Cykla med unghund?

Miedo

Trådstartare
För några dagar sedan provade jag på att cykla med Vinna (Japansk spets, ca 7 mån). Gick faktiskt ganska bra, men fick hemma höra att man absolut inte får cykla med hundar som inte är färdigvuxna, vilket jag då också kom på att jag hört.

Nu handlade det om en långam cykeltur på max 500 m, med paus.

Men hur är det egentligen, hur "farligt" är det att cykla med unga hundar?

Detta är inget jag kommer göra i fortsättningen utan jag ville bara prova hur det gick. Men tänkte att om man cyklar i sådan takt att hunden travar hela tiden, på vilket sätt är det så mycket värre än att gå i raskt tempo?

Sv: Cykla med unghund?

självklart kan du cykla med en hund som är 7 månader.
innan 5 månader tycker jag inte.
1-2½ km kan du cykla utan problem men i lungt tempo.
Skulle också förse hunden men en nome sele eller kombi sele, dessa spår selar som många använder är värdelösa gör mer skada än nytta.

Som jag skrev är cykling inget jag hade tänkt att jag och Vinna ska ägna oss åt utan jag undrade bara varför det skulle vara farligt.

Japanska spetsar är ju inga stora hundar och vad jag vet ska man väl hålla sådant tempo att hunden travar (?) = blir inte så snabbt för våran del isf ;)

Fast det lär inte vara sista gången vi tar en liten cykeltur heller...

Man ska inte cykla med sin hund förrän den har vuxit klart. Och då ska man inte cykla fortare än att hunden travar. Det finns speciella cykelselar man bör använda om man cyklar mycket. Om man bara cyklar lite kan man använda halsband eller vilken sele som helst. Det allra bästa att använda när man cyklar är en "Springer" som monteras baktill på cykeln. Då slipper man hålla i kopplet och om hunden drar iväg åt sidan är risken inte lika stor att man kör omkull.

För att spinna vidare lite, vad tycker ni om att rasta en hund, med moped!? :eek: Vi har en i grannskapet som tycker detta är en ypperlig idé att rasta sin schäferhund på och, trots att några pratat med denne, fortsätter hon. Hunden springer alltså i "hundgalopp" :cool:

Att cykla med vanlig halsband tycker jag är genom korkat eftersom de kan medföra nackskador + att om du faller med cyklen och traslar in dig så sitter hunden fast runt halsen de gör den inte i en nomesele.
Sne så när de gäller spårselar en spår sele sitter framför bringan de gör inte en nomesele den sitter från nacken går ner runt bröstet och upp i ryggen för förbättrar för hunden att kuna springa normal och jobba med hela kroppen.
En hund som springer med spår sele blir trång och har inte samma lyft flyt i stegen.

Vansinne. Borde vara förbjudet. Man får ju inte rasta med bil. Som det sliter på hundstackaren att galoppera hela tiden. Visst man kan köra långsamt med moped likaväl som med cykel. Men det är ett motordrivet fordon och inte lika lätt att få stopp på som en cykel.

Val av sele/halsband beror på om man motionscyklar ett antal gånger per vecka eller om man förflyttar sig några hundra meter 1-2 gånger per månad eller mindre. Det var så jag menade men skrev det inte så utförligt. Springern gör att man inte trasslar in kopplet i styret.

Senast ändrad:

tycker att du gott kan cykla med hunden i lugn takt så är de ju ingen fara har själv cyklat me mina i den åldern de är bara å tänka på att inte cykla för långt kanske å väldigt lugnt tempo men annars är de smidigt att trötta ut dom så

En schäfer ska vara byggd såpass bra att den klarar av en galopprunda. Tänk på alla drag- och jakthundar som galopperar långa sträckor i sträck. Och vad är egentligen skillnaden mellan att rasta hunden i moped och cykel? Vill man inte att hunden ska galoppera kan man ju köra långsamt.

Lös på grusväg, hund i god kondition och inte vansinneshastighet långa sträckor så varför inte, är väl inte mer slitande än de hundar som är med på långa ridturer i höga tempon (min tex)
Kopplad hund och moppe tycker jag dock låter som en mycket mera tveksam idé...

Varför skulle det ge nackskador att cykla med halsband? Det ger väl inte mer nackskador än om man är ute på promenad i halsband?

En schäfer ska vara byggd såpass bra att den klarar av en galopprunda. Tänk på alla drag- och jakthundar som galopperar långa sträckor i sträck. Och vad är egentligen skillnaden mellan att rasta hunden i moped och cykel? Vill man inte att hunden ska galoppera kan man ju köra långsamt.

Mopeden väger ju ca 88 kg, utan last på. Människan blir väl ca ~70 kg till. Jag tycker det är vansinne. Är ju så lätt att råka köra på hunden.

Liknande trådar

Äldre Ja, får man göra det, och när? Eftersom jag erkänner att jag inte är vidare barnkär, har jag försökt övertala mig själv att jag inte...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 135
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 769
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka