Curlykorsningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Qvicka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 023

Qvicka

Trådstartare
Egentligen tycker jag inte man ska korsa raser speciellt mycket, och speciellt inte såna här raser med såna specifika egenskaper.. Men, nu finns det en häst till salu som är just en sådan korsning, och som jag är lite intresserad av.
Jag undrar om det finns nån chans att detta sto kommer kunna få allergivänliga avkommor om man betäcker med en renrasig curly. Avkomman blir väl 75% curly.
I hur många led måste en häst vara renrasig för att den ska betraktas som sådan? Är det t.o.m. så att den aldrig kan bli renrasig igen om man korsat in något annat?

Sv: Curlykorsningar

I hur många led måste en häst vara renrasig för att den ska betraktas som sådan? Är det t.o.m. så att den aldrig kan bli renrasig igen om man korsat in något annat?

Beror på vad det är för ras, om den har stängd eller öppen stambok.

Sv: Curlykorsningar

Kallblodstravare eller nordsvensk? Eller någon annan kallblodsras?

Är raserna någorlunda lika så borde korsningen kunna bli helt ok.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 140
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 378
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 754
Senast: Blyger
·
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 631
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka