Container för gödsel, funderingar.

F_11

Trådstartare
Jag undra om någon här är bra på containrar och lastbilar, som kan svara på mina frågor/funderingar?

Jag behöver en container att förvara gödsel i, det bör vara en ganska liten, ca 10m3.
Stället jag har plats för en container på är nedanför en liten bergssluttning, ca 1-1,5 meter ner. Vägen går lixom precis ihop med berget, i marknivå. Containern behöver alltså sänkas ner från vägen/berget. Hoppas någon förstår, fråga annars.

Jag har sett nått som heter liftdumpercontainer med öglor, är det nått man skulle kunna använda?
Vad krävs det för typ av lastbil för att få ner en sån container och vad kräver lastbilen för markförhållanden för att kunna lyfta av/på en sådan container?
 
En container bör stå i samma plan som lastbilen, och bärigheten på vägen/stället där containern står måste klara minst 8 ton/axel (bk2).

Enklast tar du konakt med Veolia/Ragn Sells mfl container uthyrare som gärna kommer på befaring och ger råd om vad som passar best på given plats.
 
En container bör stå i samma plan som lastbilen, och bärigheten på vägen/stället där containern står måste klara minst 8 ton/axel (bk2).

Enklast tar du konakt med Veolia/Ragn Sells mfl container uthyrare som gärna kommer på befaring och ger råd om vad som passar best på given plats.

Tack för tipset.
Hur vet man vad marken klarar för tryck? Det är berg och gräs där containern helst ska stå, tror dock att det är berg under gräset och att ja måste sätta nått på marken så att containern står jämt.
Att ha containern i samma nivå som lastbilen går typ inte.

Googlade ännu lite mer och tror kanske att en kranbil kan funka?
 
Det mest kritiska är inte marken under containern - den har jämförelsevis lågt marktryck per yta - utan marken där lastbilen behöver köra och stå. En liftdumpercontainer kan nog funka, det finns hyfsat små liftdumperbilar (läs: runt 10 ton) men du kan ändå behöva göra någon form av markförstärkning framför allt där bilen står stilla. Container en dryg meter under marknivå borde inte vara något problem.
Kranbil skulle säkert också fungera, men det är en väldigt mycket dyrare lösning. Kranbilen kostar tid/pengar att köra ut, ställa upp och köra tbx, den behöver också rejält stadig mark (ffa om man vill nå långt ut från bilen), och du behöver ändå ytterligare en bil att köra containern med.
 
Bilen kan ta med sig körskydd/markplåt/markskydd att stå på, det finns rejäla i kraftigt utförande.

MEN det lär inte bli någon billig lösning, eftersom allt kostar. Lättast är nog att ta ut en aktuell åkare för att se förutsättningarna.
 
Det mest kritiska är inte marken under containern - den har jämförelsevis lågt marktryck per yta - utan marken där lastbilen behöver köra och stå. En liftdumpercontainer kan nog funka, det finns hyfsat små liftdumperbilar (läs: runt 10 ton) men du kan ändå behöva göra någon form av markförstärkning framför allt där bilen står stilla. Container en dryg meter under marknivå borde inte vara något problem.
Kranbil skulle säkert också fungera, men det är en väldigt mycket dyrare lösning. Kranbilen kostar tid/pengar att köra ut, ställa upp och köra tbx, den behöver också rejält stadig mark (ffa om man vill nå långt ut från bilen), och du behöver ändå ytterligare en bil att köra containern med.

Marken under vägen är berg tror jag.
Det kanske är skillnad på en bil som ska lyfta av och på en container?
men annars står slamsugningsbilen där när slammet tömms, vi har även haft tung lastbil med vatten ståendes där när vi borrat ny brunn osv.

Så en lastdumper bil kan även sänka ner containern lite? Låter ju smidigt om det skulle funka med en sån.
 
Har en liten liftdumpercontainer och den sänks ner ca 1 meter och ungefär 1,5 meter ut från lastbilsflakets kant. Det fungerar bra. Fint att ha en sån container nedsänkt, då en slipper ramp upp för att tömma skottkärran.
 
Marken under vägen är berg tror jag.
Det kanske är skillnad på en bil som ska lyfta av och på en container?
men annars står slamsugningsbilen där när slammet tömms, vi har även haft tung lastbil med vatten ståendes där när vi borrat ny brunn osv.

Så en lastdumper bil kan även sänka ner containern lite? Låter ju smidigt om det skulle funka med en sån.
Det beror helt på vad bilarna väger och vad lasten de väger. Jag vet många vägar som på sommaren klarar tung trafik, men nu när det rör sig mot tjällossning bär de inte längre.
Jag tror det bästa att ta ut någon som kan titta och se förutsättningarna på plats, en åkare. Lycka till. :)
 
Har en liten liftdumpercontainer och den sänks ner ca 1 meter och ungefär 1,5 meter ut från lastbilsflakets kant. Det fungerar bra. Fint att ha en sån container nedsänkt, då en slipper ramp upp för att tömma skottkärran.

Hur många kubik rymmer din container?
Hur många hästar har du?
Och hur ofta måste du tömma den?
 
Hur många kubik rymmer din container?
Hur många hästar har du?
Och hur ofta måste du tömma den?

Den är mindre än vanligt, ca 5-6 kubik.
Täckt och med luckor på det sluttande planet.
Tömmer en gång per år, på två hästar, med spånpellets. Mina hästar går ute väldigt mkt ( har även lösdrift) och det jag mockar i hage och ligghall töms inte i containern. Så räkna med två tömningar per år vid traditionell hästhållning. Halm fyller också mkt mer. kostar 1000 kr per tömning. Då har jag avtal med en lantbrukare som tar emot. Så det är enbart trp som kostar i mitt fall.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 476
Senast: Gabbi
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp