mitt tips är:
12 tums med stödhjul till Isaac och 16 tums med stödhjul till Eric. Att han är 5 år har ingenting med saken att göra om han ska ha stödhjul eller inte. Min kompis dotter som fyllde 5 förra sommaren kunde inte cykla utan förrän strax innan sommaren var slut. Så sätt stödhjul på bägge cyklarna.
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Mitt tips är:
12 tums med stödhjul till Isaac och 16 tums med stödhjul till Eric. Att han är 5 år har ingenting med saken att göra om han ska ha stödhjul eller inte. Min kompis dotter som fyllde 5 förra sommaren kunde inte cykla utan förrän strax innan sommaren var slut. Så sätt stödhjul på bägge cyklarna.

Också ett bra tips!

Nu har jag bestämt mig att det blir en 12 tums med stödhjul till båda pojkarna. Av skälet att de faktiskt itne är så långa.... Är Eric lite lång till en sån cykelt trots allt så kan det väl itne vara negativit om vi tar av stödisarna och låter honom lära sig cykla utan, för då kan han sätta ner fötterna lättare. När han sedan kan cykla utan så kan jag sälja denna och köpa en större till honom. Så fasligt dyra är de inte och en knappt använd cykel kan jag väl få halva priset för.
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Nu är jag väl helt ute och cyklar (vitsigt:rofl: :o ) men jag har hört att barn som fått lära sig cykla utan stödhjul får mindre skador än de som haft stödhjul. Anledningen är att barnet lär sig ta stöd av sidohjulen och därför svänger brantare etc. Men jag har inga som helst fakta eller bevis att komma, bara hörsägen. Ta och fråga på butiken och hör vad de säger.
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Nu är jag väl helt ute och cyklar (vitsigt:rofl: :o ) men jag har hört att barn som fått lära sig cykla utan stödhjul får mindre skador än de som haft stödhjul. Anledningen är att barnet lär sig ta stöd av sidohjulen och därför svänger brantare etc. Men jag har inga som helst fakta eller bevis att komma, bara hörsägen. Ta och fråga på butiken och hör vad de säger.

Jag vet det där faktsitk:D Jag har nämnligen också fått höra det från olika håll, speciellt från en som tävlar i cykling, vad nu det har med saken å göra.:angel: Men jag ska vara ärlig och säga att jag itne vet hur det egentligen skulle funka utan stödhjul.
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Jag skulle vilja rekommendera dig att försöka få tag i en springcykel innan de får "riktig" cykel. Där lär de sig att hantera hastigheten, bromsa med fötterna och hålla balansen utan att få upp mer fart än de klarar av!

Selma fick en sådan i Julklapp för 1½ år sen och hon har varit en fena med den, satte fart och höll sen upp fötterna och rullade en lång bit.
Härom veckan plockade jag fram hennes ärvda "riktiga" cykel, efter vintervila från springcyklandet. Det tog henne en kvart att komma på hur man gör med den riktiga cykeln, sen kunde hon hänga med på "cykelpromenader"... UTAN stödhjul! Hon kunde ju redan hantera styra och hålla balansen samtidigt, bromsa med fötterna vid behov och trampandet fick hon från trehjulingen.

Springcykel är en av de bästa presenter jag köpt till mina barn! Den kommer gå i arv mellan dem, så att de är redo för riktig cykel innan de får en sådan!
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Stödhjul = no no. De lär sig svänga på ett felaktigt sätt och måste lära om när man plockar bort stödhjulen. Sedan blir det lätt en falsk trygghet och risk att de kör för fort och skadar sig. Jag tror mer på ameos springcykel om du inte vill börja med "riktig" cykel direkt.
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Men jag ska vara ärlig och säga att jag itne vet hur det egentligen skulle funka utan stödhjul.
Man får hålla i pakethållaren eller liknande tills barnet har balansen själv.
Min pappa skruvade på en lång stav på min cykel som han, mamma eller storebrorsan höll i tills jag kunde cykla helt själv. Brorsan satt även på pakethållaren så jag skjutsade honom. Det var enkelt, då höll han balansen och jag bara trampade och styrde. ;)

Jag vet att när jag var 5 år så cyklade jag mycket bättre än de på gatan som hade haft stödhjul. Och det tog längre tid för de med stödhjul att lära sej cykla.
Men det var kanske annorlunda förr...jag lärde mej cykla 1982.
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Hugger knappen.

Jag föredrar utan stödhjul och god motion för förälder. Eller till nöds stödhjul så monterade att det lutar ganska rejält så att barnet föredrar att hålla egen balans och väldigt snabbt kommer på vad som är en lämplig fart för att hålla balansen.

Sen drar jag mig till minnes den fantastiska stund jag fick prova min första cykel i cykelaffären. Den ville jag inte heller att mina barn skulle missa så det var en stor grej för dom också att prova cykeln, att vara med för att sen komma hem med den.
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Vi sprang och sprang med en stång efter Vidars rosa 12-tummare, men jag fixade inte det så han fick ta en 16-tummare med höga fjädrande stödhjul. De vanliga fasta lär barnen inget.

Men - varför NYA barncyklar ??
Våra bästa är ärvda eller kostat typ 50-100 kr på blocket eller hos lokal beg cykelhandlare.

Jag rek de gamla unisexmodellerna med LÅG stång.

Köp inga killcyklar med hög ram och tyngdpunkt, de slår man sig MYCKET mer på.
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Jag är ledsen silverkedjan, men jag tycker inte att ALLT man köper till sina barn ska vara begagnat. Jag har själv fått mycket begagnat, aldrig en helt ny cykel. Ibland vill jag ge dem lite extra. Jag vet att de säkert också skulel uppskatta en begagnad sönderrostad cykel som har funnits i x antal år, men nu är det så här JAG vill göra.

Jag har köpt skor, kläder, leksaker, barnvagnar, möbler, sänger osv begagnat, och i framtiden cyklar och mycket mer.

Eric och Isaac har förresten redan valt färg- blå.:D
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Poängen med begagnade småbarnscyklar är att de är BÄTTRE.

De riktigt gamla alltså.

Hållbarare ramar, mindre skaderisk etc.

Jag tycker förstås också det är ursnobbigt och fånigt att köpa nya cyklar till små barn som inte förstår att uppskatta det och växer ur dem på en säsong, bättre hålla igen på det tills de blir större och det liksom blir viktigare. Eller oviktigare, om man lyckas få in nåt vett i dem :angel:

Tror du på fullt allvar att barnen blir lyckligare för att cykeln är ny? Eller har du komplex för att du inte är stenrik och vill att det ska synas att du "har råd" med nya saker ? Den tusenlappen man sparar kan man ju ha såååå mkt roligt med !

Jag förstår inte prioriteringen :crazy:

Jag har RÅD att köpa nya men tycker det bästa för barnen är gamla stabila cyklar de inte behöver vara rädda om.

Det här är den bästa cykeln vi haft, lååååg ram, bra balans med låg tyngdpunkt, högt styre så barnet håller bra balans och ser i trafiken, gummimjuppar som förhindrar mjältskador och jättelätt att lära sig cykla på. Vidar kunde cykla på nolltid vilket man inte kan säga om alla polarna med nya cyklar:
vidarscykelweb.jpg
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Alla mina fyra lärde sig cykla på samma begagnade rosa barncykel. Först killarna, sen tjejerna. Nu står den och väntar på lillkusinen. :)

Jag tror så här angående cyklar. En riktigt bra ny barncykel kostar många tusenlappar, en mindra bra ny kan man få ganska
billigt. På Biltema och allt vad det kan vara. Jag tror faktiskt det lönar sig hållbarhetsmässigt att köpa en rejäl, men begagnad, än en ny av sämre kvalité.

Jag förstår din tanke att du vill ge killarna något nytt, för en gångs skull, men jag tror faktiskt inte killarna blir ett dugg gladare av det. Allt beror på hur man presenterar det för barnen. Vitsen är att de får cyklar, inte att de är nya.
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Alla är inte som du!

Och nej, jag tror itne ett dugg att de nya cyklarna är bättre eller sämre än de gamla.

Nej jag tror itne banren blir lyckligare av en ny cykel, har jag sagt det?????? Och nej några komplex har jag inte, jag vill bara göra denna enda jävla grejen för mina barn. Hur svårt är det att förstå att det mesta annat i vår ägo är begagnat? Måste allt vara begagnat i mitt hem för att jag ska kvalificera mig som förälder enligt dig?

Jag blir så trött på ditt snack om barnets bästa hela tiden, tror du själv att ett barn med en ny cykel en gång i sitt liv mår dåligt pga det?
 
Sv: Cyklar till mina söner.

Jag har inte skrivity någonstans att mina barn blir gladare av en ny cykel. Jag VET däremot att de inte blir det utan de blir glda över vad de än får, vilket jag skrev i et inlägg också. Men detta är något JAG vill göra. Så ge mig en bra anledning till att inte köpa mina barn en ny cykel var?

Det är JAG som vill göra det här, mina barn struntar mest i vilket för de blir glada för allt de får! De är inte bortskämda med att få en massa hela tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp