coola ner sig foder

Sv: coola ner sig foder

Försök att i första hand ge grovfoder (hö och halm), så mkt det bara går.

Sen om det behövs för näringens skull, täcker du upp med kraftfoder.

Hippo cool funkar bra. Består mest av korn och vete, pelleterat med lite annat smått och gott i.

Magnesiumtillskott kan också hjälpa, men då är det bäst att ha mineralanalys så man har koll på att mna inte överdoserar.

Hästar som inte funkar på havre brukar gå bra på korn annars. Fodrar man med tex korn, lucern, ev olja får man generellt sett en lugnare häst än med havre och sockerrika fodermedel (tex betfor, melass, färdigfoder med melass och/eller havre osv.)

Försök få det mesta av energiintaget från grovfoder, sedan ger du bara så mycket kraftfoder som är absolut nödvändigt.

Nåt som faktiskt fungerar är magnesium:)
När vi testade så blev kusen alldeles cool:cool:

Hippo Harmoni funkar bra på min kuse.....:banana:

De flesta här kommer med olika förslag på foder, tillskott etc men jag skulle vilja veta: Vad har hästen för foderstat?

Innan man börjar med lugnande tillskott etc så bör man kanske fundera på foderstaten i stort?

Jag säger inte att det är så med just din häst men det finns många hästar som är alldeles "toppade" i skallen och det pga att de får alldeles för mycket kraftfoder i onödan. Ägarna har ingen aning om vilket värde deras grovfoder har och öser på med kraftfoder på måfå.

De följer tabellerna på fodersäckarna i stället för att gå efter just den egna hästens behov.

Så börja med att återge vilken foderstat du har, ev höanalys etc så kan du nog få bättre (och rätt) hjälp. :)

Viktigt att veta är också hur mycket din häst arbetar och med vad.

Man kan ge biomag, som är ett magnesiumtillskott. En skopa man får med förpackningen ger 3,3 g extra magnesium.

Hästar som stressar mkt gör av med mer magnesium än snittet, och symptomen för magnesiumbrist är lämpligt nog att de blir stirriga och regerar mkt för ljud, har svårt att slappna av osv. Så tillskott av magnesium kan behövas och göra hästen lugnare. Men man måste hålla koll på att man inte överdoserar. (Men giftsymptom uppkommer bara om man ger ca 30 ggr dagsdosen, men har man inte koll på vad höet osv innehåller måste man ändå vara försiktig) Ge aldrig mer än vad som står på paketet, och gör inte tillskottet någon skillnad finns förmodligen ingen större brist= ingen idé att ge om inte höanalysen visar att extra tillskott behövs.

han står på 8 kg ganska bra hösilage, står just nu på 1.25 l krafft grund per dag, har dock stått på mindre, ner till 0.25 om dan men det var när det fortfarande fanns gräs i hagarna. 1 liter blöt betfor och mineral blå. får även halm att tugga på.

Han gör ca 2 dressyrlektioner, 1 hopplektion, trimmning plus varierande uteridning i veckan.

En valack 9 år 160 hög. fullblod/arab/welsh

Oj, vad bra att jag hittade denna tråd... Satt precis o funderade över foder som möjligen kan coola ner min polle.. :crazy:

Jag skulle ge mer grovfoder. Hosilage innehåller ju allt mellan 40 och 70% torrsubstans. Då ger 8 kg någonstans mellan 3,2:eek: och 5.6 kg Ts. Väger hästen tex 500 kilo måste den ha minst 5 kg torrsubstans per dag som minsta rekommenderade dagsgiva för att magen ska fungera. (En del vetrinärer m.fl. rekommenderar 1.2 kilo Ts per 100 kilo kroppsvikt som minsta giva)

Jag skulle öka hösilaget med minst 2 kg per dag. Många hästar (däribland min egen) blir hemskt heta och stressiga av att inte få äta sig mätt och tugga tillräckligt vilket är otroligt viktigt för hästarnas menatala välmående. Har ni ett hösilage med lågt Ts värde täcks inte ens torrsubstansbehovet av 10 kg hösilage. Så där har ni absolut plats för förbättring som kan göra pollen lugnare. Man måste komma ihåg att det krävs mkt större givor hösilage än vanigt hö per dag. (8 kg hö ,som nästan alltid har TS 84%,skulle vara ok, 6,72 kg Ts)

Att stå och tugga och mumsa och plocka länge är det som ger hästarna lugn och ro i själen:) Får de inte stå och tugga tillräckligt länge ställer de menalt om sig till svältmode och är väldigt stressade och oroliga. Hästar känner inte som vi att magsäcken blir full, utan de är nöjda när de fått tugga sina timmar och känner att maten inte tar slut för fort för dem. Så jag skulle ge en ganska stor del av hösilagegivan för natten så han har flera timmar att stå och plocka, minst 5 kilo skulle jag ge för natten om det vore min häst.

Några tankar och funderingar från mig:)

Senast ändrad:

han står på 8 kg ganska bra hösilage, står just nu på 1.25 l krafft grund per dag, har dock stått på mindre, ner till 0.25 om dan men det var när det fortfarande fanns gräs i hagarna. 1 liter blöt betfor och mineral blå. får även halm att tugga på.

Han gör ca 2 dressyrlektioner, 1 hopplektion, trimmning plus varierande uteridning i veckan.

En valack 9 år 160 hög. fullblod/arab/welsh

Oj. Jag skulle nog ge mer hösilage eftersom de 8 kg inte är 8 kg mat. I den vikten ingår ju en hel del vatten beroende på hur blött hösilaget är (ts-halten). :)

Vad står hästen på? (alltså vilket strö i boxen?)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 477
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka