Cor de la Bryère

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wahsi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 179
Sv: Cor de la Bryère

En av tidernas bästa typ och hopp förärvare! Det finns en drös men mest kända i Sverige är Cortez 679 och Corland "Corlando"89.9352 stb.....

Den jag känner till är nog Cortez. Pappa till Malin Baryard-Johnssons gamla tävlingshäst Corrmint.

carte dór- tävlad svår hoppning och har fler avkommor i svår hoppning oxå, bla en avkomma i tyskland som vunnit mest pengar i världen eller europa?!:angel:

Cor de la Bryére har lämnat följande godkända söner; Calando I-V, Caletto I-III, Calvados I-II, Calypso I-V, Corrado I-II, Cortino I-II, Come Back I-II, Cortez I-II, Cardinal, Caracas, Constant, Convent, Cansas, Cantares, Cassone, Cannonball, Capriccio, Corvado, Cinzano, Cordes Boy VZ, Cordalmé Z, Cadence Z, Cordeur, Chairman, Cicero, Coriall, Carneval, Castor, Countdown, Cor de Brillant, Cor d' Almé Z, Capital, Carte d' Or, Caruso, Cabaret, Calimbo, Cash, Casanova, Casanova, Chaco, Chantré, Chiron Z, Mr. Cox, Cinzano, Concorde, Cor de Angelo J, Cor Dor, Corea, Corland, Corvinius, Cosinus B
:bow: :bow: :bow:
Citerar mig själv från en gammal tråd jag svarat i.

Jag har de här på min lista över hingstar e Corde
C'est la Vie, Cabaret, Cadence Z, Calando I, Calando II, Calando III, Calando IV, Calando V, Caletto I, Caletto II, Caletto III, Calimbo, Calvados I, Calvados II, Calypso I, Calypso II, Calypso III, Calypso IV, Calypso V, Camerino, Candidus, Cannonball, Cansas, Cantares, Capriccio, Caracas, Cardinal, Carneval, Carte d'Or, Carthago, Caruso, Casanova (ue Colonel), Casanova (ue Fax I), Cash, Casir Ask, Cassone, Castor, Cavalier, Chaco, Chairman, Chaka Khan, Challenger, Chantre, Chantree H, Chardonay, Churchill, Ciacomo, Cicero, Cinzano, Claudino, Colorado, Come Back I, Come Back II, Concorde, Condino, Condor, Constant, Constantin, Convent, Cor Dor, Cor Noir, Cor d'Alme, Cor d'Amour, Cor de Angelo J, Cor de Brillant, Cordalmé Z, Corde, Cordellino, Cordes-Boy-VZ, Cordeur, Corea, Corgraf, Coriall, Corland (Corlando), Corrado I, Corrado II, Cortez I, Cortez II, Cortino I, Cortino II, Corvado, Corvinus, Cosinus, Countdown, Countryman, Mr. Cox coh Vulcain d'Helby.
Nu ska man bara orka sätta ihop dem! ;)

Man anser väl för övrigt att Corde finns i mer än 70% av holsteinerhästarna idag?

mvh

hingstmödrar ja, men jag har gått och grunnat och grunnat...
Kan inte komma på en enda "stjärna" i sporten. Men det är säkert bara jag som börjar bli gammal! ;)
mvh

Så här på "rak arm" kommer jag bara på Lara L (ue Labrador) i S***, men det måste finnas fler.
Som en personlig reflektion så tror jag att uppfödare i Holstein var mer benägna att sätta sina ston i aveln i stället för att tävla dem. Har sett en siffra på 180 Statspremieston (fram tom 1998) efter Corde, vet inte om det stämmer men stona visas i alla fall.

Ska se om jag hittar fler tävlingston efter honom, det måste finnas en drös tycker man....

M

Nu ska man bara orka sätta ihop dem! ;)
:angel: Blir bara lite fundersam på varianterna av Cor d'Alme, Cor d' Almé Z, och Cordalmé Z. Är det en, två eller tre olika hästar?

Cabaret, Cadence Z, Calando I, Calando II, Calando III, Calando IV, Calando V, Caletto I, Caletto II, Caletto III, Calimbo, Calvados I, Calvados II, Calypso I, Calypso II, Calypso III, Calypso IV, Calypso V, Camerino, Candidus, Cannonball, Cansas, Cantares, Capital, Capriccio, Caracas, Cardinal, Carneval, Carte d'Or, Carthago, Caruso, Casanova (ue Colonel), Casanova (ue Fax I), Cash, Casir Ask, Cassone, Castor, Cavalier, C'est la Vie, Chaco, Chairman, Chaka Khan, Challenger, Chantre, Chantré, Chantree H, Chardonay, Chiron Z, Churchill, Ciacomo, Cicero, Cinzano, Claudino, Colorado, Come Back I, Come Back II, Concorde, Condino, Condor, Constant, Constantin, Convent, Cor d'Almé, Cor d'Amour, Cor de Angelo J, Cor de Brillant, Cor Dor, Cor Noir, Cordalmé Z, Corde, Cordellino, Cordes Boy VZ, Cordeur, Corea, Corgraf, Coriall, Corland (Corlando), Corrado I, Corrado II, Cortez I, Cortez II, Cortino I, Cortino II, Corvado, Corvinius, Corvinus, Cosinus, Cosinus B, Countdown, Countryman, Mr. Cox, Vulcain d'Helby

Hm... Vet om två, men inte helt hundra på vem som e vem. Geir Gulliksen hade en "Cor d'Alme Z", mörkbrun häftig häst som gick bla VM-94. Och en fuxig Cor d'Alme (el Cordalmé) som reds av bla Gilbert Böckmann tror jag det va. Nån som kan bekräfta? ;):D
Far till Coleur Rubin(stavn) kanske?

Cavailer! :love:
Det ar min absoluta favorit hingst!
Som jag onskar att jag hade en hast efter honom...

Cor d'Alme, Cor d' Almé Z, och Cordalmé Z är variationer på samma häst. Han står hos Böckmanns och jag var där förra sommaren och försökte betäcka ett sto jag köpte med honom. Tyvärr blev det inget, han börjar ju bli till åren kommen och det var sent på säsongen. I stället fick hans son äran och det tog sig på första försöket :).

Övrigt om Cor de la Bryére:
På Alwin Schockemöhles uppdrag åkte en besiktningskommission till Frankrike. Syftet var egentligen att titta på Furioso xx-sonen Urioso men med hem åkte även Corde, trots att den franska avelsvärderingsnämnden rekommenderat ägaren att kastrera honom och använda honom som tävlingshäst. Under sin första säsong betäckte han 70 ston, vilket var ofantligt mycket på den tiden (-71). Ur den första årgången blev 4 hingstar godkända. Idag har han inte mindre än 64 godkända söner och avkommorna har tillsammans tjänat in 3 124 264 euro! Han har även lämnat 5 statspremieston (här går uppgifterna isär men enligt tyska Jahrbuch Zucht så är det 5).Corde har ett hoppindex på 128.
Genom sin son Contact, som visat sig vara en mycket god förärvare, har han även haft stort inflytande i Australien.

Några framgångsrika avkommor:
Corrado - bl a tysk mästare -94
Cordalmé - själv mycket framgångsrik i int hoppning och far till OS-
hästar, segrare i bundeschampionat och 8 godk söner
Cordeka - framgångsrikt sto och helsyster till Caletto I-III, sieger-
stute
Costa - framgångsrik i hoppning(sto)
Corlandus - segrare i världscupen i dressyr -89 och OS-medaljör
Contrast - championatshäst i fälttävlan
Chica W - framgångsrik i hoppning
Chanel - framgångsrik i hoppning och siegerstute

Under -06 tävlade följande avkommor i hopp klass S: Claudino (gk hingst), Cliff (gk hingst), Lara (sto), Corando, Caboose, Carlo, Moonlight, Cadett, Quickman, Osta Rugs Coronation, Charming Boy Chaco 12, Chicago.

Under -06 tävlade Come Back II (gk hingst) och Chivas i dressyr i klass S.

Toni Hassmans Goldika är e Corde.

cnt_popup.html

Senast ändrad av en moderator:

Tänk om han kunde ha fått ha kvar henne, :smirk:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
Dressyr Ska debutera La:1 i början av juni. Har ni några tips inför programmet? Vad tjänar man poäng på?
Svar
1
· Visningar
559
Senast: JohannaB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka